Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2005, 09:45
Gendra
Gendra is offline
Wie van jullie kunnen vloeiend Frans praten na 6 jaar? In de middelbare school kende ik nog geen woord Frans op de zesde terwijl ik het vanaf de eerste kreeg. Zelfde geld ook voor Duits.
Oud 17-09-2005, 10:05
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Ik kan aardig mijn plan trekken in het Frans.
In het Duits iets minder, maar dat heb ik nog maar 2 jaar gehad...
Oud 17-09-2005, 10:43
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 17-09-2005 @ 11:05 :
Ik kan aardig mijn plan trekken in het Frans.
In het Duits iets minder, maar dat heb ik nog maar 2 jaar gehad...
Maar kan je vloeiend Frans?
Oud 17-09-2005, 10:54
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Gendra schreef op 17-09-2005 @ 11:43 :
Maar kan je vloeiend Frans?
ja
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 11:17
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 17-09-2005 @ 11:54 :
ja
Maar hoe doe je dat dan???
Oud 17-09-2005, 11:29
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Gendra schreef op 17-09-2005 @ 12:17 :
Maar hoe doe je dat dan???
tsja...

de woordenschat goed kunnen onthouden is natuurlijk van essentieel belang, de grammatica goed beheersen ook

wanneer je die twee dingen combineert, zou je toch in staat moeten zijn om op een degelijke wijze een taal te spreken, niet dan?
Oud 17-09-2005, 11:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gendra schreef op 17-09-2005 @ 10:45 :
Wie van jullie kunnen vloeiend Frans praten na 6 jaar? In de middelbare school kende ik nog geen woord Frans op de zesde terwijl ik het vanaf de eerste kreeg. Zelfde geld ook voor Duits.
'nog geen woord frans' lijkt me tamelijk overdreven.
als dat echt waar is dan ligt het iig grotendeels aan jouw inzet.
Je kan jezelf toch wel voorstellen enzo?

Ik kom een redelijk eind in het frans en het duits. Vloeiend spreken doe ik het absoluut niet; verre van, zelfs. Maar ik kan wel aan een fransman duidelijk maken wat ik bedoel en ik kan een gesprek volgen als ik anderen hoor praten. En daar gaat het toch om, dat je jezelf kan redden in de taal. Niet om het vloeiend leren spreken; dan moet je frans gaan studeren.
Oud 17-09-2005, 12:12
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-09-2005 @ 12:32 :
'nog geen woord frans' lijkt me tamelijk overdreven.
als dat echt waar is dan ligt het iig grotendeels aan jouw inzet.
Je kan jezelf toch wel voorstellen enzo?

Ik kom een redelijk eind in het frans en het duits. Vloeiend spreken doe ik het absoluut niet; verre van, zelfs. Maar ik kan wel aan een fransman duidelijk maken wat ik bedoel en ik kan een gesprek volgen als ik anderen hoor praten. En daar gaat het toch om, dat je jezelf kan redden in de taal. Niet om het vloeiend leren spreken; dan moet je frans gaan studeren.
Ik heb 6 jaar frans (1,2) gehad en ik kan me er nog niet in redden. Ik schat dat ik hetzelfde niveau heb als een franse basisschoolleerling, al ken ik misschien een paar moeilijke woorden extra. Ik beheers engels veel beter, wat ik net zo lang heb gehad. Hoe kan het dat dat zo verschilt?
Oud 17-09-2005, 12:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik kan minimaal frans, genoeg om duidelijk te maken dat ik je niet versta. maar ik heb dan ook enkel mavo-frans (geloof 2e jaar of zo) gehad. duits daarentegen kan ik me prima mee redden, maar heb dan ook duits 1,2 gedaan (als examenvak) op de havo.
Oud 17-09-2005, 12:45
Verwijderd
Ik kan brood bestellen in het Frans.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 12:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 17-09-2005 @ 13:12 :
Ik heb 6 jaar frans (1,2) gehad en ik kan me er nog niet in redden. Ik schat dat ik hetzelfde niveau heb als een franse basisschoolleerling, al ken ik misschien een paar moeilijke woorden extra. Ik beheers engels veel beter, wat ik net zo lang heb gehad. Hoe kan het dat dat zo verschilt?
Engels gebruik je vaker, hoor je dagelijks op televisie en muziek en zo...

Maar ik heb hetzelfde als jij. Of misschien ben ik nog wel wat slechter in Frans. Ik kan wel een redelijk gemakkelijk boek lezen in het Frans, maar ik kan Fransen niet verstaan en een gesprek voeren gaat dan ook niet echt lastig

In het Engels kan ik ook moeilijkere boeken lezen en ik vermoed dat ik ook wel een simpel gesprek kan voeren.

In het Duits hetzelfde als in het Engels, is gewoon een makkelijkere taal En dat heb ik maar vijf jaar gehad.
Oud 17-09-2005, 15:21
Verwijderd
Noch Frans, noch Duits spreek ik vloeiend, terwijl ik wél taalgevoel heb. Het ligt er ook aan wat je interesseert. In Engels ben ik dan wel weer goed, terwijl de meeste mensen toch stuntelig Engels spreken.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 16:01
martijn1985
martijn1985 is offline
Volgens mij is het doel van de vreemde talen op de middelbare ook absoluut niet om het vloeiend te spreken. Om heel eerlijk te zijn trek ik ook de uitspraken van de mensen hierboven die zeggen dat ze het vloeiend spreken in twijfel. Het is naar mijn idee onmogelijk om een taal vloeiend te spreken als je niet een tijd de taal dag in, dag uit gebruikt hebt. Spreken jullie net zo goed Frans als dat je je moedertaal spreekt?

Volgens mij is het na 6VWO de bedoeling dat je jezelf kunt redden in franstalige gebieden. Dat je de weg kunt vragen, en in een winkel kunt krijgen wat je wilt hebben. Dat je een gesprek in een café genoeg kunt volgen om er aan mee te doen. Maar zeker niet dat je accentloos Frans spreekt.

Na 6 jaar VWO kan ik me in alledrie de vreemde talen goed redden, maar ik spreek het zeker niet vloeiend. Mijn woordenschat is relatief groot, maar ik ken ook en vooral een heleboel woorden niet.

Als jij zegt dat je in 6V nog geen woord Frans spreekt dan zegt dat volgens mij meer over je eigen inzet. Als jij in al die jaren 80% van je woordjes geleerd hebt, dan moet je al een heel groot deel van de taal begrijpen, als je ook de grammatica geleerd hebt dan zou je je prima moeten kunnen redden.
Oud 17-09-2005, 16:39
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-09-2005 @ 17:01 :
Om heel eerlijk te zijn trek ik ook de uitspraken van de mensen hierboven die zeggen dat ze het vloeiend spreken in twijfel.
Liesjeuh is een Vlaamse

Ik heb Frans 1 (VWO) gedaan (inclusief basisvorming dus 5 jaar), maar ik heb de taal beter leren begrijpen tijdens mijn 13 vakanties naar Frankrijk dan tijdens de les. Het nuttigste van Frans 1 is dat je een aardige woordenschat opdoet.
Mijn Duits (ook Duits 1, VWO) is een stuk zwakker, al lees ik normale teksten zonder al te veel moeite. Ik heb de taal gewoon nooit echt geoefend. Duits heb ik ook maar 4 jaar gehad.

(Edit: ik heb in de vierde Frans 2 en Duits 2 moeten doen, dus 2 * 80 uur extra.)

Laatst gewijzigd op 17-09-2005 om 16:45.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 16:44
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Snees schreef op 17-09-2005 @ 17:39 :
Liesjeuh is een Vlaamse
ja, da's een feit
Oud 17-09-2005, 22:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 17-09-2005 @ 13:12 :
Maar 'geen woord' is dus gewoon overdreven. Jij kan ongetwijfeld 'je m'appelle Belgerath et j'habite à ..' zeggen. Je kan jezelf dus wel voorstellen ofzo. Dat leer je al in de eerste klas, dus het lijkt me onzin dat je echt nog geen woord frans spreekt, wat de topicstarter beweert.

En Engels krijg je al veel meer mee dan Frans; nog vóór je ook maar begint met Engelse lessen heb je daar al ruime ervaring mee. Daardoor pik je het volgens mij veel sneller op dan een nieuwe taal. Bovendien kun je ook voortdurend oefenen, want heel veel programma's die wij kijken zijn ook in het Engels.

@Liesjeuh: ik verwar jou steeds met Gothic. Door je avatar
Oud 17-09-2005, 22:43
Virender
Virender is offline
Vloeiend kan alleen als je na de middelbare school een talencursus volgt.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 06:52
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-09-2005 @ 23:07 :
En Engels krijg je al veel meer mee dan Frans; nog vóór je ook maar begint met Engelse lessen heb je daar al ruime ervaring mee. Daardoor pik je het volgens mij veel sneller op dan een nieuwe taal. Bovendien kun je ook voortdurend oefenen, want heel veel programma's die wij kijken zijn ook in het Engels.
Dat. En het feit dat engels qua structuur veel meer op het nederlands lijkt, dan frans. Daardoor kun je het veel makkelijk oppikken

Citaat:

idd, das best lastig
Oud 18-09-2005, 09:53
Virender
Virender is offline
Citaat:
Gendra schreef op 17-09-2005 @ 10:45 :
Talenbad iemand? http://www.scholieren.com/magazine/f...in_je_vakantie
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 10:17
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-09-2005 @ 23:07 :
zo beter?
Oud 18-09-2005, 11:57
T_ID
T_ID is offline
Ik kan ondanks frans1,2 nog steeds de tijden niet echt goed toepassen, toch kan ik mezelf aardig verstaanbaar maken. Wel heb ik met veel woorden die ik in Frankrijk zelf geleerd heb een beetje een sept vallees accent, maar hey.

Duits gaat trouwens prima, tenzij ik op woorden stuit die ik echt niet ken klink ik op een klein Nederlands accent na als Otto Normalverbraucher.
Oud 18-09-2005, 16:46
heleen1
heleen1 is offline
Citaat:
Virender schreef op 17-09-2005 @ 23:43 :
nee, als je het vaak en veel spreekt. Ik volg frans 1,2 en vind het een vet mooie taal; beaucoup de mes notes en école j'écris maintenant en francais, seulement parceque je l'aime!
helpt misschien ook, is vaak behelpen, staan ook vast veel fouten in, maargoed. en ik ben bezig in de franse harry potter, ook een aanrader (hoewel ik veel woorden moet opzoeken, maja, je moet toch op een manier een vocabulaire krijgen)
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 16:55
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
heleen1 schreef op 18-09-2005 @ 17:46 :
nee, als je het vaak en veel spreekt.
Dat helpt wel, maar als jij het niet leert bij natives dan zul je altijd een accent van je moedertaal houden en zal het altijd een vreemde taal blijven, die je misschien wel goed machtig bent, maar niet vloeiend spreekt.
Oud 18-09-2005, 16:59
heleen1
heleen1 is offline
klopt, maar hier is niet per se een cursus voor nodig lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 17:14
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 18-09-2005 @ 17:55 :
Dat helpt wel, maar als jij het niet leert bij natives dan zul je altijd een accent van je moedertaal houden en zal het altijd een vreemde taal blijven, die je misschien wel goed machtig bent, maar niet vloeiend spreekt.
geen accent hebben en een taal vloeiend spreken, dat zijn toch twee verschillende dingen? je kan toch evengoed een accent hebben (vb geen echte franse "r" of weet ik veel) en tòch vloeiend Frans spreken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2005, 17:27
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 18-09-2005 @ 18:14 :
geen accent hebben en een taal vloeiend spreken, dat zijn toch twee verschillende dingen? je kan toch evengoed een accent hebben (vb geen echte franse "r" of weet ik veel) en tòch vloeiend Frans spreken?
dat ben ik niet met je eens. Een taal vloeiend spreken betekent m.i dat je de taal spreekt zoals een native die zou spreken. Oftewel een flinke woordenschat, een (bijna) feilloos en moeiteloos gebruik van grammatica en een "goede" uitspraak (waarmee ik hier bedoel een uitspraak zoals een native die zou hebben). Als je die laatste voorwaarde weglaat, dan kun je inderdaad door hard leren en veel gebruiken een taal vloeiend leren spreken. Toch vind ik die laatste voorwaarde belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen een goede tot uitstekende taalbeheersing en een vloeiende.
Oud 18-09-2005, 18:31
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 18-09-2005 @ 18:27 :
dat ben ik niet met je eens. Een taal vloeiend spreken betekent m.i dat je de taal spreekt zoals een native die zou spreken. Oftewel een flinke woordenschat, een (bijna) feilloos en moeiteloos gebruik van grammatica en een "goede" uitspraak (waarmee ik hier bedoel een uitspraak zoals een native die zou hebben). Als je die laatste voorwaarde weglaat, dan kun je inderdaad door hard leren en veel gebruiken een taal vloeiend leren spreken. Toch vind ik die laatste voorwaarde belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen een goede tot uitstekende taalbeheersing en een vloeiende.
En wat dan met de verscheidenheid in accenten? Spreken mensen uit Antwerpen bijvoorbeeld niet vloeiend Nederlands omdat ze in plaats van 'i' 'ie' zeggen en zo?

Ik versta onder "het vloeiend spreken van een taal" dat je net zo spontaan (en foutloos) kan zeggen wat er in je omgaat in die taal als in je moedertaal.

<Met een accent bedoel ik uiteraard niet "fouten in de uitspraak".>
Oud 18-09-2005, 19:38
martijn1985
martijn1985 is offline
ook mensen met een accent zijn natives. Dus antwerpenaren (antwerpers?), drenthenaren, amsterdammers spreken wel degelijk vloeiend nederlands.

Als we jou definitie van vloeiend spreken aanhouden dan kun je natuurlijk door hard studeren wel vloeiend leren spreken, maar dat zei ik eigenlijk ook al. Je zult het echter niet bereiken door alleen op je VWO frans te volgen, je zult daarnaast nog heel wat meer moeten doen om dat niveau te halen.
Oud 18-09-2005, 22:41
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 18-09-2005 @ 19:31 :
En wat dan met de verscheidenheid in accenten? Spreken mensen uit Antwerpen bijvoorbeeld niet vloeiend Nederlands omdat ze in plaats van 'i' 'ie' zeggen en zo?
Wat vind je zelf?

Er zijn in elk geval veel mensen die absoluut geen zuivere uitspraak in hun taal hebben, ook al spreken ze hun moedertaal. Je geeft zelf al een goed voorbeeld aan: als je korte klinkers (consequent) lang uitspreekt, spreek je echt geen mooi/zuiver Nederlands; hetzelfde geldt voor al die duizenden mensen die in hun uitspraak amper een verschil kennen tussen de g en de h.

Ook als je een vreemde taal perfect beheerst, wil dat niet zeggen dat je die taal accentloos spreekt. Op zich hoeft dat ook geen probleem te zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Virender schreef op 17-09-2005 @ 23:43 :
Dat is onzin. Met een beetje moeite ben ik vloeiend in Engels, daar heb ik echt geen hele talencursus voor nodig. Ik heb de woordenschat en grammaticale kennis al, ik moet alleen nog aan m'n uitspraak werken. En die komt eigenlijk vanzelf als ik maar eventjes Engels spreek, het liefst met iemand uit de VS ('t spijt me zeer, maar ik spreek toch Amerikaans-Engels en geen Brits-Engels ).
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:08
Roosje
Roosje is offline
Ik heb nu twee jaar Frans gehad en ik kan redelijk communiceren met mijn Corsicaanse neefjes, na een paar dagen gaat dat ook weer soepel en vloeiend. Maar ik ken niet zoveel Frans dat ik op een echt normale manier met ze zou kunnen praten. Nja, ze zijn vier en vijf, dus het maakt ook niet zoveel uit.
Oud 21-09-2005, 12:26
Mahonie
Mahonie is offline
Ik heb nu ook 6 jaar Frans gehad, en ik ben best wel tevreden. Ik kan gesprekken altijd goed volgen, en meestal zeggen wat ik te zeggen heb.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 14:01
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Ik doe nu CM en kan nog steeds geen fatsoenlijk een brief schrijven. terwijl dit al de 5de jaar is dat ik Frans heb.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 08:52
Verwijderd
Ik heb alleen frans 1 en duits 1 gehad in de 4e-6e. Ik kan het dus wel allebei probleemloos lezen (niet goed genoeg om op een leuke manier een hele roman te lezen... maar wel goed genoeg om een artikel of iets degrelijks te lezen). Ik kan me in beide talen ook wel aardig verstaanbaar maken en een begrijpelijke (maar niet grammaticaal correcte) tekst schrijven. Ik kan Duits probleemloos verstaan; Frans kan ik alleen verstaan als iemand woordje voor woordje praat (of als een Nederlander Frans spreekt )

Ik vind 'vloeiend spreken' trouwens gewoon betekenen dat je een taal kunt spreken zonder tussendoor steeds te moeten nadenken over de vertaling en zonder woorden te moeten omschrijven, zodat je spraak daadwerkelijk, nouja, vloeit. Dat heeft m.i. niets met een accent te maken.

Degene die zei even goed Frans te kunnen als een Franse basischoolleerling: Dan kun je dus echt wel gewoon redelijk Frans. Een Frans kind van 6 kan vrijwel alles zeggen wat het wil zeggen; een Frans kind van 11 kan bovendien de grammatica toepassen en acceptabel spellen.

Laatst gewijzigd op 22-09-2005 om 08:58.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 12:05
muts8848
muts8848 is offline
Ik heb ongeveer twee en een half jaar Frans gehad, en een kleine vier jaar Duits. In het duits kan ik mij prima redden maar mijn Frans is erg slecht, mijn meest gebruikte zin in Frankrijk?? "Vous parlez Anglais??"
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 22-09-2005 @ 09:52 :

Degene die zei even goed Frans te kunnen als een Franse basischoolleerling: Dan kun je dus echt wel gewoon redelijk Frans. Een Frans kind van 6 kan vrijwel alles zeggen wat het wil zeggen; een Frans kind van 11 kan bovendien de grammatica toepassen en acceptabel spellen.
Dat was ook mijn gedachte.

Ik heb twee jaar Frans gehad en verder dan "Oui.", "Non.", "Je m'apelle Leonie.", "Je ne comprez pas." (oid) en "Je ne sais pas." kom ik niet. Duits heb ik in 2 vwo/havo, 3 en 4 mavo en 4 en 5 havo gehad, daarna heb ik het nog een half jaar gestudeerd. Duits versta ik goed en ik kan me er ook aardig verstaanbaar in maken.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:10
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-09-2005 @ 09:52 :
volgens mij bedoelde diegene die dat zei gewoon dat hij/zij even 'goed' Frans spreekt als iemand die alleen nog maar Frans gehad heeft in de basisschool (2 jaar dus)
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Liesjeuh schreef op 22-09-2005 @ 17:10 :
volgens mij bedoelde diegene die dat zei gewoon dat hij/zij even 'goed' Frans spreekt als iemand die alleen nog maar Frans gehad heeft in de basisschool (2 jaar dus)
In Nederland heb je geen Frans op de basisschool (tenzij je op de vrije school zit/hebt gezeten). (Daarnaast zegt ze "een franse basisschoolleerling", dan haal ik dan toch wat anders uit, net als Sarah.)
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 21:22
Belgarath
Belgarath is offline
Ik bedoelde toch heus een basisschoolleerling in Frankrijk
Oud 23-09-2005, 16:50
Longshanks
Longshanks is offline
Ik heb 7 jaar in Frankrijk gewoond (van mn 4de tot mn 11de) dus na die 7 jaar kon ik al aardig frans praten ;-). Nu woon ik in België (Brussel) dus mn frans wordt goed onderhouden.
Oud 23-09-2005, 17:44
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
Longshanks schreef op 23-09-2005 @ 17:50 :
Ik heb 7 jaar in Frankrijk gewoond (van mn 4de tot mn 11de) dus na die 7 jaar kon ik al aardig frans praten ;-). Nu woon ik in België (Brussel) dus mn frans wordt goed onderhouden.
Als je jong bent leer je snel
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:49
gezweetwel
gezweetwel is offline
Er is ook wel een verschil tussen het Belgische en Nederlandse onderwijs op dat vlak... Ik heb nu al een 7 à 8-tal jaar (Belg.) Frans gevolgd, en ondertussen kan ik het toch al "vloeiend" (wat betreft de definitie ga ik akkoord met Liesjeuh).
Reageren

Regels voor berichten