Advertentie | |
|
![]() |
|
De krachten tussen de moleculen van het gas en de kolom bepalen ook de retentietijd. Als je bijvoorbeeld propaan C3H8 (apolaire stof) in een apolaire kolom spuit dan gaat deze er sneller doorheen dan pentaan C5H12, omdat pentaan een groter molecuul is zijn de krachten met de kolom groter en blijft dit gas dus langer in de kolom aanwezig.
LET OP: Als je een apolaire stof in een polaire kolom spuit gaat deze er vanzelfsprekend ook sneller doorheen. Laatst gewijzigd op 17-12-2004 om 20:37. |
![]() |
|
![]() |
chromatografie is een scheidingsmethode berustend op oplosbaarheid in de drager (mobiele en stationaire fase)
en natuurlijk op de massa van de deeltjes --> hoe hoger de massa hoe langzamer het molecuul door de mobiele fase wordt meegenomen (dus een lagere retentietijd) als je een apolaire stof in een polaire kolom doet, zal het juist langzamer door de mobiele fase worden meegoneomen, omdat het beter aan de apolaire stationaire fase blijft zitten --> langere retentietijd. Laatst gewijzigd op 18-12-2004 om 21:24. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik weet niet hoe het precies bij gaschromatografie zit, maar ik weet wel hoe de scheiding gaat bij vaste drager kolomen. Hierbij heb je een kolom van Silica waarop je je uitgangsstof aanbrengt. Deze stof blijft op je kolom 'plakken' terwijl je er loopmiddel (eluens) laat doorlopen.
Door het verhogen van de polariteit van het eluens gaat je stof op een gegeven moment meelopen en gaat van je silica af. Eerst komen de meest apolaire stoffen van je kolom, omdat je begint met een apolair eluens. Doordat je vervolgens je eluens polairder maakt komen er polairdere stoffen af. Deze vorm van kolomen is meer een zuiverings techniek, terwijl je bij GC ook analiseert welke stof je hebt Nu is dit opzich niet de reden bij gaschromatografie, want daar blijft het loopmiddel hetzelfde. Volgens mij verhoog je de temperatuur van het sample en op een gegeven moment kook je de stof met het laagste kookpunt er eerst uit. Het is logisch dat apolaire stoffen met een vergelijkbare massa als een polaire stof eerder verdampt. Immers polaire stoffen 'kleven' meet aan elkaar door oa H-bruggen. Zware apolaire stoffen hebben een hoger kookpunt, omdat ze zo zwaar zijn.
||
![]() |
Citaat:
Ik gaf dus een algemeen voorbeeld waarbij we een apolaire stationaire fase hebben en polaire mobiele fase in de kolom (meestal vloeistofchromatografie) hebben en dan zal ie dus wel een langere retentietijd geven, omdat ie in de stationaire fase blijft. Je moet vergelijken met de viltstiftpunt op een papier die je middels vloeistofchromatografie gaat scheiden. De stationaire fase zijn de apolaire stoffen en blijven op de plaats van de stip zitten en de polaire stoffen worden meegenomen door de mobiele fase. Laatst gewijzigd op 19-12-2004 om 14:27. |
![]() |
|
Bij het experiment dat wij gedaan heben had je twee verschillende kolommen een polaie en een apolaire. Het dragergas was in beide kolommen helium. Vandaar dat ik zei dat een apolaire stof een kortere retentietijd heeft in een polaire kolom.
Als je een apolaire stationaire fase hebt dan is de retentietijd van een een apolaire stof inderdaad langer. |
![]() |
||
Citaat:
" je loopt samen met je zus over de wallen, wie is het eerst aan de andere kant" ![]()
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Kan iemand me helpen met scheikunde vragen? Ritual | 2 | 05-03-2012 11:59 | |
[SK] adsorberen en chromatograferen Sivan | 3 | 28-02-2011 15:54 | |
[SK] Wat is nou precies chromatografie? Sithan | 9 | 20-11-2007 08:56 | |
[SK] Massapercentage vet bepalen Jeroooooeeen | 3 | 05-06-2005 14:05 | |
[SK] Gaschromatografie HavoLeerlingen | 2 | 15-01-2005 19:42 | |
Gaschromatografie nienie | 5 | 12-03-2004 14:04 |