Oud 14-05-2007, 14:34
Dave123
Dave123 is offline
Ik heb nu zo ongeveer 5-6 weken last van wisselende ontlasting (wel vaker diarree dan "normale" ontlasting) , winderigheid en een opgeblazen buik.Ik dacht eerst dat het iets met lactose te maken had omdat ik merkte dat ik altijd veel meer last had van diarree nadat ik volle melk had gedronken,ik was gestopt met het drinken van melk en het ging ook wel een stukje beter maar het bleef wel..dus ik ben 2 weken geleden naar mijn huisarts geweest en hij zei dat het wel redelijk vaak voorkomt dat mensen voor een bepaalde periode last hebben van hun darmen..hij zei wel dat als het langer dan 2-3 weken door ging dat ik terug moest komen.Ik heb dus besloten om terug te gaan volgend week als het dan niet gestopt is.Ik heb verder ook af en toe slijm bij de ontlasting ...

Ik zit nu te denken dat het PDS is omdat de klachten er zo op lijken,wat denken jullie ?

Dave.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:50
Mara
Mara is offline
Diagnose PDS krijg je niet zo snel. Daar komt bij dat je klachten nog niet erg lang duren. Kijk gewoon even naar je voeding, daar kan het mee te maken hebben. 'Prik' in drinken bijvoorbeeld, kan een naar effect hebben op je darmen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:21
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 14-05-2007 @ 15:50 :
Diagnose PDS krijg je niet zo snel.
En zelfs al zou je die diagnose krijgen, je kan er niks mee. Mischien heb je een infectie, dat komt nog redelijk vaak voor. Bij verdenking daarvan maken ze een kweek.
Oud 14-05-2007, 15:39
DDM
DDM is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 14-05-2007 @ 16:21 :
En zelfs al zou je die diagnose krijgen, je kan er niks mee.
Er zijn wel een aantal dingen waar je je aan kan houden. Daarnaast is het zo dat sommige mensen alleen willen horen dat het niet iets anders kan zijn (iets ernstig dus). Ondanks dat deze diagnose per exclusionem wordt gesteld.
Oud 14-05-2007, 15:43
Dave123
Dave123 is offline
Hmm , ik ben niet echt bang dat het iets ernstigs is zoals kanker ofzo want de kans daarop is (heeeel) klein op mijn leeftijd heb ik me laten vertellen.Ik wil gewoon weten wat er aan de hand is , het heeft namelijk best wel veel invloed op mijn dagelijkse leven
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:46
DDM
DDM is offline
Bedoelde het ook meer in het algemeen Maar je zegt dat de klachten dus wel wat minder werden na het stoppen van volle melk. Maar ben je dan wel helemaal gestopt met melkproducten? En doe je dat nog steeds?
Hoe oud ben je eigenlijk?
Oud 14-05-2007, 15:49
Hakuna
Hakuna is offline
Voor te beginnen hoe oud ben je? Is toch wel belangrijk, de meeste maag en darmklachten krijg je doorgaans op een bepaalde leeftijd. Ik heb zelf 1,5 jaar last gehad van mij darmen (is uiteindelijk een lichte vorm van PDS gebleken)

Slijm bij de ontlasting duidt meestal op aambeien of de ziekte van Crohn. Ook van Colitis ulcerosa (darm onsteking) kan dan sprake zijn, maar om met zekerheid de juiste diagnose te kunnen stellen zijn er allerlij onderzoeken nodig.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:52
Dave123
Dave123 is offline
Ik kreeg eerst die volle melk binnen omdat ik elke ochtend van die Kellogs cornflakes ging eten als ontbijt..Ik ben daar dus mee gestopt en doe het nu ook niet meer maar ik eet nog wel andere zuivelproducten zoals kaas.Vreemde is dat ik een week geleden in new york was en ik daar wel gewoon milkshakes e.d gingen drinken en ik dus geen diarree had (moet ik er wel bij zeggen dat mijn ouders van die pillen hadden gekocht daar om je maag tot rust te brengen) dus misschien hadden die pillen gewerkt ?? Ik ben verder 17 jaar.

P.S : als ik buikpijn heb zit het vaak onderin in mijn buik (zoals bij PDS)

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 15:56.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:55
DDM
DDM is offline
Aha. Ja alles kan natuurlijk. Maar het beste is om gewoon een afspraak te maken bij je huisarts
Oud 14-05-2007, 15:57
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dave123 schreef op 14-05-2007 @ 16:52 :
(moet ik er wel bij zeggen dat mijn ouders van die pillen hadden gekocht daar om je maag tot rust te brengen) dus misschien hadden die pillen gewerkt ?? Ik ben verder 17 jaar.
Welke pillen zijn dat?

Je zou ook eens Hier kunnen kijken. Al blijft de huisarts toch de aangewezen persoon om je klachten mee te bespreken.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:12
Dave123
Dave123 is offline
Citaat:
Cornel schreef op 14-05-2007 @ 16:57 :
Welke pillen zijn dat?

Je zou ook eens Hier kunnen kijken. Al blijft de huisarts toch de aangewezen persoon om je klachten mee te bespreken.

Hmm ik weet niet meer wat voor pillen het waren , ik weet nog dat ze roze waren en dat je ze vlak voor het eten moest innemen.Ik ga denk ik ook volgend week naar de huisarts, maar als hij zegt dat het waarschijnlijk niks bijzonders is , wat zal ik zeggen ? "nee , ik wil toch even laten onderzoeken" of ??
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:16
DDM
DDM is offline
Citaat:
Dave123 schreef op 14-05-2007 @ 17:12 :
Hmm ik weet niet meer wat voor pillen het waren , ik weet nog dat ze roze waren en dat je ze vlak voor het eten moest innemen.Ik ga denk ik ook volgend week naar de huisarts, maar als hij zegt dat het waarschijnlijk niks bijzonders is , wat zal ik zeggen ? "nee , ik wil toch even laten onderzoeken" of ??
Een darmonderzoek is natuurlijk het uiterste dat de meeste informatie oplevert. Maar is in dit stadium natuurlijk niet eerste keus. Daarvoor kan je bijvoorbeeld nog bloed laten prikken om te kijken of er bijvoorbeeld aanwijzingen zijn voor ontsteking. Maar je kan dat altijd aangeven bij de huisarts. Je moet nooit met een ontevreden gevoel de spreekkamer verlaten.
Oud 14-05-2007, 16:17
Verwijderd
Hoezo krijg je de diagnose PDS niet snel
Als een vrouw van 15-40 jaar meer dan een halfjaar meer dan 50 % van de dagen darmklachten heeft zonder alarmsymptomen, is dat al genoeg reden om de diagnose PDS te stellen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:23
DDM
DDM is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-05-2007 @ 17:17 :
Hoezo krijg je de diagnose PDS niet snel
Als een vrouw van 15-40 jaar meer dan een halfjaar meer dan 50 % van de dagen darmklachten heeft zonder alarmsymptomen, is dat al genoeg reden om de diagnose PDS te stellen.
Klopt. Ik denk dat Meelfriek bedoelde dat de klachten nog te kort zijn om daar nu al aan te denken. Meestal ligt de grens bij 3 maanden zonder andere alarmsymptomen. Soms kan je de diagnose al snel stellen als iemand aan alle criteria voldoet.
Oud 14-05-2007, 16:30
Verwijderd
oh ik had een halfjaar geleerd, maar die periode kan inderdaad verschillen. Hm ja, je krijgt het dan inderdaad niet snel in letterlijke zin, want je moet er een paar maanden op wachten maar er zijn geen heel hevige klachten voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:36
Dave123
Dave123 is offline
Hmm 3 maanden , dat is dus nog ongeveer 1 maand voor mij .. heb echt geen zin om naar de huisarts te gaan ik bedoel , bloedprikken kan nog wel en daar heb ik ook niks tegen , maar ik heb dus geen zin in om een camera in mijn kont te krijgen e.d .. ik ben ook nog maar 17 jaar
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:40
Dave123
Dave123 is offline
Ja , je hebt ook wel gewoon gelijk.. denk ook niet echt dat het zo ver zal moeten gaan (camera in de kont)..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:41
Verwijderd
Het zou best kunnen dat zo lang je geen alarmsymptomen hebt (die vraagt je dokter dan uit) je ook geen coloscopie krijgt omdat je huisarts aanneemt dat er niets aan de hand is. Vrouwen hebben wel vaker 'functionele' (dat wil zeggen dat er geen lichamelijke afwijking gevonden kan worden) darmklachten dan mannen, maar bij mannen komt het ook nog redelijk veel voor.

Misschien alvast een tip: voor mensen met pds helpt het vaak om heel regelmatig te eten (bv. elke drie uur een kleine maaltijd) en niet te veel vet te eten. Ook grote hoeveelheden melk en vlees kunnen klachten erger maken. Je kunt voor jezelf een beetje uitproberen wat helpt.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:42
Bloem
Bloem is offline
Ik zou er sowieso niet vanuit gaan dat je dat onderzoek moet ondergaan, maar stel dát, dan zijn er echt mogelijkheden om het ongemak zoveel mogelijk te verminderen. (Vaak kun je bijvoorbeeld een "roesje" krijgen, dat is een soort hele lichte narcose waardoor je slaapt tijdens het onderzoek)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:46
Dave123
Dave123 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-05-2007 @ 17:41 :
Het zou best kunnen dat zo lang je geen alarmsymptomen hebt (die vraagt je dokter dan uit) je ook geen coloscopie krijgt omdat je huisarts aanneemt dat er niets aan de hand is. Vrouwen hebben wel vaker 'functionele' (dat wil zeggen dat er geen lichamelijke afwijking gevonden kan worden) darmklachten dan mannen, maar bij mannen komt het ook nog redelijk veel voor.

Misschien alvast een tip: voor mensen met pds helpt het vaak om heel regelmatig te eten (bv. elke drie uur een kleine maaltijd) en niet te veel vet te eten. Ook grote hoeveelheden melk en vlees kunnen klachten erger maken. Je kunt voor jezelf een beetje uitproberen wat helpt.
Wat voor alarmsymptomen zouden dat dan moeten zijn ?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:48
DDM
DDM is offline
Citaat:
Dave123 schreef op 14-05-2007 @ 17:46 :
Wat voor alarmsymptomen zouden dat dan moeten zijn ?
Rectaal bloedverlies en symptomen van bloedarmoede (bleek zien, moeheid, kortademigheid, hartkloppingen, duizeligheid). Afvallen. koorts, nachtzweten, lymfeklierzwellingen bemerkt etc.
Oud 14-05-2007, 16:54
Dave123
Dave123 is offline
Citaat:
DDM schreef op 14-05-2007 @ 17:48 :
Rectaal bloedverlies en symptomen van bloedarmoede (bleek zien, moeheid, kortademigheid, hartkloppingen, duizeligheid). Afvallen. koorts, nachtzweten, lymfeklierzwellingen bemerkt etc.

Hmm ok , nou die heb ik allemaal niet , wel heb ik een paar voelbare lymfekliertjes maar die komen nog van een jaar of 2 terug..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:00
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dave123 schreef op 14-05-2007 @ 17:40 :
denk ook niet echt dat het zo ver zal moeten gaan (camera in de kont)..
Jij ziet dit al voor je.

Maar dit onderzoek wordt pas gedaan als eerdere onderzoeken(bloed prikken) niks heeft opgeleverd. Trouwens er worden meestal 2 onderzoeken gedaan.

Gastroscopie (maag onderzoek dmv endoscoop)
Coloscopie (dikke darm ondrzoek dmv endoscoop)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:11
Mara
Mara is offline
Citaat:
DDM schreef op 14-05-2007 @ 17:23 :
Klopt. Ik denk dat Meelfriek bedoelde dat de klachten nog te kort zijn om daar nu al aan te denken. Meestal ligt de grens bij 3 maanden zonder andere alarmsymptomen. Soms kan je de diagnose al snel stellen als iemand aan alle criteria voldoet.
Dat bedoelde ik inderdaad, dat hij de klachten nog relatief kort heeft.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:13
Mara
Mara is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-05-2007 @ 17:41 :
Bij mij helpt het om veel vezels te eten (bijna elke dag een kommetje allbran plus, volkorenbrood etc.), genoeg water te drinken, géén of nauwelijks 'prik' of alcohol en inderdaad niet te vet. Als ik te vet eet merk ik 't meteen
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:23
Dave123
Dave123 is offline
Citaat:
Cornel schreef op 14-05-2007 @ 18:00 :
Jij ziet dit al voor je.

[afbeelding]

Maar dit onderzoek wordt pas gedaan als eerdere onderzoeken(bloed prikken) niks heeft opgeleverd. Trouwens er worden meestal 2 onderzoeken gedaan.

Gastroscopie (maag onderzoek dmv endoscoop)
Coloscopie (dikke darm ondrzoek dmv endoscoop)

No way

P.S : ik had gehoord van mijn huisarts dat darmklachten zoals die van mij vaak voorkomen , wil je zeggen dat bij al die mensen die een maand of 2 last hebben van hun darmen zo'n onderzoek word uitgevoerd (als bloed e.d niks laten zien ) ?

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 17:25.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:26
Verwijderd
Je kan inderdaad nu best gaan proberen of heel regelmatig eten helpt, ongeacht welke diagnose, als jij er baat bij hebt, dan is het natuurlijk prettig. Dus probeer dat eens uit. Eet op vaste tijden, eet niet te veel, zorg voor voldoende vezels (dat helpt bij mij ook extreem goed), eet niet te vet (dat is bij mij echt gevaarlijk), en zorg dat je genoeg drinkt (bij voorkeur water in mijn geval, maar thee is ook prima, koffie durf ik absoluut niet, en frisdrink kan wel, maar met mate, dus een glas per dag maximaal).

Ik had op mijn 15de echt énorm veel last van m'n darmen, dat was echt óf enorme diarree óf enorme verstopping. Dat heeft zeker een jaar geduurd, en in die periode kreeg ik ook de diagnose PDS. Dat ging allemaal niet moeilijk, ik heb nooit een endoscopisch onderzoek gehad.

Maar goed, ik heb dus al veel baat bij regelmatig, vezelrijk en vetarm eten. Nog steeds last van m'n darmen, maar minder en beter uit te houden.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 17:47
Verwijderd
Oh, ik vermijd overigens ook van die mix-zakjes. Daar zitten vaak smaakversterkers in en het schijnt dat sommige mensen daar ook slecht op reageren. Die dingen vermijd ik nu al een paar jaar. (En elke keer als ik tóch zo'n mix eet, valt het verkeerd, toch opvallend.) Ik vermijd vooral E621 (vetsin), sommige mensen zeggen dat het allerlei dingen veroorzaakt, maar niets is bewezen. Toch vermijd ik het maar gewoon.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 18:31
Dave123
Dave123 is offline
Hm ja dat klinkt eigenlijk ook wel logisch maar het is voor mij echt moeilijk om steeds per product te gaan kijken hoe ik erop reageer,ik eet namelijk veel verschillende producten in een dag...hoe hebben jullie dat gedaan ?

P.S ; is het niet eenvoudiger om een bloedtest te doen ? zo kunnen ze toch ook zien waar je op zal reageren ?

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Dave123 schreef op 14-05-2007 @ 19:31 :
Hm ja dat klinkt eigenlijk ook wel logisch maar het is voor mij echt moeilijk om steeds per product te gaan kijken hoe ik erop reageer,ik eet namelijk veel verschillende producten in een dag...hoe hebben jullie dat gedaan ?

P.S ; is het niet eenvoudiger om een bloedtest te doen ? zo kunnen ze toch ook zien waar je op zal reageren ?
Er zijn een paar dingen waar mensen vaak op reageren, die kan je vrij makkelijk elimineren (lactose bv.). Die heb ik gewoon meteen geschrapt toen. En ik ben heel gezond gaan eten, om te kijken of dat effect had. Dus alleen volkoren producten, vers fruit, verse groenten, zo min mogelijk kant-en-klaar-pakjes. En dat had echt snel effect. Als je dan een keer iets eet, dan merk je vrij snel of je darmen het aan kunnen of niet. Zo at ik in die tijd een keer een BigMac en die viel echt grandioos verkeerd (voorspelbaar, natuurlijk, veel te vet). Je leert dus vanzelf wat je wel en niet kan eten. Maar eerst moet je een goede basis hebben waar je gewoon goed op reageert (of meestal goed; ik heb soms dat 1 plak kaas al te veel is, maar meestal kan ik dat wel aan).

Dokter kan ook wel advies geven voor een gezond dieet.

Bloedtesten heb ik nooit gehad, geen idee of dat zo makkelijk te meten is.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 18:53
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dave123 schreef op 14-05-2007 @ 18:23 :
No way

Zo'n onderzoek valt reuze mee (aldus mijn vrouwelijke huisarts ) Intussen weet ik wel beter, internisten zijn artsen met handen als kolenschoppen. Stel je voor dat je alsnog zo'n ondrrzoek (Coloscopie) moet ondergaan.

Fase 1: Je moet 3 dagen lang een dieet volgen (geen vast voedsel) en de laatste dag moet je zo'n 2 tot 3 liter..Klean Prep drinken, dit is het smerigste spul wat ze ooit hebben uitgevonden!

Fase 2: Je komt in het ziekenhuis (gebracht door iemand met auto, heeft zijn reden ) Vervolgens moet je je uitkleden en krijg je een soort hemd aan (geen broek)

Fase 3 : Voordat het echte onderzoek begint krijg je een zg..Klysma, dit is een totale darmspoeling mbv een slang en warm water (via je anus) je moet kan gehurkt in en soort douchebak gaan staan waardoor de resten van je darminhoud na een paar minuten oplossen en eruit lopen.

Fase 4: Het echte onderzoek (nu komen de kolenhanden van de internist aan het werk ) je moet met de zij op de onderzoekstafel gaan liggen (met onbloot onderlijf) Nu gaat hij een soort rectaal toucher bij jou uitvoeren met zijn vinger in je anus om je te laten voelen wat je te wachten staat!
Vervolgens krijg je een soort verdoving (roesje, zeer aan te raden) Nadat je een roesje hebt gekregen worden alle geluidsdichte deuren van de onderzoekskamer gesloten en brengt hij de endoscoop (dikte tuinslang ) samen met zijn 2 assistenten in gereedheid om via je anus naar binnen te brengen, dit is behoorlijk pijnlijk (ondanks roesje) nu blaast hij via die slang lucht in je darmen waarschijnlijk zul je wel schreeuwen van de pijn en houden de assistenten je in bedwang en zal hij iets hogere verdoving toedienen. het totale onderzoek duurt ongeveer 15 tot 45 minuten (lijken wel uren ) Na het onderzoek wordt je verplaats naar de uitslaapkamer om bij te komen van de verdoving, en mag je de eerste 2 tot 3 uur niet zelfstanding lopen of fietsen (vandaar dat iemand je moet halen en brengen)

Fase 5: uitslag, nu blijkt dat ze niks ernstigs hebben gevonden, maar je bent wel 3 dagen ziek en beroerd alsof je door een neger met een XXL lul verkracht bent geworden!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 19:00
Dave123
Dave123 is offline
Cornel gaat een beetje te ver denk ik Ik heb iid net zoals jij Andijvie gemerkt dat melk bij mij er slecht in gaat , maar de grootste probleem bij mij is dat ik nog steeds thuis woon en dat ik dus niet opeens kan zeggen tegen me pa en ma "ok vanaf nu alleen volkoren voedsel" als je snapt wat ik bedoel.Ik had gister en eergister echt zwaar last van diarree , ik had toen 's avonds macaroni met rundergehakt gegeten dus ik verdenk nu macaroni ..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Dave123 schreef op 14-05-2007 @ 20:00 :
Cornel gaat een beetje te ver denk ik Ik heb iid net zoals jij Andijvie gemerkt dat melk bij mij er slecht in gaat , maar de grootste probleem bij mij is dat ik nog steeds thuis woon en dat ik dus niet opeens kan zeggen tegen me pa en ma "ok vanaf nu alleen volkoren voedsel" als je snapt wat ik bedoel.Ik had gister en eergister echt zwaar last van diarree , ik had toen 's avonds macaroni met rundergehakt gegeten dus ik verdenk nu macaroni ..
Pasta valt bij mij ook vaak zwaar. En waarom zou je als je thuis woont geen volkoren brood kunnen eten? Of zilvervliesrijst? Als jullie alleen wit brood hebben thuis, vraag dan of ze voor jou een keer bruin brood mee willen nemen. En of ze ipv witte rijst eens zilvervlies rijst willen maken, dat smaakt het zelfde en is ook nog eens gezonder. Verder kost dat helemaal geen extra moeite. Gewoon eens vragen of ze met een paar dingen rekening kunnen houden, moet wel kunnen, lijkt me
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 19:16
Dave123
Dave123 is offline
Hmm ja zal ook wel kunnen , we hebben ook bruinbrood van de v&d met allerlei pitjes en zaadjes erop maar ik heb een beetje het idee dat die brood bij mij er slecht in gaat , die zaadjes enzo gaan er onverteerd uit heb ik gemerkt , ik heb het zelfde met mais en soms ook paddestoelen..

P.S : ik ga nu ff naar mijn training , dus als ik niet meer reageer komt het daardoor

Andijvie zou ik je kunnen PM'en als ik nog vragen e.d heb ?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 19:18
Verwijderd
Natuurlijk

Noten en zaden kunnen inderdaad ook zwaar vallen, geloof ik. Dat heb ik vooral met walnoten.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 21:10
Phie.
Phie. is offline
Ik heb ook al heel lang darmklachten en de dokter hield het bij mij ook op PDS. Ik heb toen wel zakjes gekregen die je moet aanlengen met water en dat is dan goed tegen verstopping. Opzich werken die dingen prima, je kunt ze geloof ik gewoon bij de apotheek halen zonder recept. Ik gebruik ze alleen vrijwel niet omdat ik na zo'n zakje niet meer hoef te eten doordat ze nogal vullen. Ook moet je er echt minimaal anderhalve liter water bij drinken anders werkt het averechts.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 07:44
Roos
Roos is offline
Je krijgt echt niet zo snel een darmonderzoek, hoor. Je hebt de klachten pas sinds kort, en je hebt zelf al een relatie met melk ontdekt.

Als je meer informatie wilt, ga dan naar de huisarts. Als je dit niet wilt, ga dan niet en wacht tot het vanzelf overgaat.

Je maakt jezelf een beetje te druk
Oud 15-05-2007, 08:38
Mara
Mara is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-05-2007 @ 18:26 :
Ik had op mijn 15de echt énorm veel last van m'n darmen, dat was echt óf enorme diarree óf enorme verstopping. Dat heeft zeker een jaar geduurd, en in die periode kreeg ik ook de diagnose PDS. Dat ging allemaal niet moeilijk, ik heb nooit een endoscopisch onderzoek gehad.

Maar goed, ik heb dus al veel baat bij regelmatig, vezelrijk en vetarm eten. Nog steeds last van m'n darmen, maar minder en beter uit te houden.
Hier hetzelfde. Ik ben wel later naar de dokter gegaan (ik blijf te lang lopen met dingen) en hij zei meteen dat 't PDS was. Klinkt misschien raar, zo'n snelle diagnose, maar bij mijn hele familie aan m'n moeders kant hebben de vrouwen het. Sowieso is iedereen aan die kant maag-darm-patiënt. Dus ja, de diagnose was snel gesteld

Het gaat nu ook wel beter, maar m'n ontlasting is 90% van de tijd nog niet 'normaal'. Het wisselt heel erg, van verstopping tot hele dunne ontlasting. De pijn is gelukkig wel minder geworden nu ik erop let.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 11:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 14-05-2007 @ 16:21 :
En zelfs al zou je die diagnose krijgen, je kan er niks mee. Mischien heb je een infectie, dat komt nog redelijk vaak voor. Bij verdenking daarvan maken ze een kweek.
Ikzelf heb van de MDL-arts de diagnose PDS gekregen (nadat ik al een jaar de klachten had en kanker en ziekte van crone waren uitgesloten). Vervolgens werd er naar je leefpatroon gekeken (ik drink veel wijn en rook, daar zou ik mee moeten stoppen). Er kunnen wel wat dingen voorgeschreven worden die er positief aan bij kunnen dragen, bijv. Metamucil (vezels) en andere tabletten die helpen, zij het vanwege het placebo effect (Ten minste, de bijsluiter is erg vaag en niet concreet. Dat het voor mij werkt, schaar ik onder placebo )

Voor mijzelf merk ik dat regelmaat in de maaltijden belangrijk is, weinig suikers en geen stress..

Darmonderzoeken heb ik ook gehad (zoals hierboven ergens beschreven.. Heel vervelend idd)

Laatst gewijzigd op 15-05-2007 om 11:34.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 11:47
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dave123 schreef op 14-05-2007 @ 20:00 :
Cornel gaat een beetje te ver denk ik ..
Denk het niet.

Lees dit maar eens.

Darmonderzoeken heb ik ook gehad (zoals hierboven ergens beschreven.. Heel vervelend idd)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 09:47
Verwijderd
Ik heb het idee dat veel dingen steeds fouter gaan vallen bij mij. Naast diarree ben ik nu ook aan het overgeven. Kan dat ook gewoon bij PDS horen? (Het verslechteren dus zeg maar.)

Ik moet hier sowieso mee naar de huisarts, want het is écht heel vervelend. (En ik wil dat ze me testen op voedselintolleratie/allegiën, als dat kan, want 'k vertrouw nu niets meer.) Maar misschien kan iemand me het vertellen

Ik eet vanaf nu in ieder geval geen pasta meer, en ook kaas laat ik liggen. Jammer, want dat vind ik juist zo lekker
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten