Ik weet niet precies wat men onder gelukkig zijn verstaat. Ik weet niet precies wat het is, maar ik weet dat ik het niet ben en daar wil ik graag vanaf.
Eigenlijk is het allemaal vorig jaar begonnen. Ik heb de eerste 3 jaar op middelbare school in een klas gezeten met allemaal aardige en intelligente mensen waar ik het goed mee kon vinden. Als een van de weinige van mijn klas koos ik het profiel C&M, en kwam ik in een klas met een totaal ander soort mensen terecht (als ik dat zo mag zeggen). Hoewel ze allemaal best aardig zijn, voelde ik me er absoluut niet in thuis. Denk aan vriendengroepen waar je niet inkomt. Mede doordat, vond ik de 4e verschrikkelijk. Als ik thuis kwam was ik doodmoe van het lawaai en gezeur van iedereen op school.
Buitenschool, op hockey was er ook niets aan. Ik was een van de weinige fanatieke spelers in het team, het grootste deel hield meer van roken langs het veld dan hockeyen.
In diezelfde periode werd ik ziek. Een voorhoofdsholteontsteking die maar niet overging, eindeloze antibioticakuren en bezoeken bij een knoarts die niets opleverde. Voor mij was het jaar afgeschreven en hoefde het niet meer.
Op dat moment, nu ongeveer een jaar geleden, merkte ik eigenlijk voor het eerst dat ik me niet meer gelukkig voelde. Het interesseerde me allemaal niet meer, en dat is niets voor mij. Ik noemde het maar een dip, met af en toe hoogte-, maar vooral veel dieptepunten. Ik was te moe om dingen af te spreken, en wilde niets horen van vriendinnen die wel in een leuke klas terecht waren gekomen. Ik kon niet wachten totdat het zomervakantie was.
In de zomervakantie ben ik met mijn ouders en zusje naar Peru gegaan. We maakten een groepsreis en ik heb daar de vakantie van m’n leven gehad. Langzaam aan werd ik weer iets blijer en kon ik weer ergens van genieten. Heb zelfs een keer het gevoel gehad dat ik helemaal gelukkig was. Eenmaal thuis was het snel weer over. Heb m’n best gedaan het gevoel te “bewaren” enz, maar na een tijd zijn het meer herinneringen en is het toch anders. Nog altijd heb ik een soort heimwee/ verlangen naar Peru en de dingen die ik daar heb meegemaakt.
Inmiddels zit ik in de 5e en heb ik nu een leukere klas en een beter hockeyteam. Toch voel ik me niet helemaal goed. Ik denk dat het er ‘m in zit dat ik te weinig leuke dingen heb om te doen. Ik weet niet goed wat ik nog leuk vind. Was altijd dol om lezen, maar vind er nu niets meer aan. Boeken vallen me steeds weer tegen. Hockeyen vind ik veel leuker om te doen dan in vergelijking met vorig jaar, maar is het nog niet helemaal. Nog steeds ben ik te moe en druk met school om ’s middags met vriendinnen af te spreken. Van uitgaan komt niet veel, op vrijdagmiddag ben ik kapot van de hele week. Het constante wachten op school, het eigenlijk niets doen, verspilde tijd, luisteren naar opmerkingen waar niet over na gedacht is etc,
Het enige leuke dat ik leuk heb gevonden vanaf de zomervakantie waren de danslessen voor een bal waar ik aan meegedaan heb. Elke zaterdagavond moest er 3 uur geoefend worden om de openingsdans te leren. Dit vond ik heel gezellig om te doen. Het bal is geweest en viel een klein beetje tegen: omdat ik me er teveel op verheugd had denk ik. Normaal doe ik dat niet bij dingen, dan valt het namelijk altijd mee, maar dit keer dus wel :/. Anyway, de danslessen zijn dus over en ben “bang” dat ik nu met lege saaie zaterdagavonden blijf zitten. Zondag vind ik ook geen leuke dag, dus heb nu ook geen weekend meer om naar uit te kijken.
Het komt misschien over op een algemene-puber/je-moet-jezelf-vinden-dip, maar heb het idee dat dat het toch niet helemaal is. Wat ik precies wil weet ik niet. In ieder geval me weer blijer voelen, meer genieten, maar ik weet niet hoe. Het is ook niet dat ik niet m’n best ervoor doe, maar het lukt gewoon niet. Ik weet ook best dat het allemaal nog veel erger kan enz, maar goed. Misschien is “get a life” nog wel het beste op me van toepassing, maar zie op dit moment niet in hoe. Begin in januari met stijldanslessen waar ik wel zin in heb, maar wil niet zolang wachten met veranderen, maar nu.
Het is een beetje lang geworden, sorry daarvoor. Weten jullie hoe ik met deze situatie om moet gaan en hoe ik me weer beter kan voelen? Of weet je misschien iets anders waar ik wat aan kan hebben?
In ieder geval bedankt voor het lezen.
|