![]() |
|
Verwijderd
|
Hoewel mijn schrijven klaarblijkelijk nogal slecht gevonden wordt, wil ik het hier toch nog even proberen met een gerichte vraag. Bij het schrijven merk ik vaak dat ik het lastig vind om gesprekken tussen de ik persoon en een ander karakter soepel te laten lopen. Ik zal een voorbeeld geven. Stel ik wil het volgende gesprek opschrijven:
“Zo, en nu eerst een beetje ontspannen” zei ik. “Sorry dat ik moest huilen..” zei ze zachtjes. “En wie was die man? Hij was heel aardig, komt hij nog vaker hier?” “Niet zoveel vragen tegelijk kleintje." Zei ik. "Dat was Mike, mijn broer. En ik denk niet dat je hem nog vaker zult zien”. “hum, ok” zei ze een beetje bedroefd. “Zeg Blondie, morgen moeten we jou maar eens naar huis krijgen, denk je niet?”. Dat loopt (mijns inziens) voor geen meter omdat er teveel directe quotes achter elkaar zitten. Dat zou ik zelf als volgt oplossen: Met een kop koffie in mijn ene hand en een stoel in de andere liep ik weer naar de woonkamer.“Zo, en nu eerst een beetje ontspannen” zei ik, meer tegen mezelf dan tegen Blondie die me weer strak bleef aankijken. “Sorry dat ik moest huilen..” zei ze zachtjes. “En wie was die man? Hij was heel aardig, komt hij nog vaker hier?” Ik legde mijn rookwaren weer zorgvuldig voor me neer op de salontafel. Het irriteerde me een beetje dat ik niet in mijn eigen stoel zat maar ik zei er niets over. “Niet zoveel vragen tegelijk kleintje. Dat was Mike, mijn broer. En ik denk niet dat je hem nog vaker zult zien”. “hum, ok” klonk het een beetje bedroefd. “Zeg Blondie, morgen moeten we jou maar eens naar huis krijgen, denk je niet?”. Nu is mijn vraag hoe jullie soortgelijke situaties aanpakken. Minder directe quotes, of hebben jullie nog andere methoden om dit soepel op te schrijven? Ik hoor graag van jullie! |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ken dat probleem heel goed hoor, het is namelijk zo dat ik als heel kleine amateur horrorschrijver daar ook geregeld mee worstel. Je kan natuurlijk niet alle details geven, want dan is het een beetje als op vakantie met een caravan achter je, proberen in overdrive de mont blanc op te rijden: Daat gaat geen meter voorruit. Helemaal geen details is echter ook geen goede oplossing, want dat zorgt niet bepaald voor leesplezier. Een goed schrijver is een beeldend denker: hij ziet alles scenes voor zijn ogen en kan van daaruit alles naar papier omvormen, door de details te selecteren die je bij het kijken naar een film zou onthouden. Neem nu een scene van een die zijn das knoopt voor een spiegel. Wat onthou je als je hier 5 seconden naar zou kijken op het witte doek? De kleur van het hemd? De das? Een dikke of een dunne knoop? Zijn zijn handen verzorgd? Ringen? En als je dat hebt, kan het spelen beginnen he: Zorgvuldig knoopte Fred zijn gladgestreken, witte overhemd dicht. Zijn gemanicuurde handen aarzelden even boven het rek met stropdassen. Welke past het best? dacht hij. De donkerblauwe besloot hij. Hij ging voor de hoge wandspiegel staan en probeerde zich de knoopwijze van een dubbele windsor voor de geest te halen. Nee zo niet! vloekte hij. Gefrustreerd trok hij de wirwar van zijde los en besloot dan maar een eenvoudigere knoop te proberen. Hmm, niet perfect, maar het moet ermee door kunnen. Hij knikte goedkeurend naar zichzelf, alsof hij trots was dat hij erin geslaagd was de dasknoop van zijn schooluniform van weleer opnieuw uit te voeren. En misschien ben je er dan nog niet helemaal tevreden over en besluit je er achteraf nog wat aan bij te schaven. Schrijven is een kwestie van geduld hebben ook, al begint alles natuurlijk bij de fantasie in je hoofd. dat is de wortel van elk goed verhaal. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik zie alleen niet in waarom de poster niet-bescheiden zou zijn? Hij geeft eerlijk toe dat ervaringsgewijs de meesten niet van zijn werk houden en dat hij zelf vindt er niet erg goed in te zijn. Wat klopt in de zin dat hij geen Stephen King is nee. Ik kan heel goed inzien dat ik bvb iets Dramatisch heb -dat streef ik ook heel bewust na zoals iedereen weet- maar ik zie dus niet in waar het bij de poster zou zitten? Gewoon een eerlijk stukje van een eerlijk man, dat ik zo eerlijk mogelijk heb beoordeeld. ![]() |
![]() |
|
Hoe het bij de poster zit, weet alleen de poster. Ik zeg ook alleen hoe het op mij overkomt en dat is alsof de poster even drama wil schoppen omdat er een stukje niet gelezen is en hij wil horen dat hij heus wel goed is. Ik houd er gewoon niet van als mensen zo in de slachtofferrol kruipen. Net zoals jij (FA) vaak al voor anderen bepaalt dat ze niet van je werk houden en je niet begrijpen, dan denk ik: laat ons dat lekker zelf bepalen. Maar als je van tevoren je al zo opstelt, heb ik al geen zin meer om er moeite in te steken en ik denk dat er met mij velen zijn die dat ook zo ervaren. Kortom: je als slachtoffer en niet-begrepen opstellen helpt je niet want juist daarmee zet je jezelf buiten spel.
||
Citaat:
![]() Met een kop koffie in mijn ene hand en een stoel in de andere liep ik weer naar de woonkamer. “Zo, en nu eerst een beetje ontspannen,” zei ik, meer tegen mezelf dan tegen Blondie die me weer strak bleef aankijken. “Sorry dat ik moest huilen,” zei ze zachtjes. “En wie was die man? Hij was heel aardig, komt hij nog vaker hier?” Ik legde mijn rookwaren weer zorgvuldig voor me neer op de salontafel. Het irriteerde me een beetje dat ik niet in mijn eigen stoel zat, maar ik zei er niets over. “Niet zo veel vragen tegelijk, kleintje. Dat was Mike, mijn broer. En ik denk niet dat je hem nog vaker zult zien”. “Hm, oké,” klonk het een beetje bedroefd. “Zeg Blondie, morgen moeten we jou maar eens naar huis krijgen, denk je niet?” Verder ben ik het absoluut niet eens met FA die zegt dat een goed schrijver een beeldend denker moet zijn, die de scenes voor zich ziet. Een tekst is geen film, het gaat daarbij niet om de beelden, maar om wat er gebeurt en gedacht, gevoeld wordt. Voor sommige mensen kan het misschien werken om te doen alsof je verhaal een film is en te trachten het in beelden voor je te zien, maar dit is zeker geen stelregel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dus zo onproductief lijkt die houding mij niet eens. ![]() Maar nu terug over schrijven: Wat mijzelf betreft ken ik mijn markt gewoon heel goed: De meeste mensen houden nu eenmaal niet van slepende horror met gothic novel invloeden en ook jij hebt zelf al meerdere malen bevestigd het niet eens te zijn met de fundamentele principes waarop ik mijn stijl baseer. Het is dus niet iets dat ik op hou, het is simpelweg zo. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik verkondig niet alwetend te zijn, maar dat zijn wél de basisconcepten waarop ik op bouw en die ik als leer verkondig. Aan iedere schrijver en lezer voor zich om te kiezen of hij/zij daar wel of niet mee eens is. Overigens bestaat er psychologisch een onderscheid tussen mensen die beelddenken en die woorddenken. ik denk dat hier het fundamentele verschil tussen onze visies zit: ik denk enkel in beelden, dus heb ik niets aan loutere verbanden tussen gebeurtenissen en gedachten. ![]() |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
"De Wedstrijd" JK-Royale | 1 | 06-04-2007 00:12 | |
Verhalen & Gedichten |
[Kortverhaal] "Nooit meer vakantie" clubje | 4 | 02-06-2006 17:38 | |
Verhalen & Gedichten |
"Nee, kijk dan Marco met zijn eeuwig gerammel aan de beek" Valentijn | 5 | 19-10-2004 14:17 | |
Verhalen & Gedichten |
"Soms" (nog) een kort [verhaal] [GEEN_HELD] | 8 | 21-03-2003 07:06 | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
? Het grote schandaal "Amerikaanse regering plande aanslag zelf" ? Spirit | 30 | 04-10-2002 18:44 |