Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2012, 20:44
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
Hoi iedereen!
ik had wel erg veel last van m'n darmen , misselijkheid,vermoeidheid etc, ben dan een darmonderzoek gaan doen in het ziekenhuis, en uiteindelijk bleek dat ik PDS had. met m'n darmen zelf is alles in orde, waar was niets verkeerds aan te zien. met andere woorden spastische darm.
elke ochtend ben ik misselijk. dat is blijkbaar typisch zei de dokter voor mensen met spastische darm. ook mag ik bepaalde dingen echt NIET eten. bvb veel snoep of donker(bijna zwart)brood.. dan zit ik gewoon constant op het toilet.
Dit probleem houdt me soms echt tegen in m'n sociaal leven...
soms kan ik namenlijk van het ene moment op het ander misselijk komen, krampen krijgen en echt meteen een wc opzoeken. meestal als ik in een drukke plaats ben , soms gewoon een kledingwinkel. het kan ook gebeuren op een warme plaats. constant moet ik ermee rekening houden als er ergens een toilet beschikbaar is, want anders ga ik er niet naartoe...
dat ligt natuurlijk puur mentaal, als het gebeurd, gebeurd het . ik heb een doktersbriefje waarmee ik dus om het even waar naar het toilet kan, maar zelfs DAN laten sommige mensen het niet toe... oke je moet ook niet in een slagerij daar om gaan vragen... maar zulke dingen houden me juist tegen om ver weg te gaan van huis. ik moet er altijd rekening mee houden 'stel dat ik in de problemen raak met m'n darmen vandaag, duurt het zo lang tegen dat ik thuis ben'. ik moet er gewoon constant rekening mee houden. van het minste stress of nerveusiteit heb ik het zitten met krampen of buikloop... ik eet nooit als ik niet thuis ben omdat ik al een aantal keer misselijk ben geworden of buikloop had door het eten.. m'n dokter zegt dat het totaal niets met eten te maken heeft terwijl ik overal op internet vind van wel... ik mag bepaalde dingen niet eten of ik zit gegarandeerd een paar uur op het toilet. echt pilletjes bestaan er niet voor. ik heb gewoon 'spasmomen' gekregen. iets wat ik voor het eten moet nemen. maar ik heb de indruk dat dit niet helpt.... het zou me echt verwonderen moest er niets anders van medicijn voor bestaan ik heb nog een vriendin met dit probleem maar zij maakt er zich niet zo druk om. zis een hardere tante dan mij, ze zou zelfs met een griep op een feest staan als je begrijpt wat ik bedoel. nu was m'n vraag of er iemand ervaring heeft hiermee, of zich ook ietwat in mijn situatie bevindt, al dan niet met PDS
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 09:23
Verwijderd
Je moet er voor oppassen dat je niet in een cirkel gaat lopen. Ga geen dingen niet doen, omdat je misschien wel eens last van je maag of darmen zou kunnen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 09:31
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
mischien moet je toch wat meer een voorbeeld nemen aan die vriendin van je. je hoeft er natuurlijk niet op dezelfde manioer mee om te gaan, maar je moet er wel beter mee leren leven. want je bent nog jong en dit soort dingen kunnen heel erg je leven gaan beheersen. en dan bedoel ik dus dat je niet meer verder weg durft dan je eigen centrum en dingen zoals op vakantie gaan wordt ook lastiger. en het is makkelijker om er nu wat harder in te worden dan dat pas doen als het te laat is.

mischien dat die vriendin je hier in kan helpen door bijvoorbeeld tips te geven en erover te praten.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 17:16
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
je hebt in oktober ook al een topic geopend over je PDS.

Hoe het het tabletje dat je van je huisarts hebt gekregen?
Verder heb ik ook PDS (zoals ik je in het vorige topic al heb verteld) en ik maak me ook wel eens druk over reizen en of ik dan onderweg moet en dan kan ik als ik er aan denk al buikpijn krijgen. Mijn ervaring is dat als ik wat ga doen dat het juist weggaat omdat ik dan word afgeleid van de stress.
Als ik je nu zo hoor ben je zo bang voor je buikpijn dat je eigenlijk bij voorbaat al geen dingen meer onderneemt en dat is niet gezond. Ik zou eens gaan praten met een psycholoog, want die kan je helpen om beter om te gaan met de angst en dan wordt vanzelf de buikpijn ook minder (heeft mij iig heel erg goed geholpen). En als je dat nog een brug te ver vindt kan je ook eens gaan praten met bijv. een maatschappelijk werker.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 18:22
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
dat klopt ik had al een topic geopend (: maar dan had ik nog niet het gevoel dat ik echt weg moest. ik denk dat het vooral te maken heeft met m'n school. ik ben nogal veel afwezig, eens je bezig bent met dingen en je voelt je wat misselijk of niet 100 procent, of je hebt wat kramp, dan let je daar niet zo op. maar als je gewoon aan een bank zit, let je echt op zo'n dingen en ik kan daar niet weg wanneer ik wil dus blijf ik gewoon thuis. 'k besef het zelf ook dat ik het niet m'n leven mag laten beheersen! ik wil niet dat het zo ver komt ... ik neem nu een voorbeeld. morgen ga ik een kwartier op de bus zitten, gaan winkelen, en ik voel me gedwongen niet te gaan, ook al WIL ik gaan. het boezemt me gewoon angst in dat ik in het midden van een centrum onwel ga worden met enorm veel buikpijn.. (ben ik al eens tegengekomen, ...) ALS ik dan wegga, heb ik er meestal niet veel last van. het is gewoon een beetje ' de angst ' omdat ik het gevoel echt haat.. die pilletjes helpen niet echt veel, heb vandaag wel weer iets voorgeschreven gekregen voor door de dag.. en inderdaad , je begrijpt me. ik wil bvb niet langer dan een uur in een auto zitten, ver weg van huis, waar ik niet in een gekende omgeving ben. misschien is het omdat ik er nog niet zo goed mee kan omgaan (ik heb er nog niet zoo lang last van, misschien maximum 9maand). je hebt gelijk. de dokter zei 'de stress om ergens naartoe te gaan en buikpijn te krijgen zorgt ervoor dat je buikpijn krijgt, je moet jezelf niet zot maken'. hmm en wat stelt die maatschappelijk werker dan voor om te doen? om met je angst om te gaan? (ik was eigenlijk van plan gewoon korte metten ermee te maken en gewoon morgen eens te doen wat ik wil, en wel zien wat er gebeurd. als ik er last van krijg, so be it. als ik er geen last van krijg, des te beter... )
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 18:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook een spastische darm (vind PDS wel weer gelijk heel heftig klinken) maar heb minder last dan jij. Sowieso heb ik vaker verstopping dan diarree en dat is weliswaar vervelend maar minder lastig met reizen, ergens anders zijn, etc. Weet je waardoor je klachten krijgt? Het heeft bij mij heel lang geduurd en nog steeds snap ik lang niet altijd waardoor ik klachten krijg maar het gaat nu wel weer beter, heb nog wel verstopping maar geen buikkramp en diarree meer net na het eten. Gek genoeg gaat het ook beter sinds ik op mezelf woon en zelf kook, als ik bij m'n moeder ben heb ik meer last terwijl zij geen hele andere dingen kookt dan ik Stress en andere plekken (vakantie) helpt ook niet mee. Wat wel belangrijk is, is om regelmatig te eten dus misschien juist wél iets te eten meenemen als je ergens heen gaat?

Veel dingen die je zegt herken ik niet van m'n darmen maar wel van m'n astma. Daardoor wordt ik ook belemmerd waardoor ik sneller thuis blijf, nog minder ga doen en nog meer thuis blijf. Zo zit je in een spiraal waar je zelf heel lastig uitkomt. Ik ga er binnenkort voor revalideren in het ziekenhuis. Dat klinkt heel heftig maar het is eigenlijk bewegen onder begeleiding van een fysio met andere longpatiënten. Ook krijg je dan heel veel voorlichting en kijkt er een diëtist, longverpleegkundige, longarts, maatschappelijk werker en psycholoog mee juist ook om die sociale problemen te voorkomen. Ik weet niet of er voor darmproblemen ook zoiets is maar een vriendin van mij heeft ook darmklachten en sport ook bij de fysio om haar algehele conditie te verbeteren zodat ze misschien ook minder last heeft van haar darmen. Overleg eens met je arts als het je hindert en beschrijf dan ook de psychische aspecten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 18:25
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Nou met de maatschappelijk werker kan je praten over je probleem en over wat je nou zo angstig maakt. Bij sommige mensen helpt praten met iemand die je serieus neemt al een heleboel voor de angst. Eigenlijk is een psycholoog beter want die kan je helpen in stapjes over je angst heen te komen. Dus in plaats van in 1 keer een hele dag op een plek zijn waar misschien niet zomaar een toilet is eerst maar eens kijken of je bijvoorbeeld naar de buurtsuper en terug kunt lopen zonder heel angstig te worden. En dan steeds ietsje "enger".

oh en ik zie dat ik niet kan typen want ik wilde vragen hoe dat buikpijntabletje heet. Ik was een e vergeten :')
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 18:47
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
idd PDS klinkt redelijk heftig haha 'prikkelbare darm SYNDROOM' (vind ik zelf eng klinken) ik krijg meestal klachten als ik gestresseerd of nerveus ben (bvb als ik ergens naartoe ga) maar dit komt eigenlijk echt waar omdat ik 'nerveus' ben last te krijgen. tis wat een visieuze (ofzo) cirkel. verstopping heb ik erg weinig.. nog maar een paar keer gehad. Qua eten heb ik maar soms last, en soms weet ik niet eens waarom! het komt puur door de stress zei m'n dokter, maar dan denk ik soms van 'vanwaar komt die stress dan?' hij zei dat sporten helpt, omdat je darmen dan sneller en beter werken. maar dat kan ik eigenlijk missen... dan mag ik een abonnement kopen op het toilet haha eerlijk gezegd eet ik nooit als ik niet thuis ben.; soms ben ik maar om 17uur thuis en eet ik dan pas.. de laatste keer dat ik weg moest van school was het door te eten dat ik naar het toilet moest (gebeurd niet altijd) ik denk dat ik vooral misselijk kom door mezelf nerveus te maken. kga niet echt zeggen paniekgevoel, maar toch beetje van 'ohgod wat moet ik nu doen ksta hier int midden vant centrum blabla' . dus lichaamsbeweging en goede conditie helpt ? om je darmen ook eigenlijk in een betere conditie te halen? wist ik niet! (: ik vind het eigenlijk wat 'belachelijk' van mezelf dat ik er een zo groot ding van maak.. soms denk ik echt in mezelf: 'komaan, doe niet zo dom.' 'vind je dat nu zelf niet belachelijk' ik heb altijd pilletjes mee voor m'n maag en voor het geval ik buikloop krijg (pijnlijke krampen vind ik nog het minst ergste). m'n moeder heeft hetzelfde, en zij moet ook iedere dag bijna iets nemen tegen haar darmen/buikloop... maarja, m'n moeder is zo ene van ' jaa we zien wel en als er iets gebeurd dat is dan jammer, de wereld vergaat niet' en wat was de eerste stap die je moest doen? gewoon naar een winkel gaan in de buurt? ik zou het je willen zeggen maar ik kan m'n dokter z'n geschrift echt onmogelijk lezen. ik dacht dat ik 'parmovafil' zag staan maar dat bestaat niet blijkbaar haha ! ik voel me soms echt gewoon belachelijk ... m'n vriend steunt me er wel in, hij begrijpt het wel. maar ja, wat kan hij er aan doen! .. ik heb wel een vriendin die het er echt moeilijker op maakt.. ik heb haar al verschillende keren duidelijk gemaakt dat ik er niets aan kan doen , en dat ik nu eenmaal last heb als ik stress heb , maar kweetniet. ik krijg steeds onder m'n voeten... als ik dan eens laat vallen ' ik voel me niet goed' 'ik heb last van m'n buik' is het van ' jaa jaa jij hebt altijd last van je buik ' .. zo voel ik me ook niet echt gesteund...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 18:50
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
ik lees juist op internet : Sommige mensen vermijden allerlei activiteiten omdat ze angst hebben voor het optreden van de klachten, zonder dat daar medisch gezien een noodzaak toe bestaat. Dit kan de klachten verergeren. U moet uw normale activiteiten zoveel mogelijk blijven verrichten. '
Ik hoor dus bij de sommige. soms denk ik echt van 'oh ik heb altijd wat'
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 19:01
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
maar op de verpakking van je pilletjes staat toch ook wel hoe het heet?

Nou de eerste stap is heel persoonlijk. Het idee is dat je zegmaar een "angstladder" maakt met je psycholoog. Dat wat je het allerengst vind zet je bovenaan (zoals bijv. de hele dag op schoolreis naar een plek waar geen toilet in de buurt is) en iets wat maar een klein beetje eng is (zoals misschien even een ommetje maken door de buurt) zet je onderaan. En daartussenin vul je dan de dingen in die voor jou qua engheid ertussenin zitten.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 19:05
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
kan het dat eten en voeding er iets mee te maken heeft? ben namenlijk erg in de war. de ene dokter zei me veel vezels te eten( hij wist van m'n buikloop ) maar vanaf ik iets volkoren aanraak, moet ik erg veel naar het groot toilet en krijg ik krampen... maar wit brood is dan ook weer niet goed.. ik weet van een paar dingen dat ik het echt niet moet aanraken zoals:
-koffie
- volkoren producten
- verse citrusvruchten
- appelsap

wel drink ik alleen maar koolzuurhoudende dranken... steeds cola. ik lees juist dat dat het slechtste is wat je kan drinken... ik denk dat dit een grote fout van mij is. heb eens geprobeerd alleen maar water te drinken, ik ging helemaal opzwellen + ik moest dubbel zoveel nar het toilet op een dag , maar dan om het kleine toilet. dan denk ik ook, als je veel water drinkt, komt de buikloop dan niet erger? ik heb het gevoel dat m'n dokter me niet goed informeert hierover.. ben al naar 3 verschillende geweest en het enige wat ik te horen krijg is 'veel vezels eten' maar als ik veel vezels eet is het juist erger... als ik dan terugga, zeggen ze ' intensief sporten' als ik dan lees , isdat juist slecht. ik mag sporten, maar ik mag mezelf niet 'pushen'.
m'n vriendin drinkt in de week water, in het weekend frisdrank. dit heeft haar geholpen. maar ik voel me altidj opgeblazen (zelfs als ik dat niet ben) en als ik veel water drink verdubbeld dit gevoel. misschien moet ik eens overlopen wat ik kan halen/niet kan halen. bvb vanaf nu bij m'n eten alleen maar water drinken? endan steeds opbouwen en kijken hoe het me afgaat . sites zijn niet echt specifiek want het meeste info vind ik dat er staat voor mensen met verstopping ipv buikloop...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 19:12
Verwijderd
Mijn huisarts heeft me laatst ook verteld dat ik last heb van een spastische darm. Nu is het bij mij voornamelijk heel veel krampen, en het wordt wel eens erger bij stress, maar lang niet altijd. Wat mij sowieso helpt is om als het er is niet heel erg daarover te gaan zitten doen. Ik merk bij mezelf dat als ik gespannen ben (in periodes van tentamens) dat ik het ook vaker heb. Dan ga ik ook gewoon even rechtop zitten en zeg ik tegen mezelf: Maak je niet zo gek. Als je gewoon even een paar keer dieper zucht en ontspant scheelt dat volgens mij al een stuk. Voor mij in ieder geval wel.

Verder zou ik niet heel veel koolzuurhoudende dranken drinken nee. Je moet zeker voldoende vezels eten, maar daarbij moet je ook voldoende drinken. Als je veel vezels eet, maar weinig drinkt, of niet genoeg, dan wordt het alleen maar erger. Ik drink de laatste tijd ook alleen nog maar water, en ja, dan moet je wat vaker naar de wc, maar ik heb (ondanks tentamens overigens ) nergens last van. Overigens heeft mijn eigen huisarts me extra vezels voorgeschreven. Het is gewoon een drankje dat je in 1 keer opdrinkt, en dat werkt op zich ook wel prima . Maar daarbij geld dus ook: Heel veel drinken.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 19:13
Verwijderd
En ik had ook, toen ik net mijn voedingspatroon wat ging aanpassen, dat het alleen maar erger werd. Maar dat is nu helemaal weg
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 19:13
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Er zijn inderdaad dingen waar mensen met een prikkelbare darm op reageren. Vooral gasvormende producten (zoals cola en koolzuurhoudende dranken, maar ook dingen met ui, knoflook en stevige kruiden) kunnen problemen veroorzaken. Ik heb geheid last als ik bijv. chili con carne eet, om maar een voorbeeld te noemen.
Vezels stimuleren de darmactiviteit dus als je al snel diarree hebt kan je daar in het begin inderdaad meer last van hebben. Na een tijdje went dat weet ik uit ervaring.
Ik heb zelf goede adviezen gelezen op de website van de patiëntenvereniging van PDS:
http://www.pdsb.nl/index1.php?page=110&sub=1
Maar iedereen is anders, dus wat voor de een goed werkt maakt voor de ander niks uit en andersom. Kwestie van proberen dus. Het belangrijkste om te onthouden (en wat mij ook enorm heeft geholpen) is dat er technisch gezien niets mis is met je darm (als in het is geen enge ziekte). Je hebt alleen een wat gevoeligere darm als het om stress gaat. "normale" mensen gaan een beetje trillen bij veel stress, mensen met pds krijgen er darmkrampen van.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 19:43
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
ik moet eerlijk toegeven dat ik bijna nooit krampen heb. wat ik veel heb , soms constant, is een 'raar' gevoel in m'n buik. beetje lastige buik, als je begrjipt wat ik bedoel. oke, ik moet dus afkicken van de cola en idd als ik veel kruid, heb ik meer last. en opboeren, heb ik ook veel, vooral sochtends. is er iemand die iets weet tegen ochtendmisselijkheid? voelt alsof ik elke ochtend zwanger ben en dat blijft een aantal uur ... wat ik allemaal heel raar vind, als ik thuis ben , in het weekend of in vakantie, heb ik er VEEL minder last van. dus bij mij is er echt een stressprobleem! ben aan het kijken om te gaan zwemmen omdat ik weet dat dit mij vroeger enorm ontspande.
tgod sorry ik lijk echt wel een raar, probleemgeval.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 20:03
Verwijderd
Ik heb dat ook, 's ochtends misselijk zijn ja! Geen idee waar dat door komt. Pluis naamzoek, weet jij dat?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 20:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben alleen 's ochtends misselijk als ik op grote hoogte zit zoals afgelopen kerstweek toen ik op wintersport was, heel irritant. Verder word ik altijd wakker met honger Dingen waar ik slecht/niet tegen kan zijn sinaasappelsap, sinaasappels, perzik, meloen, druiven, vruchtensap (echt vruchtensap wat troebel is zeg maar, dingen als appelsap en dubbelfriss kan ik wel drinken), uien, heel veel zakjes instant-sausmix, vet en onregelmatig eten. Verder is lang stilzitten (zoals een dag in de auto als je op vakantie gaat) ook niet goed, dan krijg ik heel veel last van winderigheid Ik zorg wel altijd dat ik dingen eet waar ik zeker weten tegen kan als ik weet dat ik bijvoorbeeld lang de auto in moet of ergens heen ga waar ik niet naar de wc kan. Voor onderweg neem ik dan een evergreen, sultana oid mee want dat gaat bij mij altijd wel goed. Misschien moet je dat uitproberen thuis, wat wel goed gaat en wat niet zodat je dingen die goed gaan mee kan nemen voor onderweg? Zo onregelmatig eten is ook niet goed voor je. Voor mij helpt roosvicee laxo goed maar je hebt ook een roosvicee stop. Misschien kan je dat proberen als veranderen van je voedingspatroon niet voldoende helpt? Ze hebben het bij mij bij de Albert Heijn (dan staat het bij de zonnatura dingen enzo), Jumbo en Trekpleister.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2012, 16:02
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
ik krijg last als ik lang stil zit op school.. zelfs na een half lesuur krijg ik al last. en van een keer dat de last bij mij begonnen is, is dat voor de rest van de dag (tenzij ik ga slapen, maar je kan moeilijk op school beginnen slapen, we hebben er ook geen ziektekamertje ofzo...) de leuke dagen op school zijn de praktijkdagen... dan trippel ik veel rond. dan begint m'n buik lastig te doen als ik lang stil zit. ik heb wel pilletjes: diaeretyl , voor als je echt krampen of buikloop hebt en ze schijnen goed te werken... immodium helpt echt niets. motilium ook niet. heb zilium gekregen voor de miselijkheid maar dat ligt alleen maar in verband met maaltijden dus dat helpt ook maar half iets uit. tis idd wat zoeken wat goed helpt.albert heijn? is dat een winkel in nederland(ben nml van westvlaanderen, bijna tegen frankijk..)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2012, 16:49
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik was ook altijd misselijk 's ochtends en ironisch genoeg kwam dat door honger. Dus dan wrong ik er met heel veel moeite een boterham in en na een half uur ofzo was de misselijkheid over. Kost zelfdiscipline, maar het is beter dan je maar de hele tijd misselijk voelen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 11-01-2012, 19:21
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
zo raar. 'k wist niet dat dat door de honger kwam...
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid PDS?
Greenscarfed
3 11-10-2011 20:31
Lichaam & Gezondheid Hoe is het met jouw gezondheid vandaag?
Balance
393 19-10-2007 20:33
Lichaam & Gezondheid PDS/IBS
Syzygy
5 22-09-2007 21:01
Lichaam & Gezondheid PDS of ??
Dave123
40 22-05-2007 09:47
Lichaam & Gezondheid PDS en menstruatie
Thee Muts
39 06-10-2006 11:44
Lichaam & Gezondheid Pds
Snoezuuurrr
1 19-04-2006 20:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.