Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik bedoel, dat is een beetje off-topic. Maar dan, dan zien we eindelijk de ware mens... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
niet iets dat ik ondersteun dus..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
de beste leiders werken zich in eendemocratie vanzelf omhoog, dus een extra systeem hiervoor is overbodig.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Gewoon een lekkere verlichte dictatuur ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
gezonde dictaturen kan mischien voor een jaar of tien, maar macht maakt corrupt, en over het algemeenen geld dat hoe langer iemand aan de macht is, hoe slechter het gaat. laat staan dat een constructie met erfopvolging ooit goed zal werken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
@ Mephostophilis: Helaas werkt een samenleving niet volgens vaste wetten, dus een soort computer die het allemaal stuurt is echt onzin.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() De complexiteit. In principe onberekenbaar vanwege heel veel onbekende variabelen en causaliteiten. En toch weten computers accurate voorspellingen te geven op basis van waarschijnlijkheid. Tevens leren deze computers van hun fouten. Link duidelijk? ![]() Ik wil niet zeggen dat een computer dit makkelijk kan, of dat ik het de komende 50 jaar zie gebeuren, maar ik bestrijd de idee dat het onmogelijk is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor een uitvoerbaar beleid ben ik meer voor de sociaal-liberale representatieve democratie zonder referenda. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Zoals een programma dat aan de hand van enkele medische gegevens van een patient met een betrouwbaarheid van 70% kon beslissen of deze mogelijk een hartaanval had gehad (en dus nader onderzoek/medicijnen krijgen). Deze score is gelijk aan die van menselijke cardiologen, die gebruik maken van gevoel, persoonlijke banden e.d. Moet ik de bron hiervan even opzoeken of neem je dit aan? Citaat:
Waar ik ook erg benieuwd naar ben is hoe volgens jou menselijke politieke besluitvorming dán in zijn werk gaat, en welke factoren er precies níet door een computer geevenaard kunnen worden. Not for Sale.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Maar over zwart wit gesproken. Natuurlijk heeft die vergelijking maar een beperkte geldigheid, anders was het geen vergelijking maar een gelijkheid. En over die complexiteit van de samenleving ben je bevooroordeeld. Als je biochemie of geneeskunde studeerde zou je heel iets anders zeggen. De besluiten van de FED over de rente bijvoorbeeld, kunnen ook redelijk nauwkeurig simuleren met de computer. Dat is een typisch politiek/economisch besluit met mensen als object. Citaat:
Citaat:
Je kunt fouten, afhankelijkheid en amoraliteit verminderen door besluiten te laten nemen door een gemengde raad met menselijke personen en meerdere computers met verschillende kennis en/of parameters. No problem.
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Gemengd wel, maar dan spreek je niet langer van een 'gecomputeriseerde dictatuur' zoals Mephostophilis zei.
||||
Citaat:
Als je zegt dat veranderingen in de maatschappij niet te voorspellen zijn, is dat eigenlijk equivalent aan zeggen dat de maatschappij compleet willekeurig handelt. En dat geloof ik niet. Correct me if I'm wrong: Logisch positivisten dachten toch alles te kunnen berekenen, exact, terwijl ik zeg dat met groeiende ervaring groeiende nauwkeurigheid wordt bereikt? Dat is heel iets anders. Citaat:
Citaat:
Heel erg boeiende discussie trouwens ![]()
Laatst gewijzigd op 26-10-2004 om 14:12. |
![]() |
||||
Citaat:
En logisch positivisten dachten inderdaad alles te kunnen bereknenen, maar daar is wel data uit het verleden voor nodig. Hoe meer data hoe naukeuriger de berekeningen. Ze geloofden ook in de vooruitgang van de wetenschap en dat als we maar slim genoeg worden dat er nooit meer oorlog zal zijn enzo. Dat zeg jij toch ook ongeveer? Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 26-10-2004 om 16:42. |
![]() |
||||||
Citaat:
Charley, Frances, Ivan, Jeanne. Tyfoon in Japan, torenhoge vloedgolven daar. Veranderend klimaat, stijgende zeespiegel. Gat in de ozonlaag. Graanoogsten (---> volksopstanden ![]() Meteorologische en klimatologische modellen hebben dus grote invloed op het dagelijks leven. Ik vind de vergelijking tamelijk logisch eigenlijk. Ook voor het weer zijn er geen exacte wetten. Citaat:
Ik weet niet of je bekend met het zgn. "Butterfly Effect"; een van de chaostheorie afgeleid idee, dat door alle zich opstapelende waarschijnlijkheden het in theorie mogelijk is dat een vleugelslag van een vlinder uiteindelijk een tornado veroorzaakt, maar dat geen formule zoiets nooit van een bepaalde vlinderslag kan voorspellen. Dit komt doordat als je het proces van luchtstromen analyseert je op steeds kleinere schalen terecht komt, en uiteindelijk op het niveau van afzonderlijke moleculen is er een hoge mate van willekeurigheid: gemiddeld genomen stroomt lucht van een hogedrukgebied naar een lagedrukgebied, en stijgt warme en daalt koude lucht, een individueel molecuul kan best precies het tegenovergestelde doen. Toch valt er steeds beter te voorspellen, met steeds meer data en vooral met computers die steeds sneller meer variabelen in complexere relaties kunnen overwegen. Zoiets is het ook met mensen. Dat mensen emoties hebben, creatief en inventief en intelligent en onvoorspelbaar zijn is waar. Maar de invloed van emoties op beslissingen is uiteindelijk ook een mechanisme, en moraliteit en expliciete rederingen kunnen heel goed geformaliseerd worden (dat gebeurt dan ook voluit, van de Bijbel tot wettenboeken of etiquetteboeken). Geformaliseerde kennis, daar kan een computer mee overweg. Bovendien, net zoals die luchtmoleculen gedragen mensen zich gemiddeld genomen gedragen heel wat voorspelbaarder en valt er best het een en ander aan te voorspellen. Citaat:
Citaat:
![]() Het is echt niet nodig om zo apocalyptisch te denken. Je kunt elk willekeurig doel stellen, en elke willekeurige beperking. Je kunt ook uitgaan van "The smallest inequality" of "The highest minimum level" als doel. En ik zie werkelijk niet waarom je een computer tot leider zou kiezen die je niet de mensenrechten als beperking hebt geleerd, wat niet zo moeilijk is. Net alsof een schaakcomputer in zet nummer 1 met een pion je koning om zou trappen. ![]() Citaat:
![]() Ik heb gister ergens op onzin gepost wat ik van plan was te gaan doen met mijn studie, als je dat leest zul je zien dat mijn interesses binnen mijn studie ook deze kant op neigen. ![]()
Laatst gewijzigd op 26-10-2004 om 18:56. |
![]() |
||
Citaat:
Zoek een geldschieter en programmeer die shit ![]() ![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 26-10-2004 om 22:56. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Veranderen profielen havo/vwo ALDR | 67 | 02-08-2012 10:37 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bijna net als wij, de wortels van vreemdelingenhaat Verwijderd | 17 | 09-09-2006 14:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hamas aan de macht T_ID | 500 | 30-01-2006 18:44 | |
Software & Hardware |
Waarom draait iedereen Windows? Verwijderd | 81 | 25-11-2003 12:47 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Europa tegenover de Islam Klager | 58 | 24-02-2002 22:31 |