Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2005, 16:18
Riantje
Riantje is offline
Ik ga nu naar 6 VWO en denk er over Nederlands te gaan studeren. Nu moet ik nog naar open dagen gaan dit jaar, maar zou het leuk vinden om al eerder wat meer informatie over deze studie te krijgen. Kan iemand mij er meer over vertellen? De inhoud van de studie, aantal lesuren, onderwerpen en in welke stad de studie het best aangeschreven staat bijvoorbeeld.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2005, 16:47
Verwijderd
De inhoud van de studie, lesuren, roosters etc. kan je ook vinden op de website van uni's en in mindere mate in folders en studiegidsen. Wel goed zoeken, en niet naar het gedeelte voor studiekiezers maar voor studenten gaan.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 08:30
Verwijderd
Inderdaad. De belangrijkste tip.

Altijd naar de facultaire website gaan. Op vrijwel elke site vind je heel veel informatie over alle vakken, dingetjes en datjes, en wát je precies doet. Ook handig om universiteiten met elkaar te vergelijken. Het is iig beter dan 'oh ja ik hou zoveel van deze opleiding het is mijn passie blablabla', de informatie die je op studieskeuzesites vindt.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 18:18
Tjaan
Tjaan is offline
Ik studeer Nederlands in Nijmegen. PM maar als je meer wilt weten.

Citaat:
De inhoud van de studie, lesuren, roosters etc. kan je ook vinden op de website van uni's en in mindere mate in folders en studiegidsen. Wel goed zoeken, en niet naar het gedeelte voor studiekiezers maar voor studenten gaan.
Website Nederlands (RU) (hoef je die alvast niet meer te zoeken ). Op http://www.ru.nl/letteren/roosters kun je met een hoop doorklikken roosters vinden (en zo dus zien welke vakken er zijn).
Oud 04-09-2005, 14:26
Guenevery
Guenevery is offline
Ik ga waarschijnlijk ook Nederlands doen volgend jaar, en ik heb vorig jaar een Meeloopdag bezocht. Daar word je echt veel wijzer van. In mijn geval was dat dan in Nijmegen.

En ik heb inderdaad ook met Tjaan ge'pm't en ze heeft me allerlei dingetjes verteld, waardoor ik nu nog zekerde ben van mijn keuze. Misschien ook iets voor jou om te doen?

Weet je eigenlijk al waar? Daar zit ik zelf nog een beetje over te twijfelen.
Oud 04-09-2005, 18:22
Riantje
Riantje is offline
Ik wil dit jaar ook een meeloopdag gaan doen. Qua reistijd enzo wil ik in Amsterdam of Utrecht gaan studeren. Het liefst wil ik naar Utrecht maar ik wil eerst de universiteiten met elkaar vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 07:32
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Riantje schreef op 04-09-2005 @ 19:22 :
Ik wil dit jaar ook een meeloopdag gaan doen. Qua reistijd enzo wil ik in Amsterdam of Utrecht gaan studeren. Het liefst wil ik naar Utrecht maar ik wil eerst de universiteiten met elkaar vergelijken.
Hey, als je iets hebt uitgevonden, zou je me wel even mogen pm'en. Ik weet ook nog steeds niet naar welke Uni Het enige wat ik weet is dat Utrecht in vergelijking met de andere universiteiten zich heel erg heeft gericht op de literatuur terwijl je in Nijmegen ook veel met literatuur kan, maar ook de mogelijkheid tot dat psycholinguïstiek wordt geboden.
Oud 05-09-2005, 16:04
Verwijderd
Schijnt dat de studiedruk nogal laag is. Verder weet ik er niet zo veel over.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 19:35
MH
MH is offline
Ik doe ook Nederlands in Groningen. Volgend jaar mss afstuderen. Als je wat wilt weten, vraag gerust.

@Meph: het is maar wat je lage studiedruk noemt. 24 boeken lezen voor 1 vak in een semester is iig niet weinig (vooral als het zulke trage boeken zijn).
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 23:32
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-09-2005 @ 17:04 :
Schijnt dat de studiedruk nogal laag is. Verder weet ik er niet zo veel over.

Zeuren over studiedruk van non-beta studies is echt 2002
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 07:39
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef op 07-09-2005 @ 00:32 :
Zeuren over studiedruk van non-beta studies is echt 2002
Net of de studiedruk van de beta studies wel zo enorm hoog ligt
Oud 07-09-2005, 08:32
Verwijderd
Bovendien hangt het erg van de persoon af wat je als een hoge of lage studielast beschouwt. Iemand die erg goed is taal zal minder studielast ervaren bij Nederlands dan iemand die daar juist meer moeite mee heeft.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 16:21
Tjaan
Tjaan is offline
Ik ga met MH mee. De studiedruk is echt wel best hoog hoor. Bovendien hebben wij gewoon een volle week college, wat ik van een aantal vriendinnen die een andere studie doen niet kan zeggen. We hebben elke zeven weken tentamens, en dan gemiddeld een stuk of vier (vergelijk met Rechten, waar ze vaak maar één of twee tentamens per half jaar hebben (tenminste, dat geldt voor de mensen die ik erover spreek)).
Oud 09-09-2005, 17:59
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Volg deze link en je komt uit bij al dat soort feitjes over Nederlands aan de UvA
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 10:05
Riantje
Riantje is offline
Bedankt! Er staat veel informatie op die site!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 20:52
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Riantje schreef op 10-09-2005 @ 11:05 :
Bedankt! Er staat veel informatie op die site!
Succes dan maar
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 21:04
Sanctus
Sanctus is offline
Meph vindt het altijd leuk om alpha's op de tenen te trappen Hij is nog steeds onder de indruk van het feit dat hij TN doet?
Oud 25-09-2005, 16:32
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Guenevery schreef op 07-09-2005 @ 08:39 :
Net of de studiedruk van de beta studies wel zo enorm hoog ligt
Nou, ze zijn door de bank genomen wel een stuk pittiger.
Oud 26-09-2005, 07:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als je Nederlands studeert, moet je dan ook een "voorliefde" hebben voor poezie? Of zou dit handig zijn? Of krijg je dat helemaal niet zoveel?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 18:37
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 26-09-2005 @ 08:20 :
Als je Nederlands studeert, moet je dan ook een "voorliefde" hebben voor poezie? Of zou dit handig zijn? Of krijg je dat helemaal niet zoveel?
Nee, dat moet absoluut niet. Het gaat erom hoe je dat analyseert maar verder ook niet. Natuurlijk kan het wel wat helpen als je van poëzie houdt, maar strikt noodzakelijk is het zeker niet.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 07:31
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 26-09-2005 @ 19:37 :
Nee, dat moet absoluut niet. Het gaat erom hoe je dat analyseert maar verder ook niet. Natuurlijk kan het wel wat helpen als je van poëzie houdt, maar strikt noodzakelijk is het zeker niet.
Ik heb interesse in de master (jaja ) journalistiek/editor of iets in die richting... Nu leek de studie nederlands mij wel een goede bachelor die daarop aansluit. Zijn de universiteiten verschillend qua opbouw van de opleiding en de stof die ze aanbieden? Is er een universiteit waar ik dit geval het beste voor kan gaan? (ik bedoel dus dat de 1 misschien meer gericht is op de geschiedenis en de cultuur en een ander misschien meer op de taal, spelling ed.)

Ow haha, die '(jaja)' heb ik niet van je nageaapd hoor

Laatst gewijzigd op 27-09-2005 om 07:33.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 09:52
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-09-2005 @ 08:31 :
Ik heb interesse in de master (jaja ) journalistiek/editor of iets in die richting... Nu leek de studie nederlands mij wel een goede bachelor die daarop aansluit. Zijn de universiteiten verschillend qua opbouw van de opleiding en de stof die ze aanbieden? Is er een universiteit waar ik dit geval het beste voor kan gaan? (ik bedoel dus dat de 1 misschien meer gericht is op de geschiedenis en de cultuur en een ander misschien meer op de taal, spelling ed.)

Ow haha, die '(jaja)' heb ik niet van je nageaapd hoor
De programma's verschillen overal wel iets ja. Bij de UU doen ze meer aan taalkunde dan ergens anders, maar het fijne weet ik er niet van. Je kan het beste dan even de programma's van de universiteiten naast elkaar leggen, twee links daarvoor staan hier al in dit topic.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 14:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 27-09-2005 @ 10:52 :
De programma's verschillen overal wel iets ja. Bij de UU doen ze meer aan taalkunde dan ergens anders, maar het fijne weet ik er niet van. Je kan het beste dan even de programma's van de universiteiten naast elkaar leggen, twee links daarvoor staan hier al in dit topic.
Ja, ik heb sowieso al folders opgevraagd
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 21:06
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-09-2005 @ 15:57 :
Ja, ik heb sowieso al folders opgevraagd
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Tjaan schreef op 07-09-2005 @ 17:21 :
Ik ga met MH mee. De studiedruk is echt wel best hoog hoor. Bovendien hebben wij gewoon een volle week college, wat ik van een aantal vriendinnen die een andere studie doen niet kan zeggen. We hebben elke zeven weken tentamens, en dan gemiddeld een stuk of vier (vergelijk met Rechten, waar ze vaak maar één of twee tentamens per half jaar hebben (tenminste, dat geldt voor de mensen die ik erover spreek)).
Een volle week college? Hoe krijg je het voor elkaar? Ik heb in het tweede jaar (zelfde uni ) nog maar 3 dagen in de week college. Daar komt dan wel het grote aantal boeken bij dat je moet lezen en de vele uren zelfstudie, maar ach, het is niet alsof je alle boeken ook per se helemaal moet lezen of dat de opdrachten niet uiteindelijk op het blackboard komen...
*gaat er maar een studie bij volgen*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2005, 20:54
Tjaan
Tjaan is offline
Citaat:
Morgan schreef op 28-09-2005 @ 12:50 :
Een volle week college? Hoe krijg je het voor elkaar? Ik heb in het tweede jaar (zelfde uni ) nog maar 3 dagen in de week college. Daar komt dan wel het grote aantal boeken bij dat je moet lezen en de vele uren zelfstudie, maar ach, het is niet alsof je alle boeken ook per se helemaal moet lezen of dat de opdrachten niet uiteindelijk op het blackboard komen...
*gaat er maar een studie bij volgen*
4 minorvakken, 2 majorvakken en een extra vak
Trouwens: blackboard, daar doen mijn docenten helemaal niet aan (enkele uitzonderingen daargelaten) (Anneke Neijt is op dit moment de enige die blackboard gebruikt, maar sinds het begin van het jaar heeft ze alleen nog 'Welkom in een nog lege cursus syntaxisonderzoeksgroep' erop gezet...)
Het ligt ook veel aan de vakken die je volgt, denk ik. Sommige vakken kosten meer tijd dan andere.
Oud 26-10-2005, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Tjaan schreef op 24-10-2005 @ 21:54 :
4 minorvakken, 2 majorvakken en een extra vak
Trouwens: blackboard, daar doen mijn docenten helemaal niet aan (enkele uitzonderingen daargelaten) (Anneke Neijt is op dit moment de enige die blackboard gebruikt, maar sinds het begin van het jaar heeft ze alleen nog 'Welkom in een nog lege cursus syntaxisonderzoeksgroep' erop gezet...)
Het ligt ook veel aan de vakken die je volgt, denk ik. Sommige vakken kosten meer tijd dan andere.
Mja, ik heb ook 6 vakken en honours (dus de studiedruk van nog een vak), maar zoals gezegd, ik vind het niet zo zwaar. Aan de andere kant voer ik ook niet meer uit dan de echt noodzakelijke dingen. Opdrachten voor moderne letterkunde of argumentatieleer maken? Pf, kan in het college ook wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten