Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2005, 16:53
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb binnenkort een repetitie over machtfuncties, alleen ik vind het best moeilijk... Bij een paar opgaven kom ik er niet helemaal uit, misschien dat iemand het stap voor stap kan laten zien hoe het nou precies moet. (Ik heb een chaotische lerares, die zelf ook fouten maakt. Dus ik raak steeds in de war.)

Vergelijking:

5 + 4000 . n^-1 = 6,60 (die '.' is keer)

Functie zo eenvoudig mogelijk schrijven (breuk):

f (x) = (x^6) / (x^-2) (is een breuk)

f (x) = (x^3) / (x^6) (ook een breuk)

Functie schrijven als 1 breuk:

h (x) = x^-4 + x^-5

j (x) = x^3 - x^-7

Vergelijking (bereken de oplossing(en) van de vergelijking):

(x^4 + x) / (x^2) = 0 (links van de '=' is een breuk)


Heel erg bedankt als iemand mij hierbij kan helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2005, 17:05
snookdogg85
snookdogg85 is offline
rekenregels

x^a / x^b = x^(a-b)

-------------------------------------

1/x^a = x^(-a)
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 17:06
TD
TD is offline
Vergelijking:
5 + 4000*n-1 = 6,6
4000*n-1 = 1,6 = 8/5
n-1 = 8/(5*4000)
n-1 = 1/(5*500)
n-1 = 1/(2500)
n-1 = 2500-1
n = 2500

Functie zo eenvoudig mogelijk schrijven (breuk):
Delen van machten is de exponenten optellen (enkel bij gelijke grondtallen natuurlijk)
xa/xb = xa-b

Dus:
x6/x-2 = x6-(-2) = x8
x3/x6 = x3-6 = x-3

Functie schrijven als 1 breuk:
x-4 + x-5
1/x4 + 1/x5
x/x5 + 1/x5
(x+1)/x5

x3 - x-7
x3 - 1/x7
x10/x7 - 1/x7
(x10-1)/x7

Vergelijking (bereken de oplossing(en) van de vergelijking):
Een breuk is gelijk aan 0 <=> de teller is gelijk aan 0 en de noemer verschillend van 0.

Dus:
(x4 + x) /x2 = 0
<=>
x4 + x = 0
<=>
x * (x3 + 1 ) = 0
<=>
x = 0 of x3 + 1 = 0 <=> x3 = -1 <=> x = -1

Oplossingen zijn:
x = 0 en x = -1 (beiden zijn geen nulpunten van de noemer)
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)

Laatst gewijzigd op 16-02-2005 om 17:15.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 17:12
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
TDH schreef op 16-02-2005 @ 18:06 :
Vergelijking:
5 + 4000*n-1 = 6,6
4000*n-1 = 1,6 = 8/5
n-1 = 8/(5*4000)
n-1 = 1/(5*500)
n-1 = 1/(2500)
n-1 = 2500-1
n = 2500
O ja, die andere zijn heel simpel. Eigenlijk...

Maar waarom doe je bij de bovenstaande 8/(5*4000) ?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 17:14
TD
TD is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 16-02-2005 @ 18:12 :
O ja, die andere zijn heel simpel. Eigenlijk...

Maar waarom doe je bij de bovenstaande 8/(5*4000) ?
Beide leden delen door 4000 om de factor links weg te krijgen, of 'naar de andere kant brengen', als je wil
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 17:16
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 16-02-2005 @ 17:53 :

[u]
Functie schrijven als 1 breuk:

h (x) = x^-4 + x^-5

j (x) = x^3 - x^-7

Deze kun je altijd systematisch oplossen:

x^-4 + x^-5 = 1/x^4 + 1/x^5

je hebt nu 2 termen, vermenig elke term (zowel teller als noemer) met de noemer van de andere term:

x^5/x^9 + x^4/x^9

je hebt nu gelijke noemers verkregen, en dan mag je de tellers bij elkaar optellen onder 1 noemer (denk aan 1/3+1/3=2/3):

(x^5+x^4) / x^9

nu kun je elke term delen door de term met de laagst voorkomende macht, om het netter te schrijven (in dit geval delen door x^4):

(x+1)/x^5
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 18:01
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
TDH schreef op 16-02-2005 @ 18:14 :
Beide leden delen door 4000 om de factor links weg te krijgen, of 'naar de andere kant brengen', als je wil
Een term naar de andere kant brengen heeft betrekking op het vermeederen of verminderen van beide leden met een bepaalde term, waarbij je de equivalentie a=b <=> a+c=b+c gebruikt. Jij gebruikt daarentegen de equivalentie a=b en c niet nul <=> a*c=b*c.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 18:52
TD
TD is offline
Ik gebruikte het gewoon letterlijk, in dit geval een factor 'naar de andere kant brengen'. Misschien wat ongelukkig geformuleerd blijkbaar, maar ik doelde niet op termen
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 19:34
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik snap het! Bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken Formules op het forum: LaTeX
ILUsion
10 16-06-2019 02:15
Algemene schoolzaken Natuurkunde en scheikunde: Van basis naar gevorderden
Verwijderd
35 09-11-2009 15:48
Huiswerkvragen: Exacte vakken hulp bij wiskunde
wallpaperzone
7 23-01-2005 13:52
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wi] productfunctie --> raaklijn en differientieren van wortels en breuken
marrel
4 21-11-2004 17:01
Huiswerkvragen: Exacte vakken Software om breuken mee te schrijven
thomasweb
12 13-04-2004 18:04
Eindexamens 2003 [wiskunde B] (HAVO) - Hoe ging het?
Verwijderd
46 22-05-2003 09:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.