Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Beetje een vreemde notatie om curl(F) te noteren als grad x F. De gradiënt is iets helemaal anders. Je kan die vectoroperatoren (curl, grad, div) wel noteren met de operator nabla, je bedoelt dus wellicht nabla x F:
De stelling in woorden: de oppervlakteïntegraal van de rotatie (= curl) van een vectorveld F over een oppervlak S, is gelijk aan de lijnintegraal van dat vectorveld over de rand van S. Als je nog niet goed begrijpt hoe je dit kan toepassen, bekijk dan deze pagina eens.
||
Citaat:
![]() Maar moet je altijd vanuit de lijn intergraal werken of kan het ook via de curl? ![]() ![]()
||
Citaat:
|
Volgens mij is juist de kracht van Stokes dat je met behulp van de circulatie (het rechter deel van ILUsion's vergelijking) een hele hoop integratie over moeilijke oppervlakken kan besparen. Gezien de vraagstelling en het feit dat het hier over Stokes gaat, lijkt me dit hier ook de bedoeling.
||
Citaat:
Boundary curve = x ^2 + y^2 + z^2 =1 geparametriseerde versie daarvan is: r(t) = sin(phi)cos(theta)i + sin(phi)sin(theta)j + cos(phi)k Dan geldt ernu: Wat moet er nu op de grenzen a en b worden gezet? Aangezien phi en theta andere grenzen hebben. Wat moet er aangepast worden vanwege de normaal vector in de integraal bij curl?
|
Gegeven:
Wat ik in mijn vorige post al zei: het rechterdeel van die vergelijking die ILUsion geeft uitrekenen (de circulatie). Dit doe je over de rand van het oppervlak. In dit geval is dat daar waar z = 0. Voor het vectorveld blijft dan over (op die rand): En het oppervlak is dan gegeven door Ervanuitgaande dat de eenheidsnormaal op het oppervlak naar boven (positieve Z) wijst. Als de eenheidsnormaal naar beneden wijst, komt er een - bij bij de uitdrukking van y, maar volgens mij ontbreekt die informatie hier. Overigens loopt t hier van 0 t/m 2 pi. Het uitrekenen van de circulatie dan uiteindelijk: Waarbij dr = |dr/dt|dt en je dus eerst de parametrisatie nog moet afleiden naar de tijd. De integraal uitrekenen zou dan het antwoord moeten geven als ik me niet vergis. Maar dit moet iemand als Mathfreak maar even bevestigen / ontkrachten. Ik gebruik Stokes ook nooit verder.
|
Je bent volgens mij een beetje de mist in aan het gaan met je oplossing:
Zoals ik reeds gezegd heb is bovenstaande de formule van Stokes. Ook weten we dat S: x² + y² + z² = 1. Dit is NIET een boundary curve, maar een boundary surface (de eenheidsbol namelijk). Wat je met die integraal eigenlijk berekent is de rotatie (curl) van vector F, geïntegreerd over dat boloppervlak. We hebben de bijkomende voorwaarde dat z <= 0; wat dus inhoudt dat x² + y² = 1 (de eenheidscirkel) de randkromme is waarop die halve eenheidsbol die we beschouwen steunt. Uit de stelling van Stokes kan je dus halen dat die linkerintegraal, overeenkomt met de rechtsintegraal (Waarbij je dus enkel nog moet integreren over die randkromme en NIET meer over die halve bol). We hebben onze vector F, we moeten enkel de elementaire booglengte-vector bepalen (let erop: ik gebruik geen i, j , k-vector als eenheidsvector, maar 1_X, 1_Y en 1_Z). Hoe ik hieraan kom: door geometrisch de poolcoordinaten te bekijken, een vector 1_R (radiale eenheidsvector) kan je zelf normaal wel opstellen en de vector 1_theta staat daar loodrecht op, dus te ontbinden zoals ik hier doe. Je merkt dus dat poolcoördinaten (of cilindercoördinaten of bolcoördinaten) zich opdringen. Vermits we in het xy-vlak werken, volstaan poolcoördinaten vermits onze dr-vector toch geen z-component heeft en aldus de z-component van het vectorveld F ook geen rol speelt voor de berekening. Herinner de definitie van poolcoördinaten: Die vul je dus ook in in je F-vector (zoals ik reeds zei: je z-component speelt geen rol). Als je dan het scalair product uitwerkt, zou je moeten uitkomen op de volgende integraal (daarop kom ik toch uit): Die is reeds geparametriseerd, namelijk in theta, en zoals je direct merkt is dit de hoofdeigenschap in de goniometrie, waardoor je eigenlijk de lengte van de cirkel krijgt, je uitkomst zou dus 2 pi zijn, tenzij ik hier of daar een fout gemaakt heb, wat best mogelijk is. ![]()
Laatst gewijzigd op 27-01-2008 om 16:59. Reden: korte uitwerking bijgevoegd |
![]() |
||
Citaat:
Hierbij is de 1_N-vector de (genormaliseerde!) normaalvector op het oppervlak S. De oppervlaktevector dS is dus niets anders dan de normaalvector op dat oppervlak maar de (scalaire) grootte van het oppervlak. De integraal die ik berekend heb, komt dus een scalair uit (uitproduct geeft een vector, 'inproduct' geeft weer een scalair (in feite is het geen echt inproduct, maar het heeft wel dezelfde eigenschappen, vermits die 'vector' dr deel uitmaakt van het integraal-symbool, een integraal is niet compleet zonder d...). De integraal die jij geeft, zou een vector moeten uitkomen (uitproduct geeft een vector, inproduct weer een scalair, en het product van een scalair en vector geeft weer een vector). En na mijn uitwerking te herbekijken: ik heb precies wat tekenfouten gemaakt: het moet -2pi zijn (tekenfout bij het substituëren van x = cos theta)
Laatst gewijzigd op 27-01-2008 om 18:54. |
![]() |
||
Offtopic:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Ik had het gewoon op I Love Stars, die zei dat de boundary curve x² + y² + z² = 1 is, terwijl dat het randoppervlak (boundary surface). Dat ze dus allerlei begrippen door elkaar aan het halen was wat de toepassing van Stokes betreft. In ieder geval, I Love Stars, veel succes met je examen morgen ![]()
Laatst gewijzigd op 27-01-2008 om 22:40. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|