Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wordt in de Natuurkunde trouwens niet tijd als de vierde dimensie beschouwd? |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Hier een wat duidelijker (hoewel kleiner) plaatje: ![]() En verder verwijs ik je hier naar. Daar kan je een 2d-weergave van een hypercube draaien in vier richtingen ofzo. ![]()
||
![]() |
Citaat:
:EDIT: En wat is precies de functie van de rechtermuisknop in dat spelletje (ik heb al ontdekt dat je met de linkermuisknop de kubus draait ![]()
Laatst gewijzigd op 03-03-2004 om 10:45. |
![]() |
||
Citaat:
![]() (hoewel ik nog niet 8 heb ontdekt ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar Gatara, er is niks mis met je ogen of je voorstellingsvermogen. 4d kijken is voor mensen praktisch onmogelijk. We kunnen wel een theoretisch model maken van een 4d figuur.
|
Haha, dit is iets waar ik 2 nachten over heb nagedacht onlangs.
Hier is mijn conclusie: 4 dimensionaal bestaat en is op meerdere manieren voor te stellen waarvan 1 een 3d-mensionaal beeld in beweging is...m.a.w. tijd Stel je voor: Een 2 dimensionaal beeld, (2 assen) bv te vergelijken met een tekening. Stel dat de tekening een lijn uit de oorsprong is uit het assenstelsel met richtingscooeffecient 1 dus gewoon een rechte dat een hoek van 45 graden vormt t.o.v de x-as (of y-as) Een 1 dimensionaal vlak is één as en dus gewoon een lijn. Het enige wat je hierop kunt weergeven zijn lijnstukken en punten. Echter kan je op dit ééndimensionaal vlak de lijn voorstellen in functie van tijd. de x-as in de tweede dimensie kan je vervangen door de x-as in de eerste dimensie. De y-as in de tweede dimensie kan je vervangen door tijd in te voegen in de eerste dimensie: in tweede dimensie: als x=1 dan y=1 als x=7 dan y=7 in eerste dimensie als x=1 dan t=1 als x=5 dan t=5 Als je t gelijkstelt aan tijd dan is het resultaat in ééndimensionaal beeld een punt op de x-as dat wegbeweegt naar rechts van de oorsprong. Met deze weergave kan je op een één dimensionaal vlak alle gegevens weergeven dat nodig is om het terug om te zetten in het tweedimensionaal vlak zonder tijd. Als je op dezelfde manier nadenkt kan je een bewegende vormen in een 2d vlak omvormen naar een stilstaand 3d beeld: een cirkel dat steeds groter en groter wordt (beweging) kan je interpreteren als een stilstaand 3d beeld dat een kegel voorstelt. (zonder grondvlak, alleen zou de laatste frame van de animatie in 2d een gevulde cirkel zijn) Op die analoge manier kan je besluiten dan een bewegend 3d vlak kan voorgesteld worden als een stilstaand 4d beeld. Echter wij kunnen geen 4d beeld waarnemen, enkel 3d in beweging, wat enkel een voorstelling is van een 4d stilstaand beeld. In feite leven we dus eigenlijk in een voorstelling van een stilstaand 4-d beeld. Maar in de tijd is elke actie een gevolg van de vorige. Ieder bewegend 3d-beeld is dus voor te stellen als een 4d stilstaand beeld, maar niet ieder 4d stilstaand beeld is voor te stellen als een 3d bewegende animatie in werkelijkheid (wel in theorie) Dat is mijn visie ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Een 4 dimensionale ruimte-tijd is dan nog minder te vatten ![]()
|
![]() |
|
|