Citaat:
Upior schreef op 26-01-2005 @ 20:30 :
Bij veel bronnen over zwarte gaten heb je vaak een gedeelte dat gaat over "wat zou er gebeuren als je in een zwart gat valt?". Maar die titel verwart me een beetje, ik dacht dat het onmogelijk zou zijn om daadwerkelijk in een zwart gat terecht zou komen (vooropgenomen dat je het overleeft)? Immers is de kromming oneindig? Is die titel inderdaad een beetje ongelukkig gekozen of zit ik fout?
|
Het is wel degelijk mogelijk om in een zwart gat terecht te komen. Even een beschrijving: volgens de algemene relativiteitstheorie bepaalt de hoeveelheid aanwezige massa de mate waarin de ruimtetijd wordt gekromd. Bij een zwart gat is sprake van een ster die onder invloed van de eigen zwaartekracht is ingestort tot één enkel punt, waardoor zo'n zwart gat een enorm zwaartekrachtsveld creëert. Stel je nu voor dat je inderdaad de pech hebt om in een zwart gat te vallen, en stel je voor dat je als het ware rechtopstaand in een zwart gat valt. Doordat de zwaartekracht op je voeten sterker is dan die op je hoofd ontstaat er door dit verschil in zwaartekracht een getijdekracht, waardoor je als een sliert spaghetti wordt uitgerekt. Je wordt dus bij een val in een zwart gat door getijdekrachten uit elkaar getrokken, wat betekent dat je zo'n val in een zwart gat niet zult overleven.