Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2004, 09:24
Verwijderd
Zelfkennis is het begin van de wijsheid zeggen ze. Daarom maar een gedicht over alcohol terwijl ik toch niet gedronken heb. Helderheid. De keerzijde.

Bezopen

En in de onwelkome omhelzing van
het bestaan,
zuipen of verzuipen
wijl ellende heldert als
de morgen valt, dat kreng
zwemt!
Nodeloos verdriet vergoten
in vergeten druppels drank
en vooral dronken
niet meer willen
zijn - zien
dat je allang verloren bent.

En als valse klanken nog klinken
als stille getuigen in je achterhoofd
dan is dat slechts
het verleden dat aan je voorbij
is geslopen
toen jij bezopen in de goot
verdronk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2004, 10:43
Reem
Reem is offline
Zo mooi! De woorden die je gebruikt, en ik hou wel van alliteratie; dat leest zo heerlijk.
en
En als valse klanken nog klinken
!
Dit is echt zo'n gedicht dat je kunt blijven lezen en ik hou overigens wel van jouw stijl.

dan is dat slechts
het verleden dat aan je voorbij
is geslopen
toen jij bezopen in de goot
verdronk.

Ja, het einde vind ik het mooist. Maar eigenlijk vind ik alles heel erg goed!
Oud 02-10-2004, 16:35
Footprint
Footprint is offline
wow mutant
erg

Citaat:
in vergeten druppels drank
vooral dit vind ik Erg goed
Oud 02-10-2004, 17:11
rode_wodka
rode_wodka is offline
Mutant.. JIJ bent goed!
Oud 04-10-2004, 11:48
Verwijderd
hihi

Maar dat is me dit weekend ook al een paar keer voor mijn voeten gegooid. Absurd. Maar ik zal nog wel een topic openen over de expo en mijn visuele gedichten.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 13:15
hajo
hajo is offline
de inhoud als mooi. Prachtige woorden e.d. Alleen je opbouw vind ik nog steeds ondermaats aan de inhoudt. En dat kan je dan wel jouw stijl noemen, maar dat doet iedereen al die niet beter kan. We (inc ik) zijn niet erg kritisch op dit forum, vaak wordt er alleen naar de inhoud gekeken van een gedicht, en als die goed is en mooie rijmen bevat neigen we er naar te zeggen: prachtig!!!! Naar de vorm kijken we amper, veel mensen zullen zelfs vinden dat een gedicht geen bepaalde vorm hoeft te hebben. Maar kunst, en dus ook de poezie heeft zijn eigen regels en leesbaarheidsstatistieken.

Nou jah, je kunt beter, het kan beter.
Oud 04-10-2004, 18:08
Reem
Reem is offline
Citaat:
hajo schreef op 04-10-2004 @ 14:15 :
de inhoud als mooi. Prachtige woorden e.d. Alleen je opbouw vind ik nog steeds ondermaats aan de inhoudt. En dat kan je dan wel jouw stijl noemen, maar dat doet iedereen al die niet beter kan. We (inc ik) zijn niet erg kritisch op dit forum, vaak wordt er alleen naar de inhoud gekeken van een gedicht, en als die goed is en mooie rijmen bevat neigen we er naar te zeggen: prachtig!!!! Naar de vorm kijken we amper, veel mensen zullen zelfs vinden dat een gedicht geen bepaalde vorm hoeft te hebben. Maar kunst, en dus ook de poezie heeft zijn eigen regels en leesbaarheidsstatistieken.

Ik ga er niet op in.
Oud 04-10-2004, 18:46
Verwijderd
I like.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 19:29
Verwijderd
Citaat:
hajo schreef op 04-10-2004 @ 14:15 :

Ten eerste is het inhouD
Ten tweede, ikzelf kijk amper naar inhoud, ik kijk altijd naar wat het gedicht doet qua vorm, want inhoud raakt mij vaak amper. Daarbij heb ik dit gedicht nu eens niet geschreven omdat ik het wou, maar omdat ik voor mijn alcohol-project ook een gedicht moest hebben over de keerzijde van alcohol, geschreven om te schrijven dus.
Ten derde, een heleboel critici die ik dit weekend op de expo heb gesproken zullen het totaal niet met je eens zijn, anders had ik geen kopers en aanbiedingen voor andere expo's gehad (en ja, dat draaide vooral om mijn gedichten).
Ten vierde, mijn stijl waardeer ikzelf en die wordt door diegenen die ik belangrijk vind wel gewaardeerd. En dat zijn ook niet zomaar de meest lichtvaardigen op gebied van poëzie en dichten.
Ten vijfde moet je toch maar eens gaan zoeken naar welke vormen ik dan al wel en niet heb gebruikt. Ook ik heb sonnetten, haiku's, rijm-metrum-ritme-vormen, ea geschreven. Ik heb eerst een basis geleerd, uitgeprobeerd en van daaruit mijn eigen weg gezocht.

Je zegt ergens dat anderen hier het beter denken te weten, maar je doet het zelf even goed.

En het is niet dat ik niet tegen kritiek kan, want die lever ik mezelf ook genoeg, ikzelf ben mijn meest harde criticus, maar je brengt het alsof jij het allemaal zo goed zou moeten weten. Gedichten zijn nog altijd gebaseerd op smaak. Kunst ook. En dat heb ik ook dit weekend geleerd. Mijn tekeningen en schilderijen waren niet goed genoeg om toegelaten te worden aan een bepaalde academie en toch zijn dit weekend astronomische bedragen genoemd terwijl ik niet eens een naam gemaakt heb of enige opleiding heb gevolgd. En dat zal niet zijn omdat ze zo graag 'kunst' in huis willen hebben, want dan kopen ze wel een naam.

En het kan beter, dat is het enige waarmee ik het eens ben. Het kan altijd beter. Of ik beter kan is een ander, of ik beter wíl kunnen in jouw ogen is helemaal iets anders.

Laatst gewijzigd op 04-10-2004 om 19:31.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 10:21
hajo
hajo is offline
ik sluit me bij je aan.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten