Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2005, 12:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
We hebben een monitor van Packard Bell, een 'gewone', geen flatscreen dus. De laatste tijd (sinds een week ofzo) begint de monitor heel erg te piepen (echt zo'n heel hoog piepje want pijn doet aan je oren) als je de computer opstart. Soms helpt het om de monitor een paar keer aan en uit te zetten, soms gaat het na een tijdje over.

Waar komt dit vandaan? Hoe kan je het verhelpen? Is dit een teken dat de monitor aan het instorten is?
Oud 04-06-2005, 13:11
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-06-2005 @ 13:20 :
We hebben een monitor van Packard Bell, een 'gewone', geen flatscreen dus. De laatste tijd (sinds een week ofzo) begint de monitor heel erg te piepen (echt zo'n heel hoog piepje want pijn doet aan je oren) als je de computer opstart. Soms helpt het om de monitor een paar keer aan en uit te zetten, soms gaat het na een tijdje over.

Waar komt dit vandaan? Hoe kan je het verhelpen? Is dit een teken dat de monitor aan het instorten is?
CRT monitoren op leeftijd gaan dit vaak doen ja.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 14:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
twain4me schreef op 04-06-2005 @ 14:11 :
Ik was er al bang voor. We hebben deze nu een jaar of vijf maar die op mijn kot is al van 1998 en doet het nog goed en heeft nergens last van.

Er is zeker niets aan te doen behalve afwachten tot ie echt kapot gaat?
Oud 04-06-2005, 21:15
lelijk mannetje
lelijk mannetje is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-06-2005 @ 15:16 :
Ik was er al bang voor. We hebben deze nu een jaar of vijf maar die op mijn kot is al van 1998 en doet het nog goed en heeft nergens last van.

Er is zeker niets aan te doen behalve afwachten tot ie echt kapot gaat?
kijken waar het vandaan komt, dus openmaken en shit maar ik geef je weinig hoop als dat ding al zo oud is. je zou op marktplaats een vergelijkbare kunnen zoeken, crt is neit meer duur ofzo
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 11:25
]{ing
]{ing is offline
openmaken? nah. het is waarschijnlijk een kapotte elco, die kan zij echt niet zelf vervangen
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 11:35
Jolt
Jolt is offline
Dat is kut, als je kapotte elco's hebt....
Moederborden schijnen er ook wel eens last van te hebben.
Oud 05-06-2005, 12:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben niet van plan om mijn monitor open te maken. Mijn kast wil ik nog wel aan beginnen maar bij zo'n monitor weet ik toch niet waar ik naar op zoek moet en als ik al wat vind dan weet ik toch niet hoe ik het moet repareren dus ik wacht maar lijdzaam af denk ik.
Oud 05-06-2005, 13:17
Mestkever
Mestkever is offline
Er zit een muis in.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 09:21
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 05-06-2005 @ 13:59 :
Ik ben niet van plan om mijn monitor open te maken. Mijn kast wil ik nog wel aan beginnen maar bij zo'n monitor weet ik toch niet waar ik naar op zoek moet en als ik al wat vind dan weet ik toch niet hoe ik het moet repareren dus ik wacht maar lijdzaam af denk ik.
Dat is trouwens erg gevaarlijk als je niet weet wat je doet! Er staat nog erg veel stroom op zo'n monitor...
Oud 07-06-2005, 11:48
MaHo
MaHo is offline
Veel spanning, niet veel stroom
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 11:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 07-06-2005 @ 10:21 :
Dat is trouwens erg gevaarlijk als je niet weet wat je doet! Er staat nog erg veel stroom op zo'n monitor...
Mede daardoor was ik het ook niet van plan
Oud 07-06-2005, 12:11
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
MaHo schreef op 07-06-2005 @ 12:48 :
Veel spanning, niet veel stroom
wijsneus
Oud 07-06-2005, 12:23
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-06-2005 @ 12:55 :
Mede daardoor was ik het ook niet van plan
Niet aan beginnen ook, je moet NOOIT een CRT monitor openmaken! Levensgevaarlijk.
Oud 07-06-2005, 14:33
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
twain4me schreef op 04-06-2005 @ 14:11 :
Niet alleen (CRT) computermonitoiren hebben hier last van, maar ook gewonre CRT tv's. De oorzaak van het piepen moet gezocht worden bij de anode spanning.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 14:48
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 07-06-2005 @ 13:11 :
wijsneus
*schuldig*
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 23:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Iemand die misschien thuis is in TV's en CRT's (reparatie misschien):

Is het ook mogelijk dat oude TV's en CRT's extreem veel meer straling afgeven, door een defect of veroudering? Ik twijfel soms ernstig of die oude piepende CRT's die sommige mensen nog gebruiken niet een gezondheidsrisico lopen doordat de straling de pan uit rijst. En dan heb ik het dus over een defect, niet de straling die de monitor afgeeft zoals in het boekje staat (stralingsnorm).
Oud 11-06-2005, 22:09
twain4me
twain4me is offline
een monitor zend Gamma straling uit (correct me if i'am wrong)

Het scherm zou alles op moeten vangen, maar in de praktijk vliegen er weleesn wat elektronen doorheen. Dit zou je dus als radioactiviteit kunnen opvatten. de straling wordt geremd door de glasplaat ( vandaar de dikke plaat aan de voorzijde) en geheel tegen gehouden door de metale afscherming (bv aan de zijkanten)

de straling komt dus uit de buis. Een vol gelopen condensator of kapot elcootjen in de electronica zal dus echt geen verhoogde stalings nivo's veroorzaken het blijft immers een tvbuis en wordt niet ineens een magnetron.

Waneer je een scherm hebt met een MPR-II of TCO keurmerk zit je wel goed.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 23:04
Verwijderd
Dit deed mijn monitor ook, ongeveer een week voordat-ie naar de klote ging.

Tip: koop nu een nieuwe monitor, voordat je een paar dagen zonder PC zit.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 02:30
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-06-2005 @ 00:33 :

Is het ook mogelijk dat oude TV's en CRT's extreem veel meer straling afgeven, door een defect of veroudering? Ik twijfel soms ernstig of die oude piepende CRT's die sommige mensen nog gebruiken niet een gezondheidsrisico lopen doordat de straling de pan uit rijst. En dan heb ik het dus over een defect, niet de straling die de monitor afgeeft zoals in het boekje staat (stralingsnorm).
Beetje een dooddoener, maar als dat het geval was, zou het allang bekend zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 10:09
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-06-2005 @ 00:33 :

Een beeldbuis is in principe niet meer dan een elektronenkanon waarbij de elektronen in bepaalde banen over het scherm worden geleid. Dat is dus bèta straling, als het dan op het scherm met fluorescerende deeltjes valt, wordt er een beetje gamma-straling uitgezonden. Het meeste hiervan wordt tegengegaan door een bepaalde toevoeging van een stof aan het fluorescerende materiaal. Maar toch wordt lang niet alles tegengegaan en daar komt dus je gammastraling vandaan.

Dan heb je nog de rondvliegende elektronen en je kunt je misschien wel voorstellen dat dat gehalte hoger wordt naarmate de jaren vorderen. Toch schijnt dat heel erg mee te vallen, zeker gezien het doordringend vermogen van bètastraling. Het glas houdt zogezegd ook al een groot gedeelte tegen. Het gaat om halveringsdikten, dus je zult absoluut af en toe een elektron op je af krijgen, maar de schadelijkheid daarvan is beperkt.

Toch zijn het dingen waar je je langzaamaan druk over mag gaan maken, want hoewel de verhoogde kans minimaal is, kun je je wel voorstellen dat het zeker z'n effect heeft als jij elke dag 8 uur achter een CRT zit.

Overigens piept een van onze CRT's al jaren als je hem opstart en een flinke tik doet worderen.
Oud 13-06-2005, 02:31
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-06-2005 @ 11:09 :
Een beeldbuis is in principe niet meer dan een elektronenkanon waarbij de elektronen in bepaalde banen over het scherm worden geleid.

Overigens piept een van onze CRT's al jaren als je hem opstart en een flinke tik doet worderen.
Dat probleem met piepende beeldbuizen (CRT's) hadden de TV's uit de jaren '50 ook al, zoals... Het Hondenhok.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten