Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Ik ben geen psych studenten, ik doe gewoon saai (hbo) pedagogiek. ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Euhm, nee, Wicca zijn niet anders dan anderen, Traditionele Heksen ook niet. Het enige verschil tussen dit soort geloven en niet- of anders-gelovers is dat zij vaak meer bewust zijn van dingen om zich heen en van zichzelf omdat ze dat hebben moeten leren op hun pad naar het Heks worden. Ze hebben niet meer krachten, geen andere krachten, ze zijn alleen vaak meer bewust van de menselijke krachten en de onmenselijke krachten om ons heen. Da's iets heel anders ![]() Maar je snapte mijn verhaaltje dus wel? Gelukkig maar, was echt bang dat ik chinees aan't praten was ofzow. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar goed, ook dan, je zou het ook zo kunnen draaien dat ze zèggen dat ze zich bewust zijn van de menselijke krachten en de onmenselijke krachten om ons heen. Terwijl anderen beweren dat die krachten er helemaal niet zijn. En dan komen we vanuit het oogpunt van 'die anderen' weer op dat ze meer en/of andere krachten (denken te) hebben. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar dat kunnen ze eigenlijk ook niet zeggen aangezien ze niet weten en ook niet gezegd is naar welke krachten er precies gerefereerd wordt. (Wordt weer beetje vaag verhaal zo. ) Namelijk in het gezegde staat niets over bovennatuurlijke krachten en of geestelijke krachten. Slechts menselijke krachten en krachten om ons heen. Nou die zijn er ook, da's bij een ieder bekend. Alleen de 1 is zich er meer bewust van dan een ander. Maar ik ben het wel met je eens dat er in deze wereld meer duidelijkheid moet komen over wat heksen nou precies zijn en wat de traditionele hekserij en de wicca inhouden. Denk dat het heel anders is dan wat ze verwachten en dat het ze 100% meevalt. Da's ook het streven van veel heksen, aan het licht brengen wie zij nou eigenlijk zijn en de vooroordelen uit de wereld helpen. Maar ja, vind maar eens een medium die zo'n groot gebied bestrijkt en probeer het mensen maar eens aan hun verstand te peuteren dat het anders is dan ze denken. Vooral bij veel christenen wordt dat moeilijk ben ik bang (niets tegen christenen, maar die zijn vaak wel het hardnekkigst in bij hun standpunt over andere geloven blijven).
||
![]() |
Citaat:
Nu heb je ook nog helderruikendheid, maar daar kunnen we niet veel over zeggen omdat dat zintuig zoieso al zwak is bij de mens. Verder denk ik meestal sneller dat een mens paranormale gavens heeft, tenzij de wetenschap het tegendeel bewijst dat het psychose is, ik twijfel zelf of psychose wel bestaat... |
![]() |
||
Citaat:
Ik moet persoonlijk niets van Jomanda hebben, maar het gaat hier om 'mensen als' Jomanda. Voor mijn gevoel zijn er verschillende manieren om waarnemening 'buiten het normale om' te hebben. Een van de manieren is bijv: koorts hebben, dan ga je 'ijlen'. Een ander is: 'psychotisch zijn'. Als je in een psychose zit, neem je anders waar, ook op een ander vlak, denk ik. Dat zullen gevoelens zijn, waar jij zelf dan wat aan hebt, maar voor anderen zal het 'onzin' zijn. Tenminste, zo kijk ik tegen een psychose aan. Ik vermoed, dat het een soort zelfgenezingsproces is. Er zijn dan ook nog psychoses met prettige en met onprettige gevoelens te onderscheiden, twee soorten dus. Mensen die een psychose doorgemaakt hebben, schijnen ook te zeggen dat ze er wat (of: veel) aan gehad hebben. Maar voor degene voor wie een psychose niet nuttig is, zal dat niet te voelen zijn. Die "blijft liever gezond" - en gelijk heeft ie. Wie in een psychose zit, kan het contact met de realiteit verliezen. Dat is alleen voor hem nuttig dan, maar niet voor zijn buurman. Dat maakt het begrijpelijk, dat die buurman het maar 'ongezond gedoe' vindt. Ik weet trouwens niet of jouw docent bekend is met dit soort opvattingen over psychoses. Nog een manier om andere waarnemingen te hebben is: drugs gebruiken. Volgens mij is dit minder zuiver, en put je je eigen reservekrachten uit, als je hier drugs voor gebruikt. En weer een andere manier van andere waarnemingen hebben, en waarnemingen op een ander vlak, is: paranormaal zijn, waaronder het mediumschap valt, en het paranormale genezen, dat is wat mensen als Jomanda beoefenen. Het verschil tussen het paranormale, psychoses, koorts en drugs is, dat je bij het paranormale niet lichamelijk of geestelijk ziek hoeft te zijn en geen drugs hoeft te gebruiken. Je verliest niet het kontakt met de werkelijkheid, alleen gaat je aandacht op dat moment naar het andere uit. Je krijgt de paranormale waarnemingen er gewoon bij. Dit is, hoe ik er tegenaan kijk. Maar net als die buurman van degene die in een psychose zat, jouw docent hoeft het er helemaal niet mee eens te zijn. Ik vermoed, dat het voor hem persoonlijk erg ongezond zou zijn, als hij zou proberen, paranormale vermogens te gaan "ontwikkelen" of te "oefenen". Omdat hij zo overtuigd is, van dat het geestelijk ongezond is ... Zijn eigen gevoelens zijn kennelijk helemaal gericht op zijn eigen manier van geestelijk gezond blijven. En geef hem eens ongelijk. Natuurlijk heb ik het idee van het paranormale gegeven, hoe dat eigenlijk is. Maar natuurlijk zijn er best wel mensen, die het erg graag zouden zijn. En hard aan het oefenen zijn. Er zijn ook websites met oefeningen hiervoor te vinden. Dat vind ik zelf niet zo gezond. Ik denk dat het een "gave" is, in de zin van een "gift" ook - je krijgt het mee in je leven, of je krijgt het niet mee, dan krijg je weer andere dingen wel mee. Als je per se paranormaal wilt zijn, maak je jezelf op die manier ongezond. En jammer genoeg komt dat ook wel voor. Maar mensen die paranormaal zijn, voelen dat voor hun zelf als 'heel gewoon' aan. En hebben niet de behoefte, ermee te koop te lopen. En meestal ook niet, om het "nog beter" te krijgen. In mystieke forums kun je als je erop let, juist vaak klachten van mensen vinden, die het helemaal niet zo leuk vinden, om voorspellende dromen of visioenen te hebben. Vooral niet, als het om enge gebeurtenissen gaat. Over de hele wereld in allerlei culturen, en in alle tijden zijn paranormaal begaafde mensen gevonden. In oude tijden (voordat wij de medische wetenschap hadden) was dit voor iedereen heel normaal. Overal vind je priesters, priesteressen, monniken, paranormale genezers enz. Ik denk dat wij in onze maatschappij te ver van het natuurlijke af leven om dit te voelen. Visies van tegenwoordig (bijv. die van jouw docent) ontkennen dit hele stuk cultuurgeschiedenis - doen dit allemaal af als bijgeloof. groeten, peter. |
![]() |
||
Citaat:
Maar natuurlijk kan een ander daar anders tegenaan kijken. Die ziet liever, dat het niet bewezen is. Verschil in opvattingen moet er zijn. ![]() peter. |
![]() |
||
Citaat:
jammer alleen dat dergelijke mensen ook bij mij de macht hebben om me aan pillen te krijgen |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
In tv-series en films wordt het ook gewoner. Series als "the Crow" laten toch het bestaan van andere sferen zien. In vroegere tijden werd dit alles doodgezwegen. Het is nog niet zo lang geleden, dat het paranormale voor het eerst op tv kwam. Dat was met Tineke bij Veronica geloof ik. Misschien zitten we nu wel in een algemene opleving van het spirituele, want het is niet allen hekserij, maar ook jesus freaks houden de laatste jaren grote jesus-music-festivals. En Jomanda niet te vergeten ... Ik weet t nog niet zo zeker, wat er precies aan de hand is. Ik hoop eigenlijk, dat we langzaamaan naar 2012 toegroeien (zie die andere topic hierover). Het ideaal is natuurlijk, dat iedereen het een keertje normaal kan vinden, ook al is het niks voor hun. Dat ieder kind opgroeit met dat je 2 soorten normale dingen hebt: gewoon normaal en paranormaal. peter. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een psychose is geen genezingsproces, maar eerder een aftakelingsproces. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik denk niet dat iedereen die een bovennatuurlijke gave heeft psychotisch is. Ik had geloof ik op Discovery iets gehoord van een man die een paranormale gave bezat en die bij de FBI werkte, waar hij zijn gave dus benutte. Hij kon aan de hand van..iets..(misschien bepaalde voorwerpen) een wassen beeld van het gezicht van een dader maken... Zoiets was het geloof ik. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Tja, bij mij praten ze op het riagg ook over hallucinaties.
Ik hoorde gisteren ook zoiets, van de eigenares van de nieuwetijdswinkel. Zij kreeg een tijdje vanalles door van een gids, ze wist er op dat moment zelf ook niet heel erg veel van alles af en vond het op een gegeven moment een beetje vreemd worden. Ze is toen door de huisarts doorgestuurd naar het riagg. En daar was ze "een ernstig geval" Tja, daar moest ik om lachen. Ze heeft ontzettend veel gaves, maar zoiets word dan door het riagg bestempeld als ernstig. Naja...
|
Dat Jomanda een psychose zou hebben en daardoor die paranormale dingen zou zien e.d., man he, wat een bullshit. Jouw docent heeft er dus de ballen verstand van. Een psychose kan op z'n hoogst enkele weken duren, en kan dus niet de basis zijn van Jomanda d'r ervaringen. En een psychose wordt ondermeer gekenmerkt door waarnemingen die voor de persoon zelf levensecht zijn, maar door andere niet worden waargenomen. En aangezien er een hoop mensen zijn die zeggen dat wat Jomanda doet, helpt enzo, kan dat ook niet het geval zijn. Massahypnose zou dichter in de buurt komen. (Niet dat ik wil zeggen dat dat het geval is.)
Wat wel weer het geval is, dat psychoses voorafgegaan kunnen worden door en toenames zijn van interesse voor paranormale zaken en magie e.d.
||
Citaat:
|
Ahja, iets waar ik zaterdag nog met wat mensen over gesproken heb.
Kijk een psychose is altijd mogelijk. Hoe kan je eigenlijk het verschil tussen een psychose en daadwerkelijk een spirituele ervaring of gave weten. Daarbij genomen dat ej aanleg tot psychoses hebt.
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Post partum psychose Daantje_0705 | 6 | 02-08-2012 18:52 | |
Psychologie |
Vragen over psychose Ilostmyself | 2 | 25-10-2010 11:11 | |
Psychologie |