Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2002, 09:52
Petah
Petah is offline
Zojuist zag ik de film Boondock Saints en in het kort gaat het over twee jonge mannen die een soort visoen van God krijgen om het kwaad in de wereld uit te roeien.
Gevolg is dat ze een maffia-bende beginnen uit te roeien door iedereen te vermoorden. Aan het eind van de film (sorry voor de spoiler) gaan ze verder nar een andere stad om daar het kwaad uit te roeien.
Nu is mijn vraag: heiligt het doel de middelen? Mag je op zo'n manier het kwaad beeindigen? Nu wil ik er nog aan toe voegen dat ze alleen de echte badguys ombrachten, dus alleen de mensen waarvan ze zeker wisten dat ze schuldig waren en die zichzelf schuldig maakten aan moord en doodslag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2002, 09:57
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Petah schreef:
Zojuist zag ik de film Boondock Saints en in het kort gaat het over twee jonge mannen die een soort visoen van God krijgen om het kwaad in de wereld uit te roeien.
Gevolg is dat ze een maffia-bende beginnen uit te roeien door iedereen te vermoorden. Aan het eind van de film (sorry voor de spoiler) gaan ze verder nar een andere stad om daar het kwaad uit te roeien.
Nu is mijn vraag: heiligt het doel de middelen? Mag je op zo'n manier het kwaad beeindigen? Nu wil ik er nog aan toe voegen dat ze alleen de echte badguys ombrachten, dus alleen de mensen waarvan ze zeker wisten dat ze schuldig waren en die zichzelf schuldig maakten aan moord en doodslag.
Hypocriet. Die twee doen zelf precies hetzelfde, alleen met een ander doel voor ogen.
Oud 29-05-2002, 10:28
Verwijderd
Jup...op deze manier zijn alle heilige oorlogen begonnen, omdat ze allemaal ervan overtuigd zijn dat ze het enige gelijk hebben.
'Leuk voorbeeld': De Falun Gong die vervolgd worden omdat de regering ervan overtuigd is dat ze evil zijn en de sekte zelf die zich als doel heeft gesteld alle ongelovigen uit te moorden, omdat ze ervan overtuigd zijn dat dat de weg is naar Eden om het zo maar te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 13:59
rockyj
rockyj is offline
In een simpele wereld waarin iedereen hetzelfde zou zijn misschien
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 10:31
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik ben er van overtuigd dat het doel (praktisch) nooit de middelen heiligt.

Zoals hierboven reeds gezegd, dat ze het uit een andere overtuiging doen maakt geen bal uit. Zo kan ik ook wel gaan moorden en moorden, en zeggen dat ik dat doe voor een betere wereld. Ik zal toch opgepakt worden. Zo objectief mogelijk gezien is er gewoon gemoord, klaar.
Oud 30-05-2002, 14:35
unintended
unintended is offline
Ik denk dat er zeker wel situaties zijn waarin het doel de middelen heiligt. Het ligt er alleen maar net aan hoe belangrijk dat doel is.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 15:27
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
unintended schreef:
Ik denk dat er zeker wel situaties zijn waarin het doel de middelen heiligt. Het ligt er alleen maar net aan hoe belangrijk dat doel is.
En jammer genoeg denkt niet iedereen hetzelfde over het belang van de doelen.
Oud 30-05-2002, 17:52
unintended
unintended is offline
Citaat:
Tsasil schreef:

En jammer genoeg denkt niet iedereen hetzelfde over het belang van de doelen.
gelukkig niet nee, maar als je met de dood van één iemand bijvoorbeeld duizenden mensen kan redden denk ik dat het doel de middelen wel heiligt.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 18:16
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
unintended schreef:

gelukkig niet nee, maar als je met de dood van één iemand bijvoorbeeld duizenden mensen kan redden denk ik dat het doel de middelen wel heiligt.
Kortom, Volkert toch een held
Oud 31-05-2002, 16:10
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
unintended schreef:

Ligt er natuurlijk helemaal aan waar je belangen liggen.
Oud 31-05-2002, 18:10
REIE
REIE is offline
Doel heiligt midelen?, ik vind van niet, al hangt dat per doel af. Sommige gaan gewoon in tegen de gelijkheid van mensen. Maar, dat als dat zelf respectloze mensen zijn? wat dan? Iemand vermoorden waarvan je zeker weet dat-ie zichzelf opblaast in het volgende bushokje?

REIE
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 20:25
Verwijderd
Godsdienstwaanzin is geen excuus voor een massamoord. (als we dat de sekteleiders van de wereld dat eens aan hun verstand konden peuteren)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 18:32
Somari
Somari is offline
Als je de koning vermoord, blijft de troon en komt er een nieuwe koning. Dat zal blijven totdat je de monarchie afschaft. Als je de konging vergelijkt met de bad guys, dan zou je kunnen zeggen dat er geen zijn heeft om je neer te hakken, want ze komen toch weer terug. Maar al verander je nog het hele anti-bad-buys-systeem, dat blijven ze weg, toch??
Oud 05-06-2002, 18:52
unintended
unintended is offline
Citaat:
Tsasil schreef:

Ligt er natuurlijk helemaal aan waar je belangen liggen.
ja tuurlijk, maar ik denk dat er voor iedereen wel een situatie is waar het doel de middelen heiligt.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 20:31
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
unintended schreef:

ja tuurlijk, maar ik denk dat er voor iedereen wel een situatie is waar het doel de middelen heiligt.
Ik vind het eigelijk een rare stelling, dat het doel de middelen heiligt. Dit stelt namelijk dat er absoluut 'foute' middelen zijn. Dit stelt dus dat er een abosluut 'fout' of 'slecht' is.

Een doel heiligt altijd de middelen, het ligt er alleen aan of je bereid bent de consequenties van je middelen te aanvaarden voor je doel.
Oud 06-06-2002, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef:

Een doel heiligt altijd de middelen, het ligt er alleen aan of je bereid bent de consequenties van je middelen te aanvaarden voor je doel.
Heel goed gezegd.
Al is het daarna nog maar de vraag of anderen de consequenties die die middelen hebben voor hen aanvaarden.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 13:16
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

Heel goed gezegd.
Al is het daarna nog maar de vraag of anderen de consequenties die die middelen hebben voor hen aanvaarden.
Dat zijn dus de consequenties voor jou!
Reageren

Regels voor berichten