Oud 20-10-2006, 17:11
Ui
Ui is offline
ik heb vorig jaar 1 mei een huurcontract getekend voor 1 jaar. na een half jaar hier gewoond te hebben zijn er nog veel dingen niet in orde.
in mijn contract staat een kopje wat er onder service kosten valt, hier staat onder andere in :
onderhoud brandblussers
onderhoud klein
glazenwassen

- we hebben geen brandblusser
- ik wacht al een jaar op licht in de gang, tot de keuken gekit wordt etc.
- de glazen zijn te smerig om doorheen te kijken van de buitenkant. (ik kan er zelf niet bij om ze te wassen)

overgens heb ik ook erg veel overlast van mijn bovenbuurjongen:
- vliegenoverlast
- beschimmelde pannen op het aanrecht
- vuilniszakken van meer dan 3 weken in de keuken

Nu ben ik het echt zat, ik loop continu achter de makelaar aan te bellen, zonder resultaat.

is er een manier om onder mijn contract van een jaar uit te komen?
als iemand hier verstand van heeft, zou die mij kunnen helpen om te kijken hoe ik dit gedoe het beste aan kan pakken?

alvast bedankt
Oud 20-10-2006, 17:16
Verwijderd
Als hij zich niet aan het contract houdt, mag jij in principe gewoon vertrekken, geloof ik. Maar je kan ook zelf iemand zoeken die het van je over wil nemen en dat voorleggen aan je huisbaas, die heeft dan geen kamer leeg staan, loopt geen inkomsten mis, hoeft geen werk te doen en heeft dus ook geen last van 't feit dat jij eerder vertrekt.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 21:46
PV
PV is offline
Wanneer heb je dat contract getekend? Vorig jaar mei = meer dan een jaar geleden. Je zegt dat je er een half jaar woont?
Een brandblusser kost ongeveer een tientje, dat lijken me nou niet de kosten?
Hoe bedoel je dat je een jaar op licht wacht? Is zelf een lamp kopen niet voldoende of is het echt helemaal kapot?

Wat doet de bovenbuurjongen in je verhaal? Lijkt me niet echt relevant? Anders flikker je gewoon al zijn spullen in een grote vuilniszak en mik je die weg, opgeruimd staat netjes en als ie komt zeuren weet jij van niks.

Ik vind het verhaal een beetje zeikerig overkomen. Onder je contract uit willen vanwege een brandblusser en een lamp?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 21:51
marinekok
marinekok is offline
Citaat:
Ui schreef op 20-10-2006 @ 18:11 :
ik heb vorig jaar 1 mei een huurcontract getekend voor 1 jaar. na een half jaar hier gewoond te hebben zijn er nog veel dingen niet in orde.
in mijn contract staat een kopje wat er onder service kosten valt, hier staat onder andere in :
onderhoud brandblussers
onderhoud klein
glazenwassen

- we hebben geen brandblusser
- ik wacht al een jaar op licht in de gang, tot de keuken gekit wordt etc.
- de glazen zijn te smerig om doorheen te kijken van de buitenkant. (ik kan er zelf niet bij om ze te wassen)

overgens heb ik ook erg veel overlast van mijn bovenbuurjongen:
- vliegenoverlast
- beschimmelde pannen op het aanrecht
- vuilniszakken van meer dan 3 weken in de keuken

Nu ben ik het echt zat, ik loop continu achter de makelaar aan te bellen, zonder resultaat.

is er een manier om onder mijn contract van een jaar uit te komen?
als iemand hier verstand van heeft, zou die mij kunnen helpen om te kijken hoe ik dit gedoe het beste aan kan pakken?

alvast bedankt
het beste is een contract niet gelijkt te tekenen,maar menemen en met anderen doorlezen.ik neem aan dat het gaat om een kamerverhuurbedrijf met gebruik van een gezamelijke keuken. ga hier eens mee naar een wetswinkel bij jou in de buurt
Oud 21-10-2006, 00:24
Ui
Ui is offline
sorry ik loop een paar maanden vooruit. ik heb het gehuurd op 1 mei 2006.

even over de lampen. de bedradingen of wat dan ook zijn kapot dus we hebben geen lichten in de gangen, wat erg vervelend is als je in het donker thuiskomt.
het gaat me er gewoon om dat ik al een half jaar elke week bel en de zaken nog niet in orde zijn. de genoemde punten zijn er maar een paar. er zijn nog vele dingen in het huis niet in orde.
onder andere kunnen de ramen niet open, hebben we nog steeds geen brievenbus, de verwarming doet het niet,de televisie stoort en zo kan ik nog wel even doorgaan.
over de brandblussers, ik woon boven een kroeg en heb geen vluchtroute etc als er brand zou komen.
de makelaar heeft beloofd op brandblussers en een brandtrap.

En mijn bovenbuurjongen is gewoon echt smerig. via zijn verwarmingbuis komen de vliegen mijn gang in. er liggen uitgedrukte sigarettenpeuken en uitgekauwde gauwgom op de badkamervloer ga zo maar door.

Mijn bezwaar tegen dit alles, is dat mijn buurjongen niet wil veranderen en mijn huurbaas (ondanks velen telefoontjes) er niets aan doet. ik wil hier gewoon niet meer wonen als het zo smerig is en de zaken gewoon niet in orde gemaakt worden.
Oud 21-10-2006, 08:17
marinekok
marinekok is offline
Citaat:
Ui schreef op 21-10-2006 @ 01:24 :
sorry ik loop een paar maanden vooruit. ik heb het gehuurd op 1 mei 2006.

even over de lampen. de bedradingen of wat dan ook zijn kapot dus we hebben geen lichten in de gangen, wat erg vervelend is als je in het donker thuiskomt.
het gaat me er gewoon om dat ik al een half jaar elke week bel en de zaken nog niet in orde zijn. de genoemde punten zijn er maar een paar. er zijn nog vele dingen in het huis niet in orde.
onder andere kunnen de ramen niet open, hebben we nog steeds geen brievenbus, de verwarming doet het niet,de televisie stoort en zo kan ik nog wel even doorgaan.
over de brandblussers, ik woon boven een kroeg en heb geen vluchtroute etc als er brand zou komen.
de makelaar heeft beloofd op brandblussers en een brandtrap.

En mijn bovenbuurjongen is gewoon echt smerig. via zijn verwarmingbuis komen de vliegen mijn gang in. er liggen uitgedrukte sigarettenpeuken en uitgekauwde gauwgom op de badkamervloer ga zo maar door.

Mijn bezwaar tegen dit alles, is dat mijn buurjongen niet wil veranderen en mijn huurbaas (ondanks velen telefoontjes) er niets aan doet. ik wil hier gewoon niet meer wonen als het zo smerig is en de zaken gewoon niet in orde gemaakt worden.
dat dacht ik wel,je bent niet de enige die zo moet leven,hier in den helder is afgelopen een kamerverhuurbedrijf ontruimd,ook van wege (ondermeer) de veiligheid.stuur een aangetekende brief naar de verhuurder,zelf een copy daarvan bewaren,stel daarin de grove nalatigheid vast,betreffende veilig wonen,en geef de verhuurder te kennen dat je contact opneemt met de brandweer,als er binnen 14 dagen niets gebeurd.stop met het betalen van de huur,hou het wel apart.vergeet niet dat hij banger is voor jou dan jij voor hem,hij kan je er toch niet uitzetten,en ga op zoek naar een ander plekkie.wat ook goed helpt is de krant erbij halen.
Oud 21-10-2006, 08:25
Ui
Ui is offline
Citaat:
marinekok schreef op 21-10-2006 @ 09:17 :
dat dacht ik wel,je bent niet de enige die zo moet leven,hier in den helder is afgelopen een kamerverhuurbedrijf ontruimd,ook van wege (ondermeer) de veiligheid.stuur een aangetekende brief naar de verhuurder,zelf een copy daarvan bewaren,stel daarin de grove nalatigheid vast,betreffende veilig wonen,en geef de verhuurder te kennen dat je contact opneemt met de brandweer,als er binnen 14 dagen niets gebeurd.stop met het betalen van de huur,hou het wel apart.vergeet niet dat hij banger is voor jou dan jij voor hem,hij kan je er toch niet uitzetten,en ga op zoek naar een ander plekkie.wat ook goed helpt is de krant erbij halen.
volgens mij heb ik gelezen dat als je een brief verstuurd de reperaties binnen zes weken voldaan moeten zijn. mijn buurmeisje heeft 7 weken geleden een aangetekende brief gestuurd over onder andere de gebrekigheden. een andere woonruimte heb ik al gevonden, het probleem is alleen dat je snel moet beslissen en ik dus niet weet hoe groot de kans is dat het me lukt om hier weg te komen. dat is een beetje het probleem waar ik mee zit.

maar ik kan nog wel eens een brief sturen met daarin alles opnieuw uitgelegd waarin ik ook zeg dat ik stop met het betalen van de huur, bedankt voor de tip.
Oud 21-10-2006, 08:31
Verwijderd
Citaat:
Ui schreef op 21-10-2006 @ 09:25 :
volgens mij heb ik gelezen dat als je een brief verstuurd de reperaties binnen zes weken voldaan moeten zijn. mijn buurmeisje heeft 7 weken geleden een aangetekende brief gestuurd over onder andere de gebrekigheden. een andere woonruimte heb ik al gevonden, het probleem is alleen dat je snel moet beslissen en ik dus niet weet hoe groot de kans is dat het me lukt om hier weg te komen. dat is een beetje het probleem waar ik mee zit.

maar ik kan nog wel eens een brief sturen met daarin alles opnieuw uitgelegd waarin ik ook zeg dat ik stop met het betalen van de huur, bedankt voor de tip.
Als die brief ook namens jou is gestuurd en alle genoemde problemen zijn genoemd, die volgens het huurcontract door hem zouden moeten worden opgelost, kan je volgens mij het contract be-eindigen op grond van wanprestatie.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 08:42
Ui
Ui is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 21-10-2006 @ 09:31 :
Als die brief ook namens jou is gestuurd en alle genoemde problemen zijn genoemd, die volgens het huurcontract door hem zouden moeten worden opgelost, kan je volgens mij het contract be-eindigen op grond van wanprestatie.
in die brief stond mijn naam niet. maar ik heb zelf 2 maanden geleden een aangetekende brief gestuurd. ik kreeg nog 1 maand huur van ze terug aangezien ik geen keuken en badkamer had. die huur heb ik gekregen. in deze brief heb ik ook duidelijk vermeld dat er nog heel veel gebreken waren en ik wilde dat ze daarover spoedig contact met me opnamen, dit is nooit gebeurd.
Oud 21-10-2006, 09:28
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Ui schreef op 21-10-2006 @ 09:42 :
in die brief stond mijn naam niet. maar ik heb zelf 2 maanden geleden een aangetekende brief gestuurd. ik kreeg nog 1 maand huur van ze terug aangezien ik geen keuken en badkamer had. die huur heb ik gekregen. in deze brief heb ik ook duidelijk vermeld dat er nog heel veel gebreken waren en ik wilde dat ze daarover spoedig contact met me opnamen, dit is nooit gebeurd.
Als de verhuurder een aantal zaken niet nakomt, en je hebt dit meerdere malen aangegeven kun je zelf huurvermindering in rekening brengen. Ik quote uit het wetboek:

Citaat:
BW 1 art. 7:207 lid 1:
De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
Oftewel je kan met terugwerkende kracht vanaf mei huur terugvorderen (vanwege de brandtrap/brandblusser en verlichting). Verder staat er ook nog iets in over je woongenot, als dat zodanig wordt verminderd, maar de huisbaas kan er niets aan doen en jij ook niet (door bijvoorbeeld een bovenbuurman die veel overlast veroorzaakt), mag de huurder of verhuurder het contract beëindigen (BW 1 art. 7:209).

Als ik jou was zou ik even aan je rechtsbijstand/rechtswinkel om hulp vragen. Dan kom je er sneller uit dan als je het zelf allemaal moet uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 18:27
Ui
Ui is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 21-10-2006 @ 10:28 :
Als de verhuurder een aantal zaken niet nakomt, en je hebt dit meerdere malen aangegeven kun je zelf huurvermindering in rekening brengen. Ik quote uit het wetboek:

Oftewel je kan met terugwerkende kracht vanaf mei huur terugvorderen (vanwege de brandtrap/brandblusser en verlichting). Verder staat er ook nog iets in over je woongenot, als dat zodanig wordt verminderd, maar de huisbaas kan er niets aan doen en jij ook niet (door bijvoorbeeld een bovenbuurman die veel overlast veroorzaakt), mag de huurder of verhuurder het contract beëindigen (BW 1 art. 7:209).

Als ik jou was zou ik even aan je rechtsbijstand/rechtswinkel om hulp vragen. Dan kom je er sneller uit dan als je het zelf allemaal moet uitzoeken.

dankjewel, ik zal het meteen opzoeken in de boeken en alles op een rijtje zetten. het jammere is dat er geen rechtsbijstand of rechthulp bij mij in de buurt zit, dus zou ik het alleen telefonisch kunnen regelen.
ik denk wel dat het allemaal lang zou gaan duren voor het me lukt mijn contract te ontbinden. maar ik ga het zeer zeker proberen.
Oud 22-10-2006, 00:43
June bug
June bug is offline
Tip: ik weet niet of je een account op kamernet.nl hebt, maar daar kun je als je ingelogd bent ook een heleboel vinden over rechten en plichten voor huurders en verhuurders en wat je kunt doen wanneer je huisbaas zich niet aan de regels houdt. Dat staat dan onder het kopje "verhuren". Succes ermee
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten