Oud 26-06-2001, 14:36
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Naar aanleiding van een discussie (heel kleintje maar hoor) tussen Kiezel en mij, ontstond de volgende vraag:

Stel, je hebt de keuze tussen Latijn en Grieks en de daarbij behorende cultuur. Welke taal wil je beheersen/cultuur wil je leren kennen, en waarom? Laat buiten beschouwing waar je goed/slecht in bent
Allebei mag niet, anders zijn we gauw klaar.
Oud 26-06-2001, 15:16
Emma!
Emma! is offline
hmz...

ik mag duz niet zeggen dat er voor allebei wel veel te zeggen is?
dat ik geneigd ben voor grieks te kiezen, omdat ik dat immers 3 jaar geleden ook deed?
want dat grieks de eerste en dus 'origineelste' is, en de Romeinen, zoals mijn leraar dat zo mooi zei, eigenlijk vooral een stelletje afkijkers/na-apers waren.
maar dat ik, nu ik erover nadenk, die 3 jaar latijn 'voor geen goud' had willen missen.
want dat ik denk dat in de huidige maatschappij de invloed van de romeinse cultuur groter is dan die van de griekse.

dat lijkt zeker te veel op allebei, hè?

en ik mag vast ook niet zeggen; 'dan latijn, want de griekse taal en cultuur ken ik al'. nee hè?

dan dus griex...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2001, 16:51
Jère
Jère is offline
Oh dat is écht moeilijk...
Waarom moeilijk?
Grieks - heel boeiende taal & cultuur die eigenlijk al verloren is gegaan.
Latijn - heel boeiende taal & cultuur die nog steeds te vinden is.

Ik denk dat ik zal gaan voor Latijn, omdat het nog steeds overal te vinden is in onze cultuur etc.
Oud 26-06-2001, 16:55
Field
Field is offline
Latijn
waarom?
omdat je daar t meeste aan hebt aasngezien t nog gebruikt word
Oud 26-06-2001, 18:11
choky
choky is offline
ik heb voor die keuze gestaan (zoals iedereen die zware wiskunde wil combineren met grieks en latijn)

ik heb latijn gekozen, omdat je dat toch al een jaar meer gehad hebt, en er al verder in staat
grieks vond ik niet zo moeilijk en de cultuur was leuker
maar latijnse versie vond ik veel gemakkelijker: als je latijn leest weet je al bijna wat er staat, wat bij grieks niet het geval is, en in het latijn heb je minder woordenschat (dus minder blokwerk)

toch ben ik blij dat ik nog drie jaar grieks gedaan heb, de afleidingen van griekse woorden versta je dan ook al
de woordenschat-afleidingen zijn dus geen argument om voort te doen, de laatste jaren doe je toch alleen maar tekst
Oud 26-06-2001, 21:11
Ellun
Ellun is offline
Ha die Japs,

Ik vind dit echt een zeer moeilijke keuze, aangezien ik allebei de talen gekozen heb omdat ik niet kon kiezen en ik ze allebei wil leren.
Als ik echt moet kiezen, denk ik dat ik Grieks kies.
Omdat de Romeinen zoveel van de Grieken hebben afgekeken. Grieks is meer 'origineel'.
Aan de andere kant, als je Latijn leert, kom je OOK veel te weten over Grieks, OMDAT de Romeinen zoveel van de GRieken hebben afgekeken. Dus als je Latijn kiest kom je over allebei iets te weten.
Hm, ik heb het idee dat dit niet meer ech teen doorlopend verhaal is, maar ja.
Als ik echt meot kiezen denk ik dat ik toch Grieks kies.
Dat vind ik nu leuker.

Jemig Jasper, wil je nooit meer van die diepe discussies voeren? Zelfs niet met kiezels of zo!
Oud 26-06-2001, 21:44
Artemis-oud
Artemis-oud is offline
Die keuze is niet makkelijk. Ik heb in mijn vakkenpakket ervoor gekozen om met latijn verder te gaan. Toch is als je naar de cultuur kijkt het grieks leuker. JE hebt daar meer met de goden. De romeinen hebben daar hun cultuur op afgekeken. De Grieken zijn dus leuker, al vind ik het latijn ook erg leuk. Toch zal ik voor griekenland kiezen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2001, 19:47
Verwijderd
Ik zou Latijn kiezen, omdat ik die taal makkelijker vind, hoewel ik de Griekse cultuur leuker vind. Dit was ook de reden dat ik Grieks heb laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2001, 21:49
gunaika
gunaika is offline
ik sluit me weer eens volledig aan bij Ellun, weer precies dezelfde mening he? (abdijweekend..)
xx
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 09:52
hopeloos geval
hopeloos geval is offline
K denk cultuur van latijn en taal griex.

Misscihen wel omgekeerd. Kweenie. Lastige vraag...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2001, 15:05
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
gunaika schreef:
ik sluit me weer eens volledig aan bij Ellun, weer precies dezelfde mening he? (abdijweekend..)
xx
mag hoor Fie, vind ik helemaal niet erg...

Oud 03-07-2001, 13:27
angely
angely is offline
Je moet kijken wat je later wil worden. Stel,
je wil rechter of iets in die richting worden, dan is latijn het beste, want daar komen veel latijnse begrippen in voor.
Zelf kies ik Latijn, maar ik ben beter in grieks, maar ik vind grieks een #¤% vak. Met latijn kom ik een heel eind verder met het beroep dat ik ga kiezen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2001, 18:09
$omeone
$omeone is offline
Citaat:
Jère schreef:
Oh dat is écht moeilijk...
Waarom moeilijk?
Grieks - heel boeiende taal & cultuur die eigenlijk al verloren is gegaan.
Latijn - heel boeiende taal & cultuur die nog steeds te vinden is.

Ik denk dat ik zal gaan voor Latijn, omdat het nog steeds overal te vinden is in onze cultuur etc.
um t ligt waarschijnlijk aan mij (heb nooit grieks of latijn gehad) maar is t niet net andersom, grieks bestaat toch nog steeds in griekenland en latijn zie je niet meer zoveel? alleen in genees- en plantenkunde en zo, maar niet echt in t dagelijkse leven. of zit ik helemaal verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2001, 18:35
Optima
Optima is offline
LATIJN omdat dat toch wat zakelijker is, zelfs de filosofie is zakelijk. daarnaast vind ik het een verbetering van de Grieken ( ben net met grieks begonnen dus ik neem dit misschien terug) maar ik houd wel van de daadkracht van het latijn, van het 'materiële' in de taal...
Oud 09-07-2001, 11:11
Seneca
Seneca is offline
Oh, is echt MOEILIJK! Daarom heb ik het ook allebei maar gehouden, ik kon weer eens niet kiezen...
Als ik mag splitten, dan Griekse cultuur, absoluut, de Romeintjes hebben die niet voor niets gepikt. Maar de taal, das toch wel moeilijker... Ze hebben allebei hun eigen sterke en minder leuke kanten. Wat moet ik dan kiezen? Hmm, Latijn is overzichtelijker, maar dat kan ook aan mn minder goede grammaticakennis van het grieks liggen. Maar Grieks is ook wel fun, zeker vanwege de filosoofjes. Ik denk dat ik toch voor Latijn ga, en dan de Griekse cultuur! Toch van allebei een beetje... Of ben ik nu gediskwalificeerd
Oud 12-07-2001, 21:45
artemis-15
artemis-15 is offline
als je ze allebei in je lessenpakket hebt dan is het inderdaad wel moeilijk om kiezen,
maar ik denk dat ik toch wel voor GRIEKS zou gaan,
de cultuur is zeer interessant, en dat de taal moeilijker is zou ik niet durven zeggen, ze zit anders in elkaar, zoals bv meer tijden, maar de logica is er ook wel. En eigenlijk vind ik de taal veel nauwkeuriger. Ik doe ze beiden graag, maar als ik toch zou moeten kiezen, zou ik voor GRIEKS gaan
Oud 14-07-2001, 09:41
Charmion
Charmion is offline
Ik zou Grieks kiezen.
Latijn kun je al bijschaven in de lessen Frans. Grieks is ouder, boeiender...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2001, 19:43
Tygertjuh
Tygertjuh is offline
Grieks is, bij nader inzien misschien nog niet zo slecht. Mede omdat ik veel vrienden heb die deze vakantie naar Kreta zijn geweest. Dan mag het misschien oud Grieks zijn, maar nog veel woorden zijn gelijk, of lijken veel op de oude woorden.
Maar gelukkig heb je dat met Latijn nog veel meer. Latijnse woorden of afleidingen van woorden vind je terug in de meest uiteenlopende talen, en dat kan heel erg handig zijn met leren. Voor beide talen natuurlijk. Zodra ik eenmaal een link in mijn hoofd heb, dan gaat die er niet zosnel meer uit.
En aangezien ik geen zin heb om het nieuwe Grieks te leren, en het Grieks in dat opzicht mij iets te bijzonder is en iets te veel uitzonderingen heeft, zie ik het nut daar eigenlijk niet van in.
Bovendien spreekt Latijn mij veel meer aan, door... jah, waardoor eigenlijk. Mede omdat ik het wel redelijk kan vinden met mijn leraar (die ik volgend jaar waarschijnlijk niet heb, daarvoor in de plaats krijg ik waarschijnlijk mijn leraar Grieks die ik een eikel... excuseer een brandweerman vind).... maar goed, di's weer es een veel te lang verhaal, dus ik laat het maar hierbij.
Doeiiii
Oud 16-07-2001, 00:17
stalkgirl
stalkgirl is offline
ik hbe voor latijn gekozen omdat ik bij grieks de draad een beetje kwijt was geraakt maar ik vind grieks mooier
dus ik kies voor grieks
Oud 19-07-2001, 20:41
WAShere
WAShere is offline
Pff moeilijk dit
Als je kijkt naar de taal zou ik Latijn kiezen. Dat heb ik namelijk ook in mijn vakkenpakket zitten en ik vind het een stuk makkelijker. Maar de Griekse cultuur is zo fascinerend. Ik heb bijna drie maanden geleden met school een trip naar Griekenland gemaakt en al die klassieke plaatsen bezocht (Athene, Delphi, Olympia, Mycene) en dat was in een woord schitterend. De keuze blijft dus moeilijk.
Note: Ik heb Rome enz. nooit gezien, dus mijn beeld is waarschijnlijk eenzijdig.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2001, 17:57
Verwijderd
De griekse verhalen zijn veel fantasievoller dan die van de latijnse cultuur.Om te vertalen vind ik die dus leuker.Helaas heb ik met mijn hele domme kop voor latijn gekozen,waar ik nog veel te vaak spijt van heb.Het is ook zo dat er meer mensen Latijn kunnen dan Grieks...Vind ik ook nog een extra reden!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2001, 22:25
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
artemis-15 schreef:
als je ze allebei in je lessenpakket hebt dan is het inderdaad wel moeilijk om kiezen,
maar ik denk dat ik toch wel voor GRIEKS zou gaan,
de cultuur is zeer interessant, en dat de taal moeilijker is zou ik niet durven zeggen, ze zit anders in elkaar, zoals bv meer tijden, maar de logica is er ook wel. En eigenlijk vind ik de taal veel nauwkeuriger. Ik doe ze beiden graag, maar als ik toch zou moeten kiezen, zou ik voor GRIEKS gaan
meer tijden?? nee volgens mij niet hoor... het zit ongeveer hetzelfde inelkaar maar met een naamval minder en sommige dingen heten anders...

ik koos voor griex vorig jaar, ik denk niet dat ik spijt heb griex is heel interessant, maar latijn is ook wel leuk.

ik denk niet dat je aan latijn veel meer hebt dan aan griex, latijn is alleen meer de wat makkelijkere woorden die daarvandaan komen, en van het griex komen de wat moeilijkere woorden, naar mijn idee...

ik vind griex heel interessant, latijn ook maar heel anders, vooral qua cultuur... latijn gaat meer over de keizer en aanvoerders die veldslagen hebben geleverd en oorlogen hebben gevoerd, bij griex krijg je meer de teksten van de "grote filosofen" uit de oudheid enzo.
bijvoorbeeld een verhaal als dat mensen heel vroeger per paar aanelkaar zaten, en dat ze vier armen en vier benen hadden waardoor ze heel snel vooruitkonden komen dmv radslagen. omdat ze te sterk waren voor de goden heeft zeus toen besloten om ze doormidden te snijden, en het hoofd om te draaien en de geslachtsdelen aan de andere kant te zetten. zo zouden wij zijn ontstaan en doordat iedereen gescheiden is van zijn wederhelft is iedereen opzoek naar die andere helft, 'de ware', en klammpt zich daar weer aanvast om weer een te zijn.

dat soort verhalen kregen wij nu bij griex en het laatste half jaar allemaal fabels van Aesopus, ook heel interessant, dingen als de vos en de raaf en dat soort fabels. die waren moeilijk maar wel heel cool om te doen vond ik.
bij latijn vind ik de onderwerpen dus veel minder interessant, ik ben blij dat ik griex gekozen heb, maar voor de taal zelf maakt het niet zo heel veel uit...

X

Oud 01-08-2001, 10:03
Optima
Optima is offline
Latijn is heel rationeel, grieks emer emotioneel. griekse tala is complexer, en daarmee breid je je expressiemogelijkheden uit. Latijn is veel compacter en zakelijker, amar daarentgeen zijn daar meer overleverngen uit de filosofie etc.

Ik zou toch kiezen voor grieks, dat is het fundament, de basis,

[Dit bericht is aangepast door Optima (01-08-2001).]
Oud 02-08-2001, 20:46
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
Optima schreef:

Ik zou toch kiezen voor grieks, dat is het fundament, de basis,

[Dit bericht is aangepast door Optima (01-08-2001).]
precies, dat bedoel ik...

X
Oud 04-08-2001, 02:24
Hannibal
Hannibal is offline
Verplichte keuze... Nee, kan ik niet, of allebei, of geen van tweeën. Als ik aan het eind van het jaar een onvoldoende voor een van de twee zou komen te staan en die moest ik dan laten vallen valt de ander mee.
Het ligt bij mij aan de maand wat ik het leukste vind. Het is nu Augustus, is een even maand, dus Latijn. Als ik weer naar school ga is het Grieks.
Oud 05-08-2001, 23:30
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Verplichte keuze... Nee, kan ik niet, of allebei, of geen van tweeën. Als ik aan het eind van het jaar een onvoldoende voor een van de twee zou komen te staan en die moest ik dan laten vallen valt de ander mee.
Het ligt bij mij aan de maand wat ik het leukste vind. Het is nu Augustus, is een even maand, dus Latijn. Als ik weer naar school ga is het Grieks.

vreemd, had ik neit van jou verwacht dat jij ze allebei zou laten vallen als je er een moest laten vallen... kweenie maar ik zou eerder van jou denken dat je door zou gaan met die ene, omdat je daardoor toch nog van die ene leert (zeker bij ONZE leraren... )
vreemd ik had het niet verwacht...

X
Oud 06-08-2001, 16:35
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik heb het allebei laten vallen....en heb er nu toch een beetje spijt van (anders zou ik nie hier komen....), maar had het liefst grieks weer gehad.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten