Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Eigenlijk is mijn vader heel egocentrisch. Hij ziet alleen zichzelf, alles moet om hem draaien. Maar daarbij is hij constant zo depressief als een hond. Die gemoedstoestand heeft dan ook echt altijd, jaren lang, centraal gestaan in ons huishouden, alles draaide om hem. Kort door de bocht, was ik vroeger dan ook niks. Heel verlegen, zei nooit wat, deed nooit iets dan stilletjes in een hoekje een boek lezen en op mijn hoede zijn voor mijn vader. Dat is echt zo, als ik naar mijn jeugd kijk zie ik mezelf niks doen dan lezen. Toen ik in de tweede klas zat, zijn mijn ouders eindelijk, eindelijk uit elkaar gegaan. Ik wist het al zo'n twee jaar van tevoren, of eigenlijk vermoede ik het, omdat ik zag hoe mijn moeder zich van mijn vader begon af te keren. Ik was er zo ontzettend blij mee, tot op het moment dat ik doorkreeg dat ik in twee werelden aan het leven was: als ik bij mijn moeder was, was ik zegmaar bezig te ontwikkelen, op te bloeien, eigenlijk een beetje opnieuw te beginnen. Maar zodra ik een voet bij mijn vader over de drempel zette, was ik onmiddelijk weer terug bij dat kleine grijze muisje dat ik altijd was geweest. Bovendien verwachtte mijn vader van mij dat ik voor hem en voor zijn huis zou zorgen. Samen met zijn karakter en mijn eigen angst en dergelijke, legde dat alles druk op me die me nekte. Ik kan echt, echt niet uitleggen hoeveel moeite en kracht en alles me het heeft gekost om uiteindelijk de knoop door te hakken dat het niet goed voor me was dat ik bij hem zou blijven wonen. Dus ben ik bij hem weg gegaan. Ik kan wederom niet uitleggen hoeveel doorzettingsvermogen daarvoor nodig was, temeer daar hij me sinds dat moment uit de grond van zijn hart haat. Nou goed, vanuit die situatie ben ik opgekrabbeld en geklommen en gevochten tot degene die ik nu ben, ik ben echt gigantisch veranderd, veel en veel sterker geworden. (waar ik heel trots op ben, maar ook dat is heel moeilijk aan buitenstaanders uit te leggen). Maar dan heb je soms momenten waarop je, zoals ik gisteren, een brief van je vader ontvangt die zó keihard, zó gemeen en onderhuids is, dat je weer helemaal dichtklapt. En dat beangstigd me echt, dat dat grijze muisje van vroeger er toch nog steeds zit, terwijl het verder toch zo goed met me gaat. Maar goed, dat is weer een verhaal apart. Maar goed, dat was mijn verhaal in een notendopje (euhm, beetje langer dan een notendop misschien ![]() @I-alone: hoe heb je dat maatschappelijk werk ervaren? |
![]() |
||
Citaat:
Hoe ik het ervaren heb? Het was in het begin heel moeilijk. Het feit dat ik in de les keihard begon te huilen heeft mij uiteindelijk de emmer doen overlopen, maar ik schaamde me. Het feit dat ik niet lekker in me vel was, was niets bij het feit dat ik het niet alleen op kon lossen, mijn verdriet... Dat was het allerergste denk ik; toegeven dat ik in de troubels zat, het niet alleen kon, praten nodig was. Dat toegeven, tjah, dat vond ik heel erg. Ik dacht namelijk altijd dat ik het alleen af kon. Ik ben wel heel blij dat ik mijn vader nu de draad weer op zie pakken, hij doet er veel aan zich goed te voelen enzo en hij komt met verjaardagen nog en ik zie hem denk ik 1 keer in de maand ofzo. Maar jij hebt dus helemaal het contact met hem verbroken?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() (Eigenlijk naar aanleiding van de haatbrief die ik gisteren van mijn vader ontving, die na een hele periode van rust en blijheid een heleboel emotie in me losmaakte. Niet leuk, als al je vrienden op vakantie zijn ![]() Vandaar dus. En verder, bedankt voor de reacties allemaal. |
![]() |
||
Citaat:
en voor de TS, je schuldgevoel begrijp ik wel tot bepaalde hoogte... ik voel me niet schuldig, maar ik voel me wel heel verantwoordelijk over van alles en nog wat hier thuis terwijl dat helemaal niet nodig is... tja, misschien is dat een beetje te vergelijken... in ieder geval weet ik dat ik helemaaaal niet verantwoordelijk ben... en jij hoort te weten dat het helemaal niet jouw schuld is... beetje simpel zoals ik het hier neer zet, maar eigenlijk is het wel zo...
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
@ABrules: ik voel me schuldig omdat ik mijn vader destijds 'in de steek heb gelaten'. Ik ben bij hem weggegaan, wilde een tijdje geen contact met hem, enzovoorts. Bovendien is mijn vader een ster in het aanpraten van schuldgevoel (zie reactie op Millroy, hij kent mijn zwakke plek, namelijk onder andere mijn schuldgevoel). @~~Dolce~~: kan je ook 'inschatten' in hoeverre jouw moeders depressies invloed hebben (gehad) op jouw eigen problemen? (sorry als dit bot klinkt, niet zo bedoeld!) @Nijn*: zelfde vraag als voor dolce ? Citaat:
Sorry voor geleuter over die stomme brief. |
![]() |
||
Citaat:
Ook omdat hij me loopt te kleineren, en veel schuld op me afschuift. Maar goed, wat kan ik er tegen doen? Praten heeft geen zin meer...
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering PetitieJeugd | 39 | 31-10-2013 13:01 | |
Liefde & Relatie |
Homo-emancipatie ELISEK | 68 | 27-05-2008 19:32 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Verbied gestoorden om kinderen te krijgen' Love & Peace | 172 | 10-01-2007 13:33 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Psychologie |
Problemen met mezelf, de wereld, studie en nog veel meer. SpaRood | 28 | 19-08-2004 02:11 | |
Psychologie |
[stelling] Veel gevallen van psychische problemen zijn te wijten aan verwendheid. (2) Verwijderd | 16 | 02-07-2004 15:59 |