Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2005, 19:39
Verwijderd
Ik studeer nu Nederlands Recht aan de Universiteit van Maastricht. Maar na het afronden van mijn bachelor wil ik misschien Notarieel Recht gaan studeren, alleen wordt dit in Maastricht niet aangeboden.

Zou je dan gewoon met een bachelor Nederlands Recht over kunnen stappen naar bijv Amsterdam om daar de Master Notarieel Recht te gaan doen? Of gaat dit niet zomaar?

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2005, 22:34
Verwijderd
Ik denk dat dat een beetje afhangt van de verdeling van de vakken over de opleidingen Nederlands en notarieel recht. Bij ons in Nijmegen is notarieel recht gewoon een jaar langer (geloof ik, want ik doe zelf geen notarieel). Met een bachelor Nederlands recht zul je dus geen notariële master kunnen doen, maar als je in Maastricht al je master hebt afgerond (en dus feitelijk klaar bent om advocaat-stagiair te worden) dan kun je waarschijnlijk wel zonder overgangsregeling gewoon ergens anders nog een notariële master doen. Maar wil je het zeker weten dan moet je het gewoon even vragen bij de universiteit zelf, want zoals ik zei zijn de indelingen niet overal hetzelfde. Dat je in Maastricht geen notarieel hebt verbaast me sowieso al
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 15:22
Verwijderd
Als je bij nederlands recht misschien je vrije deel zo invult dat je veel notariele vakken hebt zou het misschien wel zo kunnen zijn dat universiteiten je wel toelaten tot master not recht.

In Nijmegen kan je in ieder geval wel Nederlands & Not met elkaar combineren, maar dan doe je er wel een jaar langer over (2x een master)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 16:19
Verwijderd
"De master is alleen toegankelijk voor studenten met een bachelor Notarieel recht.

Het Masterprogramma Notarieel recht (UvA) sluit aan op het bachelorprogramma Notarieel recht (UvA). Degene die geen bachelorprogramma Notarieel recht aan de UvA heeft behaald, dient voor het behalen van het masterdiploma Notarieel recht in ieder geval ook de notariële onderdelen uit het bachelorprogramma Notarieel recht met goed gevolg af te leggen. Zie ook het Onderwijs- en examenreglement artikel 12 lid 1 (Studiegids Algemeen deel) "
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 22:37
Verwijderd
Ok, bedankt voor jullie reacties.

Wie weet eigenlijk of het echt zo'n (moeilijke) / saaie opleiding is zoals altijd wordt beweerd? En of de beroepsperspectieven goed zijn in het notariaat?

Laatst gewijzigd op 01-10-2005 om 22:42.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 00:45
Verwijderd
Notarieel recht schijnt betere perspectieven te hebben dan gewoon Nederlands recht, maar dat heb ik nooit zo begrepen. Immers, notarissen werken evengoed als advocaten bij kantoren en of je daar binnenkomt is gewoon een kwestie van studieresultaat en motivering. De opleiding en het werkterrein zelf lijken mij in elk geval wel een stuk saaier dan Nederlands recht. Als je notaris bent hou je je immers met een veel kleiner scala aan zaken bezig dan wanneer je advocaat bent, en in ieder geval ben je veel langer kandidaat-notaris dan advocaat-stagiair.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 10:31
Vitamintje
Vitamintje is offline
Mijn moeder is notaris en zij verwacht dat het zo langzaamaan wat moeilijker wordt om als notaris aan een baan te komen. Toch zijn de arbeidsperspectieven nog steeds goed en je kunt er ook lekker meeverdienen . Het werk is de laatste tijd wel minder leuk omdat je veel sneller een claim aan je broek hebt hangen dan vroeger. Wat dat betreft is het nu dus een gouden tijd voor advocaten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten