Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2004, 15:48
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
De sterkte van mijn lenzen zijn -3 en -2.75. Kan iemand daarmee mijn visus bepalen?? (of zeg ik nu iets heel stoms.. )

Citaat:
De visus of gezichtsscherpte is de mate waarin wij details kunnen onderscheiden; het vermogen om twee dicht bijeen liggende punten van elkaar te onderscheiden.

............

Iedere letterkaart is gestandaardiseerd voor een bepaalde afstand: 3, 5, of 6 meter.

De persoon wordt gevraagd welke letters hij kan lezen van boven naar beneden. Wanneer hij tot onderaan komt, heeft hij een visus van 1 ofwel: 100 %.

Wanneer iemand ergens halverwege blijft 'steken', correspondeert dat met een bepaalde visuswaarde. Deze visuswaarde wordt uitgedrukt in procenten of in een breuk.

Bijvoorbeeld 20 % of anders gezegd: 2/10. (Deze procenten of breuken zijn gewone breuken.)

Dit betekent dat de betreffende persoon moeite heeft met het waarnemen van details. Wanneer iemand bijvoorbeeld een visus van 2/10 heeft, betekent dit dat hij op 2 meter de details kan zien die een goedziende al op 10 meter afstand kan zien. Zo zal een goedziende die op 10 meter afstand van een boom staat, zien welke vorm de blaadjes hebben. De slechtziende zal naar de boom toe moeten lopen en pas op 2 meter afstand zien of het om een beuk of een eik gaat.
Anders zal ik maar weer naar de opticien moeten....
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 17:02
phensicske
phensicske is offline
Misschien 1/10?

Ik heb er niet echt een idee van, maar 'k denk zoiets, aangezien ik ongeveer dezelfde sterkte heb als jij en de dingen (details, bedoel ik dan) pas goed kan onderscheiden vanop een meter afstand.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 17:38
Verwijderd
allereerst, ik heb er niet speciaal verstand van ofzo, maar dit leek me wel een aardige methode.

bekijk onderstaande 'letterkaart' (op scherm/of printen). de bovenste, grootste, C-figuren horen op je scherm 9 milimeter doorsnee te zijn. (zo is 't in het origineel). Bekijk de middelste rij op de kaart zonder bril of lenzen, houd hem zo dicht bij totdat je het (edit) zonder moeite kunt onderscheiden, dus zonder je ogen helemaal dichtgeknepen oid). meet die afstand op. (* geedit, want volgens de vorig methode (totdat je scherp ziet) ben ik bijna volledig blind volgens de website onderaan. ik schat 't toch iets minder erg in maar goed, 't stond ook op de scan.)

pas dan de volgende formule toe: (van google.nl)

V = d/D.
waarbij:
V = visus
d = afstand van de persoon tot de letterkaart
D = afstand waarop een 'goed' (emmetroop) oog de letter nog kan herkennen

D is in dit geval 5 meter.

natuurlijk is het wat onbetrouwbaar met zo'n ingescande kaart enzo (en gaat 't waarschijnlijk sneller als je naar de opticien gaat ) maar ik denk dat de uitkomst goed in de buurt komt.

Waarom wil je 't eigenlijk weten?

overigens, om vast te stellen in hoeverre je blind of slechtziend bent, bepalen ze je visus met alle mogelijke hulpmiddelen. zie hier voor meer info:http://www.kimbols.be/ogen/blind_slechtziend.php

Laatst gewijzigd op 02-09-2004 om 17:59.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 18:15
Verwijderd
met de eerste methode kom ik uit op 1/50 .. met de tweede op ongeveer 1/25. maar dit is nog onnauwkeuriger want wanneer kun je iets nu moeiteloos onderscheiden?
najm 't was iig leuk om te proberen
En het verschil is bij mij nogalaltijd slechts enkele hondersten.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 19:48
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Heeeeeel erg bedankt!!!

Citaat:
Bril of contactlenzen
Brillen of contactlenzen zijn geen bezwaar. Onder voorwaarde dat je visus (gezichtsvermogen) zonder bril of lenzen op elk oog tenminste 0,25 is. Met bril of lenzen moet de visus met beide ogen gezamenlijk minimaal 1,0 zijn en op het slechtste oog minimaal 0,5. Het is verstandig om bij twijfel eerst langs een opticien of oogarts te gaan. Je moet ook kleuren kunnen onderscheiden en benoemen.
Was even aan het kijken of ik wel geschikt zou zijn voor de politie. Niet dat ik daar ga solliciteren.... gewoon uit nieuwsgierigheid... misschien later wanneer ik mijn studie niet kan voortzetten...

Citaat:
Voor wie nog visuskaarten in breuknotitie gebruikt, volgt hier een omrekeningstabel:

0.1 (1/10) 0.3 (1/3) 1.0 (1)
0.12 (1/8) 0.4 (2/5) 1.25 (5/4)
0.16 (1/6) 0.5 (1/2) 1.5 (3/2)
0.2 (1/5) 0.66 (2/3) 2.0 (2)
0.25 (1/4) 0.8 (4/5) 2.5 (5/2)
3.0 (3)
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 09:47
Verwijderd
Citaat:
DrunkenMagician schreef op 02-09-2004 @ 20:48 :
Heeeeeel erg bedankt!!!

Was even aan het kijken of ik wel geschikt zou zijn voor de politie. Niet dat ik daar ga solliciteren.... gewoon uit nieuwsgierigheid... misschien later wanneer ik mijn studie niet kan voortzetten...
en kan je bij de politie?

ik wist trouwens niet dat je ook een visus van 5/2 kon hebben Dan zie je volgens mij wel extreem goed
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten