Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
kijk ook op http://pw1.netcom.com/~hjsmith/WireF...tesseract.html
Laatst gewijzigd op 08-04-2004 om 17:46. |
![]() |
||
Citaat:
Je kunt de reële getallen afbeelden op een getallenlijn, waarbij deze getallenlijn de 1-dimensionale ruimte IR1, ofwel IR (de verzameling reële getallen) voorstelt. Een punt in het platte vlak wordt gegeven door 2 coördinaten, zeg (x,y), dus het platte vlak stelt dan de 2-dimensionale ruimte IR² voor. Een punt in de 3-dimensionale ruimte IR3 wordt gegeven door 3 coördinaten, zeg (x,y,z). Punten in IR² kun je weergeven met behulp van een 2-dimensionaal assenstelsel met een X-as en een Y-as. Voor punten in IR3 krijg je een 3-dimensionaal assenstelsel met een X-, Y- en Z-as. De getallenlijn en het 2- en driedimensionale assenstelsel kun je nog visueel weergeven, maar voor een dimensie n>3 lukt dat niet meer. Een punt in de n-dimensionale ruimte IRn wordt gegeven door n coördinaten, zeg (x1,x2,...,xn). Je hebt dan te maken met een n-dimensionaal assenstelsel met een x1-, x2,...t/m xn-as. @DaDude: In de theoretische natuurkunde wordt de tijd inderdaad als de vierde dimensie gedefinieerd. De daarbij behorende vierdimensionale ruimte heet in dat verband de ruimtetijd. In de supersnaartheorie gaat men er van uit dat het heelal maar liefst 10 dimensies heeft, maar dat 6 dimensies daarvan niet op gewone schaal waarneembaar zijn. Wiskundig gezien is er geen grens aan het aantal dimensies wat je wilt beschouwen.
|
mijn wiskunde leraar zei eens:
een lijn is een oneindig aantal punten een vierkant (of driehoek, zeshoek, enz..) bestaat uit een oneindig aantal lijnen een kubus bestaat uit een oneindig aantal vierkanten dus het zou logisch zijn als een 4d fihuur uit een oneindig aantal kubussen bestond en een 5 d figuur uit een oneindig aantal 4d figuren, enz... als je goed naar dit plaatje http://pw1.netcom.com/~hjsmith/Wire.../tesseract.html kijkt (stond er al maar goed) en een beetje draait zie je ook allemaal kubussen ![]()
|
Er bestaan ook andere plaatjes van een hyperkubus, deze heb ik een tijdje terug zelf gevonden:
http://picserver.org/view_image.php/8U8X75DS4XDD http://picserver.org/view_image.php/88GV4QKP7P4N Volgens mijn leraar is het als volgt:
Die andere theorie waarbij de viere dimensie tijd is vind ik een beetje vreemd, er zou dan namelijk geen vijfde of zesde dimensie zijn.
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 18:36. |
![]() |
||
Citaat:
H.G.Wells werd vooral niet serieus genomen omdat hij de theorie voor het eerst echt introduceerde in zijn klassieke boek The Timemachine.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Nog even wat je opmerking betreft dat je het vreemd vindt dat tijd en ruimte zo nauw met elkaar samenhangen: de speciale relativiteitstheorie gaat van heel andere uitgangspunten uit dan de klassieke mechanica. In de klassieke mechanica blijkt zo'n samenhang tussen tijd en ruimte niet echt voor de hand te liggen. Er is onder natuurkundigen trouwens een opvatting dat je een theorie nooit echt begrijpt, maar dat je er alleen aan gewend raakt.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
bij de lijn het zelfde maar als je bij de 3e dimensie allemaal vierkanten hebt moeten deze ook een dikte hebben anders kom je niet tot een kubus |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
SRT is eerder gewoon een leuk vak. Een reden om natuurkunde te gaan studeren ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar je kunt de vakken altijd kiezen. Ik wou eerst ook sterrenkunde gaan doen, maar dan zou ik teveel andere vakken niet hebben. Ik neem nu gewoon de leuke sterrenkunde-vakken erbij. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hier word dacht ik ook verwezen naar meerdere dimensies ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() tijd is de dimensie die ervoor zorgt dat twee voorwerpen zich op dezelfde plaats kunnen bevinden. Maar je kunt deze dimensie van tijd absoluut niet vergelijken met een 4e [I]dimensie.
Laatst gewijzigd op 25-04-2004 om 16:06. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
trouwen? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Iedereen die geïnteresseerd is in een goede non-wiskundige benadering van zowel hyperruimten (ruimten met meer dan 3 dimensies) als de string theorie, raad ik aan het boek "Hyperspace" van Michio Kaku te lezen. Hier een (Engelse) inleiding: http://www.mkaku.org/articles/hyper_and_toe.shtml De Roman "Flatland : A Romance of Many Dimensions" van Edwin A. Abbott is ook een aanrader.
Laatst gewijzigd op 25-04-2004 om 20:43. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
sneller dan het licht.... Verwijderd | 289 | 06-01-2006 13:23 | |
Wiskundige/natuurkundige berekeningen in meerdere dimensies? Krirby | 19 | 05-03-2004 21:11 | |
Oneindigheid... Illuminati | 75 | 09-08-2003 14:02 | |
Ik ben de enige michieldewit | 75 | 27-09-2002 12:42 | |
Geen eind aan het heelal jojoba! | 50 | 20-05-2002 20:31 | |
Meerdere ruimtelijke dimensies mogenlijk? Strange Dude | 36 | 08-03-2002 11:55 |