Oud 23-02-2008, 14:27
Anika
Ik moet een integraal uitrekenen en ik kom er niet uit, dus ik hoop dat iemand me kan/wil helpen.
Ik moet de curl van een vector integreren over een halve bol met straal R, waarvan de onderkant zich op het x-y-vlak bevindt. Het is de bedoeling om de integraal uit te rekenen zoals die hieronder staat, ik mag geen gebruik maken van de wet van Stokes of over een ander oppervlak integreren.

Het antwoord moet als het goed is zijn (weet ik niet 100% zeker). Zelf kom ik tot zo ver:

Iemand enig idee hoe ik verder moet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2008, 15:25
Global1
Ik neem aan dat phi een eenheidsvector is. Ik denk dat het handig is als je die uitdrukt in normale cartetische eenheidsvectoren. Voordeel hiervan is dat de cartetische eenheidsvectoren constanst zijn terwijl die van sferische dat niet zijn.

Vervolgens, je weet dat je moet integreren over een halve bol met straal R. Dus oppervlak van zit er zo uit:

Nu moet het wel lukken?

Als een moderator mijn bericht wilt aanpassen zodat LaTeX werkt dan hebben we er nog iets aan.

Laatst gewijzigd op 23-02-2008 om 18:24. Reden: heb je tags voor je aangepast :) (vermits gasten, dacht ik, niet kunnen editten)
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 15:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Als een moderator mijn bericht wilt aanpassen zodat LaTeX werkt dan hebben we er nog iets aan.
Als je tex door latex vervangt in je bericht werkt LaTeX wel.
Oud 23-02-2008, 15:57
Global1
Ok nog een keer dan, maar nu op een andere manier. (sneller denk ik)
Berkenen de rotatie van (dat is bij jou niet echt goed gegaan denk ik, rotatie van een vector is altijd opnieuw een vector) Maak gebruik van de laatste derterminant bij http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/HBASE/curl.html

Als het goed is kom je dan uit op
En voor je oppervlakte element
Neem de dot product en integreer over je oppervlak. (0 <phi>2pi en 0<theta<1/2Pi)
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 16:15
Global1
Trouwens is telkens de eenheidsvector.
En Mathfreak bedankt voor je tip
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 16:41
Anika
Citaat:
Ok nog een keer dan, maar nu op een andere manier. (sneller denk ik)
Berkenen de rotatie van (dat is bij jou niet echt goed gegaan denk ik, rotatie van een vector is altijd opnieuw een vector) Maak gebruik van de laatste derterminant bij http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/HBASE/curl.html

Als het goed is kom je dan uit op
En voor je oppervlakte element
Neem de dot product en integreer over je oppervlak. (0 <phi>2pi en 0<theta<1/2Pi)
De rotatie die ik heb berekend is ook weer een vector hoor, namelijk . Volgens de determinant in de link die je geeft klopt dat ook.
Dat oppervlakte-element ga ik eens proberen, ik hoop dat ik er zo wel uit kom! In ieder geval bedankt voor je antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 15:04
Global1
Mag ik vragen welke hoeken phi en theta eigenlijk zijn. Ik gebruik ze zoals op dit plaatje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeeld...oordinates.png

voor curl(v) moet je trouwens krijgen
Als je dan alles uitrekend kom je inderdaad uit op

Laatst gewijzigd op 24-02-2008 om 19:27. Reden: berichten samengevoegd en gradiënt/gradient vervangen door rotatie/curl; LaTeX opgeschoond
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten