Oud 18-10-2010, 16:01
daniel95
daniel95 is offline
Hallo iedereen,

Ik zit in 4 vwo met profiel NT/NG, en nu wil ik jullie advies graag, want over een paar weken begint mijn eerste toetsweek. (Even om het plaatje compleet te maken: week 43 heb ik herstvakantie, en dan begint de donderdag na de herfstvakantie de toetsen.)
Ik heb ik de onderbouw nog nooit een toetsweek gehad, toen waren de toetsen verspreid over het hele jaar, zijn er misschien mensen die al wat ervaring hebben met zo'n toetsweek. Hoe ziet bijvoorbeeld jullie planning eruit, en hoe vroeg beginnen jullie met leren?
Alle tips zijn welkom!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2010, 16:42
brands
brands is offline
Het belangrijkste is toch wel een goeie planning. Een aantal tips:
- Begin met het vak wat je als eerste hebt!
- Bouw dit op tot het vak wat je als laatste hebt.
- Doe kleine stukjes, niet te veel in 1x
- Neem genoeg rust

Dus heb je bv de volgorde:
- Wiskunde, scheikunde, maatschappijleer etc. Dan zou ik beginnen met wiskunde, daarna met scheikunde en tot slot maatschappijleer. Daarna begin je weer van voor af aan.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Gegroet, Brands
Oud 18-10-2010, 16:47
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Om te beginnen heb je (als het goed is) een PTA-boekje gehad, of staat het op de website van je school.
Hierin staat wat, wanneer en hoe alles getoetst wordt. En natuurlijk hoe zwaar het meetelt.

De eerste toetsweek viel bij mij best tegen (ik moest wennen aan het HAVO-niveau omdat ik eerst vmbo deed) maar als je er eenmaal in zit gaat het best goed.

Eerst kijk je in je PTA boekje wat getoetst wordt, ik begon altijd met het moeilijkste vak (natuurkunde bij mij ). Daarna kijk je of je alles snapt en ga je door naar het volgende vak.
Hoewel ik het dacht te redden door een paar daagjes voor de toets pas te leren, waren de cijfers van mijn eerste toetsweek niet zo denderend.

Pas later merkte ik dat ik bij vakken als natuurkunde en wiskunde ruim van tevoren moest beginnen met leren als ik een goed cijfer wilde halen. Met talen heb ik nooit moeite gehad en dus bewaarde ik die altijd voor het laatst.

Wat ik heb gemerkt is dat je bij vakken die je moeilijk vindt echt op tijd moet beginnen met leren, zo voorkom je ''verrassingen'' tijdens je SE.
Eerst zou ik intensief leren en oefenen, en dan de samenvattingen doornemen/maken, zo ben je er (denk ik) wel klaar voor

Het is best een leuke tijd, na het SE gingen we altijd stressen en elkaar vragen van ''wat had jij bij vraag 4c?'' en daarna ergens wat gaan eten/drinken om bij te komen, om vervolgens te zeggen (als je de toets moeilijk vond) ''zoooooo, ik heb zeker wel een 4.0''

Succes!
Oud 18-10-2010, 20:36
Verwijderd
Ik zou me vooral geen zorgen over maken . In de onderbouw heb je toch vaak drukke weken, met ook veel toetsen. Het enige verschil is nu dat je er 2 of misschien 3 op 1 dag hebt. En je hebt verder helemaal geen lessen.

Probeer van te voren in de lessen goed op te letten wat de leraren allemaal vertellen en samen vatten. Vaak geven ze toch wel tips over waar je goed moet leren. En, opletten in de les is bij mij 75% procent van het werk .

Zet voor je toetsweek even goed op een rijtje wanneer je welke toetsen hebt, of het een leertoets is of niet (bijvoorbeeld, voor een luistertoets hoef je vrij weinig te leren ). Voor mij helpt het als ik van te voren alle toetsen (op volgorde van de toetsweek) opschrijf, en wát je er precies voor moet leren. Vaak zie je dan onmiddelijk wat de grootste hoeveelheid is, en wat een "kleine" hoeveelheid is. Probeer van te voren ook in te schatten hoeveel werk je ervan hebt. De grootste hoeveelheid werk, daar begin ik vaak mee. Dingen die ik moeilijk vind, of die gewoon veel tijd kosten, zoals woordjes leren.

Let op dat je in je in een eventuele planning ook ontspanning plant. Ik was vaak wel superenthousiast, met ik doe zoveel dingen op een dag, maar uiteindelijk heb je toch ook wat ontspanning nodig. Ga dus niet tegen iedereen die vraagt of je zin hebt om wat te doen NEE, maar plan gewoon van alles eromheen. Dus als iemand voorstelt om een middagje te gaan zwemmen, doe dat dan lekker, want als je allemaal onvoldoendes hebt als je 1 middag niet kan leren , dan klopt er ook iets niet.

Heel veel succes bij je eerste toetsweek, het komt vast helemaal goed!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 12:56
daniel95
daniel95 is offline
dank jullie wel allemaal
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 13:40
brands
brands is offline
Citaat:
dank jullie wel allemaal
En hoe is je toetsweek gegaan . Daar zijn we dan ook wel benieuwd naar. Hebben de tips ook nog wat geholpen? En wat ga je toch een volgende keer nog anders doen. Ben wel benieuwd.

Gr. Brands
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten