Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2005, 21:53
justhanna
justhanna is offline
Wat doe jij, betaal je het in 1 keer of in termijnen?

Ik betaal het in 1 keer, tot nu toe alle jaren nog gedaan,
maar de meeste mensen uit m'n omgeving die verklaren me voor gek,
omdat ik dan de hele maand september gewoon compleet blut ben.
Maar ik vind het juist z'n voordelen hebben, je bent er in 1 keer vanaf en hoeft er het rest van het jaar niet meer aan te denken

Wat doen jullie? En waarom?
Oud 30-08-2005, 22:02
Go
Go is offline
Is het duurder om gespreid te betalen (door bijv. extra rente)? Als dat niet het geval is, zou ik rationeel gezien het gespreid betalen, je hebt dan immers het rentevoordeel.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 22:06
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
gerwin schreef op 30-08-2005 @ 23:02 :
Is het duurder om gespreid te betalen (door bijv. extra rente)? Als dat niet het geval is, zou ik rationeel gezien het gespreid betalen, je hebt dan immers het rentevoordeel.
Je moet wel wat administratiekosten betalen.

Ik betaal het ook gespreid, gewoon om de lasten te verdelen over een geheel jaar.
Oud 30-08-2005, 22:22
Freestyler*
Freestyler* is offline
in 1x
is gemakkelijker
en het is toch niet mijn geld
Oud 30-08-2005, 22:24
Verwijderd
Mijn ouders betalen het in 1x.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 22:51
Verwijderd
Mijn ouders hebben vijf jaar betaald, telkens ineens. Dit jaar betaal ik het zelf in termijnen, omdat ik eerder afstudeer dan het jaar is afgelopen, en ik vind het een prettiger gevoel om een afschrijving stop te kunnen zetten dan geld terug te moeten vragen wat ik al betaald heb.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 22:56
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
gerwin schreef op 30-08-2005 @ 23:02 :
Welk rentevoordeel? Als je goed oplet zie je dat je voor termijnen betaling een bedrag aan administratie kosten extra moet betalen waardoor je geen rentevoordeel overhoud.

Het voordeel van termijnen is gewoon dat je de kosten wat kunt spreiden, verder niets.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 23:36
Go
Go is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 30-08-2005 @ 23:56 :
Welk rentevoordeel? Als je goed oplet zie je dat je voor termijnen betaling een bedrag aan administratie kosten extra moet betalen waardoor je geen rentevoordeel overhoud.

Het voordeel van termijnen is gewoon dat je de kosten wat kunt spreiden, verder niets.
Dat is inderdaad mijn vraag. Ik wilde weten of er extra kosten aan verbonden zijn, en dat is inderdaad het geval. Het door mij gesuggereerde rentevoordeel wordt dus teniet gedaan of komt misschien wel negatief uit door de administratiekosten.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 00:34
Verwijderd
Die administratiekosten bedragen ongeveer dertien euro. Tel uit je winst/verlies.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 07:21
martijn1985
martijn1985 is offline
Een kennis van mij heeft het ooit eens uitgerekend, en het blijkt iets voordeliger om het in termijnen te betalen (ook als je de administratiekosten meerekent). Ik betaal het dit jaar in termijnen, maar dat is omdat ik niet het geld in 1 keer kon ophoesten.
Oud 31-08-2005, 08:06
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik fdoe het in termijnen aangezien ik het zelf moet betalen. Ik heb niet zoveel geld op mijn bankrekening zodat ik het in een keer kan betalen.

Zo heb ik het meer in evenwicht allemaal
Oud 31-08-2005, 08:16
justhanna
justhanna is offline
Ah. Ik was de mensen waarvan de ouders hun studie financieren vergeten. Die betalen natuurlijk sowieso in 1 keer.
Oud 31-08-2005, 08:38
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik betaal in termijnen; maar ik betaal dan ook al sinds een hele lange tijd mn studie('s) zelf. en om nou ineens 1500 euro af te laten schrijven is een beetje lastig.
Oud 31-08-2005, 08:45
Dolores
Dolores is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-08-2005 @ 23:24 :
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 08:55
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-08-2005 @ 09:38 :
ik betaal in termijnen; maar ik betaal dan ook al sinds een hele lange tijd mn studie('s) zelf. en om nou ineens 1500 euro af te laten schrijven is een beetje lastig.
Het is inderdaad lastig, maar het is ook wel weer te doen. Tenminste voor mij wel...
Oud 31-08-2005, 09:15
Rachel
Rachel is offline
Mijn moeder betaalt het in 1x
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 09:18
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 09:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik betaal het zelf en ik betaal in termijnen. De administratiekosten zijn 13,50 en dat vind ik het wel waard om gewoon een duidelijk overzicht per maand/twee maanden te hebben van wat je hebt en niet nog over te moeten houden omdat je je collegegeld al eerder betaald hebt. Bovendien heb ik volgens mij niet eens het hele bedrag in een keer.
Oud 31-08-2005, 11:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-08-2005 @ 09:38 :
..
Mijn vader betaalt het anders in termijnen hoor. Ze zijn niet allemaal zo rijk Mijn vader verdeelt ook liever de kosten over t jaar.

Oeps, ik moest de quote hebben van justhanna (zie hieronder)

Laatst gewijzigd op 31-08-2005 om 11:52.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 11:29
Verwijderd
Citaat:
justhanna schreef op 31-08-2005 @ 09:16 :
Ah. Ik was de mensen waarvan de ouders hun studie financieren vergeten. Die betalen natuurlijk sowieso in 1 keer.
Nou, mijn ouders dus niet. Zij betalen het voor mij ook gewoon in termijnen. Omdat het niet zoveel uitmaakt of je het in termijnen betaald of in één keer, qua geld, komt het voor een heleboel mensen wel uit om het in termijnen te betalen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 11:34
Verwijderd
Is het niet ook zo dat je studiefinanciering binnen moet komen op de rekening waar de termijnen van worden afgeschreven? Dat maakte ik op uit het machtigingsformulier dat ik zelf heb ingevuld van de universiteit, vraag me af of dat standaard is.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 11:44
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
da's onzin; het maakt tenslotte niet uit waar je je collegegeld van betaald. zou ook raar zijn als t zo zou zijn, want hoe zit dat dan met mensen die geen stufi ontvangen (leeftijd of salaris te hoog) ?
Oud 31-08-2005, 12:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 31-08-2005 @ 12:34 :
Is het niet ook zo dat je studiefinanciering binnen moet komen op de rekening waar de termijnen van worden afgeschreven? Dat maakte ik op uit het machtigingsformulier dat ik zelf heb ingevuld van de universiteit, vraag me af of dat standaard is.
Bij de Universiteit Utrecht is dat niet zo... staat ook verder niks op de formulieren daarover. Wel vreemd trouwens.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 13:03
Verwijderd
Vorig jaar en dit jaar heb ik het in één keer betaald, daarvoor betaalde ik het altijd in termijnen. (Ik heb mijn collegegeld altijd zelf betaald - ik spaar nu door het jaar heen het collegegeld van het jaar daarop bij elkaar, zodat ik het in één keer kan betalen, werkt best.)
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 13:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Dat maakte ik ook op uit het machtingsformulier van de Hogeschool Rotterdam dus het komt wel vaker voor.
Oud 31-08-2005, 14:18
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
toch is dat voor zover ik zie geen voorwaarde die een instelling zomaar kan stellen. feit is dat jij collegegeld moet betalen, en daar ben je dan vervolgens zelf verantwoordelijk voor, ongeacht hoe je aan de centjes komt.

ik zou t sowieso nogal een achterlijke voorwaarde vinden; in mijn geval zou t zelfs volkomen onlogisch zijn om t collegegeld van de stufi-rekening af te laten schrijven, daar staat toch bijna nooit wat op.
Oud 31-08-2005, 15:12
*gaapt*
*gaapt* is offline
Ik betaal het in termijnen, omdat ik gewoon het geld niet heb om het in één keer te betalen.

Ik zou liever in één keer betalen als ik het had gekund, ben je er meteen van af.
Oud 31-08-2005, 15:48
Miracle
Miracle is offline
Mijn ouders betalen mijne gespreid en die van m'n broer in één keer. Net zo handig.
Oud 31-08-2005, 17:22
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
In 1 keer.
Oud 31-08-2005, 17:36
zoemzoem
zoemzoem is offline
Vorig jaar gespreid, beviel me niet zo, dus dit jaar maar in 1 keer.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 18:08
Verwijderd
Ik heb het altijd in 1 keer betaald, laatste keer kwam ik daardoor even in de problemen (te laat betaald, vond de school gelukkig geen ramp, ik was alleen superblut... moet je aan jeouders geld vragen bah)
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 18:41
Lente
Lente is offline
mijn vader betaalt in termijnen
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 18:50
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-08-2005 @ 15:18 :
toch is dat voor zover ik zie geen voorwaarde die een instelling zomaar kan stellen. feit is dat jij collegegeld moet betalen, en daar ben je dan vervolgens zelf verantwoordelijk voor, ongeacht hoe je aan de centjes komt.
Toch doen ze dat, en hoewel het misschien niet in de haak is, geef ik de voorkeur aan gewoon betalen boven een principiële uitspraak krijgen van een of andere rechter.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 19:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-08-2005 @ 19:50 :
Toch doen ze dat, en hoewel het misschien niet in de haak is, geef ik de voorkeur aan gewoon betalen boven een principiële uitspraak krijgen van een of andere rechter.
ik denk dat t sowieso oncontroleerbaar is voor een onderwijsinstelling... tenminste, ik neem aan dat de IBG en/of de bank niet 'zomaar' gegevens over mijn financien verlenen aan willekeurig welke instelling.
Oud 31-08-2005, 19:06
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Oud 31-08-2005, 19:31
Verwijderd
Ik betaal het in termijnen. Mijn bankrekening kan ineens niet aan...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 12:06
Nyawa
Ik hoop het wel in één keer te kunnen betalen volgend jaar. Ik ben nu (dit jaar 6VWO) flink aan het sparen, en als mijn contract op m'n werk verlengd wordt of ik een nieuwe baan kan krijgen moet dat wel lukken. Waarschijnlijk willen mijn ouders ook wel een deel betalen - heb het er eigenlijk nog niet over gehad - maar ja... Het liefst zou ik het toch gewoon zelf betalen, omdat het de laatste jaren financieel bij mijn ouders niet zo lekker is gegaan en ook omdat ik gewoon zoveel mogelijk financieel onafhankelijk wil zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 12:17
Verwijderd
Ik heb het 1 keer ineens betaald, maar dat is toch ineens een smak geld. Nu betaal ik het dus in termijnen, elke maand wordt het afgeschreven net nadat ik mijn stufi heb gekregen, komt precies uit

Laatst gewijzigd op 02-09-2005 om 12:54.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 12:45
Stepsje
Stepsje is offline
Ik betaal in 5 termijnen. Ik moet dus elke maand de helft opzij zetten alvast voor de volgende maand. De ene maand gaat collegegeld eraf en de andere maand geld voor het standaardpakket (readers enzo)

Ik kan het niet in 1 keer betalen, of ik zou een zomer heel veel moeten werken ofzo, vind het zo wel makkelijker.
Oud 02-09-2005, 13:44
Verwijderd
Ik betaal het in één keer en krijg het dan later van m'n ouders terug. Klinkt lekker onlogisch.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 19:27
Delama
Delama is offline
Ik betaal het gespreid ik moet het zelf betalen en zelfs gespreid doet t mn bankrekening iedere maand verdomde veel pijn.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 20:08
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik betaal het zelf en dus gespreid. Kan niet in een keer zoveel geld missen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 22:21
Sneaksie Thief
Sneaksie Thief is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 02-09-2005 @ 21:08 :
Ik betaal het zelf en dus gespreid. Kan niet in een keer zoveel geld missen.
Oud 03-09-2005, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Nee, lijkt mij niet. Bij mij gebeurt dat iig niet.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 10:34
DP17
DP17 is offline
Ik betaal het in termijnen (de 1e keer is het € 10 extra ivm administratie kosten)

Maar volgend jaar doe ik het in één keer, dan ben je er gelijk vanaf.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 11:42
freakinaround
freakinaround is offline
ik ga het in termijnen betalen, want ik moet het zelf betalen en zoveel geld heb ik niet in 1 x.
Reageren

Regels voor berichten