Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 14:44
Fritske1987
Fritske1987 is offline
Ik wil eigen na dit jaar voor een andere opleiding kiezen. Ik doe nu sport, gezondheid en management op HBO niveau, maar wil eigenlijk iets anders. Heeft iemand ervaringen hier op deze opleiding en weet iemand of het leuk genoeg is om aan te beginnen en wat ik allemaal kan verwachten enzo?
Alvast bedankt
Oud 24-02-2005, 14:01
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Op HBO niveau? Of op universitair niveau?

(Zijn er universitaire scholen die voor psychologie nog geen loting hebben btw?)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 14:28
Verwijderd
Universitaire scholen?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 15:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-02-2005 @ 15:28 :
Universitaire scholen?
Ow blaat, wat maakt t uit
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 16:32
Fritske1987
Fritske1987 is offline
Ik denk universitait, na dit jaar heb ik mijn propedeuse hbo, dus kan kiezen, maar universitair is beter aangeschreven dan hbo.. heeft iemand ervaring met psychologie in Nijmegen toevallig?
Oud 25-02-2005, 16:17
Angel
Angel is offline
Ik ben 1e jaars psychologie studente in Utrecht. Het viel me echt onwijs tegen eerst. heel veel biologie en nog meer statistiek en alles in het engels. Maar nu begin ik het wel leuk te vinden. Maar ga er volgend jaar wel bestuurs en organisatiewetenschappen er bij doen (ik had liever voor die studie gekozen.. denk ik zo achteraf). Maar wat wil je erover weten precies?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 22:21
Fritske1987
Fritske1987 is offline
Naja ik vind het al heel leuk dat er uberhaupt al iemand psychologie studeert en nog eerstejaars ook
Waar ik vooral benieuwd naar ben is het aantal vakken, het aantal lesuren, wat voor soort vakken, heb je een bepaalde vooropleiding nodig?
Alvast bedankt

Frits

PS: gefeliciteerd

Laatst gewijzigd op 26-02-2005 om 22:23.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 10:59
Angel
Angel is offline
Citaat:
Fritske1987 schreef op 26-02-2005 @ 23:21 :
Naja ik vind het al heel leuk dat er uberhaupt al iemand psychologie studeert en nog eerstejaars ook
Waar ik vooral benieuwd naar ben is het aantal vakken, het aantal lesuren, wat voor soort vakken, heb je een bepaalde vooropleiding nodig?
Alvast bedankt

Frits

PS: gefeliciteerd
Dankje.
Ik heb 'gewoon' vwo gedaan (E&M). Maar wat ik wel merk is dat ik erg moeite heb als het om 'biologie' gaat. Omdat ik dat dus niet als vak heb gehad. En ze gaan er wel van uit dat je die vele biologie (en soms ook wel natuurkunde) kennis hebt. En je moet goed zijn in wiskunde, vooral statistiek.. (een hel. ik heb dat dus ook niet gehaald en moet die vakken volgend jaar opnieuw doen helaas)
Eerstejaarsvakken aan de universiteit van Utrecht zijn: (blok1: ) inleiding en geschiedenis der psychologie, methoden&statistiek1. (blok2: )biologische grondslagen van het gedrag (neuropsychologie) , methoden&statistiek2. (blok3: ) functieleer, ontwikkelingspsychologie. (blok4: ) persoonlijkheidsleer, sociale en organisatie psychologie.
Bij elk blok hoort een onderzoeksopdracht. Die zijn heel leuk om te doen, behalve het versag schrijven, statistiek analyseren dus..
En daarbij komt ook nog eens een (groot) onderzoek, waar je een halfjaar mee bezig bent (ik nu dus).
Ik heb vier keer in de week college (van 2 uur). En 1 a 2 keer verplichte werkgroep per week, ook van twee uur. Het is best te doen (naast een studentenvereniging waar ik zeer actief mee ben).
Maar je moet eens een dag mee gaan lopen, zo'n 'proefstudeerdag' (open dagen geven zo'n verkeerd beeld. ik ben er in getrapt. anders deed ik nu bestuurs en organisatie wetenschappen of rechten waarschijnlijk..) Als je nog vragen hebt..

Laatst gewijzigd op 27-02-2005 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 15:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Angel schreef op 27-02-2005 @ 11:59 :
Maar wat ik wel merk is dat ik erg moeite heb als het om 'biologie' gaat. Omdat ik dat dus niet als vak heb gehad. En ze gaan er wel van uit dat je die vele biologie (en soms ook wel natuurkunde) kennis hebt. En je moet goed zijn in wiskunde, vooral statistiek..
Ik wist al vanaf 4vwo dat ik psychologie of iets in die richting wilde doen en heb dus expres biologie en wiskunde b1 gedaan om dat gene wat jij zei Nu jij t dus zo zegt ben ik er nog steeds blij mee dat ik daarvoor gekozen heb.

Ik deed ook e&m overigens.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 16:36
Angel
Angel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-02-2005 @ 16:16 :
Ik wist al vanaf 4vwo dat ik psychologie of iets in die richting wilde doen en heb dus expres biologie en wiskunde b1 gedaan om dat gene wat jij zei Nu jij t dus zo zegt ben ik er nog steeds blij mee dat ik daarvoor gekozen heb.

Ik deed ook e&m overigens.
Ik wilde iets economisch of managment gaan doen dacht ik in 4vwo.. Maar ben toch iets totaal anders gaan doen. Maar eigenlijk ook weer niet, want ik ga de richting sociale en organisatiepsychologie uit (en vakken van bestuurskunde erbij volgen).
Maar studeer jij nu ook psychologie en waar?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 16:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Angel schreef op 27-02-2005 @ 17:36 :
Ik wilde iets economisch of managment gaan doen dacht ik in 4vwo.. Maar ben toch iets totaal anders gaan doen. Maar eigenlijk ook weer niet, want ik ga de richting sociale en organisatiepsychologie uit (en vakken van bestuurskunde erbij volgen).
Maar studeer jij nu ook psychologie en waar?
Nee, ik studeer momenteel helemaal niet. Ik wíl het wel gaan doen. Tenminste, iets in die richting. PSychologie, sociologie, pedagogische wetenschappen, criminologie, zoiets Vooral criminologie spreekt me momenteel aan alleen dat is in Amsterdam (en voor mij t enige beetje haalbare geloof ik qua reizen) een lotingstudie En ik geloof niet in het feit dat ik ingeloot zou kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 17:58
Angel
Angel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-02-2005 @ 17:49 :
Nee, ik studeer momenteel helemaal niet. Ik wíl het wel gaan doen. Tenminste, iets in die richting. PSychologie, sociologie, pedagogische wetenschappen, criminologie, zoiets Vooral criminologie spreekt me momenteel aan alleen dat is in Amsterdam (en voor mij t enige beetje haalbare geloof ik qua reizen) een lotingstudie En ik geloof niet in het feit dat ik ingeloot zou kunnen worden.
criminologie leek mij ook geweldig. nadat ik een dag ging proefstuderen (zo saai) en ook totdat ik hoorde dat er helemaal geen werk in is te vinden. Maar die studie is ook in Leiden dacht ik.
psychologie wordt volgend jaar ook overal een lotingsstudie.. Als je een s een dagje mee wilt lopen, mag je best wel met me mee als het je leuk lijkt, dan krijg je een veel betere kijk op een studie dan zo'n open dag.
En trouwens, in elke stad is een zelfde studie weer net ietsjes anders, daar kun je ook op gaan letten.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 08:50
Fritske1987
Fritske1987 is offline
Woow je hebt me wel een goed beeld zo gegeven van het eerstejaar in ieder geval, dank je wel
Ik zou op zich wel op een dag mee willen lopen op jouw school, alleen wanneer?
Alvast bedankt,

Frits
Oud 28-02-2005, 13:53
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Angel schreef op 27-02-2005 @ 18:58 :
criminologie leek mij ook geweldig. nadat ik een dag ging proefstuderen (zo saai) en ook totdat ik hoorde dat er helemaal geen werk in is te vinden. Maar die studie is ook in Leiden dacht ik.
psychologie wordt volgend jaar ook overal een lotingsstudie.. Als je een s een dagje mee wilt lopen, mag je best wel met me mee als het je leuk lijkt, dan krijg je een veel betere kijk op een studie dan zo'n open dag.
En trouwens, in elke stad is een zelfde studie weer net ietsjes anders, daar kun je ook op gaan letten.
Maar dat haat ik dus.. Waarom is het nou een lotingsstudie geworden Ik zie mezelf écht never niet ingeloot worden, ik denk niet dat ik geluk daarmee heb. En ik ben nogal gericht op de toekomst: ik wil wel zeker weten dat er een beetje werk te vinden is met een bepaalde studie...

Meelopen lijkt me leuk Maar ik zit nogal met mn werk... Ik ga, ivm met havo diploma, volgend jaar ook eerst propedeuse toegepaste psychologie doen... Tenminste, denk ik. Ik ben er nog niet helemaal over uit
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 15:09
Angel
Angel is offline
Citaat:
Fritske1987 schreef op 28-02-2005 @ 09:50 :
Woow je hebt me wel een goed beeld zo gegeven van het eerstejaar in ieder geval, dank je wel
Ik zou op zich wel op een dag mee willen lopen op jouw school, alleen wanneer?
Alvast bedankt,

Frits
Asjeblieft.
Ik heb op ma en dinsdag van 11-13 functieleer (stom vak) en do en vrijdag van 11-13 ontwikkelingspsychologie. De faculteit zit op de uithof in Utrecht. Dus.. Laat maar weten wanneer jij kan. pm me maar erover.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 15:12
Angel
Angel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 28-02-2005 @ 14:53 :
Maar dat haat ik dus.. Waarom is het nou een lotingsstudie geworden Ik zie mezelf écht never niet ingeloot worden, ik denk niet dat ik geluk daarmee heb. En ik ben nogal gericht op de toekomst: ik wil wel zeker weten dat er een beetje werk te vinden is met een bepaalde studie...

Meelopen lijkt me leuk Maar ik zit nogal met mn werk... Ik ga, ivm met havo diploma, volgend jaar ook eerst propedeuse toegepaste psychologie doen... Tenminste, denk ik. Ik ben er nog niet helemaal over uit
Loting. Omdat er bijv in utrecht al 750 eerstejaars zijn, terwijl er maar 500 in de collegezaal kunnen. en omdat dit een studie is die mensen gaan doen 'omdat het wel leuk lijkt om met mensen te werken', en ook veel mensen die uitgeloot zijn van geneeskunde gaan dan maar psychologie doen..
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 15:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Angel schreef op 05-03-2005 @ 16:12 :
Loting. Omdat er bijv in utrecht al 750 eerstejaars zijn, terwijl er maar 500 in de collegezaal kunnen. en omdat dit een studie is die mensen gaan doen 'omdat het wel leuk lijkt om met mensen te werken', en ook veel mensen die uitgeloot zijn van geneeskunde gaan dan maar psychologie doen..
Ja dat weet ik allemaal wel. Maar dan kan het míj nog wel frustreren omdat ik het wél graag zou willen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 22:21
thunder110
thunder110 is offline
Dan moet je niet naar een gewilde universiteit gaan zoals de UU, de UvA of de UL. dat kan je kansen al erg vergroten
Oud 06-03-2005, 12:38
Angel
Angel is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 05-03-2005 @ 23:21 :
Dan moet je niet naar een gewilde universiteit gaan zoals de UU, de UvA of de UL. dat kan je kansen al erg vergroten
De UU is juist wel gewild. Grootste aantal psychologiestudenten.. (750 eerstejaars maar
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Angel schreef op 06-03-2005 @ 13:38 :
De UU is juist wel gewild. Grootste aantal psychologiestudenten.. (750 eerstejaars maar
Ze zei ook dat oa UU een gewilde universiteit is Wel lezen

Weet iemand of je makkelijk een baan vindt met de studie psychologie ondanks dat er zoveel aanmeldingen zijn?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 17:33
Vitamintje
Vitamintje is offline
Het is heel moeilijk om een baan te vinden als psycholoog
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 17:49
MoonFairy
MoonFairy is offline
Ja dat probleem loop ik ook mee. Ik zou ook graag psychologie gaan doen, maar twijfel wel of ik daar echt later in wil gaan werken, en net zoals je net zei; is er wel genoeg werk in?

Een economische studie zou in dat opzicht beter zijn, maar de psychologie vindt ik wel heel interessant en zou dus ook makkelijker zijn om door die studie heen te komen. Aan de andere kant, voor sommige banen vragen ze een studie op universitair niveau, en maakt het dus niet echt uit welke precies.

Wat denken/vinden jullie wat ik zou moeten doen?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 10:14
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-03-2005 @ 17:12 :
Ze zei ook dat oa UU een gewilde universiteit is Wel lezen

Weet iemand of je makkelijk een baan vindt met de studie psychologie ondanks dat er zoveel aanmeldingen zijn?
Ligt eraan wat je gaat doen.
Klinische psychologen zullen het waarschijnlijk wel moeilijk gaan krijgen (dus de psychologen in de praktijken), maar sociaal psychologen, neuropsychologen en personeel en arbeidsmensen zullen waarschijnlijk niet zo veel last hebben van de instroom.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 17:13
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
MoonFairy schreef op 07-03-2005 @ 18:49 :
Ja dat probleem loop ik ook mee. Ik zou ook graag psychologie gaan doen, maar twijfel wel of ik daar echt later in wil gaan werken, en net zoals je net zei; is er wel genoeg werk in?

Een economische studie zou in dat opzicht beter zijn, maar de psychologie vindt ik wel heel interessant en zou dus ook makkelijker zijn om door die studie heen te komen. Aan de andere kant, voor sommige banen vragen ze een studie op universitair niveau, en maakt het dus niet echt uit welke precies.

Wat denken/vinden jullie wat ik zou moeten doen?
Psychologie is zo'n brede studie dat er op alle vlakken wel werk te vinden is...ik bedoel het is een studie over mensen, dus waar mensen wonen, werken, reizen, leven daar is werk voor een psycholoog...als je in ggz wil werken is de kans op een baan wel aanzienlijk kleiner, omdat daar selecties voor zijn...Als je dat wil moet je je natuurlijk niet laten tegenhouden want enthousiasme werkt sowieso voor een groot deel van het resultaat mee en zonder doorzetten kom je uiteindelijk in een baan terecht die je eigenlijk niet wil...

Daarnaast kunnen tijden veranderen en kan het zijn dat als je nu een studie kiest waar volop werk in is, dat over 4 jaar als je klaar bent niet meer het geval is....laat dat dus geen reden zijn.

Ik zou doen wat je het interessants vind, niet wat nu het meeste geld verdient of de meeste mensen ni gevraagd worden...
Als het interessant genoeg is voor je, blink je toch wel uit op vlakken waar dat voor anderen minder interessant is.
Oud 24-03-2005, 08:33
Fritske1987
Fritske1987 is offline
Citaat:
Sithan schreef op 23-03-2005 @ 18:13 :
Psychologie is zo'n brede studie dat er op alle vlakken wel werk te vinden is...ik bedoel het is een studie over mensen, dus waar mensen wonen, werken, reizen, leven daar is werk voor een psycholoog...als je in ggz wil werken is de kans op een baan wel aanzienlijk kleiner, omdat daar selecties voor zijn...Als je dat wil moet je je natuurlijk niet laten tegenhouden want enthousiasme werkt sowieso voor een groot deel van het resultaat mee en zonder doorzetten kom je uiteindelijk in een baan terecht die je eigenlijk niet wil...

Daarnaast kunnen tijden veranderen en kan het zijn dat als je nu een studie kiest waar volop werk in is, dat over 4 jaar als je klaar bent niet meer het geval is....laat dat dus geen reden zijn.

Ik zou doen wat je het interessants vind, niet wat nu het meeste geld verdient of de meeste mensen ni gevraagd worden...
Als het interessant genoeg is voor je, blink je toch wel uit op vlakken waar dat voor anderen minder interessant is.
Dank u
Reageren

Regels voor berichten