Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2004, 10:15
keukentrappetje
keukentrappetje is offline
Ik moet een verslag maken over kinderarbeid, waarin ik atnwoord geef op n aantal vragen.. oa:

-Is kinderarbeid alleen maar slecht?

-Wat heben IKEA en C&A met kinderarbeid te maken?

Over de eerste vraag heb ik niets kunnen vinden.
Over ikea heb ik wel gevonden dat de beschuldigt zijn van producten te verkopen die door kinderen gemaakt zijn. Maar verder stond ergens ander dat IKEA juist tegen kinderarbeid is.. weet iemand hier iets vanaf? En op de eerste vraag ?
Oud 08-04-2004, 10:50
katrienneke
katrienneke is offline
over de eerste vraag : ik denk persoonlijk dat het ijn negatieve en positieve kanten heeft. tuurlijk is het negatief voor de kinderen die gaan werken en dus niet naar school gaan. maar voor de productieviteit is kinderarbeid goed. dan is er meer productie.(en dus ook een economische groei + welvaart die stijg) als de productieviteit stijgt,stijgt het BBP. Dit komt dus ok een beetje ten goede voor het land waar dan die kinderarbeid is.
zo denk ik erover. ik hoop dat ik je een beetje hebkunnen helpen
Oud 08-04-2004, 17:29
Verwijderd
op de eerste vraag ik denk net zoals katrienneke dat het 2 kanten heeft.
-de negatieve: kinderen horen niet te werken, ze moeten naar school gaan en moeten een leven kunnen opbouwen. Ze zullen door geen school te hebben altijd in dit leven blijven en later hun kinderen dit ook weer meegeven.
-de positieve: kinderen hebben geen andere keuze, als ze niet werken komen ze op straat terecht en gaan ze bot gezegt dood. Dan kunnen ze nog beter werken en overleven. Mss hebben ze geluk en kunnen ze ooit nog naar school.

op de tweede vraag
Ik heb wel eens gehoord dat IKEA artikelen zou verkopen die door kinderarbeid is gemaakt.

http://www.sp.nl/partij/praktijk/ikea.stm hier een link naar een artikel.

suc6 iig
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
keukentrappetje schreef op 08-04-2004 @ 11:15 :
-Is kinderarbeid alleen maar slecht?
Ik denk idd dat het twee kanten heeft...al weegt de negatieve kant, denk ik, veel zwaarder. Positief is dat die kinderen van de straat blijven en dat die kinderen en de gezinnen waar ze uit komen nog een beetje inkomsten hebben. Negatief kan je zelf wel verzinnen; oa slechte arbeidsomstandigheden, ze worden ontzettend onder betaald, ze kunnen geen kind zijn (maar dat kunnen ze ook niet als ze niet werken), ze kunnen niet naar school (maar ook dt kunnen ze vaak niet als ze niet werken), enz.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 10:21
Marleen17
Marleen17 is offline
Het is een tijd geleden bekend geworden dat IKEA en C&A spullen verkochten die door kinderen gemaakt zouden zijn. Dat is dus wat er met die winkels aan de hand is. Nu proberen zij zoveel mogelijk van dat imago af te komen door daar te helpen de kinderen meer naar school te laten gaan etc.

Er zijn idd wel voordelen aan kinderarbeid. Daarmee kun je niet zeggen dat kinderarbeid wel goed is of dat het dan wel mag, maar ze zijn er wel.
Ouders hebben daardoor namelijk een groter inkomen, waardoor ze meer geld hebben om voedsel te kopen. ( Dat ligt er natuurlijk aan hoe je dat ziet, want zoveel hebben ze daar al niet.)
Ook moet je je afvragen of het wel effectief is als je de kinderarbeid zou afschaffen. Dan komen de mensen in nog vervelender situaties terecht, omdat ze dan nog minder geld hebben en nog armoediger moeten leven. ( voor zover dat dan nog kan) Ook heb je dan de grote kans dat ze illegaal gaan werken en dan in nog slechtere situaties komen dan eerst. Daar zullen de omstandigheden nog slechter zijn en de lonen nog lager.
Wat je dus veel hoort is dus een oplossing tussen twee mogelijkheden. De kinderen gaan minder werken, maar een organisatie betaald dan het loon wat de kinderen niet krijgen en in de tussentijd gaan de kinderen naar school. Zo bouwen ze dan aan een betere toekomst, met het behoud van hun geld.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 11:36
iRoy
iRoy is offline
Door kinderarbeid werd de economie vroeger draaiende gehouden... Zonder een goede economie een nog slechter leven. Dus het heeft ook zeker geode kanten.
Oud 03-05-2004, 20:37
Verwijderd
Kinderarbeid is, in alle gevallen, absoluut niet verantwoord !!!
Wat kan daar nu 'goed' aan zijn ??
Hebben jullie nooit de film "Daems" gezien ??
Kinderarbeid kàn niet!!! Dit zou wettelijk VERBODEN moeten worden in ALLE landen !!!!!
UITERAARD is kinderarbeid altijd slecht, zowel op korte als op lange termijn!!!
Er is - natuurlijk - een verschil tussen een 17-jarige die wat bijklust in de weekends als ober om zijn scooter te betalen en een 12-jarig kind in Congo die in de mijnen moet werken, vaak nog >12 u per dag, onder de slechtste hygiënische omstandigheden, enz...

Jongens jongens, waar zijn we mee bezig...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 21:18
wissie
wissie is offline
Zonder bovenstaande stukjes gelezen te hebben, er staat vast hetzelfde in maar goed:

kinderarbeid kan in theorie zichzelf oplossen. Doordat het de ouders een hood genoeg gezinsinkomen geeft om de kinderen uiteindelijk naar school te sturen, en geschoolde arbeiders meer geld ontvangen, zodatt hun kinderen niet meer zouden hoeven te werken omdat zijzelf genoeg verdienen om hun gezin te onderhouden. Maar ja dit is wel erg utopisch. Voordelen zijn voor de kinderen zelf dat het alternatief van werken in een fabriek in Aziatische landen de prostitutie zal zijn. Verder zou er gesteld kunnen worden dat het goed is voor de westerse economie, en dus indirect ook voor de economie van de derde wereldlanden, maar dit lijkt mij in de praktijk niet opgaan. Het belangrijkste argument voor kinderarbeid is dat het de economie verbeterd en op lange termijn zal leiden tot grote economische verbeteringen in het land, die er weer voor zullen kunnen zorgen dat kinderarbeid niet meer nodig zou kunnen zijn.

Mijn geschiedenis docent beweert dat kinderarbeid een vereiste is om een maatschappij te kunnen laten industraliseren op een manier die perspectief biedt voor de toekomst, het zou dus een tijdelijk noodzakelijk kwaad zijn, mits er sprake is van een vrije markt economie.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 14:01
Verwijderd
ik begrijp écht niet dat er mensen zijn die kinderarbeid kunnen 'goedpraten'... en dat nog wegens economische redenen! kinderarbeid is gewoon slecht! zo simpel is dat!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 18:27
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
ja, maar verhongerende kinderen is anders ook niet goed te praten! als hun ouders werkonbekwaam zijn, of dood, of als hun werk niet rendabel genoeg is, zullen die kinderen moeten gaan werken om zo een beetje voedsel te vergaren. natuurlijk moet de overheid hier financiële steun brengen, maar dat gebeurt niet altijd! zeker niet in derdewereldlanden.

maar wat men hier al zei: kinderarbeid is goed voor de economie --> dat vind ik een schandalige uitspraak. Men kampt tegenwoordig trouwens met zoveel werkloosheid, laat de werklozen dat werk dan maar doen, tegen een degelijk loon uiteraard, en laat die kinderen naar school gaan, zodat ze later mss hun situatie kunnen proberen vertbeteren.

Laatst gewijzigd op 05-05-2004 om 18:31.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 07:21
Verwijderd
Citaat:
Liesjeuh schreef op 05-05-2004 @ 19:27 :
ja, maar verhongerende kinderen is anders ook niet goed te praten!
Idd.

@geilespookje: Wilde jij die kinderen en hun gezinnen laten verhongeren dan? Vind je dat een betere oplossing? (Ik ben ook tegen kinderarbeid, ik vind het ook schandalig, maar ik heb zelf ook geen oplossing klaar liggen om die mensen daar allemaal van geld, eten, enz. te voorzien. Helaas.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten