Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2001, 14:39
oelewapper
oelewapper is offline
Als ergens geen zwaartekracht heerst, zoals in een vacuum. Bestaat er daar dan nog dichtheid?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2001, 15:28
yorin
yorin is offline
ja zeker maar dan niet van lucht alleen het geen wat je in de vacuum stopt, heeft nog massa dus als je er luchto.i.d. in stopt zal dit er uit vewrdwijnen als je het vacuum trekt. als dit dus verdwijnt heeft dit geen geen dichtheid maar.
Oud 11-05-2001, 21:07
oelewapper
oelewapper is offline
Ik bedoel met vacuum een plaats waar de zwaartekracht niet aanwezig is of verwaarloosbaar klein is. Niet ergens waar geen lucht meer aanwezig is. Maar wel bedankt voor je reply
Met citaat reageren
Oud 11-05-2001, 22:08
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
oelewapper schreef:
Ik bedoel met vacuum een plaats waar de zwaartekracht niet aanwezig is of verwaarloosbaar klein is. Niet ergens waar geen lucht meer aanwezig is. Maar wel bedankt voor je reply
ja want dichtheid heeft met massa te maken en omvang. Ook in een vacuüm omgeving hebben alle voorwerpen massa en omvang.

Oud 12-05-2001, 08:53
yzziD
yzziD is offline
Waarom stel je een vacuum gelijk aan een plaats waar geen zwaartekacht heerst? De een kan volgens mij best goed zonder de ander..ofwel ze zijn volgens mij 'onafhankelijk' van elkaar...Op een plaats waar geen zwaartekracht heerst is wel massa en massa dichtheid (en volume). Er heerts alleen geen zwaartekracht die je hier van de aarde voelt....die alles als het waare naar zich toe trekt en zo een gewicht aan een voorwerp mee geeft.
Oud 12-05-2001, 13:34
Tampert
Tampert is offline
maar tóch heeft en voorwerp massa... ook al is er geen zwaartrekracht... Het voorwerp heeft wél massa, maar geen gewicht.
Oud 13-05-2001, 15:01
oelewapper
oelewapper is offline
Citaat:
Tampert schreef:
maar tóch heeft en voorwerp massa... ook al is er geen zwaartrekracht... Het voorwerp heeft wél massa, maar geen gewicht.

Is het dan geen traagheid?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2001, 16:57
Pyro
Pyro is offline
Ik vin het knap als je een plaats kunt vinden zonder zwaartekracht werking, maar ik denk ook dat die plaatsen dichtheid hebben, maar deze dingen zouden ook weer zwaartekracht uitoefenen.
Alles heeft eigenlijk dichtheid, alleen soms is het vrij dicht bij 0.
Oud 13-05-2001, 18:13
oelewapper
oelewapper is offline
Citaat:
Pyro schreef:
Ik vin het knap als je een plaats kunt vinden zonder zwaartekracht werking
Gewoon in de ruimte, niet in de buurt van een hemellichaam natuurlijk, maar gewoon ergens waar 'niks' is
Met citaat reageren
Oud 13-05-2001, 23:20
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
oelewapper schreef:
Is het dan geen traagheid?
nee want dichtheid heeft te maken met massa. massa is een eigenschap van een onderwerp, net als materiaal en volume. Massa is onafhankelijk van krachten, echter krachten zijn wél afhankelijk van de massa (een beetje een redenering als alle postauto's zijn rood maar niet alle rode auto's zijn van de post). Traagheid heeft met krachten te maken. In de ruimte zijn er geen krachten op het vioorwerp en heeft het dus zodoende geen gewicht. Gewicht is namelijk de kracht die een voorwerp uitoefent op een oppervlak. Massa is weldegelijk aanwezig. De officiele eenheid van gewicht is N. Op mars líjk je zwaarder omdat je weegschaal het probeert om te rekenen naar kg maar natuurlijk niet doorheeft dat er harder aan je wordt getrokken dan op aarde.

Als je deze vraag filosofisch bekijkt zou ik je nog best gelijk kunnen geven. Je kunt het immers nooit achterhalen. Dan is dit een vraag van het genre: "bestaat er een magnetisch (B-) veld wanneer je een stroom laat lopen terwijl je niks in die stroom zet om op het eventuele magneetveld te reageren?" Daaruit kun je concluderen dat een magneetveld bestaat bij de gratie van een kompasnaaldje of een stukje metaal. Hetzelfde geltdt voor bijna elke eigenschap (heeft een voorwerp kleur in het donker? Bestaat een voorwerp dat je niet waarneemt? (doet me denken aan de quantumtheorie op grote schaal)
Reageren

Regels voor berichten