Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2005, 09:46
Verwijderd
Zo, onder het licht van de lantaarn
lijkt twee maal blauw plots zo veel meer,
meer dan deze simpel gezielde man,
maar jouw vinger belet mij vrij te spreken.

“Praat niet mijn lief, mijn man," -mijn hart-
"samen kunnen we toch? En we zullen,
als jij mij volgt naar de zee en verder
zal het zijn alsof ik jou heb geleid.”

Ja, ik heb je gezien, gehoord, gevoeld,
maar geloven doe ik niet, nog steeds niet,
ik wil niet liegen, zoals jij wel tegen mij.

“Mijn - , mooie vrouw,” – mijn hart zwijgt,
het jouwe glimlacht steels naar mij –
“ik wil niet met je mee, niet naar zee.”
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2005, 14:39
xineof
xineof is offline
Het is artistiek, het draagt een ander beeld uit van je dichtwerk dan je gedichten tot nu toe eerlijk gezegd; ik had nog niet gezien dat het van jou was en keek pas toen ik het had gelezen. Ik dacht toch even 'hé, wat frappant.' Of komt dat misschien omdat je een nieuwe avatar hebt, ik weet het niet ;-).

Ik vind het iig artistiek: je vermengt de realiteit een beetje met de fantasie, dat is sterk. Ik heb het idee dat hier minder aandacht aan de vorm is besteed, dat het vanuit het gevoel is geschreven of in een soort benevelde bui (niet dat je dronken was toen je het schreef, maar gewoon psychedelisch).

De verwijzing naar blauw die je maakt dmv van het licht van de lantaarn en later dmv de zee is leuk; is dat bewust? En de laatste zin; zegt de vrouw dat omdat de man haar heeft bedrogen of zegt de man dat als een soort ontknoping? Leuk dat je over de man niet veel te weten komt, dat maakt het makkelijk om je in te leven in de vrouw.

Érg interessant.
Oud 07-04-2005, 21:12
Halogeen
Halogeen is offline
dat twee maal blauw, heb je dat uit dat wetenschappelijke onderzoekje wat laatst in de krant is gepubliceerd. Dat sommige mensen kleuren automatisch aan getallen en beelden koppelen?
Oud 08-04-2005, 09:01
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 07-04-2005 @ 22:12 :
dat twee maal blauw, heb je dat uit dat wetenschappelijke onderzoekje wat laatst in de krant is gepubliceerd. Dat sommige mensen kleuren automatisch aan getallen en beelden koppelen?
Nee.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 12:08
dromenvanger
dromenvanger is offline
Ik heb er natuurlijk minder verstand van dan de gemiddelde persoon hier, maar ik vind het wel een mooi gedicht, te beginnen met een erg mooie titel

Ik heb het gedicht wel 2 x moeten lezen voor ik zowat een idee had wie wat zei. Eigenlijk niet simpel, of ik ben hier gewoon te simpel voor
Oud 08-04-2005, 12:23
Verwijderd
He, ik las eerst xineof's commentaar, en dat was niet slim, nu ben ik vantevoren al beinvloed
Ik moet het wel even tot me door laten dringen. Je woordgebruik vind ik soms erg mooi, lijkt twee maal blauw plots zo veel meer,
vind ik heel erg leuk, evenals de laatstte strofe, de rest moet misschien nog doordringen, is minder beeldend, en raakte mij niet meteen.
Al met al toch wel een mooi gedicht, ik vind je verwoording altijd prachtig.

Citaat:
dromenvanger schreef op 08-04-2005 @ 13:08 :
Ik heb er natuurlijk minder verstand van dan de gemiddelde persoon hier, maar ik vind het wel een mooi gedicht, te beginnen met een erg mooie titel

Ik heb het gedicht wel 2 x moeten lezen voor ik zowat een idee had wie wat zei. Eigenlijk niet simpel, of ik ben hier gewoon te simpel voor
Kun je dan wel verstand hebben van gedichten?
Volgens mij kun je het leren door er gewoon veel te lezen, maar een mening hebben over een gedicht kun je altijd
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 16:15
traangast
traangast is offline
Ik vind het mooi, knap geschreven, en heb er eigenlijk niks op aan te merken. Avond, passie, ik weet niet of ik het allemaal wel begrijp ook, maar het grijpt me wel. Geslaagd .
Reageren

Regels voor berichten