Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
mmmmmz, lekkere situatie krijgen we dan. ![]()
|
![]() |
Even een dagelijks voorbeeld.
Ik wil een brood kopen. En daarvoor wil ik Vlees geven. Dan zal ik eerst een bakker moeten vinden die Vlees voro brood wil ruilen. Als de bakker nu Vis wil hebben dan heb ik een probleem. Dan zal ik eerst iemand moeten vinden die Vlees voor vis wil ruilen zodat ik mijn brood kan kopen. Kan je het volgen? Het is ingewikkeld dus. Geld is beter. |
![]() |
||
Citaat:
kom van't pla'e land jaoh!
|
ey, ik ben ff economie aant leren en ik kwam dit tegen.
(uit het economie boek ![]() "Wat is geld? Economen zeggen: elk algemeen aanvaard ruilmiddel. Accepteren alle winkeliers schlpen als betaling? dan zijn schelpen geld. Vroeger is van alles als geld gebruikt: schelpen, kralen, thee, goud. En in onze tijd munten, bankbiljetten en geld op je betaalrekening. Want elke winkelier accepteert dit geld. Als geld niet zou bestaan, zouden mensen goederen moeten ruilen, zoals vroeger. De bakker ging met zijn brood naar de slager voor een halve worst. E zou ruilhandel zijn. Waarom is geld zo handig? - Het dient als ruilmiddel. je ruilt producten tegen geld en niet meer brood tegen een halve worst. - Geld is een rekenmiddel. Je kunt ermee rekenen. Bijvoorbeeld: een brood kost 2 EU, een worst 4 EU. Een worst is duts 2 broden waard. - Geld is een spaarmiddel. Als je geld op een spaarrekening zet, krijg je rente. En groeit je spaargeld. Dat lukt alleen bij geld. Als je 10 stoelen bij elkaar gespaard hebt, krijg je niet na verloop van tijd een elfde stoel als 'rente'. In de leertekst (hierboven) staat dat de bakker en de slager producten rulden. En de economieleraar dan? een lesje economie geven aan de groenteboer in ruil voor een kilo tomaten? De groenteboer zit daar niet op te wachten. Dus zou de economieleraar niet in zijn levensonderhoud kunnen voorzien. Het beroep economieleraar zou niet bestaan. Net zoals duizenden andere beroepen. Het bestaan van geld maakt dus heel veel beroepen mogelikj. Anders gezegd: geld maakt arbeidsverdeling mogelijk. Geld is dus noodzakelikj in onze moderne economie." Okeeeee, dat was het... en ja ik heb tijd over en nix beters te doen om m'n boek over te typen.. maar het maakt wel een beetje wat duidelijk toch? liefs, |
![]() |
|
kan niet in deze maatschappij. Vroeger had het wel gekund. Toen had je ambachten. De bakker geeft een brood in ruil voor groente van de groenteboer enz..
Maar hoe wil je dat nu doen dan? de secretaresse neukt haar baas als ze een appel wil omdat hij toevallig baas van een groentebedrijf is ofzo?? En alle mensen die op de pc werken, die hebben nix, dus die kunnen ook nix ruilen. Kan niet dus... (tis erg kort door de bocht, heb dr ook niet hard over nagedacht, maar dat moet ik komende weken al genoeg ![]() Ja sorry, had geen zin om andere reacties te lezen.... ![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
ik wil jullie allemaal bedanken oelekeboeleke | 14 | 03-08-2008 18:35 | |
Verhalen & Gedichten |
2 columns uit de oude doos Shitonya | 21 | 30-04-2004 00:17 |