Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Voor de werking van een kracht moet je weten dat deze gelijk blijft als de kracht langs zijn werklijn verplaatst wordt, dus indien de veer met een kracht F wordt uitgerekt zullen beide voorwerpen dezelfde kracht F ondervinden. Indien je van deze voorwerpen hun afzonderlijke massa kent kun je dus voor ieder voorwerp de versnelling berekenen die elk voorwerp ten gevolge van kracht F krijgt. Je uitspraak "Als de veer 10 N in zich heeft en hij duwt dus met 5 N tegen voorwerp 1 aan" is nogal verwarrend. Ga je uit van een veerkracht van 10 of van 5 N?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik zou iets proberen met behoud van energie.
Druk uit dat de kinetische energie die je verliest bij het botsen omgezet wordt in potentiële energie in de veer. Tip : Probeer het eerst eens uit te werken met een massa+veer die botst tegen een vast lichaam (muur ofzo). Heb nu effe geen tijd om er dieper op in te gaan (examens). |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
In dat gaan beide voorwerpen (als de massa gelijk is) met een eenparige rechtlijnige beweging van elkaar af. Waarbij de snelheid van voorwerp 1 en voorwerp 2 gelijk is. (proef gedaan bij NK) |
![]() |
|
![]() |
Hmmm... ik heb blijkbaar de gewoonte om m'n vragen steeds weer te veranderen
![]() ![]() ![]() Maar ik zou nu wat gerichter proberen een vraag te stellen. Je hebt een veer en je hebt een voorwerp met een massa en een snelheid dat tegen de veer botst. Hoe kun je bereken wat de veerkracht op een bepaald moment is????? Dus ook wanneer de veerkracht weer 0 is. Laatst gewijzigd op 08-06-2002 om 22:57. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het kan op een bepaald tijdstip, als u periodiek verandert (harmonische trilling dus).
Dan lukt het met u = A sin (2PI * f * t) of u = A sin (2PI/T * t) waarin u de uitwijking is op een bepaald tijdstip, A de amplitudo, f de frequentie, T de periode en t het tijdstip is. Dan is de veerkracht op een bepaald moment te berekenen als je de u hebt met de formule Fveer = C * u. Helpt dit je misschien een beetje verder? Hoopt het... Grote Groetjes Martijn *die er stiekem van uitgaat dat het misschien toch maar wel een harmonische trilling is*
|
![]() |
Goed, na lang denken ben ik tot nu toe zover gekomen....
Ik ga er van uit dat het wel de vorm heeft van een harmonische trilling. De trillingstijd kan ik als volgt berekenen. T=2*pi*sqrt(m/C) De uitwijking als volgt: u=A*sin(2*pi*f*t) f is natuurlijk 1/T En wat is A precies??? Toch het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de veer....???? Nouja... De kracht kan ik dan ook uitrekenen door F=C*u En de energie door E=0.5*C*r^2 (r is dan u) De tijd waar de trein tegen de veer aan is duurt toch precies zolang als een halve periode.???? Als de trilling over de helft van de periode is, neemt de snelheid toch af??? De snelheid van de veeris dan kleiner dan de snelheid van de trein. Nog even een sugestie misschien van jullie??? Wat is een mooie wrijving in (N/s) voor rails??? ps.. De veer voert een gedempte trilling uit... Is er een verband hoe sterk de uitwijking zal afnemen, of mag je daar zelf iets voor verzinnen???? ![]() Pfff... en ik vraag me echt af waarom ik een praktische opdracht over iets ga maken, wat we nog helemaal niet behandelt hebben op school..... (dat denk ik tenminste ![]() Laatst gewijzigd op 09-06-2002 om 13:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Ik ken A toch alleen als symbool voor doorsnede en voor (radio)activiteit |
![]() |
|
![]() |
Ik denk er nu aan dat de trein aan het begin ook een snelheid heeft... Wat moet ik daarmee doen??????
Goed ik zal het even toelichten.....Trein 1 met massa 30 kg. en een snelheid met 20 m/s. De veerconstante is 40=C Ek trein = 0,5*30*20^2 = 6000 Emax van de veer moet dus ook 6000 zijn. Emax= 0.5*C*A^2 A= sqrt(6000/(0.5*40) = 17,32 Frequentie = 1/(2*pi*sqrt(m/C)) 0,18 Uitwijking = A * sin(2*pi*f*t) Afgeleide= A*2*pi*f*cos(2*pi*f*t) =fx' f0' = 20 Hey komt ook nog overeen met m'n beginsnelheid...!!! Heb ik het nu goed?????? Verder graag wat uitleg over een gedempte trilling.... ps. WHAAAAWWWW IK HOOP DAT HET SCHOOLJAAR EINDELIJK AFGELOPEN IS!!!!!! Laatst gewijzigd op 09-06-2002 om 20:17. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dat zijn een hoop beestjes... akumabito | 498 | 23-12-2006 23:08 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
NA harmonische trilling pietervdb | 2 | 29-03-2005 18:59 | |