Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dus dat er niet veel anders was geweest. Een mens blijft een mens, wat hij ook gelooft.
|
Bizarre stelling. Het is paganisme en paganisme is uiteindelijk vertakt. Je stelt dus de vraag wat er gebeurd was als wij niet verder waren gegaan in onze denkwijze en zoektocht naar wie of wat wij zijn.
Dan waren we blijven hangen.
|
![]() |
Hmm... Ik denk dat de technologische vooruitgang niet zo erg snel zou zijn gegaan.
Maar een "wicca samenleving", euhm... Een samenleving vol met Wicca's komt erg vreemd op mij over, aangezien een Wicca eigenlijk zeg maar een priester/priesteres is zoals bij de Katholieke kerk, alleen dan van een ander geloof. Ik denk dat je dan gewoon kreeg wat je vroeger eigenlijk altijd al had: kleine dorpjes, met daarin 1 of meer "wijze" mannen en/of vrouwen... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Met wicca-maatschappij was de technologie uiterlijk blijven steken bij de stoommachine. Owja, toch eerder. Bij ijzer... want dan wordt de aarde (hun godin) opgeblazen en kapotgehakt om ijzertjes of steenkooltjes te krijgen.
En ik bedoel iedereen een wicca-aanhanger.
||
Citaat:
|
De (nogal corrupte) kerk wou uiteraard meer. Ze konden flink cashen als ze zeiden dat je zonden moest afbetalen. En de kerk stond vaak in dienst van de regering. De regering hield de bevolking eronder met behulp van de kerk, ergens had de koning de plicht gekregen in naam der god te handelen. (objectief gezien kreeg hij het recht/excuus om in naam der god te handelen)
In het begin werkte dat nog wel maar al vrij snel liep dat uit op enorm misbruik en corruptie. Kan zijn dat Jezus dat zei... kweenie... (dus ik kan niet naar de hemel... ![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
[geschetst scenario]ff kijken... we hebben de revolutie der wicca... dan stellen de organisatoren enthousiast dat vanaf dan de natuur niet meer word verwond en weer gerespecteerd... en dat de vervelende wetten worden gedumpt en vervangen door een paar nieuwe wetten... 1 jaar later criminaliteit, armoede en daardoor ontevredenheid zijn erg hoog. Men heeft moeite met het bewerken van land en de regels en straffen van de wicca zijn niet goed genoeg om criminaliteit te stoppen. er worden meer regels ingevoerd en de straffen worden strenger... 5 jaar later.....[/geschetst scenario](gedachte is verder gekomen) - bij de wicca is er toch geen leiding? zoals een paus bij de christenen? tis meer een levenswijze... i.a.w. het wordt een chaos met kleine koninkrijkjes die regels wicca aanpassen; later smelten ze samen en regels worden strenger... maar ik kan niet zo snel bedenken hoe het verdergaat. Want bij wicca stagneert de technologische vooruitgang... - kennis qua natuur neemt wel toe... Ik denk... dat ik vergelijking kan maken. Oorlog: Wicca heeft volgens mij meer respect dan christelijk geloof... oorlogen blijven beperkt tot oorlogen om land en macht. minder oorlog bij WICCA ziekten: Ik denk dat met wicca er veel minder verstedelijking is, mensen wonen minder dicht op elkaar en ze leven hygiënischer. En wicca is natuursgodsdienst dus wetenschap(nu met name medische) zal zich veel meer met natuur bezighouden waarin erg veel geneeskrachtige planten zitten minder ziekten bij WICCA technologie: bij wicca prut. Weinig of geen metaalgebruik. Wapens zullen vanaf boog worden ontwikkeld. Hierbij is wel wat mogelijk maar niet zo veel als met metaal en buskruit. minder (zoniet veel minder) technologische vooruitgang bij WICCA natuurwetenschappen:ook bijna niks. Op biologie na dan zij het dat de biologie nogal anders zal zijn. Aan scheikunde zullen ze niet beginnen en natuurkunde zal ook zeer beperkt blijven minder kennis bij de WICCA natuurrampen: de wicca zal ze misschien beter aan zien komen maar ik denk dat resultaat daarvan niet overdreven mag worden gezien christenen dat ook konden. Verder zullen er minder doden vallen bij wicca per gesignaliseerde natuurramp gezien ze meer zien en minder dicht op elkaar leven weer minder met wicca ![]() sociale ongelijkheid MINDER... maar zeker nog steeds aanwezig.... invasie van europa door moslims/indianen: tja, daar komen indianen die gelijke wapens gebruiken. Ik denk dat indianen en wicca's gelijk staan aan elkaar en dat de indianen ze misschien niet eens aan zullen vallen. De moslims komen daar met geweren, zwaarden, speren, katapults met brandbommen en meer stuff dus die kunnen hun lol niet op en wicca's zijn zo grotendeels weg. big rock heading for earth Wicca snapt amper wat dat heldere ding in de lucht is... tijdje later verdampen ze... - westerse mens (waren vroeger christenen) weten wat komt en doen een poging het te stoppen waarbij ze een redelijke kans hebben en weten mensen te redden (ongeveer 1% denk ik). ok, ik heb redelijk beeld ervan. Ze worden nogal zoals de indianen maar met andere beginselen. Dit houdt ook technologishe primitiveit in die hen de das om zal doen als bijvoorbeeld de moslims aanvallen.
|
WICCA is een moderne vertakking van het paganisme. Het is pas ontstaan in de 19e eeuw, dus nou vraag ik jouw, herrezen feniks; wil je een [gigantisch] stuk geschiedenis inkorten voor je eigen fantasiewereld?
|
NEE - en het is geen fantasiewereld.
Ik vroeg me af hoe het zou zijn gegaan ALS. OK? - ik zei niet dat ik dat wou laten gebeuren of whatever. Ik ben voor technologie. Als ik geen pracht voor ogen meer wou dan kon wat mij betreft de hele wereld in 1 stad worden veranderd (alle diersoorten behouden, ze kunnen iets interessants bevatten) en noem me geen dromer, lees ipv daarvan de topic wat beter en denk wat meer na ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
De vergelijking die je trekt is krom. Je vergelijkt het christendom zoals het is UITGEPAKT, met Wicca zoals het is BEDOELT. Bovendien neem je een aantal dingen waar ik wel erg over twijfel, zoals dat er minder verstedelijking is. Wat ik al eerder zei in dit topic: Mensen blijven mensen, wat ze ook geloven.
|
ok, het is een fantasiewereld...
maar niet MIJN fantasiewereld. En dat je het niet eens bent met verstedelijking vind ik interessant. Kan je dat eens onderbouwen (want wat ik zei dat kwam voort uit 20 minuten nadenken van 1 persoon = verre van perfect).
||
Citaat:
Ook dat punt over verstedelijking vind ik vreemd. Ik kan me niet voorstellen dat de mens ineens minder behoefte gaat hebben aan sociale contacten, al heeft hij dan misschien meer respect voor de natuur. Ik snap wel hoe je bij die conclusie bent gekomen (meer liefde voor de natuur -> meer behoefte aan wonen/wandelen in de bossen -> minder verstedelijking), maar de essentie van de mens veranderd niet. Vergeet niet dat we het nu hebben over mensen die sociaal gedwongen zijn om in Wicca te geloven (Wicca is altijd al een exentriek geloof geweest). Verder vind ik de punten die je hebt weinig tot niet onderbouwd, dus misschien als je het iets uitbreidt kan ik er dieper op ingaan.
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Enquête] christenen, want denken jullie over hekserij? Flijn | 38 | 21-05-2009 14:34 | |
Enquête moraal, fatsoen en godslastering Pineapple | 12 | 23-06-2006 23:26 | |
Lifestyle |
Strings (bij meiden, duh) zijn NIET sexy Rabbi Daniel | 115 | 05-10-2002 13:32 | |
Psychologie |
omdat alles nep is kleine wicca | 28 | 28-09-2002 15:58 | |
Satanisme tijdens de lessen godsdienst verplicht stellen. jnieuwelaar | 82 | 08-09-2002 21:13 | |
ontwikkeling mitsj | 37 | 06-02-2002 21:31 |