Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Gebruik maken van objectieve meetapparatuur. Als een multimeter 3.40 Volt aangeeft, maken jouw hersens daar echt geen 26.6 Volt van. - Experimenten van elkaar controleren en kijken of men dezelfde resultaten krijgt. - Gebruik maken van theorieën om de werkelijkheid te modelleren (dus niet exact weer te geven). Je probleem lijkt me dus niet echt van deze tijd, zeker aangezien spirituele verschijningen/hallicunaties geen enkele rol spelen in de natuurwetenschap. |
![]() |
|
![]() |
http://de.wikipedia.org/wiki/Radikaler_Konstruktivismus
(je kunt vandaaruit ook naar de Engelse versie gaan, alleen dat artikel is een stuk minder goed. Teveel geëmmer over de sociologische kant ervan, en slechts een piepklein stukje over het radicale constructivisme, de kennistheoretisch relevante opvatting waarom het jou gaat. Zoals altijd: nothing beats deutsche Gründlichkeit ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je vraagt eigenlijk naar het realisme vs. idealisme debat. Kort door de bocht zegt realisme dat wij de waarheid kunnen leren kennen en idealisme dat wij dat geheel of gedeeltelijk niet kunnen.
Ik zou is werken gaan zoeken over dat debat. Er zijn namelijk heel veel en hele leuke teksten over te vinden. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat het metafysiche niet relevant is, ben ik niet met je eens. Wellicht kan kennis in dit gebied, meer kennis geven in de fysica. Ze 'bestaan' tenslotte samen.
Wetenschap is zeker belangrijk, heeft ons gebracht naar waar we nu zijn. Maar ik probeer te zeggen dat wetenschap niet alles is, en we ons hier niet aan vast zouden moeten klemmen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Wat heerlijk dat iedereen zich op een bepaald punt realiseert dat wat voor de een groen is, voor de ander best een paars zou kunnen zijn. (en wat zou het betekenen dat ik groen en paars dacht, en jij rood en blauw, toen je tot die conslusie kwam).
Ik zie de zintuigen als verschillende bronnen van informatie, sensoren, die via ons neurale netwerk met elkaar en de actuatoren in ons lichaam in verband staan. Dit verband geeft dat neurale netwerk op de een of andere manier een kans om zelf verbanden te leggen tussen de verschillende informatiestromen. Voorbeeld: Iedere keer als mijn hersenen een opdracht geven aan de sturende spieren in mijn ogen, veranderd de informatiestroom die van de ogen naar de hersenen loopt. De hersenen merken dat, als ze de spieren vervolgens het tegengestelde signaal geven, de informatiestroom weer terugverschuifd naar hoe het was. Door rond te kijken wordt zo een beeld gevormd van "wat het dan ook maar is waar de ogen hun informatie in de eerste plaats vandaan halen." Later blijkt dat de informatiestroom uit de ogen die een steen zien, congrueert met de informatiestroom uit de sensoren uit de teen die op dat moment tegen de steen stoot. Ons - noem het maar even het - "reflectieve orgaan" Beschrijft de informatie uit de ogen met kleuren, de informatie uit de oren met tonen, en de mate waarin we onze teen stoten met een wijd scala aan vloeken. maar zowel kleuren als tonen als vloeken zijn alleen maar woorden, en alleen ons reflectieve orgaan heeft die woorden nodig, vooral om met anderen te communiceren. Rood had best blauw kunnen heten, maar de golflengte van wat rood licht heet, is altijd altijd groter dan die van blauw licht. Dus, natuurlijk is de wereld "waarin we leven" er eentje die door onze zintuigen is gevormd en wordt beinvloedt, en natuurlijk speelt inmiddels de maatschappij daar ook een rol in, vertellen niet alleen onze dochters dat oma dood is, maar we maken blinden bijvoorbeeld ook wijs dat er zoiets als blauw bestaat. Er zijn trouwens primitieve kunstogen waarmee blinden mensen iets van licht kunnen opvangen, en waarmee hun hersenen zo kunnen beginnen met het uitbreiden van hun wereld. Er zijn dingen die we niet weten, daar ontdekken we het fijne nog wel ooit van. misschien zijn er ook wel dingen die buiten ons bereik liggen, wel in dat geval sluit ik me aan bij de laatste comments van Robo en Mephostophilis. Al die metaphysische zooi staat per defenitie buiten onze wereld, en kan dus geeneens wat met spoken te maken hebben. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
edit: wacht, misschien is het probleem dat we er verkeerde interpretaties aan kunnen geven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik raad je (en de rest) aan om de film "What the BLEEP do we know?" te kijken. De film gaat bovendien/oa over kwantum mechanica en biologie. In een mengeling van een speelfilm en tientalle interviews vertellen ze over de gekke universele waarheid die compleet door ons zelf gemaakt wordt.
Als iemand zich vaak bedrogen voelt (en/of ook echt was) maakt zijn/haar lichaam meer 'ontvangers' aan waardoor hij gevoeliger wordt voor de stofjes die worden aangemaakt bij een bedrogen gevoel. Daardoor ziet die persoon in veel meer dingen bedrog en wordt zijn complete beeld of de wereld verandert. Interessant is ook dat de hersenen ook meer van die bedrog stofjes gaan aanmaken en dat je lichaam in feite verslaafd raakt aan het 'ik ben alweer bedrogen' gevoel. Wat ik trouwens wel wat jammer vindt aan de film is dat het op het eind wel erg de religieuse/mystieke kant op wordt gedraaid. Toch blijft het een geweldige film.
||
Citaat:
Maar aan de hand van die getallen vormen we ons beeld maar gedeeltelijk. Meestal verbinden we die getallen aan waarnemingen die we doen. Golflengten worden een kleur die we zien. Voor mij is die vaas een object van blauw glas, maar misschien is "blauw glas" alleen maar een soort patroon in een regel 30-achtig programma dat het heelal is. Maar ja, ten eerste komen we daar toch nooit achter, en ten tweede heeft de TS het over spoken, en denk ik niet dat hij een verborgen werkelijkheid op die manier bedoelt. ![]()
|
Ik twijfel of dit geheel ontopic is, maar onderstaande link werkte voor mij verhelderend wat de werkelijkheid betreft.
http://www.tenthdimension.com/flash2.php Het gaat over dimensies en hoe wij deze waarnemen en interpreteren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Universele waarheid.. Ultieme waarheid.. Wat je het maar wil noemen. Waarom als mensen gaan nadenken over filosofie komen ze vaak op vergelijkbare conclusies. Met als verschil de persoonlijke visie.
Omdat wij zelf deel zijn van de Universele waarheid zit die ook binnen ons verstand. Daarom vanaf het moment dat we ter wereld komen ontdekken we steeds delen van die waarheid. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast is de kans aanwezig dat stoffen buiten het bereik van onze meetapparatuur vallen. (te hoge/lage X, onbekende X) Ik ben het dus helemaal met [AuC] eens, dat wat we als objectief beschouwen, in werkelijkheid subjectief zou kunnen zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bijna net als wij, de wortels van vreemdelingenhaat Verwijderd | 17 | 09-09-2006 14:56 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Column: ] Godsdientsvrijheid in de Islam. Hydrogen | 1 | 25-09-2005 14:58 | |
Is de bijbel waar? Saraï_h | 165 | 20-07-2004 21:42 | |
Van echte Islam niets te vrezen Silvia19 | 93 | 24-05-2004 08:20 | |
Verhalen & Gedichten |
Hoog en laag Verwijderd | 14 | 10-03-2004 19:44 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 |