Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Bij mij kunnen er echt heel veel gedachtes door het hoofd spoken, vaak van meerdere verhalen tegelijk. Soms heb ik dan ineens een ''geniaal'' idee, en word ik bijna koortsig omdat ik het zo snel mogelijk eruit wil krijgen. Daarna krijgt het verhaal langzaam vorm, bedenk ik hoe de personages zich ontwikkelen, wat de locatie(s) wordt/worden, wat ik met het verhaal wil oproepen aan sfeer enzovoort. Dat kan trouwens ook midden in de nacht gebeuren, word ik ineens wakker met een ''geweldige'' zin, kras ik die op papier en kan ik heel lang daar over nadenken. Meestal is het echter zo dat ik tijdens het echte schrijven zelf (wat ik meestal op de pc doe, maar soms ook op kladblokken, bijvoorbeeld als ik in de trein zit) veel gedachtes ritueel verbrandt
![]() ![]() Ik kan overigens wel ''plannend'' schrijven, zo van: oke ik heb nu een paar uur over, ik heb zin om te schrijven dus ga ik aan dat verhaal werken. Maar een werkplan of iets dergelijks maak ik zelden op papier, en als ik het doe is het alleen voor het gevoel van ''ik ben echt professioneel bezig'' want ze kunnen vaak al snel weer de prullenbak in.
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ik schrijf een eerste zin, meestal omdat ik al een week of wat alleen die zin heb en verder niets. Dan gaat het meestal wel lekker, totdat ik óf de naam van mijn hoofdpersoon moet verzinnen, of het eerste citaat/stuk gesproken tekst moet doen.
Die naam vind ik altijd onmogelijk om te verzinnen. Ik kom vaak bij namen van mijn vrienden, maar zodra ik die gebruik, zijn die karakters meteen zo saai. Dus laat ik het vaak maar even rusten, of verzin ik iets doms. Het eerste citaat vind ik altijd enorm lelijk en daarom wil ik er zo lang mogelijk mee wachten, of herschrijf ik het begin om daar ook al citaten in te doen. Ik vind het echt vreselijk als ik een verhaal heb met alleen maar vertellerstekst en dan aan het einde één gesproken zin. Echt heel erg lelijk. Oh, en ik schrijf alleen op de computer. Tegenwoordig in een klein txt-bestand dat in mijn quicklaunch-bar staat, omdat ik zo'n Word-document te langzaam vind opstarten (de moed zakt me dan al in de schoenen) en ik vind ze iets te intimiderend. Een klein notepad-bestand is niet zo eng. LUH-3417 |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik schrijf meestal achter de laptop, op mijn kamer. Met muziek aan. Ideeën krijg ik, vreemd genoeg, vrijwel altijd op de fiets. Wanneer ik van school naar huis fiets en de zon schijnt fijn, of het regent juist heel hard. Dan komen er dingen in mij op.
Op school schrijf ik vaak in schriften, 't liefst met potlood. De laatste tijd heb ik veel schrijfsels gemaakt, maar ze zijn het niet waard om op letteren te verschijnen. ![]() |
![]() |
|
Ik heb gemerkt dat wanneer ik met een schema werk (personages, verhaallijn enz.) mijn verhalen meestal veel beter zijn dan wanneer ik ze gewoon uit de losse pols schud.
Ik schrijf bijna altijd op de computer (laptop) Ik heb vaak het gevoel dat mijn verhaal in gedachten veel beter is dan wat ik opgeschreven heb. "De materie werkt tegen" dixit weet ik niet meer
|
Ik loop meestal al een tijdje rond met een idee, een zin of een citaat en dat schrijf ik op mijn onderwerpenlijstje of ik zet het in mijn telefoon. Soms gebruik ik het nog, soms niet. Heel soms, als ik perse iets moet doen met een idee, begin ik er gelijk aan.
En ik schrijf altijd met de hand, dat ownt. (He! Toneelweekenduitspraak!) @ Mijn*: Ik bedenk ook altijd vanalles op de fiets.
|
Met een pen in een collegeblok. Bij kleine verhalen begin ik soms gewoon zomaar, maar meestal verzin ik eerst precies wat ik wil schrijven en schrijf ik het daarna gewoon op. Mijn ideeën komen vaak voort uit een gekke gedachte of een vreemd gevoel van me en soms heb ik gewoon ineens een zin in mijn hoofd of zo
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ik schrijf altijd en overal en heb nog nooit een manier gevonden waarop ik echt fijn schrijf. Ik ben nu bezig met in een schriftje schrijven en het vervolgens gaan uittypen op de pc, waardoor ik fouten en andere vreemde dingen er meteen uit kan halen, plus dat het verhaal er beter van wordt. Maar ik schrijf meestal zonder schema, want ik houd mij toch niet aan mijn schema ![]() |
![]() |
|
Ik heb vaak genoeg dat er bij een verhaal allemaal ideeen opkomen, maar die het verhaal alleen maar onderuit halen als ik er naartoe werk. Daarom schrijf ik die ideeen nu apart uit, zodat ik allemaal losse ideeen heb, om ze vervolgens als een legpuzzel tot een leuk verhaal te vormen. Niet dat het werkt, want ik heb de laatste tijd maar weinig ideeen, en er moet toch een 'klein beetje' een bruggetje zitten tussen al die onsamenhangende zooi.
Voor dat schrijfwerk gebruik ik alles. Over het algemeen mijn heerlijk zachte laptoptoetsenbord, maar als het nodig is gebruik ik zelfs mijn eigen bloed als inkt. Bovendien komen de meest briljante ideeen tijdens college.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() En ik vind pen en papier zoveel fijner, geborgener dan zo'n kille computer ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
op een computer kom ik niet echt in een goede sfeer, daar heb ik muziek voor nodig, of ik kan lekker buiten gaan zitten -> yes yes, lente! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Jouw stijl van schrijven Kitten | 70 | 21-02-2010 22:11 | |
Studeren |
Decentrale Selectietoets van de SvJ in Utrecht Seraphina | 11 | 12-05-2009 16:20 | |
De Kantine |
Wat staat er onder jouw ctrl-v? Deel#1314 Machiavelli | 500 | 04-02-2005 11:09 | |
Verhalen & Gedichten |
De Waakzaam GI_Rutger | 5 | 16-01-2005 20:17 | |
Verhalen & Gedichten |
Wanneer zijn jullie begonnen met schrijven? marlies | 10 | 16-01-2003 17:13 | |
Verhalen & Gedichten |
Ronald Giphart? Verwijderd | 35 | 06-01-2003 19:37 |