Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2011, 20:54
Hawahaai
Hawahaai is offline
Als ik nieuwe recepten uitprobeer, heb ik vaak kleinere hoeveelheden van groenten nodig, die dan niet in die hoeveelheid te koop zijn. Denk aan 4 stengels bleekselderij, 100 gram wortels, een paar blaadjes munt, enz.
Soms probeer ik het zo te combineren, dat ik dan later die week nog een gerecht met bleekselderij eet, zodat die op is, maar dit lukt niet altijd. Laatst kocht ik een kilo wortels, en de overgebleven 800 gram heb ik toen maar geblancheerd en ingevroren. Soms moet ik ook wat weggooien, omdat het gewoon niet op raakt voordat het bederft.

Hoe pak jij dat aan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2011, 20:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dingen als worteltjes, bleekselderij etc kan je ook goed gebruiken voor een kaasfondue Rauw of eventueel kort geblancheerd. Wat ik ook vaak doe is dat ik worteltjes ofzo mee neem naar m'n werk in plaats van fruit of dat ik het schoonmaak en op de aanrecht neerzet als ik thuis ben zodat m'n vriend en ik er zo af en toe van kunnen pakken als een soort van gezonde snack. Andere dingen die je niet zo makkelijk rauw kan eten die blancheer ik ook wel en vries ik in als het in elk geval nog een eenpersoonsportie is, handig voor als ik een keer alleen eet

Kruiden als peterselie, munt, etc kan je trouwens ook invriezen in plastic zakjes maar ik zet een bosje peterselie ook vaak in een glas water, blijft dan vaak nog een week goed en is ook lekker door de sla of over pasta of op een broodje ofzo.
Oud 20-06-2011, 12:20
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ben niet zo'n kruidengebruiker, dus na een week is zoiets vaak nog niet op.
Kaasfondue is een goed idee, trouwens!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2011, 22:33
M@rco
M@rco is offline
Nasi maken! Het gerecht bij uitstek om restjes groente in te dumpen.
Oud 21-06-2011, 11:23
Verwijderd
Of gewoon groentesoep oid, ook lekker
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 16:38
Verwijderd
Groentesoep of nasi inderdaad, of quiche, of chili, of je vouwt er een wrap omheen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 17:08
Hawahaai
Hawahaai is offline
Goede ideeën, ook al gaat het niet om bewaren. Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Goede ideeën, ook al gaat het niet om bewaren. Bedankt!
Soep kun je prima invriezen, als je heel veel groente over hebt, maak je gewoon een enorme pan soep en vries je daar een paar liter van in voor dagen waarop je geen zin hebt om te koken. En met nasi kan je hetzelfde doen, gewoon de nasi-mix al klaarmaken en invriezen, vervolgens hoef je er alleen nog rijst bij te doen. Handig ook als je vaak alleen eet bijvoorbeeld, dan kook je voor vier man en vries je drie porties in voor andere dagen. Ik doe niet anders, eigenlijk, omdat veel eten vaak goedkoper is voor 4 personen dan voor 1 of 2. Je hebt en je groenten verwerkt én handige porties voor drukke dagen
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 15:53
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Andijvie: dat doe ik inderdaad al, maar kennelijk niet met de groenten die ik nu genoemd heb. Wel een goed idee dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten