Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2005, 16:08
DG
DG is offline
Was even nieuwschierig naar hoe anderen het doen met fooi, omdat ik zelf nogal vaak fooi geef, en dat ook te horen krijg van mensen, dus daarom hieronder wat vragen.

Geef jij vaak fooi? of hou je liever alles op zak.
Als je fooi geeft, geef je dan veel fooi of maak je er een "rond" bedrag van en op welke dingen let jij als je fooi geeft, of geef je gewoon aan iedereen fooi zonder erbij na te denken?

Ts begint.
Ik geef meestal wel aardig wat fooi, als ik goed ben behandeld, het hoeft niet eens persé in een restaurant oid te zijn, al zijn ze bij de boekhandel vlot en aardig doe ik er ook niet moeilijk over.
En nee ik doe dat niet om vrienden te maken.

Laatst gewijzigd op 15-08-2005 om 20:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2005, 16:09
Metal
Metal is offline
Citaat:
DG schreef op 15-08-2005 @ 17:08 :
al zijn ze bij de boekhandel vlot en aardig doe ik er ook niet moeilijk over.
fooi in de boekhandel?
Oud 15-08-2005, 16:11
Stevill
Stevill is offline
Als ik ooit eten bestel en het is dr binnen en half uur is het bv fooi, als ik op een terras zit en ze komen de drank rap brengen betekend dat ook fooi, ik geef snel veel maar er moet wel reden toe zijn.
Oud 15-08-2005, 16:13
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Metal schreef op 15-08-2005 @ 17:09 :
fooi in de boekhandel?
"laat de rest maar zitten."
Oud 15-08-2005, 16:14
Metal
Metal is offline
'laat dat briefje van 5 maar zitten'

hehe
Oud 15-08-2005, 16:16
cha0s
cha0s is offline
dat dan weer niet he.
Oud 15-08-2005, 16:19
Verwijderd
ik geef eigenlijk nooit fooi

komt denk ik door de openingsscene van reservoir dogs
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 16:20
Stevill
Stevill is offline
Eeen tattooeerder fooi geven,

Bedankt voor de tekening meneer en laat de rest maar zitten.
Oud 15-08-2005, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Lepra de Clown schreef op 15-08-2005 @ 17:19 :

Ik geef zelden fooi...
Trouwens in de USA is er reden toe, maar hier zit het loon van de ober toch al in de prijs begrepen dus is het niet bepaald een noodzaak.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 16:21
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Lepra de Clown schreef op 15-08-2005 @ 17:19 :

"whaddayamean you don't believe in it?"
Oud 15-08-2005, 16:24
grandmommy
grandmommy is offline
ik vergeet dat altijd.
ik geef mijn fooi wel aan de begrafenisondernemer
Oud 15-08-2005, 16:54
MTpower
MTpower is offline
Als ik bijvoorbeeld een pizza bestel op een tijdstip waarvan ik weet dat het erg druk is en ze zijn er dan toch binnen een half uur, tja.. dan geef ik wel een eurootje of 2
Verder moeten mensen erg hun best doen om van mij fooi te krijgen, meestal doen ze het niet goed genoeg en krijgen ze dus lekker niets
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 16:55
Mindfields
Mindfields is offline
In Amerika moet het zelfs, maar daar krijgen obers ook heel weinig betaald. Ik zie niet echt reden om hier fooi te geven.. Ja, misschien een euro, maar niet meer.
Oud 15-08-2005, 17:06
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik geef alleen fooi als ik geld kan missen en dan alleen nog maar om het bedrag rond te maken. Ik heb laatst uitgerekend dat als ik niet afrond, ik voor een tientje een wiskey meer kan kopen in de Vera

Die bastard vrijwilligers in de Vera kunnen voortaan fluiten naar hun 20 cent fooi per bestelling
Oud 15-08-2005, 17:10
Roos
Roos is offline
Mja ik geef altijd wel wat. Vooral op plaatsen waar ik vaak kom en waar ik het personeel ken. Eigenlijk alleen in de horeca of bij de groentenboer meestal, maar dat komt ook omdat ik daar vette korting krijg (of gratis dingen).

Ik geef eigenlijk nooit expres geen fooi, behalve als we echt een halfuur moeten wachten op ons drankje ofzo.

Ennehm dat je in Amerika fooi MOET geven lijkt me sterk, het wordt alleen als extra onbeschofd gezien als je het niet doet (de norm voor fooi ligt daar ook hoger, zo'n 20%, in Nederland geven de meeste mensen 5-10%).
Oud 15-08-2005, 17:16
tuttebel
tuttebel is offline
afronden als t aardige ober is.
en als ik uit eten ga wat meer, maar ook niet overdreven.
ben ook maar arm.
Oud 15-08-2005, 17:24
pipimädchen
pipimädchen is offline
Ik geef nooit fooi. Ik ben zuinig op mijn centjes. Bovendien ben ik jaloers op mensen met een baan
Oud 15-08-2005, 17:28
Verwijderd
Alleen bij de taxi, eten bestellen of uit eten gaan. Dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 17:34
Roos
Roos is offline
oh ja in de taxi doe ik het ook behalve als hij keihard door de bochten gaat
Oud 15-08-2005, 17:35
AngelLena
AngelLena is offline
Alleen bij etentjes eigenlijk tenzij de bediening echt rampzalig is. Of al het om die rottige 1, 2 en 5 centjes gaat, die troep hoef ik niet terug.
Oud 15-08-2005, 17:59
Droid
Droid is offline
Ik geef eigenlijk nooit fooi.
Ben van mening dat de als ik iets koop ik ook vriendelijk behandels wordt en daar niet extra voor hoef te betalen.

Fooi geef ik dan ook meestal alleen als ik beter dan normaal wordt behandeld.

Een serveerster wordt gewoon door haar baas betaald om vriendelijk haar werk te doen en ik zie daarom niet echt in waarom ik haar dan nog extra moet gaan belonen omdat ze aardig is geweest.
Oud 15-08-2005, 18:03
.Pure
.Pure is offline
Citaat:
Rogue schreef op 15-08-2005 @ 18:28 :
en ik krijg fooi
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:05
Gadje
Gadje is offline
Ik geef nooit fooi, alleen in een restaurant.
Ik wil altijd mn 5 centjes enzo terug, want als je die spaart dan heb je na een tijdje wel een leuk bedrag.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:26
Mango_Fresh
Mango_Fresh is offline
Ik geef fooi als ik in een eetgelegenheid goed behandeld ben.
Dat wil zeggen: klantvriendelijk en attent.
Oow als het een mooie serveerster is die ook nog is een mooie glimlach heeft en die glimlach op de juiste manier gebruikt dan geef ik vaak wat extra fooi, al is het maar 10 cent extra
Oud 15-08-2005, 18:36
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Rogue schreef op 15-08-2005 @ 18:28 :
Oh taxi echt nooit overpriced klerezooi misschien dat duppie oid laten zitten maar echt geen fooi van 3 figures.
Oud 15-08-2005, 18:39
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 15-08-2005 @ 19:36 :
Oh taxi echt nooit overpriced klerezooi misschien dat duppie oid laten zitten maar echt geen fooi van 3 figures.
Taxichauffeurs verdienen echt geen kloot, die zou ik nog eerder tippen dan een bediende
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Gadje schreef op 15-08-2005 @ 19:05 :
Ik geef nooit fooi, alleen in een restaurant.
Ik wil altijd mn 5 centjes enzo terug, want als je die spaart dan heb je na een tijdje wel een leuk bedrag.
Ik haal die altijd uit mijn portefeuille, als ik dan geen geld heb voor de bus o.i.d. word ik meestal gered door mijn rosse centjes <3
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:40
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 15-08-2005 @ 19:39 :
Taxichauffeurs verdienen echt geen kloot, die zou ik nog eerder tippen dan een bediende
Wat de aangerekende prijs er niet minder schandalig op maakt. Nachttarief is echt ziekelijk!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:52
Kaps
Kaps is offline
Citaat:
nieuschierig

ot: Ik vind het hitsig als serveersters een grote bek tegen me hebben, dan geef ik meestal nog wat extra's.
Oud 15-08-2005, 18:54
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Spare schreef op 15-08-2005 @ 19:40 :
Wat de aangerekende prijs er niet minder schandalig op maakt. Nachttarief is echt ziekelijk!
jij snapt em.
Oud 15-08-2005, 19:04
DO EE.B
DO EE.B is offline
Ik Krijg Fooi
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 19:12
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Spare schreef op 15-08-2005 @ 19:40 :
Daar kan de chauffeur ook niets aan doen, wat ik in de horeca moet betalen vind ik ook schandalig, laatst 3,70 voor een halve liter bier!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 19:24
Elektro M.J.
Elektro M.J. is offline
ik weet eigenlijk niet hoeveel fooi je moet geven, terwijl ik zelf in de horeca werk, in de keuken dan en ook fooi krijg haha. maar ik geef altijd wel wat, maar weet nooit de regels of zo
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 15-08-2005 @ 18:10 :
Ennehm dat je in Amerika fooi MOET geven lijkt me sterk, het wordt alleen als extra onbeschofd gezien als je het niet doet (de norm voor fooi ligt daar ook hoger, zo'n 20%, in Nederland geven de meeste mensen 5-10%).
Moet aan een bepaalde aflevering van curb your enthusiasm denken waar larry david alleen fooi aan de ober geeft maar en niet aan de persoon die de mensen naar hun tafel wijst en daardoor (zoals altijd) later in de problemen komt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 20:02
Metal
Metal is offline
Citaat:
cha0s schreef op 15-08-2005 @ 17:21 :
"whaddayamean you don't believe in it?"
!

en ik doe het stiekem ook wel eens; ''laat maar zitten"
Oud 15-08-2005, 20:09
cha0s
cha0s is offline
ik ook.
ligt aan m'n bui, soms heb ik geen zin in dat kleingeld. maar dat geef ik ook regelmatig aan bums weg. (ook 'n soort fooi, vanwege het eh, fraaie straatbeeld dat ze creeëren. (a))
Oud 15-08-2005, 20:19
DG
DG is offline
Citaat:
EPD schreef op 15-08-2005 @ 19:52 :

Gefixt.

@ Cha0s:
Ja mensen van de daklozenkrant krijgen ook meestal wel geld,maar die krant mogen ze dan houden.
Oud 15-08-2005, 20:19
tuttebel
tuttebel is offline
oh en ik werk in een hotel, en het komt echt maar sporadisch voor dat die mensen een fooi achterlaten.
laatst wel een kaas, met een briefje erbij dat ze t in de keuken wel nog konden gebruiken.
Oud 15-08-2005, 20:21
Maija
Maija is offline
Ik geef soms fooi, meestal niet. Als ik op het terras zit moet ik toch al teveel betalen voor mn (te zoete) witte wijn en pilsje..
Soms laat ik die 5 cent wel zitten..

Maar ik heb een manier gevonden om te stoppen met roken, ik mag alleen nog maar sigaretten kopen van muntjes onder de euro..
Het begind vandaag
Oud 15-08-2005, 20:30
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik heb het even alleen maar over fooi bij uitgaan:

Het ligt er aan. Als ik voor het eerst in een tent kom en ik ga aan het einde van de avond naar buiten en ze doen moeilijk of ze kijken je vuil aan, dan geef ik de volgende keer wat fooi. Zijn zij ook weer tevreden. Gewoon iets van 10 of 20 cent, wat ik het eerste van kleingeld uit mijn beurs vis krijgen ze.
Als ze het niet erg vind dat ik geen fooi geef, doe ik dat ook verder niet. Bij mijn stamkroeg bijvoorbeeld doe ik het nooit. Daar zeuren ze tenminste niet om per se wat kleingeld te hebben.
Oud 15-08-2005, 22:10
Elmoo
Elmoo is offline
Citaat:
Was even nieuwschierig naar hoe anderen het doen met fooi, omdat ik zelf nogal vaak fooi geef, en dat ook te horen krijg van mensen, dus daarom hieronder wat vragen.

Als je fooi geeft, geef je dan veel fooi of maak je er een "rond" bedrag van en op welke dingen let jij als je fooi geeft, of geef je gewoon aan iedereen fooi zonder erbij na te denken?

Ts begint.
Ik geef meestal wel aardig wat fooi, als ik goed ben behandeld, het hoeft niet eens persé in een restaurant oid te zijn, al zijn ze bij de boekhandel vlot en aardig doe ik er ook niet moeilijk over.
Bij uit eten gaan of eten aan de deur laten bezorgen geef ik altijd een fooi. Behalve als ik echt niet tevreden ben over de service (zoals veel te laat bezorgen, koud eten, slechte bediening, etc.).
In een winkel geef ik eigenlijk zelden een fooi, alleen eigenlijk in een winkel waar ik prima en vlot geholpen word.
Een fooi rond ik vaak af op een rond bedrag. Dan is het bijvoorbeeld 12,50 en dan zeg ik maak er maar 15 van.
Oud 15-08-2005, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 15-08-2005 @ 21:30 :

Het ligt er aan. Als ik voor het eerst in een tent kom en ik ga aan het einde van de avond naar buiten en ze doen moeilijk of ze kijken je vuil aan, dan geef ik de volgende keer wat fooi. Zijn zij ook weer tevreden. Gewoon iets van 10 of 20 cent, wat ik het eerste van kleingeld uit mijn beurs vis krijgen ze.
Als ze het niet erg vind dat ik geen fooi geef, doe ik dat ook verder niet. Bij mijn stamkroeg bijvoorbeeld doe ik het nooit. Daar zeuren ze tenminste niet om per se wat kleingeld te hebben.
omg
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 22:25
Verwijderd
Citaat:
FlowerBomb schreef op 15-08-2005 @ 20:04 :
Ik Krijg Fooi
ligt eraan of de oude mannetjes medelijden met je hebben als het koud is op de baan,

maar het blijft leuk voor je hoor
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 22:43
Metal
Metal is offline
Citaat:
Mortischa schreef op 15-08-2005 @ 23:21 :
omg
maastricht->limburg->bekrompen mensen
Oud 15-08-2005, 22:57
Skilly
Skilly is offline
Ik geef niet vaak fooi. Als de verkoper heel aardig is geweest en het dezelfde is die de kassa bedient mag zij/hij het wisselgeld. Dat kan zijn: 2 cent t/m 50 cent. Als ik naar dure restaurants ga geef ik standaard tip 2 -3 euro.
Als je fooi geeft, geef je dan veel fooi of maak je er een "rond" bedrag van en op welke dingen let jij als je fooi geeft, of geef je gewoon aan iedereen fooi zonder erbij na te denken? Het is verschillend ik kan tussen de 2 cent en 3 euro fooi geven.

Laatste keer dat ik fooi had gegeven was bij de groente man: 10 cent wisselgeld mocht hij houden
Oud 15-08-2005, 23:07
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
DG schreef op 15-08-2005 @ 21:19 :
@ Cha0s:
Ja mensen van de daklozenkrant krijgen ook meestal wel geld,maar die krant mogen ze dan houden.
als ze die kranten vervolgens alsnog verkopen draaien ze wel extra 'winst.' ze moeten die flutkrantjes eerst zelf inkopen.
als ik 'r een koop geef ik meestal ook meer, maar dat krantje gaat mee. heb ik weer iets te lezen.

Laatst gewijzigd op 15-08-2005 om 23:11.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 23:11
Verwijderd
Ik geef wel vaak fooi maar eigenlijk vooral in restaurants&kroegen.

In restaurants ben ik bang dat ze anders op mijn eten spugen de volgende keer

In de kroeg doe ik het omdat ik gratis drank krijg en ze mij altijd lekker snel helpen en ik me dan schuldig voel.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 23:16
battlestar
battlestar is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 15-08-2005 @ 21:30 :

en verder wat rogue zegt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 23:18
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Roos schreef op 15-08-2005 @ 18:34 :
oh ja in de taxi doe ik het ook behalve als hij keihard door de bochten gaat
dan juist, als 'ie lekker doorscheurt en maling heeft aan stoplichten die 's nachts voor jan lul aan staan.
Oud 15-08-2005, 23:43
Jolt
Jolt is offline
Als ik ergens eet of drink dan wel, in disco's nooit, moeten ze het maar niet zo duur maken.
Reageren

Regels voor berichten