Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2004, 16:33
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Sinds gisteren wil de andere pc hier thuis niet meer opstarten. Bij het gewoon opstarten geeft ie een errormelding dat hij de laatste keer fout is afgesloten en dan kan je kiezen uit veilige modus(sen), last know config en normaal opstarten. Geen van deze drie doen het. Hij begint wel op te starten maar valt onmiddellijk terug uit.

Booten vanop de windows XP cd-rom lukt wel, maar zowel bij herstellen als bij opnieuw installeren krijg ik volgende foutmelding:

(of klik hier errormelding )

Ik vrees dat er fouten zitten op de bootsector van m'n HD en dat die HD dus effectief om zeep is. Klopt dat ? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen ? En hoe lost ik het op als het op te lossen valt ?

Mocht de HD idd stuk zijn, kan ik dan op één of andere manier er toch nog data afhalen, bijvoorbeeld door op te starten van een andere HD ?
Oud 08-06-2004, 16:36
Atje85
Atje85 is offline
hee, hetzelfde probleem had ik een paar dagen geleden

heb toen in de bios System Bios Cache, Shadow Cache en SMART for Harddisks uitgezet en de FSB van 133 naar 130 verlaagt.

Toen deed ie t

Had je trouwens ook daarvoor dat ie zomaar uitzichzelf ging herstarten?

Laatst gewijzigd op 08-06-2004 om 16:40.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 16:43
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Ja idd, hij start zichzelf opnieuw op.

Btw, sys-specs:
AMD Athlon 750 Mhz
128 SDRAM
2x 40 GB HD

Laatst gewijzigd op 08-06-2004 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 17:54
Atje85
Atje85 is offline
Doen wat ik zei.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 23:51
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Done that...
Nope, doesn't work...

De FSB van die pc staat maar op 100
Oud 09-06-2004, 00:01
Atje85
Atje85 is offline
dan zet je m op 80

en anders ewet ik t niet
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 00:11
Jolt
Jolt is offline
Hd in andere pc steken, anders format c
Oud 09-06-2004, 11:43
Shock
Shock is offline
Probeer 'm anders te low-levelen?
Of fdisk /mbr
Oud 09-06-2004, 13:18
phoxetis
phoxetis is offline
low-levelen zou ik maar niet doen.

zou eerst maar eens een gewone format proberen.

en daarvoor nog in 'n andere PC ff de data overschuiven.
Oud 09-06-2004, 13:47
Orion16
Orion16 is offline
Wat ik me trouwens ook afvraag - ik heb al een paar jaar een Maxtor 80gb hdd, een tijdje terug heb ik deze als slave erbij gezet, een grotere hdd is master geworden. Sindsdien schijnt die 80gb meer herrie te maken (constant zoemgeluid) dan anders. Ook, wanneer ik de PC uitschakel, schakelt de 80gb hdd zich zonder reden eerder uit.

Wat moet ik me hierbij voorstellen, slijtage van die 80gb hdd of krijgt-ie niet genoeg stroom?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:30
Boozle
Boozle is offline
Wuhahaha, dat probleem heb ik ook , ik wou laatst nog ff wat bekijken op mijn ouwe HDD, ik hang hem erin, krijg ik ook dat blauwe scherm.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 20:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Boozle schreef op 10-06-2004 @ 17:30 :
Wuhahaha, dat probleem heb ik ook , ik wou laatst nog ff wat bekijken op mijn ouwe HDD, ik hang hem erin, krijg ik ook dat blauwe scherm.
Boot je dan van die schijf? Windows is geen programma dat je in een systeem met andere hardware dan tijdens de installatie kan laten booten.

Linux en FreeBSD kunnen dat wel, en Longhorn gaat ook die kant uit, maar Windows XP etc. kunnen dat - veelal - niet.
Oud 10-06-2004, 22:19
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Even een stand van zaken:
Ik heb de andere HDD van die pc master gemaakt en diegene die eerst op master stond naar slave gezet. Daarna heb ik windows (XP Home) erop gezwierd.
Helaas kreeg ik weerom een foutmelding. Deze keer een andere foutmelding, namelijk waarin hij zegt dat hij bij de hardwarecontrole fouten heeft aangetroffen waardoor het systeem is afgesloten ter beveiliging van het systeem.
Wanneer ik nu de slave (die vroeger master was) uittrek (dus stroomstekker en IDEkabel eruit), dan start ie zonder problemen op van de nieuwe master. Wanneer ik de slave terug insteek, weerom de foutmelding.

Bij de installatie van XP detecteerde de installatie de schijf wel. Hij herkende zelfs de twee partities daarop. De datapartitie kon ie nog zien als een NTFS schijf, maar bij de windowspartitie gaf hij geen NTFS of FAT32 op. De fout zal dus in de windowspartitie zitten.

Is de HDD klaar voor de vuilnisbak of kan er nog iets anders mis zijn ? Ik heb de 'kapotte' schijf nog niet in een ander systeem gestoken om te testen. Kan dit kwaad voor het andere systeem als ik dit uitprobeer ?
Kan is als de schijf dan toch stuk zou zijn, toch nog de data van de -blijkbaar - niet beschadigde datapartitie halen ? (Dat zou leuk zijn, want ondanks een volledige schijfbackup van twee maanden geleden, zou ik anders toch heel wat data verliezen.)
Oud 11-06-2004, 22:11
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Iemand ?

De cpu temperatuur is blijkbaar rond de 50 graden wanneer ie niet stressed is... Is dat trouwens normaal bij zulke oude systemen of zou ik me toch best eventjes een extra fannetje aanschaffen ?
Oud 11-06-2004, 23:27
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
Kawoutertje schreef op 11-06-2004 @ 23:11 :
Iemand ?

De cpu temperatuur is blijkbaar rond de 50 graden wanneer ie niet stressed is... Is dat trouwens normaal bij zulke oude systemen of zou ik me toch best eventjes een extra fannetje aanschaffen ?
Nieuw fannetje aanschaffen

En over je HD, die hoeft niet kapot te zijn, je NTFS geeft een foutmelding, das dus het filesystem. het kan net zo goed een brakke NTFS tabel zijn. Hang hem in een andere pc en gebruik een data recovery programma (zou zo ff niet weten welke je zou moeten gebruiken, gewoon even op 'NTFS repair' zoeken ofzo).
Mocht die geen foute vinden, of niet werken/vastlopen, dan kan je er wel vanuitgaan dat je gegevens iig verloren zijn gegaan, en waarschijnlijk ook je HD.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 10:46
Verwijderd
Vijftig graden idle is een beetje aan de hoge kant, maar niets om à la minute voor naar de winkel te rennen om een zware fan te kopen.

Ik zou maar gewoon 'ns formatteren nadat je alle belangrijke data eraf hebt getrokken in een andere PC. Het uitzetten van shadow ROM en BIOS cache en het verlagen van je FSB naar een niet-officiële waarde ónder de oorspronkelijke waarde lijkt me een slecht plan. Dan help je je performance om zeep, en het hoort gewoon niet zo te zijn dat het dan opgelost is. Dat is symptoombestrijding.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 16:51
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Ahaaaa, oplossing gevonden. Het was gewoon een zwaar verneukte NTFS-indextabel (of zoiets) waardoor ie iedere keer dat ie de schijf nog maar herkende al een foutmelding gaf.

Met een MS-Dos opstartdiskette proberen een chkdsk te doen of een scandisk... Deed ie niet.
Dan met fdisk die partitie waarin die verneukte NTFS-tabel stond, verwijderd vanuit dos en jaja, het marcheert allemaal terug. Joepie

('t Heeft me wel m'n huidige windowsinstallatie gekost, maar om m'n schijf terug te krijgen zonder dataverlies installeer ik windows met plezier nog een keertje opnieuw )

En ik zal in de week toch maar eens een extra fannetje gaan halen denk ik ...
Oud 14-06-2004, 12:57
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Kawoutertje schreef op 12-06-2004 @ 17:51 :
Dan met fdisk die partitie waarin die verneukte NTFS-tabel stond, verwijderd vanuit dos en jaja, het marcheert allemaal terug. Joepie
hoe doe je dat?

Citaat:
Kawoutertje schreef op 11-06-2004 @ 23:11 :
Iemand ?

Die van mij begint altijd vanaf 56 graden en loopt op tot 80, maar dat zal wel aan t metertje liggen...is dat ding nog ergens te zien op t meoderbord ofzo?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 15:05
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 14-06-2004 @ 13:57 :
hoe doe je dat?
Je maakt een msdos-bootdisk ( www.bootdisk.com ) en dan start je op vanaf die bootdisk. Je typt fdisk en dan krijg je een keuze-menuutje. Daar staat dan ergens tussen 'partities verwijderen' (of niet-dos partities verwijderen). En zo doe je dat.

Maar pas op, je moet goed zien dat je op de juiste fysieke HDD zit en dat je de juiste partitie verwijderd. Je krijgt namelijk geen namen van de partities in dos, gewoon nummers. Bij mij stond 1 voor de master en 2 voor de slave. Je krijgt wel grotes dus daaraan kan je misschien wel zien welke partitie het is.
Fdisken is niet geheel zonder risico's hoor. Mij heeft het me mijn windowsinstallatie gekost. Ik kon opnieuw formateren en windows installeren. Als je backups kan nemen, kan je dat best doen voor je fdisk gebruikt !!!

Citaat:

Die van mij begint altijd vanaf 56 graden en loopt op tot 80, maar dat zal wel aan t metertje liggen...is dat ding nog ergens te zien op t meoderbord ofzo?
Geen idee, ik ken niet echt veel van hardware. Wel weet ik dat een cpu normaal zeker niet boven de 70 graden mag uitkomen. En uiteraard geldt, des te koeler, des te langer de levensduur.
Reageren

Regels voor berichten