![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nogmaals en nu zonder persoonlijke aanvallen, enz. |
Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Wat ik wil zeggen is, dat je mensen uit Iran niet erbij kan betrekken om de reden uit te leggen waarom mensen hier in het westen niet depressief zouden moeten worden. Natuurlijk zou het sommige mensen misschien helpen hun problemen te relativeren, maar in real life zal dat heus niet zoveel baten. (uitzonderingen zijn er natuurlijk) Als je je bedenkt dat iedereen in een eigen wereld leeft en alles relatief is, kan je *ook* de ergere gevallen er gewoon bij rekenen, verkrachting en sterfgeval; die sluit jij uit in je verhaal .. maar waarom? Het maakt geen zier uit. Absoluut gezien is 't misschien erger .. relatief gezien voor een persoon niet. Citaat:
Jij vind 't misschien overdreven en erg als een rijkelui stinkerd half depressief word als er een vlek op haar schoenen zit .. maar zij weet niet beter .. zij *kent* niks ergers. (En ja, op TV kan ze misschien zien hoeveel erger 't is in Iran .. maar dat is een te-ver-van-haar-bed iets.) Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 02-07-2004 om 09:09. |
![]() |
||
Citaat:
De hersenen is een fabriek van stofjes en reacties; natuurlijk zullen bij bepaalde gemoedstoestanden bepaalde stofjes wat meer of minder aanwezig zijn. Dat is normaal! Anders zouden we zo de pubertijd ook een ziekte kunnen noemen omdat we dan een teveel aan hormonen hebben. En verliefdheid zou ook een ziekte zijn. Het gaat er om wat de oorzaak is van het gebrek van dat stofje .. dat stopt meestal niet *zomaar* .. voor zover ik weet .. maar door een nare gebeurtenis .. daar gaat 't nou om in dit topic. Zeggen dat iemand depressief is, puur alleen door een gebrek van een stofje is te kortzichtig en lost de oorzaak van het probleem niet op. Het gebrek van een stofje is voor zover ik weet altijd een gevolg en het gebruik van medicatie word voor zover ik weet nooit gezien als *de* oplossing. |
![]() |
||
Citaat:
Verder is de vergelijking tussen Iraanse vrouwen en Nederlandse vrouwen vrij krom aangezien het erom gaat wat *jij* als een probleem beschouwd. Een Iraanse vrouw zou inderdaad niet wakker liggen als ze dit jaar misschien niet gaat halen. (dat is uberhaupt niet erg aan de orde, maar het gaat maar even om een voorbeeld) Sommige mensen hier wel. En zelfs hier ook lang niet allemaal. Maar hier heb je niet te maken met massamoorden etc. Dus hier, in jouw leven, kan dat het grootste probleem zijn. Absoluut gezien heb je natuurlijk een punt dat het daar allemaal erger is. Tuurlijk. Maar iemand die depressief is, heeft er weinig aan te horen dat het ergens anders nog erger is. Het is niet van toepassing op zijn/haar leven.
||
Citaat:
Ik heb liever dat je meer ingaat op de dingen die ik en grl (en eventueel andere mensen) schrijven, dan dat je generieke dingen neer gaat zetten en idd. grotendeels je eigen stelling herhaalt want zo komen we IHMO geen stap verder. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
@ TS; leuk dat je gewoon rustig kan reageren, dat respecteer ik heel erg! ![]() Ik zie namelijk een heel groot verschil tussen een dipje en een depressie. Maar het woord depri, word volgens mij heel snel geroepen. Daarom gebruik ik het woord depri niet als ik het over een depressie heb maar als ik het over een dipje heb. Ik vind depri namelijk een beetje een breezersletten-woordje. En ik neem het woord depri niet echt serieus denk ik..Maar ja, wie ben ik.. ![]()
||
Citaat:
Een depressie is echt anders. Als je puur een dipje bedoelt, dan heb je natuurlijk gelijk. We leven in een land waar weinig gruwelijke dingen gebeuren en veel kansen zijn. Dan is zo'n overgangscijfer maar een heel klein dingetje. Maar daar is iedereen het ook wel over eens hoor. Politiek correct gelul noemen ze dan, maar het klopt natuurlijk wel. Mocht dit inderdaad het geval zijn, dan verklaar ik dit topic bij deze voor nutteloos ![]() Als je echt een depressie bedoelt, dan vraag ik me toch af wat je precies wil met dit topic.
|
![]() |
ik heb hier even een illustratie van het grote verschil tussen mensen in nederland en mensen in iran zoals in je voorbeeld:
http://home.planet.nl/~kalsb000/maslow/pira.htm dit is de behoeftenpiramide van maslow. De hierarchische structuur toont dat je pas een bepaalde behoefte kan hebben, als er aan de onderliggende behoeften voldaan wordt. In Iran zijn de fysische behoeften misschien wel bevredigd, maar de veiligheidsbehoeften in elk geval niet, dus daar komen de sociale-, de erkennings- en de zelfactualiseringsbehoeften niet (of weinig) voor. In nederland natuurlijk wel. Dus wanneer deze 'hogere' behoeften niet bevredigd worden in Iran dan gaat men zich daar niet druk om maken: de mensen hebben daar die behoefte niet eens. Maar in nederland doen mensen wel erg hun best om aanvaard en erkent te worden en om hun potentieel te actualiseren (in een studierichting e.d.). En dat lijkt me een meer plausibele reden waarom men in Nederland depressief kan worden om heel andere (in jouw ogen dan minder erge) reden dan in Iran of andere landen waarin mensen zeg het maar te druk hebben om te overleven. Dit is helemaal geen leuke situatie voor die mensen, maar toch ook totaal geen reden om de psychische problemen van mensen hier als een luxeprobleem af te doen. om eventjes een ander licht op de discussie te werpen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
a girl (over je eerste post):
![]() (over je tweede post): als ze dat inderdaad bedoelt, dan vind ik het een beetje raar. Raar om te zeggen: jouw problemen zijn absoluut gezien minder erg dan die van een ander dus jij moet je schamen er zo'n probleem van te maken. In nederland spelen hele andere dingen dan in Iran. Maar goed, op dat punt zijn we het geloof ik al eens. ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Ik wil graag nog toevoegen aan mijn verhaal dat ik niet vind en nooit heb gezegd dat ik vind dat mensen geen récht hebben om depressief te zijn, maar als ik kijk naar mijn leven en dat van mensen om mij heen, kan het voor jezelf echt alleen maar nuttig zijn om te kijken naar mensen die het erger hebben, dus dat relativeren weer. Ik hoop dat ik alles zo duidelijk mogelijk heb gezegd want ik vind het moeilijk om niet een verschrikkelijk langdradig verhaal te typen en toch mijn mening duidelijk naar voren te brengen. Oja en dat ik nu wel rustig kan reageren...hoewel ik mss wel die indruk heb gewekt ik ben geen kwaadaardige heks ofzo hoor. En bij nader inzien was mijn eerste post wel wat extreem , cker voor mijn doen, maargoed ik meen het ook wel allemaal ![]() Citaat:
Het voordeel van zulk soort piramides is dat je logisch blijft denken en dat alles duidelijk omschreven wordt, zonder al te veel poespas. Het nadeel vind ik , dat je er een beetje zwart wit van gaat denken ( ik weet dat jullie nu denken: WIE denkt er hier nu zwart wit, maar nogmaals ik heb deze mening al heel lang en ik heb er echt heeel heeel goed over nagedacht voor ik zoiets ging opschrijven), want volgens deze pyramide zou iemand die niet veilig is in zijn land geen erkenningsbehoeften kunnen hebben. Echt ieder mens heeft allerlei soorten behoeften, wanneer je naar derdewereldlanden kijkt, laten we zeggen mensen in oorlogsgebieden, wegen hun persoonlijke problemen echtwel net zo zwaar als hier hoor! En mijn mening is dat ze door alle bijkomende ellende versterkt worden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|