Oud 08-03-2004, 16:30
Verwijderd
De puberteit, de leukste tijd van je leven?

Vaak hoor ik van mensen: je bent nog zo jong, geniet ervan. Vooral een aantal jaar geleden zeiden ze dat.

Mij valt op dat veel jongeren, ook op dit forum, niet gelukkig zijn en veel twijfelen. Ik heb dat zelf ook ervaren en het gaat nu steeds beter, maar vooral in mijn puberteit zeg maar, toen had ik last van depressies.

Er verandert zoveel, en je leert zoveel, maar je wordt ook steeds in het diepe gegooid, je kan onzeker zijn door anderen en hormonen vallen je lastig.

Maar wat ik ook ervaarde, was dat ik het leuk vond om nieuwe dingen te leren en ontdekken, en steeds meer vrijheid te krijgen.

Hoe denk jij over het algemeen over je puberteit? En voor de ouderen onder ons: vond jij dit je leukste tijd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2004, 16:44
rare kwast
rare kwast is offline
puberteit is voor sommige vast heel leuk, er veranderen veel dingen en ook je hormonen gaan raar doen, je wordt wat ouder en je gaat ook bij de oudere mensen horen enzo

en omdat iedereen anders die puberteit ingaat en uitkomt gaan veel jongere twijfelen tis ook een moeilijke periode!!

ik vond de puberteit echt rot
Oud 08-03-2004, 16:49
Verwijderd
Mwah, kan tot nu toen niet echt zeggen dat de puberteit de leukste tijd van mijn leven tot nu toe is hoor. Heb heel veel gedonder gehad de afgelopen twee, drie jaar, ben heel ongelukkig geweest, heel neerslachtig en verdrietig. Neuh, echt leuk is het tot nu toe nog niet echt. Natuurlijk zijn er wel leuke dingen geweest, en die zijn er gerust nog steeds. En af en toe is het best leuk om puber te zijn, schijt te hebben aan de hele wereld, ontzettende lol te hebben op school, te klieren in de klas en al dat soort gedoe. Maar daar word ik niet gelukkig van. Voor even is het wel gezellig, leuk, aardig enz. maar dan is het weer kut. Bij mij in ieder geval wel.
Mijn coördinator, waar ik mee praatte aan het begin van dit school jaar, zei dat je leven gewoon pieken en dalen heeft, en bij mij zijn die pieken heel hoog maar kort en de dalen heel diep en lang. Iets uitgebreider, ga ik niet herhalen allemaal, want dat is te persoonlijk...
Ik zeg ook vaak genoeg dat ik heel graag weer een kleuter zou willen zijn, omdat het toen allemaal veel gemakkelijker was. Geen zorgen, niet piekeren enz. enz. enz...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 16:56
funkypunk
funkypunk is offline
wat zal de toekomst dan voor rampen brengen??? en ik ben er ook nog niet uit wanneer mijn puberteit is/ was....
Oud 08-03-2004, 17:05
phensicske
phensicske is offline
Het is zeker leuk de pubertijd, de hormonen dan niet meegerekend.

Je hebt nog geen echte verantwoordelijkheden zoals een kind opvoeden, rekeningen betalen...(op uitzonderingen na).

Je zit barstensvol ideeën en die wil je delen met de hele wereld, je trekt je er niet veel van aan wat ouderen van je kledij zeggen en je voelt je lekker met wat keiharde muziek.

Je mag nog lekker belachelijk doen langs de straat, want je bent nog niet volwassen. Je moet enkel naar school tussen de leeftijdsgenoten en je moet niet zo super opletten om beleefd en volwassen te zijn.

Naja, nogal zwart-wit gesteld. Maar ik denk wel dat je het zo kan zien.

Mijn pubertijd is waarschijnlijk nog steeds bezig.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:08
elledc
elledc is offline
Ik ben er niet ontevreden over, ik heb vrijheid gehad en heb veel ervaringen opgedaan, ik miste niks behalve wat meer aandacht en begrip (in communicatie) van mijn ouders. Ik heb zeer goeie ouders maar ik heb altijd iets gemist van liefde en optimisme in mijn familie. Oké, met 5 kinderen in een huis is het niet makkelijk maar er is altijd zoiets geweest van asociaal en afstandelijk gedrag van mijn ouders tegenover vrienden enzo.
Pffft kan het moeilijk uitleggen, maar om het samen te vatten, ik ben wel tevreden zo. Tijdens mijn pubertijd (13-17j) ben ik vaak depressief geweest, dus de leukste tijd was het zéker niet, ik ben ervan overtuigd dat de leukste tijd is zo rond de 20
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 18:33
Miss Helena
Miss Helena is offline
Mijn pubertijd is zwaar (geweest), ik werd echt in het diepe gegooid, moest het ineens zonder moeder zien te stellen. Uiteindelijk is het goed gekomen, maar gemakkelijk was het niet, en met mij zovelen. Ik zou dit niet de leukste tijd van mijn leven kunnen noemen, maar wel leerzaam. Je verandert, zowel innerlijk als uiterlijk. Het zijn processen die we allemaal ondergaan, en bij de een gaat dat beter dan bij de ander. Ik snap dat 'ouderen' zeggen dat de pubertijd de leukste tijd was, dingen doen zonder erbij stil te staan wat evt. consequenties zijn, dingen uitproberen, genieten en zonder (echte) zorgen leven. Ik zou het niet willen missen, maar mijn leukste tijd was/is het niet echt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:41
Verwijderd
Mensen die zeggen: mijn puberteit was de tijd van mijn leven zien die tijd misschien als hun hoogtepunt. Dat zegt niets over jou leven. Er zijn genoeg mensen die op hun vijftigste pieken.

Je leven is al gecompliceerd genoeg zonder andermans goedbedoelde adviezen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 21:04
Verwijderd
Het heeft zo zijn leuke en mider leuke periodes... Soms heb ik het gevoel ik de hele wereld aankan... het volgende moment voel ik me zo onzeker en alleen dat ik het liefst de hele dag in bed wil blijven, of heel erg ver weg wil gaan waar niemand me kan vinden... Ik heb ook een behoorlijk zware puberteit tot nu toe... (zoiezo al best zware jeugd door prive-problemen)... Maar mijn ouders zijn gescheiden toen ik 14 was waar ik het heel erg moeilijk mee had... ik ben een tijd lang depressief geweest en mis(te) mijn vader heel erg in huis... Ik woon nu bij mijn moeder en haar vriend, maar het gaat neit zo lekker tussen ons 3-en... Mijn zus werkt steeds maanden in het buitenland die ik daardoor ook echt heel erg mis en zij is meestal juist zo'n steun voor me... Voelde ik me na die rot-tijd eindelijk weer een beetje lekker in mijn vel zitten en werd ik weer wat zekerder, heb ook eindelijk een lieve vriend... overlijd mijn opa nog geen maand geleden... en lijkt het wel of ik weer helemaal terug in de diepte val... nergens meer zin in... zie niets meer zitten... steeds ziek... onzeker... Kortom... het heeft zijn ups and downs...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 21:12
forumfreakie
forumfreakie is offline
Ik denk inderdaad dat de puberteit het allerleukst is. Je leert de wereld ontdekken, krijgt te maken met de liefde, en word langzaam volwassen. Het is heel normaal als dit samen gaat met onzekerheid maar de leuke dingen steken daar toch zeker bovenuit. Gewoon lekker genieten!!
Oud 08-03-2004, 21:21
Verwijderd
Er is een onderzoek geweest; mensen van ca 45 willen hun jeugdjaren nogal eens mooier maken dan ze waren. (Ik was een voetballer die alle meisjes kon scoren blablabla) Terwijl ze 30 jaar eerder beweerden dat hun leven helemaal niet zo leuk was. (Betty wil niet met me naar het bal.)

Voor mij:
It was the best of times, it was the worst of times.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 17:37
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
bugge schreef op 08-03-2004 @ 17:30:
Mij valt op dat veel jongeren, ook op dit forum, niet gelukkig zijn en veel twijfelen.
Sowieso is dit forum niet representatief voor alle jongeren, dus daar moet je geen conclusies aan verbinden.
Verder ben ik van mening dat de meeste jongeren in verhouding een onbezonnen jeugd hebben, ondanks alle twijfels en zorgen die ze hebben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen: er zijn zat jongeren die wél iets dermate ernstigs of vervelends mee maken dat hun hele leven beheerst. Over het algemeen is de pubertijd toch de periode in je leven waarin je nog niet veel verantwoordelijkheden (bijv. het hebben van kinderen) hebt en je dus nog lekker je eigen gang kan gaan. Hoewel je natuurlijk ook je zorgen hebt, hoef je je niet druk te maken of je wel rond kan komen deze maand, of je er wel verstandig aan doet om te blijven werken waar je werkt. Problemen als je volwassen bent zijn over het algemeen complexer waardoor het makkelijker zou moeten zijn als je jong bent.
Oud 09-03-2004, 17:44
miss-suus
miss-suus is offline
nee ik vind dit absoluut niet de leukste tijd uit me leven..
kheb het echt heel erg moeilijk gehad en heb het nu nog steeds wel moeilijk..

kdoe misschien wel vrolijk en straal ik het ook wel uit, maar van binnen is het een rotzooi, een flinke rotzooi kweet niet hoe ik die opgeruimd krijg
Oud 09-03-2004, 18:25
Verwijderd
Ik vind de pubertijd in zekere zin wel de leukste tijd van m'n leven tot nu toe. Het nadeel is wel de onzekerheid: over je uiterlijk, over je doen en laten, enzovoorts Dat maakt ook wel dat ik soms mindere periodes heb, omdat ik eigenlijk best onzeker ben.
M'n ouders laten me erg vrij, dus ik kom niet heel veel in conflict met ze. Dat maakt denk ik ook wel dat ik het best een leuke tijd vind, omdat ik van een aantal vrienden van me horen dat ze bijna dagelijks ruzie met hun ouders hebben, omdat ze iets niet mogen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 18:27
FoxyRoxy
FoxyRoxy is offline
ik kan nog niet zeggen of dit de leukste tijd van mijn leven is... aangezien ik de rest van mijn leven nog moet beleven. Ik kan er op gokken dat het niet veel beter wordt
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 14:51
x-Jola-x
x-Jola-x is offline
kben zelf bijna 17, weet wel dat mijn jeugd waarschijnlijk de mooiste tijd uit mijn leven is. Lekker elk weekend feesten, doen waar je zin in hebt en vooral veel lol maken!! Dat je problemen hebt of je kut voelt hoor er gewoon bij, dat heeft iedereen, maar die dingen horen als het goed is niet te overheersen. Ik denk dat de meesten onder ons later met heel veel plezier terug kijken op hun pubertijd, ik iig wel!!!
Oud 10-03-2004, 22:49
artless
artless is offline
Ik vind dit onzin. Ik ben het met phensicske eens, maar iedereen piekt op een ander tijdstip in mijn leven. Als de puberteit het hoogtepunt van mijn leven is, dan wordt het nog erg zwaar. Ik, persoonlijk, kan niet wachten om voorbij de puberteit te zijn, voor eens en voor altijd mijn problemen af te handelen en te zijn zoals ik wil zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 22:51
JCG
JCG is offline
Old enough to know better, too young to care
Ik ken de rest van me leven nog niet, maar ik vind dat me me puberteit het aardig gelukt is. Niet echt dingen waar ik spijt van heb, en zal er zeker met een glimlach aan terug denken (op sommige momenten na dan). Ik vind het alleen jammer dat ik chronisch tijd- en geldgebrek heb, maar als ik dat heb vraag ik me af of ik zou overleven
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 00:18
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 09-03-2004 @ 18:37:
Sowieso is dit forum niet representatief voor alle jongeren, dus daar moet je geen conclusies aan verbinden.
Waarom vind jij dit forum niet representatief voor alle jongeren? Ik denk dat het grootste gros van heel veel (nederlanse) jongeren, hier ooit wel eens op het scholieren forum is geweest. Ik denk dat je je er erg in vergist, hoeveel jongeren hier komen en gaan iedere dag.
Ik denk dat dit heel goed een representatief forum is, voor alle lagen van jongeren en hun problemen en plezier.

Snowy
Oud 11-03-2004, 00:22
Snow White
Snow White is offline
Ik kan absoluut niet zeggen dat ik een fijne pubertijd heb gehad. Zelf heb ik trouwens ook nooit echt gepuberd. Ik heb het gevoel dat ik een groot deel van mijn pubertijd over heb geslagen.
Ik ben (te) gauw volwassen geworden, en zou het heerlijk gevonden hebben als ik ook eens zo lekker oppervlakkig en bevooroordeeld en (af en toe) egocentrisch en eigengereid zou kunnen zijn als sommige pubers. Ik ben nooit tegen mijn ouders ingegaan (ging nooit uit, blowde niet, dronk niet, had geen seks toen ik jong was, geen gezeur over te laat thuiskomen enz) was altijd bezig met mezelf het hoofd boven water houden om maar niet te verdrinken en te leren over het leven en de mensen daarin. Inclusief mijzelf en wat ik wilde met mijn leven (psychiatrie of dóórzetten!)
Vanaf mijn dertiende is mijn leven erg vol zorgen en problemen geweest, en nú merk ik pas dat ik wat losser kan zijn en kan gaan genieten.
VAak ben ik nog steeds af en toe te serieus, en zou ik wat losser mogen zijn. Ik mag hopen met heel mijn hart, dat mijn toekomst een stuk plezierig, fijner en hoopvoller wordt dan mijn 'pubertijd' . Wat ik vooral aan de afgelopen 5/ 6 jaar heb gehad, is dat ik ontzaggelijk veel over mezelf heb geleerd, waardoor ik nu vooral weet dat ik de rest van mijn leven niet ga verknoeien of omver laat gooien door negatieve gebeurtenissen. Ik ken mezelf, en ik kan weer fijn gaan leven.
Ik heb daar mijn hele 'leuke' jeugd over gedaan.

Het klinkt verbitterd, misschien is het dat ook wel. Ergens ben ik jaloers op meiden en/of jongens, die zo lekker in hun vel zitten of alleen maar over verliefdheid/sex en mode praten. Ik kan dat helaas niet.
Maar ik ben ook blij met wat ik wél heb. Een heel rijk leven en inzicht.

Snowy

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 00:27.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 00:26
Verwijderd
Ik heb de puberteit nu wel gehad en ik vind de tijd erna stukker prettiger. Ik weet wat ik wil, waar ik sta, ik ben niet zo onzeker als tjidens de puberteit en niet zo in de war.

Dit is tot nu toe de leukste tijd van mijn leven. Mijn vleugels uit beginnen te slaan enzo.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 06:24
Lionheart
Mn jeugd.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 10:37
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Lionheart schreef op 11-03-2004 @ 07:24:
Mn jeugd.
behoeft misschien iets verdere uitleg?
Oud 11-03-2004, 11:18
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik weet niet wat de leukste tijd van mijn leven is. Ik hoop dat die nog moet komen, omdat ik hem dan nog niet gehad heb.
Mijn puberteit is in ieder geval niet de leukste tijd van mijn leven. De periode erna, waar ik nu in zit, is in ieder geval beter. Heeft ook dieptepunten, maar over het algemeen zit ik beter in mijn vel. In de puberteit was ik veel te onzeker over alles, liet ik constant over me heen lopen en me pesten en over me roddelen en trok ik me alles aan. Bovendien deed ik dingen omdat ze moesten, en niet omdat ik het zelf wilde.
Ik ben aan deze punten gaan werken, en er is veel verbetering gekomen. Nog steeds niet genoeg, maar ik blijf bezig; je bent nooit te oud om te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 11:42
Bertram
Bertram is offline
Ik denk dat puberteit aan de ene kant de leukste tijd van je leven is omdat je nog heel veel vrijheid hebt en lol het belangrijkst is, en je nog weinig verantwoordelijkheden hebt.

Aan de andere kant is het ook de tijd dat je leert ontdekken wie je bent en dat levert denk ik meer negatieve gevoelens op dan positieve. Of in ieder geval heb je meer last van de negatieve omdat het allemaal erg kan tegenvallen en je er heel erg mee kan gaan zitten.

Voor mij is het erg wisselend, ik denk dat je inderdaad het het best kan omschrijven (even afgekeken van iemand voor mij ) als zowel heel hoge en fijne pieken als diepe en lange dalen. Tsja en of het de mooiste tijd van mij leven is, we zullen het over een jaartje of 60 zien he?
Oud 11-03-2004, 13:47
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 09-03-2004 @ 18:37:
zeker hier op psych niet inderdaad.
als alles wat je hier leest ook echt voor iedereen zou gelden

maargoed... ik kan niet zeggen of mijn puberteit het leukst / minst leuke is wat ik heb meegemaakt. ik hoop iig niet dat het het leukste is, want dan staat me een niet al te aangenaam leven te wachten. Maar dat gebeurt niet!!! want strax gaat het geod... het gaat allemaal goedkomen, en dan kan ik er gewoon goed mee omgaan. Ja toch?! *zucht*
Maar in mijn puberteit hebben ook veel mooie / leuke / leerzame dingen plaatsgevonden, die ik misschien nooit meer meemaak... dus wat dat betreft...
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten