Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2003, 20:28
Kina_Kiriana
Kina_Kiriana is offline
Hallo mensen!!!!!!

Ik weet niet precies of dit het goede forum hiervoor is.

Maar waarom is er eigenlijk geld uitgevonden? Gewoon door elkaar dingen cadeau te geven en te nemen en door spullen te ruilen komen we het leven toch ook wel door!

Volgens mij komt de wereld heel goed rond zOnder geld!
Oud 06-05-2003, 20:58
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Als er geen geld zou zijn..

zouden er niet zoveel producten op de markt kunnen komen.
zou iedereen zomaar van alles mee kunnen nemen
werkt er dus niemand meer voor een ander
en dus ook niet om voor anderen eten te maken
en zal het helemaal de mist in gaan

daarom
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 21:44
Balance
Balance is offline
om iets te ruilen, moet je dat 'iets' bezitten. en om 'iets' te kunnen bezitten moet dat 'iets' gemaakt worden.
maar wie gaat d'r nog werken als je er niks voor krijgt?
ja, een enkeling misschien, die zich dan dus uit de naad moet werken.
maar het grotedeel van de bevolking zal lekker de hele dag niksen.
Oud 06-05-2003, 22:13
Verwijderd
Het is ooit bedacht om dingen te ruilen over grote afstanden. Stel jij wil een huis kopen... als je nog steeds met een ruilsysteem zou werken zou je een paar kilo goud/zilver mee moeten slepen. (of iets anders van waarde) Bovendien is het makkelijker om een waarde aan iets toe te kennen. Nu weet je als je naar de supermarkt gaat, een fles cola kost € 1,5 (ofzo) anders moest je alles meenemen want je weet nooit wat de ander wel en wat de ander niet kan gebruiken (en hoeveel hij er precies voor terug wil)

Bovendien moeten rekeningen betaald worden over grote afstanden, moet je dan steeds een pakketje sturen naar het waterleidingbedrijf of de belastingdienst? Alstublieft hier is mijn 38 kilo tuinbonen voor de waterrekening van dit jaar...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 22:32
Cattus
Cattus is offline
Citaat:
Alex schreef op 06-05-2003 @ 23:13:
Het is ooit bedacht om dingen te ruilen over grote afstanden. Stel jij wil een huis kopen... als je nog steeds met een ruilsysteem zou werken zou je een paar kilo goud/zilver mee moeten slepen. (of iets anders van waarde) Bovendien is het makkelijker om een waarde aan iets toe te kennen. Nu weet je als je naar de supermarkt gaat, een fles cola kost € 1,5 (ofzo) anders moest je alles meenemen want je weet nooit wat de ander wel en wat de ander niet kan gebruiken (en hoeveel hij er precies voor terug wil)

slim door gedacht!!!!!

Bovendien moeten rekeningen betaald worden over grote afstanden, moet je dan steeds een pakketje sturen naar het waterleidingbedrijf of de belastingdienst? Alstublieft hier is mijn 38 kilo tuinbonen voor de waterrekening van dit jaar...
Als er geen geld is zijn er ook geen rekeningen en belatingen! hahaha tuinbonen...
Oud 07-05-2003, 19:55
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Cattus schreef op 06-05-2003 @ 23:32:
Als er geen geld is zijn er ook geen rekeningen en belatingen! hahaha tuinbonen...
Dus als ik een nieuwe computer "koop", dan hoef ik volgens jou theorie nix te betalen...
mmmmmz, lekkere situatie krijgen we dan.
Oud 07-05-2003, 20:24
Cattus
Cattus is offline
Jahaaa Ik hou wel van een beetje chaos in de wereld!
Oud 07-05-2003, 21:49
Thomas
Thomas is offline
Zonder geld geen werk en zonder werk geen geld. Daar komt het dus gewoon op neer.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 10:35
Roxy
Roxy is offline
och het klinkt toch best romantisch, zown leven als de mensen vroeger hadden... achter een moestuintje een koe en een kip voor de melk en eieren en af en toe wat bloemkolen voor sperziebonen ruilen met de buren.. best schattig
Oud 09-05-2003, 08:37
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Even een dagelijks voorbeeld.

Ik wil een brood kopen. En daarvoor wil ik Vlees geven. Dan zal ik eerst een bakker moeten vinden die Vlees voro brood wil ruilen. Als de bakker nu Vis wil hebben dan heb ik een probleem. Dan zal ik eerst iemand moeten vinden die Vlees voor vis wil ruilen zodat ik mijn brood kan kopen. Kan je het volgen? Het is ingewikkeld dus. Geld is beter.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 09:49
Roos
Roos is offline
Citaat:
Alex schreef op 06-05-2003 @ 23:13:
Alstublieft hier is mijn 38 kilo tuinbonen voor de waterrekening van dit jaar...
Oud 09-05-2003, 11:17
Cattus
Cattus is offline
maar wel gezellie!
Oud 09-05-2003, 13:14
gielja
gielja is offline
anders is je portemonee zo leeg

Oud 10-05-2003, 20:05
Just-Rian
Just-Rian is offline
duidelijk geen economie gehad

BIOGANGERRRRR

Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 21:05
Cattus
Cattus is offline
Citaat:
Just-Rian schreef op 10-05-2003 @ 21:05:
duidelijk geen economie gehad

BIOGANGERRRRR

Wat nou mien junks moek je eem mep'n? ofzow!!!

kom van't pla'e land jaoh!
Oud 10-05-2003, 21:06
Cattus
Cattus is offline
Citaat:
Cattus schreef op 10-05-2003 @ 22:05:
Wat nou mien junks moek je eem mep'n? ofzow!!!

kom van't pla'e land jaoh!
hahaha
Oud 10-05-2003, 22:37
Joël
Joël is offline
Is het beter als ik schapenwol in ga leveren als ik ga tanken?
Oud 11-05-2003, 14:53
Cattus
Cattus is offline
als de tankstation bediende dat wil hebben wel ja..
Oud 13-05-2003, 13:15
Just-Rian
Just-Rian is offline
ey, ik ben ff economie aant leren en ik kwam dit tegen.
(uit het economie boek

"Wat is geld? Economen zeggen: elk algemeen aanvaard ruilmiddel. Accepteren alle winkeliers schlpen als betaling? dan zijn schelpen geld. Vroeger is van alles als geld gebruikt: schelpen, kralen, thee, goud. En in onze tijd munten, bankbiljetten en geld op je betaalrekening. Want elke winkelier accepteert dit geld. Als geld niet zou bestaan, zouden mensen goederen moeten ruilen, zoals vroeger. De bakker ging met zijn brood naar de slager voor een halve worst. E zou ruilhandel zijn. Waarom is geld zo handig?
- Het dient als ruilmiddel. je ruilt producten tegen geld en niet meer brood tegen een halve worst.
- Geld is een rekenmiddel. Je kunt ermee rekenen. Bijvoorbeeld: een brood kost 2 EU, een worst 4 EU. Een worst is duts 2 broden waard.
- Geld is een spaarmiddel. Als je geld op een spaarrekening zet, krijg je rente. En groeit je spaargeld. Dat lukt alleen bij geld. Als je 10 stoelen bij elkaar gespaard hebt, krijg je niet na verloop van tijd een elfde stoel als 'rente'.

In de leertekst (hierboven) staat dat de bakker en de slager producten rulden. En de economieleraar dan? een lesje economie geven aan de groenteboer in ruil voor een kilo tomaten? De groenteboer zit daar niet op te wachten. Dus zou de economieleraar niet in zijn levensonderhoud kunnen voorzien. Het beroep economieleraar zou niet bestaan. Net zoals duizenden andere beroepen.
Het bestaan van geld maakt dus heel veel beroepen mogelikj. Anders gezegd: geld maakt arbeidsverdeling mogelijk.
Geld is dus noodzakelikj in onze moderne economie."

Okeeeee, dat was het... en ja ik heb tijd over en nix beters te doen om m'n boek over te typen..
maar het maakt wel een beetje wat duidelijk toch?

liefs,
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 18:41
Cattus
Cattus is offline
Haha.. jij verveelt je zo te zien echt he! geeft niet rian...
Oud 13-05-2003, 21:27
Multilot
Multilot is offline
kan niet in deze maatschappij. Vroeger had het wel gekund. Toen had je ambachten. De bakker geeft een brood in ruil voor groente van de groenteboer enz..
Maar hoe wil je dat nu doen dan? de secretaresse neukt haar baas als ze een appel wil omdat hij toevallig baas van een groentebedrijf is ofzo?? En alle mensen die op de pc werken, die hebben nix, dus die kunnen ook nix ruilen. Kan niet dus... (tis erg kort door de bocht, heb dr ook niet hard over nagedacht, maar dat moet ik komende weken al genoeg)

Ja sorry, had geen zin om andere reacties te lezen....
Reageren

Regels voor berichten