Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat het tweede punt betreft: Nee. Ik kan niet zo snel aangeven waarom maar wel een indicatie geven. Als de speciale/algemene relativiteits theorie correct is hebben we minimaal 4 dimensies nodig om de natuur te beschrijven. In de algemene theorie wordt de zwaartekracht een geometrische eigenschap. Zwaartekracht is dus een effect van de (gekromde) topologie van de ruimte-tijd. Einstein's droom was om alle krachten topologisch te beschrijven. Voor de Elektromagnetische kracht is dit gelukt (alhoewel het ,dacht ik, niet Einstein was die dit voor elkaar kreeg). De ruimte die men nodig heeft om dit te doen is 5 dimensionaal. Verder volgt al uit het standaardmodel dat de ruimte 8 dimensionaal moet zijn om alle krachten te kunnen verklaren. Dit volgt uit groepentheorie. Ik zou weer eens moeten opzoeken waarom 8 het magische getal is, maar het grappige is (gezien onze voorgaande discussie over wis en natuurkunde) dat ik denk dat dit moet om het standaard model wiskundig consistent te krijgen.
||
![]() |
Citaat:
Waar zijn de resterende 2 of 3 dimensies dan? En wat zijn die extra dimensies? Ruimtelijke dimensies? Of andere soort dimensies? Wie zegt er overgens dat er een geunnificeerde theorie bestaat? Weten we niet eens zeker. Wat volgt er uit die theorie, een conclusie, of zegt het juist dat we geen conclusies trekken of de misschien de verkeerde conclusie.(stukje van Stephen Hawking.) Misschien zoeken we naar iets wat er niet is. Al hoop ik het natuurlijk wel!! ![]() Groetjes Ben(die zich afvraagt of oneindigheden ooit weggewerkt kunnen worden in de wiskunde/natuurkunde, aangezien dat nogal een probleem is bij natuurkunde ![]()
|
![]() |
Oeps, het zijn er inderdaad 10. En die extra dimensies zijn "opgerold". Je kan ze in principe niet detecteren/waarnemen. Bestaat er een geunificeerde theorie? Wie weet. Je kan er in ieder geval naar zoeken. Het zegt ook verder niet zoveel. Behalve dan dat je beginnend vanuit een klein aantal principes de hele natuurkunde kan afleiden. En die oneindigheden kunnen in de meeste gevallen (behalve bij quantumgravitatie theorie) weggewerkt worden (d.m.v de ultra violet cutt-off)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
HBO > WO [Natuurkunde] MartijnOmmel | 8 | 03-03-2016 22:40 | |
Studeren |
Technische Natuurkunde - Natuurkunde Verwijderd | 44 | 08-08-2005 11:47 | |
Studeren |
De bèta studie topic I love stars | 33 | 29-05-2005 21:55 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Voor de mensen die vaak op het 'exacte vakken forum' komen.. Demon of Fire | 42 | 21-06-2002 12:07 | |
Algemene schoolzaken |
geneeskunde alienx | 12 | 07-06-2002 17:09 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Een weerstand van 0 bereiken Oen | 40 | 15-03-2002 08:36 |