Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2005, 15:48
Ewd
Ewd is offline
een vriend van mij heeft sinds kort een vrij populaire website op het net. hij verdient er ook geld mee dmv. sponors.
hij heeft alleen de volgende problemen:

hij betaalt geen belasting, het gaat handje contantje...
er zijn in zekere zin wel contracten aanwezig...
hij is niet KvK in geschreven...

De contracten zijn amateuristisch opgezet, en er is geen notaris bijgeweest. hij zelf is ook nog geen 18.. Hebben deze contracten een wettelijke kracht? Of zijn ze gewoon ongeldig?

Wie kan er vertellen of hij 'strafbaar' is, en of de sponsors ook recht ergens op hebben wanneer de site bv. een tijdje down is..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2005, 17:06
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Oud 15-01-2005, 19:12
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
welke site trouwens, ik ben wel nieuwschierig..

als hij verwacht dat de site trouwens langer populair blijft, kan hij misschien beter via zijn vader KvK aanvragen en legaal bezig zijn..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 19:32
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Officieel mag het dan wel niet, maar het gebeurt verschrikkelijk veel (ik doe het ook). Maak je er maar niet te druk om.
Oud 15-01-2005, 19:33
Hakuna
Hakuna is offline
Oei, Bill Gates krijgt concurentie.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 09:24
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Citaat:
Cornel schreef op 15-01-2005 @ 20:33 :
hihihi computer grapje
Oud 19-01-2005, 16:24
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 19-01-2005 @ 10:24 :
hihihi computer grapje
Dat mag je gerust serieus nemen, zeker als dat hier geplaats wordt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 20:58
b@rt-online
b@rt-online is offline
wil je een keer de link geven? ik wil ook nog een gat in de markt vinden namelijk
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 20:59
Ewd
Ewd is offline
die moet je idd VINDEN
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 21:14
b@rt-online
b@rt-online is offline
Citaat:
Wally schreef op 19-01-2005 @ 21:59 :
die moet je idd VINDEN
haha mag ik even de link of wil je hem niet geven?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 21:17
Ewd
Ewd is offline
ik heb er geen probleem mee,

maar die vriend wel.. ik laat het hem vertellen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 00:01
WillKillForSex
Je kan altijd nog die vriend sue'en en zeggen dat je emotionele schade hebt door die illegale site.
Oud 20-01-2005, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 15-01-2005 @ 20:33 :
Bill Gates begon ook achter in zijn schuurtje met een heel basic dos-promptje terwijl apple al een kleuren interface had.

Groot worden die je eerst zonder belasting
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 18:57
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Wally schreef op 15-01-2005 @ 16:48 :

hij betaalt geen belasting, het gaat handje contantje...
er zijn in zekere zin wel contracten aanwezig...
hij is niet KvK in geschreven...
Contracten zijn rechtsgeldig. Als er handtekeningen opstaan.

Ik geloof dat als je een beetje geld handje contantje krijgt het niet erg is, maar als het aardig veel verdient, dan moet je even praten met de belastingen. Een KvK hoeft dan niet, maar je moet dan wel wat afdragen.
Oud 26-01-2005, 20:32
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Niet zeggen natuurlijk, je bent gek als je voor die paar (honder?) euro die je verdiend aan je website ook een deel gaat geven aan de wolven van de overheid.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 14:28
Gimme more beer
Citaat:
TechXP schreef op 26-01-2005 @ 19:57 :
Contracten zijn rechtsgeldig. Als er handtekeningen opstaan.

Ik geloof dat als je een beetje geld handje contantje krijgt het niet erg is, maar als het aardig veel verdient, dan moet je even praten met de belastingen. Een KvK hoeft dan niet, maar je moet dan wel wat afdragen.
Als het bijvoorbeeld op een freelance basis uitgewerkt wordt, heb je zonder meer gelijk.
Oud 29-01-2005, 01:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 26-01-2005 @ 21:32 :
Niet zeggen natuurlijk, je bent gek als je voor die paar (honder?) euro die je verdiend aan je website ook een deel gaat geven aan de wolven van de overheid.
He... mijn vader moet ook geld krijgen om mij te onderhouden he
Oud 29-01-2005, 23:01
Energie
Energie is offline
snap het niet? waarom wil je die link van die website niet geven. beetje onzin thread dit anders zeg.
Oud 29-01-2005, 23:57
sebastiaan1987
sebastiaan1987 is offline
als ie onder de 18 is mag hij tot een bepaald bedrag per jaar verdienden(rond de 3000 euro geloof ik) zonder daar belasting over te betalen. dit geld voor iedereen baantje of in dit geval een eigen website.
dus alleen als hij meer dan 3000 ofzo per jaar verdiend is hij verplciht belasting af te dragen. maar als het contant gaat zou ik er niet te moeilijk over doen
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 10:31
Gimme more beer
Citaat:
sebastiaan1987 schreef op 30-01-2005 @ 00:57 :
als ie onder de 18 is mag hij tot een bepaald bedrag per jaar verdienden(rond de 3000 euro geloof ik) zonder daar belasting over te betalen. dit geld voor iedereen baantje of in dit geval een eigen website.
dus alleen als hij meer dan 3000 ofzo per jaar verdiend is hij verplciht belasting af te dragen. maar als het contant gaat zou ik er niet te moeilijk over doen
Dat is onzin natuurlijk. Belasting betaal je vrijwel altijd, de vraag is of je deze belasting kunt terugvragen en in dit geval ben ik geneigd daar met "ja" op te antwoorden.
Oud 02-02-2005, 13:41
sebastiaan1987
sebastiaan1987 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 30-01-2005 @ 11:31 :
Dat is onzin natuurlijk. Belasting betaal je vrijwel altijd, de vraag is of je deze belasting kunt terugvragen en in dit geval ben ik geneigd daar met "ja" op te antwoorden.
nee hoor...want als je die belasting terug kunt vragen hoef je het niet te betalen...de meeste supermarkten houden zo-ie-zo geen belasting in ofzo...want de meeste mensen die daar werken die moeten de belasting toch terug vragen...wanneer je dan boven dat bepaalde bedrag gaat verdienen moet je het achteraf betalen..
ik heb het trouwens aan een vriend van me gevraagd die stage loopt bij de belasting en dieheeft mijn verhaal bevestigd...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 19:11
Gimme more beer
Citaat:
sebastiaan1987 schreef op 02-02-2005 @ 14:41 :
nee hoor...want als je die belasting terug kunt vragen hoef je het niet te betalen...de meeste supermarkten houden zo-ie-zo geen belasting in ofzo...want de meeste mensen die daar werken die moeten de belasting toch terug vragen...wanneer je dan boven dat bepaalde bedrag gaat verdienen moet je het achteraf betalen..
ik heb het trouwens aan een vriend van me gevraagd die stage loopt bij de belasting en dieheeft mijn verhaal bevestigd...
Indien je, als scholier, bij een bedrijf gaat werken, zijn er mogelijkheden dat je geen belasting hoeft te betalen. Echter, in het geval van een eigen onderneming (waar het volgens mij over ging), betaal je eerst en vraag je dan pas terug. Alleen als je uitgesloten wordt voor bepaalde belastingen betaal je het niet, maar dat zal hier wel niet aan de orde zijn.
Oud 07-02-2005, 17:15
WillKillForSex
Dat is toch met een T-biljet?
Oud 09-02-2005, 18:09
Gimme more beer
Citaat:
Hardstylesage schreef op 07-02-2005 @ 18:15 :
Dat is toch met een T-biljet?
Als je ergens parttime werkt kun je met je T-biljet de afgestane belasting eventueel terugvorderen bij de fiscus. Maar in het geval van een onderneming heet dat geen T-biljet, nee
Oud 10-02-2005, 08:31
WillKillForSex
hehehe dacht het
Was iets blijven hangen met T-biljet = cash terug.

Ik vraag me eigelijk af hoe je werknemers van een dergelijke opzet het best kan uitbetalen. Want per uur werken das een beetje krom (stellende dat je alleen moderators heb enzo) en moeilijk controleerbaar.
Oud 10-02-2005, 12:57
Gimme more beer
Citaat:
Hardstylesage schreef op 10-02-2005 @ 09:31 :
Ik vraag me eigelijk af hoe je werknemers van een dergelijke opzet het best kan uitbetalen. Want per uur werken das een beetje krom (stellende dat je alleen moderators heb enzo) en moeilijk controleerbaar.
Je spreekt een maandbedrag af dat je redelijk vindt. Dit moet natuurlijk wel te verantwoorden zijn als je kijkt naar het aantal uur dat er gewoonlijk aan besteed zou worden.

Freelancers inhuren is in dit geval niet echt aan de orde, aangezien het niet om klussen gaat. Maar het betekent dus wel dat je een extra deel in je boekhouding moet bijhouden.
Oud 11-02-2005, 04:06
WillKillForSex
Stel dan je zou een projectje hebben, is het dan ook mogelijk om gewoon contractueel (zonder overtreding van een wet o.i.d.) af te spreken dat de freelancer in kwestie voor project X, Y bedrag krijgt nadat het project af is? Of moet duidelijk een uursaldo aangegeven worden

Daarnaast zat ik ook nog eens te denken, stel je richt een BV op (waar je toch al gauw aan komt als je echt investeerd in een online bedrijfje). Dan ga je logischerwijs ook een server huren/kopen. Wie controleert nou eigelijk of die Windows 2000, of die MySQL wel legaal erop staan? Tuurlijk kan je dan in je boekhouding zetten dat je een licentie heb gekocht en het ondertussen in je eigen zak (wel zwart) steken.

Een vriend van me is namelijk geinteresseerd in een website die winst kan maken maar omdat het eigelijk vrijwel onzeker is dat hij er iets mee kan verdienen (internet blijft vaag) en de investering in een dergelijke opzet toch al gauw richting de 8000-10000 euro gaat (denk aan Licenties e.d.) vroeg ik me dus af of het ook illegaal zou kunnen, natuurlijk is het dan wel zo net om die licenties te kopen wanneer het goed loopt.
Oud 11-02-2005, 10:46
Gimme more beer
Citaat:
Hardstylesage schreef op 11-02-2005 @ 05:06 :
Stel dan je zou een projectje hebben, is het dan ook mogelijk om gewoon contractueel (zonder overtreding van een wet o.i.d.) af te spreken dat de freelancer in kwestie voor project X, Y bedrag krijgt nadat het project af is? Of moet duidelijk een uursaldo aangegeven worden
Een freelancer rekent zijn prijs. Hij zegt bijvoorbeeld, "voor die klus wil ik 2000 euro". Dan betaal jij dat na afloop aan hem en hij draagt z'n eigen belasting af. Dat is simpel voorgesteld, er komt nog wel wat bij kijken, maar opzich valt het allemaal wel mee.

Citaat:
Daarnaast zat ik ook nog eens te denken, stel je richt een BV op (waar je toch al gauw aan komt als je echt investeerd in een online bedrijfje). Dan ga je logischerwijs ook een server huren/kopen. Wie controleert nou eigelijk of die Windows 2000, of die MySQL wel legaal erop staan? Tuurlijk kan je dan in je boekhouding zetten dat je een licentie heb gekocht en het ondertussen in je eigen zak (wel zwart) steken.
Allereerst is de BV niet de meest logische eerste keus als rechtsvorm. Dat heeft meerdere redenen, maar de verplichte eerste inleg van 18.000 euro speelt bijvoorbeeld mee.

Licenties worden over het algemeen goed gecontroleerd. De keus voor Windows 2000 en MySQL is overigens een slechte, maar dat terzijde. Je registreert je na het ontvangen van de licentie. Op dat moment ben jij als bedrijf de wettige eigenaar van die licentie. Dan is het dus heel makkelijk controleren of dat bedrijf wel voor die licenties in de boeken staat.

Citaat:
Een vriend van me is namelijk geinteresseerd in een website die winst kan maken maar omdat het eigelijk vrijwel onzeker is dat hij er iets mee kan verdienen (internet blijft vaag) en de investering in een dergelijke opzet toch al gauw richting de 8000-10000 euro gaat (denk aan Licenties e.d.) vroeg ik me dus af of het ook illegaal zou kunnen, natuurlijk is het dan wel zo net om die licenties te kopen wanneer het goed loopt.
Illegale programma's gebruiken is, als je als bedrijf opereert, uit den boze. Komen ze erachter, dan ben je de lul en ik ken genoeg voorbeelden van kleine bedrijfjes en websites die op een dergelijke manier onderuit zijn gegaan.

Maar als je vriend heel serieus is, moet je hem maar eens mijn MSN of e-mail geven. Ik heb er nu best aardig wat research naar gedaan en heb nu ook zelf ervaring en het is zonde om die kennis alleen voor mezelf te houden... Daarnaast kan ik best veel tips bedenken die die eerste kosten flink, maar dan ook écht flink, kunnen drukken.
Oud 13-02-2005, 16:13
Verwijderd
Heb ook een tijdje een populaire website beheerd, met veel sponsor uitkomsten, je zet het gewoon op je rekening en hups.

Overigens moet je er gewoon voor zorgen, dat je nooit veel geld nog uitgekeerd krijgen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 16:55
The0
The0 is offline
Weet er toevallig iemand wat er nou gebeurd als de belastingdienst er achter komt dat jij met een +-1000E per maand bedrijfje verraden wordt? Alsnog alle belasting afstaan? Boetes?
Oud 13-02-2005, 18:35
Gimme more beer
Citaat:
The0 schreef op 13-02-2005 @ 17:55 :
Weet er toevallig iemand wat er nou gebeurd als de belastingdienst er achter komt dat jij met een +-1000E per maand bedrijfje verraden wordt? Alsnog alle belasting afstaan? Boetes?
Zwartwerk... Is een hoge boete...
Oud 13-02-2005, 21:07
Suzanne
Suzanne is offline
Ach ik werk ook zwart.. zowel met oppassen als het ontwerpen van het een en ander.. Scheelt je een hoop belastinggeld!
Oud 14-02-2005, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Suzanne schreef op 13-02-2005 @ 22:07 :
Ach ik werk ook zwart.. zowel met oppassen als het ontwerpen van het een en ander.. Scheelt je een hoop belastinggeld!
Waar je het meeste weer van terug kan krijgen, tenminste als je niet teveel verdient...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 10:39
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
oppassen mag, dat is 'legaal zwart werken'...
Oud 14-02-2005, 13:28
Gimme more beer
Citaat:
Gothic schreef op 14-02-2005 @ 11:39 :
oppassen mag, dat is 'legaal zwart werken'...
Is dat echt zo? Heb je daar een bron voor?
Oud 14-02-2005, 13:29
Gimme more beer
Citaat:
Wat een bullshit, als jij weinig werkt, kun je al je belasting terugvragen! Je kunt beter het risico niet nemen...
Oud 14-02-2005, 21:40
Suzanne
Suzanne is offline
Ahw ik vergat dat ik het ontwerpen al een tijdje wit doe.. en dat tikt wel aan.. een logo ontwerpen is 500 euro.. Dus dan kom ik snel aan de grens..
Reageren

Regels voor berichten