Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2007, 17:33
Calyx
Calyx is offline
hey ,

Ik ga op kamers, maar ik vroeg me af of jullie dan ook voor jezelf koken? (aangezien we niet elke dag sameneten in die studentenflat).
Koken voor 1 persoon lijkt mij erg moeilijk en duur..

Dus tips of advies ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2007, 17:34
Verwijderd
Ik eet twee dagen achter elkaar hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 17:49
Larry Flint
Larry Flint is offline
klein vriezertje is wel ideaal denk ik, kun je 3 porties koken ofzo en dan 2 invriezen. Verder kun je pastasaus als je het open gemaakt hebt wel een aantal dagen bewaren geloof ik, dus bijv een dag pasta en een keer met de rest van de saus een soort van wrapprutje maken met mais/bonen oid?
Sperziebonen/spruitjes bijv kun je vaak zelf wegen dus dan kan je gewoon 2 ons kopen, aardappelen is ook geen probleem..
beetje improviseren maar ik denk dat je er op een gegeven moment vanzelf wel behendig in wordt.
Oud 06-03-2007, 18:14
Verwijderd
Ik snap nooit waarom koken voor 1 persoon duurder zou zijn
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 19:05
PV
PV is offline
Indd 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten. Of om-en-om Of op zoek naar 1-persoonsdingen in de supermarkt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 19:20
Iduna
Iduna is offline
Grootverpakkingen zijn goedkoper dan die eenpersoonsdingen, helaas. Ik kook bijna altijd voor 2/3 personen. Dan heb ik gewoon meerdere porties en dat gaat de vriezer in (het kan ook in de koelkast als je het binnen een paar dagen weer eet).
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 19:51
MTpower
MTpower is offline
Vriezer inderdaad
Oud 06-03-2007, 20:14
IcedEarth
IcedEarth is offline
Ik heb geen vriezer, dat is een beetje jammer. En wat ik nu doe? Iemand zoeken die bijna elke avond met je wilt eten en die van het zelfde soort eten houd en die in mijn geval ook vegetariër is, en die heb ik gevonden joechei.
Maar ik kook ook nog een paar dagen alleen, en dan eet ik rijst/couscous/pasta (aardappels houd ik over, en haal altijd van die voorgekookte ). En dan doe ik er groente/nootjes/saus/paddestoelen/soms vleesvervanger in, die ik een andere keer in de week ook nog eet. Dus dinsdags eet ik bijv. pasta met champignons en donderdag doe ik wat champignons op mijn pizza. Als ik groente overhoud doe ik het er gewoon de dag er na, of die daarna in mijn eten, ongeacht welk gerecht. In principe hoef ik zo bíjna nooit iets weg te gooien.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 20:46
Calyx
Calyx is offline
dankje voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:46
Verwijderd
Koken voor één is niet moeilijker dan koken voor meer personen (eerder niet, lijkt mij) en of het duurder is ligt er aan hoe je het aanpakt.

Citaat:
Sarah schreef op 06-03-2007 @ 19:14 :
Ik snap nooit waarom koken voor 1 persoon duurder zou zijn
Idd omdat grootverpakkingen goedkoper zijn dan eenpersoons...en ook omdat je sommige dingen niet voor één persoon kunt kopen en je dus altijd een deel weg moet gooien, terwijl je daar wel voor betaald hebt. Natuurlijk kun je dingen invriezen, dan zal het weinig uitmaken, maar dan kook je eigenlijk ook gewoon voor meerdere personen tegelijkertijd. Je kunt ook proberen om dingen te kopen die wat langer goed blijven en waar je eventueel verschillende gerechten mee kunt maken, dan hoef je het niet eens in te vriezen. (Dat laatste doe ik meestal, als ik iets invries eet ik het toch nooit op, dus dat vind ik zonde.)
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:59
Roos
Roos is offline
De truc is om alles los te kopen, dan kan je namelijk kleine porties maken.

Dus niet zo'n kant-en-klaar paella pakket, want dat is voor 3-4 personen (of je moet het invriezen). Maar gewoon pasta, groente, basis vcor sauzen (bijvoorbeeld tomatenpuree in zo'n kartonnen pak), en veel kruiden.

Verder leer je vanzelf lekkere en makkelijke 1-persoons combinaties. Ook van 'restjes' kan je supereenvoudige dingen maken, die wel smakelijk zijn!
Bijvoorbeeld wat overgebleven shoarma bakken, dan een courgette in blokjes erbij, en dat lekker met aardappeltjes.
Kost bijna niks

Het enige struikelblok is eigenlijk vlees: dat zit vaak in grootverpakkingen.
Oplossingen zijn: invriezen, bij de slager/markt kopen (dan kan je ook 1 slavink nemen ), 2 dagen hetzelfde eten. Ook zitten vegetarische burgers etc vaak in kleine verpakkingen.

Je leert 't allemaal vanzelf
Oud 06-03-2007, 22:11
Verwijderd
Inderdaad zoveel mogelijk dingen los kopen.

Ik at vorig jaar ook voortdurend twee of zelfs drie keer achter elkaar hetzelfde (want: geen vriezer), maar dat wordt echt binnen de kortste keren saai. Tegenwoordig sla ik gewoon aan het begin van de week een heleboel groenten en fruit in, plus wat tofu/kaas/vleesvervanger, en zorg ik ervoor dat ik altijd een voorraadje aardappelen/pasta/rijst/mie in huis heb. Daarna is het een kwestie van elke dag van de week op een andere manier combineren zodat aan het eind van de week alles op is. Met wat tomatenpuree, sambal en ketjap, paar soorten kruiden en soms een half zakje droge mix (die kun je ook geopend wel een paar weken bewaren) kom je een heel eind.

Hoeft ook absoluut niet duur te zijn, trouwens. Ik kan voor minder dan 20 euro per week eten ('s weekends niet meegerekend).
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 23:43
Bloem
Bloem is offline
Ik ben enorm blij met mijn vriezer, het scheelt elke dag (een boel) koken en het is makkelijker. Sauzen maak ik meestal voor een paar keer, pasta, rijst en groente kook ik er dan los bij.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 06:42
Nebel
Nebel is offline
- Twee dagen alchter elkaar hetzelfde
- Met mensen eten
- Vriezertje
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 08:20
Verwijderd
Maar je kunt de meeste dingen wél eenpersoons kopen en bij dingen waarbij een grootverpakking goedkoper is (volgens mij alleen bij vlees) gooi je de rest toch gewoon in de diepvries? Die hebben ze in de meeste studentenhuizen wel een.
En van dingen die helemaal niet 1persoons verkrijgbaar zijn ga je toch niet de helft weggooien daar kun je de volgende dag, of een paar dagen later, heus ook nog wel wat mee doen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 12:42
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Verse producten kopen en voor de helft gebruiken. Dan hoef je ook niet 2 keer achter elkaar het zelfde te eten. De ene dag iets met een halve parika en rijst, de andere dag een iets met pasta.
Oud 07-03-2007, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 07-03-2007 @ 09:20 :
Maar je kunt de meeste dingen wél eenpersoons kopen
Niemand zegt dat je niets voor één persoon kan kopen, wel dat iets voor één persoon in het algemeen is het (in verhouding) een stuk duurder dan voor veel personen. En je kunt niet alles voor één persoon kopen, dus moet je soms wel een grootverpakking kopen en dan:

Citaat:
en bij dingen waarbij een grootverpakking goedkoper is (volgens mij alleen bij vlees) gooi je de rest toch gewoon in de diepvries?
Dat zegt iedereen toch al? (Ik vind dingen uit de diepvries alleen niet lekker en eet het dus ook niet meer op, dus eet ik dan vaak een paar dagen verschillende gerechten met voor een deel dezelfde ingrediënten.)

(Ik heb het idee dat ik mijn vorige post herhaal - en dat jij die ook al herhaalde. )

Laatst gewijzigd op 07-03-2007 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 16:30
PV
PV is offline
Wij hebben geen diepvries. Ik bewaar vlees altijd een dagje in de koelkast, dat kan toch geen kwaad of
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 16:52
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 07-03-2007 @ 17:30 :
Wij hebben geen diepvries. Ik bewaar vlees altijd een dagje in de koelkast, dat kan toch geen kwaad of
tuurlijk niet

vers vlees van bij de slager blijft wel een aantal dagen goed in de koelkast
en op van die verpakte biefstukjes etc staat meestal toch een datum? die is dus voor als je'm in de koelkast wil leggen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:10
Verwijderd
Ja ik weet niet of ik dan bij hele gekke winkels boodschappen doe maar groente kun je gewoon zelf afwegen, dus dat is voor 1 persoon niet duurder dan voor meerdere, vlees en vegaburgers en vis etc gaat niet anders smaken in de diepvries, en de meeste andere dingen kun je wel gewoon een maand bewaren, dus daarvan is het helemaal niet erg als je voor meer dan 1 persoon koopt, dus nouja, ik zie nog steeds niet waarom het duurder zou zijn .
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:16
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-03-2007 @ 21:10 :
Ja ik weet niet of ik dan bij hele gekke winkels boodschappen doe maar groente kun je gewoon zelf afwegen, dus dat is voor 1 persoon niet duurder dan voor meerdere, vlees en vegaburgers en vis etc gaat niet anders smaken in de diepvries, en de meeste andere dingen kun je wel gewoon een maand bewaren, dus daarvan is het helemaal niet erg als je voor meer dan 1 persoon koopt, dus nouja, ik zie nog steeds niet waarom het duurder zou zijn .
Maar bloemkool bijvoorbeeld wordt alweer lastiger.
Oud 07-03-2007, 20:28
Breg
Breg is offline
Citaat:
Miracle schreef op 07-03-2007 @ 21:16 :
Maar bloemkool bijvoorbeeld wordt alweer lastiger.
nee hoor, toen ik op mezelf woonde kocht ik of een pakje diepvriesbloemkool (wat volgens mij niet slechter is dan vers ofzo) of ik kocht gewoon een hele bloemkool en gooide die in de koelkast. Dan blijft het best een paar dagen goed en moet je alleen een beetje creatief zijn. Bv de ene dag 'gewoon' bloemkool, de volgende dag bloemkool roerbakken met andere groenten, een keertje bloemkoolaardappelschotel oid.

En bij die supermarkt kon je vaak ook een halve bloemkool kopen trouwens.
Oud 07-03-2007, 20:33
Verwijderd
als je bloemkool een beetje vers koopt blijft het ook wel twee weken goed in de koelkast. De snijvlakken worden een beetje slap, maar dat is maar een klein randje dat je er zo afsnijdt.

Oh nog even ontopic. Op het moment heb ik niet zo veel tijd, dus kook ik niet elke dag maar ik kook vaak voor 3 dagen tegelijk en soms een kant-en-klaar maaltijd en veel dingen als snelkookmie, instant puree, potjes groente, etc. Maar normaal gesproken kook ik gewoon bijna elke dag met verse ingrediënten. Als je een beetje probeert om er wat van te maken, maakt dat het koken leuker en het eten een stuk lekkerder
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:36
IcedEarth
IcedEarth is offline
ja, idd sarah, ik moet ook zeggen dat ik het punt niet helemaal begrijp. Wat niet wegneemt dat het met z'n tweeën of meer koken gezelliger en handiger is.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 22:11
Roos
Roos is offline
Ik vind het ook helemaal niet erg om voor mijzelf te koken. Dan kan ik alles precies zo maken als ik het zelf lekker vind

En als je 4-minuten-macaroni van de euroshopper neemt, een berg groenten roerbakt en dat mengt met pastasaus, beetje geraspte kaas, dan ben je in 4,5 minuut klaar
(hetzelfde principe met dunne mie, oosterse groenten en teriyakisaus of pindasaus)
Oud 14-03-2007, 19:39
adon1s
adon1s is offline
Pasta met gehakt is makkelijk in je 1tje te maken.
Rijst met kip en wokgroenten (die kan je bij je kip in de pan doen).
Rijst met rundvlees is ook goed te kanen.

Doe overal een paar ui en tomaat door en je hebt toch redelijke maaltijd.

De dingen hierboven zijn ook nog lekker als je ze later opwarmd.
Oud 14-03-2007, 20:11
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Uit een ander topic een reactie van mij gehaald:

Een grote pan pasta kun je voor drie à vier dagen maken. Als je dan droge pasta neemt, je eigen pastasaus maakt, je eigen groenten snijdt en niet te veel vlees gebruikt, kost die pan je zo'n zes euro. Dan neem ik dus wel aan dat je een toereikend kastje met kruiden e.d. (kosten meegerekend) boven je aanrecht hebt hangen.

Koop je een pot pastasaus, dan ben je al gauw €1,50 kwijt en daar moeten nog groenten en vlees doorheen. Als je zelf je saus maakt kan dat compleet voor maar €4,- o.i.d. Als je zo'n pak/zak met 400 gram gesneden pastagroente koopt, heb je er groenten tussen zitten die helemaal niet lekker zijn door de pasta én je bent duurder uit. Koop gewoon flink wat uien (voorraadje), knoflook, paprika, tomaten en evt. nog wat andere dingen en je kunt best een lekkere saus maken.

Elke dag pasta is ook niets, dus je kunt bijvoorbeeld ook een keer wraps op tafel zetten. Niet die dure wraps van de AH, maar gewoon zelf maken! Bloem, water, zout en olie en je bent er al! En met de inhoud kun je eindeloos variëren. Soms kip, soms gehakt, soms zonder vlees et cetera. En die wraps die je zelf maakt zijn in de koelkast prima een dag of vijf te bewaren. Of beter nog, vries ze in!

Stamppotten zijn ook niet duur en goed te bewaren. Zo ook met chili, rijstschotels (of risotto!), mie (groenten erbij en je bent al een heel eind) et cetera.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik koken erg leuk vind en het dus ook geen straf vind om een uur of meer met het eten bezig te zijn. Ik kook nooit alleen voor mezelf, maar als je voor vijf man kookt, weet je dat je er ook vijf dagen van zou kunnen eten En als je dat doet, is een uur in de keuken helemaal niet zo lang.
Oud 14-03-2007, 20:30
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Overigens is het erg lekker om pasta te maken met zelfgemaakte pesto. Omdat zelfgemaakte pesto naar smaak gemaakt kan worden, is het eigenlijk extra lekker.

Rode pesto:

Pak een handje amandelen (of meer), flink wat verse basilicum, een grote tomaat in blokjes (of zongedroogde tomaten) en knoflook. Gooi de knoflook en basilicum met wat grof zeezout in de keukenmachine en maal het flink. Dan de tomaat en amandelenen, goed tot een papje malen en dan voorzichtig nog wat olijfolie tot het goed smaakt. Eventueel kun je er nog balsamicoazijn doorheen doen. Door de pasta is dat sowieso lekker.

Groene pesto:

Flink wat verse basilicum, een goede hand pijnboompitten, geraspte parmezaanse kaas en wat teentjes knoflook. Maal het ook weer allemaal samen in de keukenmachine, met wat grof zeezout en meng er weer voorzichtig wat olijfolie door.

Als je pasta maakt met één van deze pestosoorten erdoorheen, experimenteer dan ook eens met wat verse kruiden door je pasta. Denk bijvoorbeeld aan rucola en basilicum. Het geeft je pasta ook een wat veelzijdigere smaak.
Oud 16-03-2007, 12:00
Konijn
Konijn is offline
Nog een tip;

Koop deze:

Gewoon raspen vanaf je blok kaas. Veel goedkoper dan een zakje geraspte kaas, waar ook nog eens altijd te veel inzit voor één persoon.
Oud 18-03-2007, 04:03
mandark
mandark is offline
Oud 18-03-2007, 10:34
WolterB
WolterB is offline
Koken voor 2 of 3 porties in het weekend (vrijdag of zaterdag) en dan twee dagen dat weekend hetzelfde eten en een eventuele derde portie invriezen
Oud 18-03-2007, 11:38
Verwijderd
Citaat:
viciousgame schreef op 18-03-2007 @ 05:03 :
[afbeelding]
Oh wow, een pizzasnijder?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 14:08
MH
MH is offline
Idd werkt invriezen prima. Ook kun je proberen een eetgroepje op te richten, als je bezwaar hebt tegen vaak hetzelfde eten.
Verder kan ik je de markt aanraden, evenals de meeste huismerken van supermarkten. Geen euroshopper voor alle producten, maar gewoon het huismerk.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 16:12
BleuEyes
BleuEyes is offline
Soms heb ik restjes van thuis mee, soms kook ik voor mezelf (aardappelen, vlees en groenten uit potje), en soms kook ik met een huisgenoot.
Oud 23-03-2007, 15:47
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
brood met bacon and eggs en ketchup, kost niets, geen afwas, binnen no time klaar en als je goed bruin brood hebt lijkt het nog gezond ook
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 09:46
Jampot
Jampot is offline
je kan ook gaan roeien en voor vier personen gaan eten, heb ik mijn eerste halfjaar gedaan.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Jampot schreef op 27-03-2007 @ 10:46 :
je kan ook gaan roeien en voor vier personen gaan eten, heb ik mijn eerste halfjaar gedaan.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 11:25
Lenny K
Lenny K is offline
zo gek is het nog niet, ik eet ook gerust een tweepersoonsmaaltijd op na de training
Reageren

Regels voor berichten