Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2004, 17:32
Verwijderd
Toen ik in oktober 2001 mn eerste bril kreeg had ik -1.25, toen ik oktober 2003 had ik -2.5, en nu heb ik -3..

Heeft veel computeren of tv kijken er invloed op, dat je ogen dan sneller achteruit gaan? Of kun je bepaalde dingen doen om het tegen te gaan?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 17:38
Verwijderd
Ik weet niet precies hoe het zit maar mijn ogen gaan ook steeds achteruit. In het begin erg veel (elk jaar 0,5 punt ofzo) en nu heb ik een nieuwe bril na 2 jaar ofzo en het is maar 0,25 achteruit.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 17:44
JantjePietje
JantjePietje is offline
Gewoon genoeg wortels eten.

Je bent nu wel uitgegroeid, dus veel slechter kan het eigenlijk niet meer worden.
Oud 21-07-2004, 17:50
Briseïs
Briseïs is offline
Ik ben begonnen bij -2 ofzo (11 jaar geleden) en nu zit ik op -3.25 en -4.25. Maar als ik naar mijn moeder kijk is het bij haar na haar 20e ofzo niet meer achteruit gegaan. Of je moet bejaard worden.
Oud 21-07-2004, 18:21
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 21-07-2004 @ 18:32 :
Toen ik in oktober 2001 mn eerste bril kreeg had ik -1.25, toen ik oktober 2003 had ik -2.5, en nu heb ik -3..

Heeft veel computeren of tv kijken er invloed op, dat je ogen dan sneller achteruit gaan? Of kun je bepaalde dingen doen om het tegen te gaan?
Computeren en tv kijken heeft volgens mij wel invloed erop vanwege de hoge straling. Mijn ogen gingen daardoor achteruit.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 18:35
Fleurop
Fleurop is offline
ik begon 4 jaar geleden met 0.5, nu zit ik al op 2
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 18:46
brightlight
brightlight is offline
Ik begon zo'n 9 jaar geleden met zo'n lage sterkte dat de opticien zei dat het zou kunnen zijn dat ik later weer "goede" ogen zou hebben en dus geen bril meer zou hoeven te dragen. Nu zit ik ondertussen op -4 . Mn ogen gingen ieder jaar achteruit,maar de laatste tijd is het gelukkig wel hetzelfde gebleven. Mijn ogen werden slechter omdat mn ogen groeiden. Volgens mij is het niet echt te voorkomen dat je ogen slechter worden.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:07
Boozle
Boozle is offline
@JanPietje: Als je uitgegroeid bent kan je echt nog wel slechter gaan zien hoor. Mijn vader is 56 en hij had eerst -2,25 en nu -4.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:18
Verwijderd
Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt of je een 'goede' monitor hebt en hoe dicht je op je tv zit, met die straling. Ik weet ook niet of die straling je ogen minder scherp kan maken.

Maar als je naar een scherm zit te turen in het donker, dan is dat wel slecht voor je ogen (ik weet niet of ze er minder scherp van worden, maar slecht is het wel).

Mjah, stoppen met groeien helpt vaak wel tegen verslechtering van je ogen . Ik had scherpe ogen toen ik 8 was, -4 toen ik 12 was, -6 toen ik 16 was en nu nog steeds -6. Dus bij mij gaat het achteruitgaan steeds langzamer.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:32
Verwijderd
Ik kreeg mn bril pas toen ik eigenlijk al uitgegroeid was, en het wordt toch nog steeds slechter..
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:35
Verwijderd
Volgens mij kan zoiets niet echt kwaad, zolang je maar niet gaat turen of in het donker gaat staren naar een scherm. Zorg dat de kamer goed verlicht is en dat je ook zo af en toe eens afwisseld; dus niet alleen maar naar de monitor kijken, kijk ook eens naar iets anders Afstand is ook belangrijk, zorg dat je er niet te dicht op zit.

Mijn ogen verslechteren ook alleen nog maar, ik heb al vanaf m'n 4de een bril (had hem eigenlijk al eerder nodig). In mijn puberteit heeft het wat stilgestaan (heb heel lang +3 / +4 gehad) maar nu gaat het weer verder achteruit (zit nu bijna op +5,25 geloof ik). Mja, volgens de opticien zal het zo rond mijn 20ste weer minder snel verslechteren, omdat ik dan vrijwel zeker uitgegroeid ben.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:52
Quiana
Quiana is offline
Toen ik een bril had ging het bij mij behoorlijk achteruit;
van -0,75 naar -6,25. Nu ben ik (sinds een jaar of twee, drie?) overgestapt op lenzen, en heb ik -6,5. Of het echt door de bril komt weet ik niet, maar het heeft bij mij iig niet geholpen.

Mijn moeder had trouwens -13,5, en dat was echt niet vanaf
het moment dat ze stopte met groeien zo; je kan wel degelijk
achteruit gaan terwijl je gestopt bent met groeien ed.
Oud 21-07-2004, 19:54
Verwijderd
op mn 11e had ik -0.5 en -1. nu zit ik op -4.5 en -5.5 met mn lenzen (mn ogen zijn gemeten op -5.5 en -6.5). omdat het elk jaar weer slechter was geworden, vroegen ew hoe dat kon en toen zei de opticien, dat het bij de leeftijd hoort , en hij voorspelde dat mn ogen tot mn 30e ( )achteruit gaan. en daarna iets beter worden.
naja ik hoefde me niet echt zorgen te maken, maar ik kan wel naar een oogarts oid. maar het schijn wel 'normaal' te zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 21-07-2004 @ 20:52 :
Toen ik een bril had ging het bij mij behoorlijk achteruit;
van -0,75 naar -6,25. Nu ben ik (sinds een jaar of twee, drie?) overgestapt op lenzen, en heb ik -6,5. Of het echt door de bril komt weet ik niet, maar het heeft bij mij iig niet geholpen.

Mijn moeder had trouwens -13,5, en dat was echt niet vanaf
het moment dat ze stopte met groeien zo; je kan wel degelijk
achteruit gaan terwijl je gestopt bent met groeien ed.
Volgens mij is dat het verschil tussen + en -
Hmm, hoewel, ik hem 'oma-ogen', dus oudere mensen krijgen later, als hun ogen achteruit gaan, +. Dat ontkracht deze hele post weer... Hmm..

Laatst gewijzigd op 21-07-2004 om 20:49.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 20:05
Briseïs
Briseïs is offline
Hmmm je ogen kunnen dus later ook nog achteruit gaan.. Nouja, bij mij het de afgelopen drie en een half jaar van -3 en -4 naar -3.25 en -4.25 gegaan, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Oud 21-07-2004, 20:45
fib
fib is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-07-2004 @ 20:58 :
Volgens mij is dat het verschil tussen + en -
Hmm, hoewel, ik hem 'oma-ogen', dus oudere mensen krijgen later - als hun ogen achteruit gaan, +. Dat ontkracht deze hele post weer... Hmm..
ouderen mensen hebben + geloof ik
Oud 21-07-2004, 20:51
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 21-07-2004 @ 18:32 :

Lijkt me sterk,... Bij mij was het dat ik in 5 jaar tijd van -1.25 > -2.00 gegaan en feb 2003 naar -2.25 gegaan, en dat ben ik nog steeds
Terwijl ik ook super veel tv keek, en daarna (te) veel internet... De mijne zijn niet specifiek daar door achter uit gegaan..
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 20:52
Verwijderd
Citaat:
fib schreef op 21-07-2004 @ 21:45 :
ouderen mensen hebben + geloof ik
Idd, dat bedoelde ik ook, ik had alleen een streepje in een zin gezet ipv een komma, klopte daardoor niet helemaal.

Ok, oudere mensen krijgen dus +, dus mensen die op jongere leeftijd - krijgen, kunnen dat weer goed trekken (dat heb ik zo geleerd iig). Ennn... je kan je hele leven lang achteruit blijven gaan, maar blijkbaar kan het zo zijn dat het na je pubertijd minder snel achteruit gaat. Zo klopt het waarschijnlijk wel
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 20:52
Verwijderd
Er is bijziendheid, wat de meesten hier hebben, dan zie je veraf niet scherp, verziendheid, wat Andijvie heeft, dan zie je met ontspannen ogen nergens scherp en als je je inspant zie je veraf wel scherp, en oudziendheid, waarbij je veraf wel scherp ziet maar dichtbij niet, en dat hebben oma's . Vandaar dat je zowel oudziend als bijziend kunt zijn (multifocale glazen enzo). Bijziend en verziend tegelijk kan niet want dat heft elkaar op . Maar oude mensen worden ook wel eens verziend en dan wordt je bijziendheid dus minder.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 23:25
p-chez
p-chez is offline
Ik betwijfel of tv/computer er echt invloed op heeft.

Dat je ogen telkens weer slechter worden als je al een bril hebt schijnt heel normaal te zijn. Ik begon ook met -1.5 ofzo, nu heb ik al -4 en -4.5. Nu is het echter al 3 of 4 jaar constant hetzelfde gebleven.
Oud 22-07-2004, 00:28
Verwijderd
Dat tv's en computerschermen er invloed op zouden hebben is gewoon bullshit. Die dingen voldoen al sinds jaar en dag aan de TÜV Rheinland, ISO en strenge Zweedse stralingsnormen voor afgave van straling. Die marges worden elk jaar strenger en zijn zo gekozen dat ze echt onder geen omstandigheden invloed kunnen hebben op je ogen. Broodje aap dus.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 01:26
Unsterblich
Unsterblich is offline
WORTELTJES!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 10:08
Verwijderd
Worteltjes helpen alleen tegen nachtblindheid of eigenlijk, helpen om het te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 11:02
No Quiero
No Quiero is offline
Beetje een hoax, in wortels zit veel vitamine A. Alleen bij een vitamine A deficiént zou zoiets zin hebben. Bij een normaal dieet krijgt men, door producten als spinazie en fruit, voldoende vitamine A en beta-caroteen, omzetbaar in vitamine A.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 11:06
Verwijderd
Citaat:
No Quiero schreef op 22-07-2004 @ 12:02 :
Beetje een hoax, in wortels zit veel vitamine A. Alleen bij een vitamine A deficiént zou zoiets zin hebben. Bij een normaal dieet krijgt men, door producten als spinazie en fruit, voldoende vitamine A en beta-caroteen, omzetbaar in vitamine A.
Ja... maar worteltjes helpen dus ook om een vitamine-A-tekort te voorkomen
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 11:20
Ndimension
Ndimension is offline
Toen ik een jaar of 12 was had ik links -0,5 en rechts -2, nu heb ik links -1,75 en rechts -3,5.
En nog steeds gaat het achteruit bij mij. Ik weet nog goed dat ik aan het begin van het schooljaar van achter in de klas perfect kon zien wat er op het bord stond en halverwege het schooljaar niet meer. Toen had ik maar lenzen aangeschaft (had nog geen bril/lenzen toen).
Oud 22-07-2004, 11:50
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-07-2004 @ 01:28 :
Dat tv's en computerschermen er invloed op zouden hebben is gewoon bullshit. Die dingen voldoen al sinds jaar en dag aan de TÜV Rheinland, ISO en strenge Zweedse stralingsnormen voor afgave van straling. Die marges worden elk jaar strenger en zijn zo gekozen dat ze echt onder geen omstandigheden invloed kunnen hebben op je ogen. Broodje aap dus.
Gelukkig
Ik was al bang dat ik drastisch moest gaan minderen met computeren

Maar ik heb ook wel eens gehoord dat mensen als ze overgaan op lenzen ineens veel minder achteruit gaan. Of juist met een bril.
Ik ga nu een maand lenzen proberen, en als dat bevalt hou ik ze, misschien vermindert het dan ook wel
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 11:53
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-07-2004 @ 01:28 :
Misschien kun je dan ook verklaren waarom mijn ogen achteruit gingen toen ik nog geen computerlens had?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 11:56
sas
sas is offline
toen ik 9 was kreeg ik mijn eerste bril, mijn sterkte was toen iets van -1.25.

Nu ben ik 18 en heb -10 maar dat is niet van het vele computeren(wat ik toen ik net een bril had helemaal niet zoveel deed) en van het tv kijken.

Het is gewoon erfelijk bepaald. Mijn vader heeft ook -10 en mijn moeder heeft -3.
Oud 22-07-2004, 14:29
Verwijderd
Ik heb nu - 4,5 en -4 ofzo, maar het gaat gelukkig niet meer achteruit. Het ging achteruit tot mijn 19e ofzo..

Voor zover ik weet is er niets om dat tegen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 16:34
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 22-07-2004 @ 12:50 :
Gelukkig

Maar ik heb ook wel eens gehoord dat mensen als ze overgaan op lenzen ineens veel minder achteruit gaan. Of juist met een bril.
Ik ga nu een maand lenzen proberen, en als dat bevalt hou ik ze, misschien vermindert het dan ook wel
Als je wilt testen of het met lenzen minder snel achteruit gaat, moet je toch iets langer lenzen dragen denk ik. Ik had eerst een bril, maar die had ik alleen op in de klas en later bij autorijden, toen ging het nog snel achteruit. Ik heb nu bijna een jaar lenzen en het eerste half jaar was ik niks achteruit gegaan Moet binnenkort terug, maar vrees dat mijn ogen nu wel slechter zijn (beetje jammer).
Ik denk dat je er gewoon weinig aan kunt doen. De een zegt dat veel tv kijken en computeren slecht is voor je ogen, de ander lezen bij slecht licht en nou ja zo zijn er nog een boel van die verhaaltjes. Ik weet niet wat waar is, maar zolang je gewoon alles binnen proporties doet, denk ik niet dat je het kunt voorkomen.
Oud 22-07-2004, 17:06
Verwijderd
Tjsa, op mijn 11de had ik -2 en nu heb ik -8...

Volgens mij houdt het vanzelf een keer op. Het schijnt wel zo te zijn dat als je lenzen draagt, je minder hard achteruitgaat...maar daar heb ik geen ervaring mee.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 18:12
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 22-07-2004 @ 18:06 :
Tjsa, op mijn 11de had ik -2 en nu heb ik -8...

Volgens mij houdt het vanzelf een keer op. Het schijnt wel zo te zijn dat als je lenzen draagt, je minder hard achteruitgaat...maar daar heb ik geen ervaring mee.
Jup, gaat dan minder snel, komt doordat de lens dichter bij de echte lens zit geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 18:49
Auntie M
Auntie M is offline
Dit artikel stond toevallig gisteren in de Haagsche Courant

Citaat:
'Bijziendheid door tv of computer onzin'
door Hans Piët

Australische onderzoekers wijten de stijging van bijziendheid – slecht zien in de verte – onder Aziaten ondermeer aan het langdurig staren naar beeldschermen van de televisie of de computer. De Nederlandse oogarts drs. De Faber gelooft er niets van en denkt dat dat niet meer dan een fabeltje is.

ROTTERDAM | Een Australisch onderzoek naar de oorzaak van bijziendheid – een gezichtsafwijking waarbij iemand verafgelegen objecten slecht ziet – wijst uit, dat de groei van het aantal brildragers wordt veroorzaakt door het moderne leven. Toch vindt oogarts drs. J.T de Faber (48) dat de onderbouwing van de studie van professor Ian Morgan van de Canberra universiteit en doctor Kathryn Rose van de universiteit van Sydney op een historisch misverstand berust.

"Ik onderschrijf hun stelling niet, dat het groeiende aantal bijzienden in Zuidoost-Azië, vooral onder jongeren, is te wijten aan het te veel tijd doorbrengen voor televisie en computer", zegt het hoofd van de afdeling Kinderoogheelkunde en Strabologie in het Oogziekenhuis Rotterdam. Volgens hem is dat dezelfde fabel als die pakweg honderd jaar geleden in West-Europa de ronde deed. "In die periode stelde iemand vast dat onder rijkeluiskinderen meer brildragers waren dan onder boerenkinderen. De verklaring daarvoor is simpel: een rijkeluiskind ging naar school, leerde lezen en schrijven en viel, wanneer hij niet meer kon lezen wat er op het schoolbord stond, door de mand. Bij een boerenkind, dat niet naar school hoefde, werd om die reden myopie minder snel opgemerkt. Zolang het met volle melkbussen van het land terugkeerde, was het goed."

Genetisch

Het onderzoek van Morgan en Rose, eind vorige week gepubliceerd in het Engelstalige vakblad Progress in Retinal and Eye Research, ontkracht de stelling dat bijziendheid in dat deel van de wereld genetisch is bepaald. De bevolking van bijvoorbeeld Taiwan en Japan is er niet ontvankelijker voor dan westerlingen, zoals lang is gedacht, aldus professor Morgan. "Wij hebben er, na het bestuderen van veertig onderzoeken, in elk geval geen bewijzen voor kunnen vinden."

Volgens drs. De Faber is het onzin om televisiekijken, wat de doorsnee man of vrouw doorgaans van een afstand doet, als de schuldige aan te wijzen. "Bijziendheid is een complexe materie. Erfelijkheid speelt een grote rol, maar ook de visuele inspanning is van invloed. Zo hebben studenten wel eens last van examenbijziendheid. Het is een gevolg van dagen achtereen, op een ingespannen manier, in studieboeken gluren. Van dat accommoderen gaan je ogen (tijdelijk) achteruit. Wanneer je direct na die inspanning een meting zou verrichten, verschilt dat soms -1 dioptrie, terwijl na terugkeer van een vakantie die ongelijkheid weer is verdwenen."

Onderzoek naar de oorzaak van myopie spitst zich, sinds het verzamelen van de gegevens rond 1830 begon, toe op het vinden van het gen dat daar verantwoordelijk voor is. Twee jaar geleden werd er een doorbraak bereikt door een team van de universiteit van Minnesota. Na langdurig onderzoek bij familieleden die sterk bijziend waren, kon ongeveer de plek worden bepaald waar het genetische defect zich bevindt. Toch gloort er vooralsnog geen brilloos bestaan. Want, na die eerste juichtonen hield de universiteit zich angstig stil.
De Nederlandse oogarts stelt vast, dat de verontrustende cijfers uit het Verre Oosten – 90 % van de jongeren in landen als Taiwan, Singapore en Hongkong heeft last van myopie – ook hier tevoorschijn kunnen worden getoverd. "Als je, zoals professor Morgan heeft gedaan, het aantal Nederlandse brildragers van veertig jaar geleden afzet tegen het huidige aantal dan zit ook hier de schrik erin. Toch constateer ik, en ik zit nu 18 jaar in het vak, dat er in ons land geen sprake is van een verontrustende toename."

Er zijn nu bijna negen miljoen bril- of contactlensdragers. Het aantal is in de laatste 18 jaar met 7 % gestegen naar 57 %.
"Dat het niet om een toename van 50 % in de afgelopen 30 jaar gaat, zoals bij het aantal dienstplichtigen in Singapore, komt omdat wij zoiets als bijziendheid al heel lang scherp in de gaten houden. Die ontwikkeling komt in Azië nu pas op gang. Het wordt hier, in tegenstelling tot die rekruten die pas tijdens hun keuring door de mand vallen, al op jonge leeftijd geconstateerd. Baby's worden immers vanaf het consultatiebureau medisch in de gaten gehouden."
Oud 22-07-2004, 20:06
Verwijderd
Hmm, vandaag lenzen gekregen, ik heb ze nu net een kwartier ofzo in. Mn bril was -2.5, lenzen zijn -3, maar toch zie ik nu met lenzen veel waziger dan met mn bril..

is dat normaal als je net voor het eerst lenzen hebt, of zullen ze me lenzen met verkeerde sterkte hebben gegeven ofzo?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Pebbles schreef op 22-07-2004 @ 21:06 :
Hmm, vandaag lenzen gekregen, ik heb ze nu net een kwartier ofzo in. Mn bril was -2.5, lenzen zijn -3, maar toch zie ik nu met lenzen veel waziger dan met mn bril..

is dat normaal als je net voor het eerst lenzen hebt, of zullen ze me lenzen met verkeerde sterkte hebben gegeven ofzo?
Dat is normaal, je ogen moeten er even aan wennen. (Je eigen lenzen moeten nu anders scherpstellen, maar je maakt waarschijnlijk ook wat meer traanvocht aan.) Gewoon gebruiken zoals je is aangeraden, dan zie je vanzelf wel goed
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 21:38
Verwijderd
Als je een andere sterkte hebt moet je sowieso even wennen en helemaal als je nu opeens lenzen hebt, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 22:03
Verwijderd
Oooh, gelukkig
Ik zie nu ook al wel duidelijker dan toen ik ze net inhad
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 22:23
JantjePietje
JantjePietje is offline
En wat als je stoplichten of de lampen van lantarenpalen als sterren ziet op zeg maar 25 meter in het donker? Is dat een gevolg van bijziendheid of iets ernstigers?
Oud 22-07-2004, 23:11
Verwijderd
Citaat:
JantjePietje schreef op 22-07-2004 @ 23:23 :
En wat als je stoplichten of de lampen van lantarenpalen als sterren ziet op zeg maar 25 meter in het donker? Is dat een gevolg van bijziendheid of iets ernstigers?

Als sterren ziet? Bedoel je dat je er een waas omheen ziet? Of heel klein? En is dat alleen in de nacht, of zie je overdag ook alles slechter?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 00:49
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Dat heb ik ook als ik m'n lenzen niet inheb. Kan dus zijn dat je ogen niet 100% zijn.

Laat 't meten als je 't niet zeker weet?
Oud 23-07-2004, 07:16
Verwijderd
Citaat:
Heb ik ook zonder lenzen, maar ook al als ik mijn oude bril opheb (die een te lage sterkte heeft). Ik zou toch maar eens je ogen laten meten, bij alle ketens en de meeste particuliere opticiens is dat gratis
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 09:12
Verwijderd
Citaat:
Pebbles schreef op 22-07-2004 @ 12:50 :
Gelukkig

dit geld vooral voor harde lenzen dat komt doordat je oog zich moet aanpassen aan de lens en de lens blijft stabiel dus ook je sterkte
bij zachte lenzen geldt dit niet echt het gaat mischien langzamer maar je gaat nog wel achteruit.

ik hbe nu 4 jaar een bril en ben van links -1.5 en rechts -1 naar links -6 en recht -5.25 en nog een cilinder
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 10:06
marinke
marinke is offline
eerst had ik een afwijking van -1.25 aan mijn beide ogen, toen ik bij de opticien terugkwam bleek dat mijn rechteroog enorm was achteruitgegaan. Nu 2 jaar later zie ik met mijn rechteroog helemaal niks meer (alleen heeeele vage vormen en grijs) en mijn linkeroog is weer helemaal goed.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 14:14
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
freakjuh schreef op 23-07-2004 @ 00:11 :
Als sterren ziet? Bedoel je dat je er een waas omheen ziet? Of heel klein?

Vrij grote waas. Als ik bijvoorbeeld naar mijn klok in het donker op een afstand van 2 meter kijk, dan zie ik de lichtgevende cijfers met een grote rand eromheen. Hetzelfde geldt voor stoplichten, autolampen, lantaarpalen etc.

Citaat:
freakjuh schreef op 23-07-2004 @ 00:11 : En is dat alleen in de nacht, of zie je overdag ook alles slechter?
Alleen tijdens schemering en in nacht, behalve als het regent. Dan zie ik het overdag ook niet zo scherp.
Oud 23-07-2004, 14:16
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
p-chez schreef op 23-07-2004 @ 01:49 :
Dat heb ik ook als ik m'n lenzen niet inheb. Kan dus zijn dat je ogen niet 100% zijn.

Laat 't meten als je 't niet zeker weet?
Is het bij jou ook vrij extreem met betrekking tot die randen die erom heen hangen?
Oud 23-07-2004, 14:27
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-07-2004 @ 08:16 :
Heb ik ook zonder lenzen, maar ook al als ik mijn oude bril opheb (die een te lage sterkte heeft). Ik zou toch maar eens je ogen laten meten, bij alle ketens en de meeste particuliere opticiens is dat gratis
Ik heb dat met lenzen in. Bril hielp ook niet. Daarna kreeg ik -0,5 sterkere lenzen, maar ook dat hielp niet.

Na een pijnlijk onderzoek kwam de oogarts met de volgende diagnose:
-----------------

23-07-2004

Diagnose: Night Myopia

Visus OD : 1,5 ( S-3,0)
Visus OS : 1.0 ( S-3,0)
Media ODS : Helder
fundus ODS : normale pupillen en maculae. Periferie geen afwijkingen.
Overig onderzoek : Erg: geen afwijkingen.

Conclusie en beleid : De klachten kunnen verklaard worden door een toename van de myopie s'avonds. Wij adviseren naar een opticien te gaan voor een bril met filterglazen met myopiecorrectie om s'avonds te dragen.
-------------
Nachtblindheid dus . Wtf zijn myopie? En zijn filterglazen juist niet bedoeld om minder licht door te laten dringen? Zal allemaal wel.
Oud 23-07-2004, 15:03
Verwijderd
Ik ben rond oktober 2003 begonnen met -1,75 en -2, maar wist eigenlijk al tijden dat ik slechte ogen had. Ik heb eerst een bril gehad, maar heb nu sinds bijna 3 maanden lenzen. Ik begon daarmee op allebei m'n ogen -2. Die sterkte is nog steeds bij allebei hetzelfde. Als ik m'n bril op heb, heb ik ook het idee dat ik slechter zie.

Ik heb wel van meer mensen gehoord dat hun ogen snel achteruit gaan als ze een bril hebben, maar dat als ze lenzen hebben, hun sterkte ongeveer gelijk blijft. Bij mij helpt dat dus prima, misschien ook bij jou?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Moonshine schreef op 23-07-2004 @ 16:03 :
Ik heb wel van meer mensen gehoord dat hun ogen snel achteruit gaan als ze een bril hebben, maar dat als ze lenzen hebben, hun sterkte ongeveer gelijk blijft. Bij mij helpt dat dus prima, misschien ook bij jou?
maar dat is toch alleen met harde lenzen dacht ik tenminste?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 18:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb -0,25 aan beide ogen dacht ik en de opticien zei toen dat ik zelf maar moest kiezen hoe ik beter zag en toen zag ik zonder bril beter dus dan maar geen bril. Maar gaan je ogen met mijn sterkte met of zonder bril sneller achteruit? Ik heb het idee zonder omdat je ogen lui worden van een bril maar is dit ook zo?

Regels voor berichten