Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2005, 08:17
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik weet niet of dit bij lichaam en gezondheid hoort.

Maar zijn er hier mensen die "ook" slechtziend zijn? En dan bedoel ik mensen die onder de 30procent zitten?

Ik zie dat al vanaf mijn geboorte, maar ik merk nu steeds meer dat ik toch bepaalde dingen mis zoals een rijbewijs (vind autorijden erg leuk..) en van die hele kleine dingetjes die je zo gemakkelijk doet als "goed" ziende..

Ik hoor graag ervaringen.. als die er zijn..
Oud 29-03-2005, 10:44
dutch gamer
dutch gamer is offline
Ik weet niet op hoeveel procent ik momenteel zit, maar ik weet wel dat ik vijf jaar geleden nog gewoon goed kon zien. Twee jaar geleden lukte het al veel minder (ik kon het (school)bord niet meer lezen) en toen ben ik eens naar de opticien gegaan. Toen kon ik 40% zien (schrok ik best van). Ik weet dus niet op hoeveel procent ik momenteel zit en of dat nog verandert. Ik heb in ieder geval wel lenzen (waarmee ik 90% zou moeten zien), dus ik kan eigenlijk bijna alles gewoon doen wat een "gezond" mens ook kan. Ik weet niet of jij een bril of lenzen hebt, maar dit lijkt mij in iedergeval een best goede oplossing.
Oud 29-03-2005, 10:47
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik heb een bril, en daarbij zie ik dus onder de 30procent.....
Oud 29-03-2005, 10:52
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 29-03-2005 @ 11:47 :
En dat kan niet verder verholpen worden?
Oud 29-03-2005, 11:47
sgaapje
sgaapje is offline
Is een combinatie van bril met lenzen geen optie? Of als je er echt mee zit, laseren?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 12:05
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 29-03-2005 @ 11:47 :
Jeejzzz, dat klinkt echt 'eng'! Kan me voorstellen dat het echt een beperking is in het dagelijkse leven.. Hoezo kun je wel autorijden maar heb je geen rijbewijs?
Oud 29-03-2005, 12:14
nl2suzy
nl2suzy is offline
Nee ik kan niet autorijden, ja wat kleine dingetjes van me vriend geleerd..

Mijn ogen zijn "gezond" daar is dus niet zo heel veel aan te veranderen...

Maar ik zou dus heeeeel graag wel gewoon kunnen rijden .. of wel gewoon iets zomaar uit een tijdschrift willen lezen .. En gewoon is wat ervaringen uitwisselen
Oud 29-03-2005, 12:19
annetjuh
annetjuh is offline
ik heb min 2 en min 1,75 ik mag dus niet klagen.
maar er zit wel een ziekte in de familie die de oogzenuwen aantast ofzoiets op oudere leeftijd.
De hele familie heeft niet al te beste ogen. m'n opoe is blind door die ziekte. het preciese weet ik er niet van wel dat ik me vanaf mijn 30ste om de zoveel tijd moet laten testen
Oud 29-03-2005, 16:24
nl2suzy
nl2suzy is offline
Hmm nog nooit van gehoord, en lijkt me zeker geen pretje, ik weet tenslotte nu waarik aan toe ben, en weet eigenlijk ook niet beter, en als je op latere leeftijd ineens veel slechter gaat zien is het veel moeilijker om je met een aantal zaken te behelpen..
Oud 30-03-2005, 00:20
SaisPas
SaisPas is offline
Wat jij hebt is een gezichtsscherpte van 30 % (of een visus van 0.3) Helaas is dat niet op te lossen met een bril. 'gewone' oogafwijkingen kunnen dat wel, waardoor je met een bril wel beter kunt gaan zien, maar niet net zoveel als een normaal persoon met een gezichtsscherpte van 100 %.

Ikzelf heb een gezichtsscherpte van 70 %, maar dit is alweer een paar jaar terug gemeten. Mijn bril is -5,5, het meest geschikt voor mijn ogen, maar tóch zie ik minder dan iemand anders.

Voor autorijden heb je minstens 50 % nodig, dus ik wil me binnenkort graag weer laten testen, maar in het dagelijks leven merk ik ook dat ik minder scherp zie. De letters voorop de bus en de bewegwijzering kan ik pas veel later lezen. Ook met het lezen op een beeldscherm, bord of op papier heb ik meer moeite dan een 'normaal' persoon.
Maar wat ik nog het meest hinderlijk vind is het herkennen van mensen. Die zie ik wel staan, maar omdat mijn gezichtsscherpte minder is, zie je veel minder details en is het moeilijker te zien of het een bekende is.

Overigens stond laatst wel in de krant dat er voor slechtziende mensen toch een manier was om auto te kunnen rijden. Op je bril wordt dan een telescoopje geplaatst, die de dingen 2 of 3x vergroot. Zo kun je belangrijke borden wel lezen. Op dit moment wordt dat verder onderzocht.

Ik heb nog een oogafwijking, en die is erfelijk, is nachtblindheid. 's Nachts en in donkere ruimten zie ik nog minder dan een normaal persoon. Voor mij is het dus een stuk donkerder. Daarom heb ik altijd een zaklamp bij me.

Maar goed, deze dingen heb ik al mijn hele leven, dus ik heb mij daarop aangepast en ik weet niet beter. Soms baal ik er wel verschrikkelijk van, maar er zijn natuurlijk altijd ergere dingen.

Laatst gewijzigd op 30-03-2005 om 00:27.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 07:27
Verwijderd
Mijn leraar op saxofoon les ziet maar 10 - 15%(iets daar tussen)!

Mgoed, hier heb je dus niets aan
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 11:11
nl2suzy
nl2suzy is offline
Hmm.. ik denk dat zo'n telecoopje bij mij niet veel zal helpen, daar ik ook een oogafwijking heb, nystagmus genaamd, je kan hier wel het e.e.a over lezen op mijn site..

Maar ik herken ook geen mensen op straat, en dan kom je ze later tegen en dan zeggen ze.. waarom zwaaaide je niet terug?!... En dan denk ik wel is verdorie.. als ik goed zag had dit niet gehoeven..

Een bord is al helemaal niet te lezen, ik heb een aangepaste laptop met de nodige software, om toch zo veel mogelijk "normaal'' te kunnen functioneren op school, en werk of waar dan ook..
Oud 30-03-2005, 11:23
LittleLucille
LittleLucille is offline
k heb min 6 en 6.25.. weet niet hoeveel dat in procenten is..
maar is wel erg lastig om het te hebben..
zit er toch wel over te denken om me verder te laten informeren over laseren..
Oud 30-03-2005, 11:37
nl2suzy
nl2suzy is offline
Hmm, de sterkte van je glazen/lenzen heeft niet echt wat te maken met hoeveel je in procenten ziet.. Ze gaan er vanuit dat je na correctie dus bv 90 of 100 procent ziet.

Ik heb dus +5,5 en +6,25 er inzitten en daarmee zie ik dus zo rond de 20 procent, maar het hangt door de nystagmus ook een beetje af van hoe mijn humeur is, hoeveel slaap ik tekort kom etc
Oud 30-03-2005, 13:05
Angel82
Angel82 is offline
Ik zie ook slecht, met bril zie ik ongeveer 20% en zonder bril 10%.
ik draag me bril bijna nooit eigenlijk behalve in de klas als t moet... ik kan er wel goed mee overweg alleen vindt het vervelend dat er dingen zijn die je niet kan zoals inderdaad rijbewijs halen. dat vindt ik echt vervelend want dan ben je zo afhankelijk van andere mensen of openbaar vevoer. Maar je bent r aan gewend, heb t al sinds me geboorte dus weet ni beter, kwam door toxoplasmose tijdens de zwangerschap van me moeder.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 18:48
Lane
Lane is offline
Ik moet naar de opticien, want ik kan het schoolbord niet lezen, ook niet als ik bijna helemaal vooraan zit.

Maar ik ben bang dat hij gaat zeggen dat ik heel slechte ogen heb, dus ik wil niet.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 18:56
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Lane schreef op 02-04-2005 @ 19:48 :
Ik moet naar de opticien, want ik kan het schoolbord niet lezen, ook niet als ik bijna helemaal vooraan zit.

Maar ik ben bang dat hij gaat zeggen dat ik heel slechte ogen heb, dus ik wil niet.
Ik moet geloof ik ook. Ik kan tot het midden het nog zien, maar daarna moet ik toch echt gaan turen. Mensen zeggen ook als ik moe ben, dat ik ga knijpen met m'n ogen. Ook zit ik maar 1,5/2 meter van de af.

Ik durf niet zo goed, want m'n moeder heeft iets van -6, dus ik ben bang dat ik daar in de buurt kom. M'n vader heeft -2 ongeveer. Als ik door zijn bril kijken zie ik alles haarscherp, dus ik zal wel zoiets hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 18:56
kellytje
kellytje is offline
Ik heb min 6.5 en min7 maar met lenzen zie ik wel redelijk goed
Btw Lane, ik zou maar gewoon gaan hoor, van de hele tijd je ogen toe te knijpen omdat je niet goed ziet, worden ze ook niet beter.
Oud 02-04-2005, 18:59
SaisPas
SaisPas is offline
Citaat:
kellytje schreef op 02-04-2005 @ 19:56 :
Ik heb min 6.5 en min7 maar met lenzen zie ik wel redelijk goed
Btw Lane, ik zou maar gewoon gaan hoor, van de hele tijd je ogen toe te knijpen omdat je niet goed ziet, worden ze ook niet beter.
Kan je op die sterkte nog lenzen krijgen? Ik heb -5,5 en een cyllindrische afwijking, en mij hebben ze verteld dat je alleen harde lenzen kunt krijgen. Maar die zouden weer niet goed voor je ogen zijn....
Oud 02-04-2005, 19:05
kellytje
kellytje is offline
Ik heb ook een cyllindrische afwijking, maar ik heb idd zachte lenzen.
Oud 02-04-2005, 22:57
Lane
Lane is offline
Citaat:
kellytje schreef op 02-04-2005 @ 19:56 :

Ja, ik denk dat ik volgende week maar eens ga. Ik heb wel eens een bril opgehad met -3,75 en -4, en daar zag ik wazig door dus zoveel heb ik niet. Een bril met -1,75 en -2 zag ik wel alles goed door.

Ik ben alleen bang dat mijn ogen steeds meer achteruit zullen gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 13:39
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
een vriendin van mij die heeft een ziekte en is daardoor heel erg slechtziend. Dat is best wel lastig met gym ofzo.
Oud 03-04-2005, 14:45
Verwijderd
Wat is het verband tussen de procenten en het aantal dioptrie?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 14:51
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
N00dles schreef op 03-04-2005 @ 15:45 :
Wat is het verband tussen de procenten en het aantal dioptrie?
Dat vraag ik me nu af.
Oud 03-04-2005, 18:05
SaisPas
SaisPas is offline
procenten is de gezichtsscherpte, en dioptrie is sterkte.
Oud 03-04-2005, 18:16
Hagel
Hagel is offline
Met mijn 'slechte' oog zie ik ongeveer 10%, dat is iig ooit gezegd toen ik een jaar of 11 was, maar er is geen lens/bril die dat kan verbeteren want het ligt niet aan het oog zelf. Met mijn 'goede' oog zie ik met een lens van -2 wel bijna 100% dus ik heb geluk
Oud 03-04-2005, 18:46
nl2suzy
nl2suzy is offline
Hmm, slechtziend zijn hangt ook van heel veel factoren af, iemand die volgens de statistieken bv net zoveel ziet als ik kan daar misschien meer mee, of juist minder, het hangt ook een beetje af van wat je vanaf begin af aan is aangeleerd..En wat voor ziektebeeld je daarin hebt..

Regels voor berichten