Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2005, 22:42
Cookie
Cookie is offline
Ik heb een vraagje.
Normaal gesproken had ik altijd best wel veel honger. Ik at niet echt veel maar ook niet weinig. Vooral in de winter als het kouder werd ging ik meer eten.

Maar de laatste tijd eet ik juist veel minder...waar ik eerst echt wel 4 boterhammen nodig had, heb ik nu ruim voldoende aan 3. Ik heb ook geen zin meer in tussendoortjes enz. Dit duurt nu al een tijdje. Weet niet precies hoelang.

Je zou verwachten dat ik ook minder energie heb maar dat is niet zo.. eigenljk juist meer. Kan moeilijk 10 meter lopen zonder een sprongetje te maken af en toe .

Maar toch, ik vind het raar. Mijn moeder denk dat het komt doordat ik misschien utigegroeid ben en alleen ''onderhoudsvoeding'' nodig heb. Maar toch. Weet iemand hoe dit kan komen of heeft iemand het zelf gehad?

Oud 13-12-2005, 22:50
Cookie
Cookie is offline
of moest dit in het grote gezondheids en voedingstopic sorry
Oud 13-12-2005, 23:08
Verwijderd
Sport je ineens veel minder? Als je op gewicht blijft en je je hier lekker bij voelt, zou ik me geen zorgen maken.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 10:50
Broeder
Broeder is offline
Lijkt me toch alleen maar positief?
Oud 14-12-2005, 11:16
Verwijderd
Nouja, te weinig eten is ook niet goed. Maar ik vind de verklaring van je moeder wel enigszins plausibel. Alleen ben ik geen expert op dat gebied.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 11:31
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik denk dat je eet zoveel als je nodig hebt. Misschien is het een tijdelijk iets. Zolang je maar een fatsoenlijke hoeveelheid eet, zal er niet zoveel aan de hand zijn.

(ik heb zo´n fases ook wel)
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 11:58
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Snees schreef op 14-12-2005 @ 00:08 :
Sport je ineens veel minder? Als je op gewicht blijft en je je hier lekker bij voelt, zou ik me geen zorgen maken.
Nee, dat niet. Fiets elke dag een half uur heen en een half uur terug naar het station en rij zon 4 keer per week paard. En dat is al een tijdje zo dus
Oud 14-12-2005, 13:24
Verwijderd
Drie boterhammen en avondeten is geen 'onderhoudsvoeding', tenzij je heel klein bent. Het kan best dat je een periode minder trek hebt, op zich is dat niet zo erg, als je maar voldoende en gezond eet (drie boterhammen op een dag is wel erg weinig (vier is btw ook niet veel)).
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 13:44
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-12-2005 @ 14:24 :
Drie boterhammen en avondeten is geen 'onderhoudsvoeding', tenzij je heel klein bent. Het kan best dat je een periode minder trek hebt, op zich is dat niet zo erg, als je maar voldoende en gezond eet (drie boterhammen op een dag is wel erg weinig (vier is btw ook niet veel)).
3 boterhammen is middageten 's ochtends eet ik vaak een plakje roggebrood of een beschuit of een boterham.
Oud 14-12-2005, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Cookie schreef op 14-12-2005 @ 14:44 :
3 boterhammen is middageten 's ochtends eet ik vaak een plakje roggebrood of een beschuit of een boterham.
Dan is het nog weinig dus.

Ik zou er voorzorgen dat het iig niet nog minder wordt. En liefst iets meer. Kies dingen die je lekker vindt (het beste is wel een beetje gezonde dingen als een mueslireep, sultana, liga, fruit, yoghurt, ontbijtkoek, ...) en eet die bv. als tussendoortjes.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 15:05
Verwijderd
Vier boterhammen weinig?
Ik eet op een dag vier boterhammen en avondeten en ik ben echt niet dun ofzo. Wel klein overigens, maar ook niet ZO klein
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 15:07
Mara
Mara is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 14-12-2005 @ 16:05 :
Vier boterhammen weinig?
Ik eet op een dag vier boterhammen en avondeten en ik ben echt niet dun ofzo. Wel klein overigens, maar ook niet ZO klein
2000 kcal per dag gemiddeld voor een vrouw. Als je echt klein bent (onder de 1,60) kan je misschien ook wel 1800 rekenen. Anyway, welke waarde je nu neemt, dat red je niet met 4 boterhammen en avondeten.

Dat je niet uberdun bent (er vanuitgaand dat dat zo is, en je geen vertekend zelfbeeld hebt) komt door gewenning van je lichaam. Of het gezónd is is een tweede.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 14-12-2005 @ 16:07 :
2000 kcal per dag gemiddeld voor een vrouw. Als je echt klein bent (onder de 1,60) kan je misschien ook wel 1800 rekenen. Anyway, welke waarde je nu neemt, dat red je niet met 4 boterhammen en avondeten.

Dat je niet uberdun bent (er vanuitgaand dat dat zo is, en je geen vertekend zelfbeeld hebt) komt door gewenning van je lichaam. Of het gezónd is is een tweede.
hm.
Nou ja, ik weet van mezelf dat ik niet dun ben, maar ook zeker niet dik. Strikt genomen heb ik gewoon een normaal figuur denk ik (wat niet betekent dat ik mezelf niet (te) dik kan vinden, maar dat is een ander verhaal ) Ik ben 1.62 dus het valt mee, met het klein zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 15:14
Mara
Mara is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 14-12-2005 @ 16:13 :
hm.
Nou ja, ik weet van mezelf dat ik niet dun ben, maar ook zeker niet dik. Strikt genomen heb ik gewoon een normaal figuur denk ik (wat niet betekent dat ik mezelf niet (te) dik kan vinden, maar dat is een ander verhaal ) Ik ben 1.62 dus het valt mee, met het klein zijn.
Ik denk dat bijna iedere vrouw wel buien heeft waarin ze zich dik voelt

Het is gewoon een feit dat mensen denken dat weinig eten al genoeg is. Ze eten (zoals jij bijv.) 4 boterhammen en avondeten, komen er niet van aan, conclusie: "Dan is het genoeg". Het is echter gewoon gewenning van je lichaam.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 16:15
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 14-12-2005 @ 16:05 :
Vier boterhammen weinig?
ik eet 10 boterhammen en ben wel dun... dat zegt vrij weinig. Een mens heeft gewoon een bepaalde hoeveelheid nodig. Je lichaam past zich wel enigsinds aan op minder, maar dat maakt het niet beter...
Oud 14-12-2005, 18:14
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 14-12-2005 @ 16:07 :

Gaan we weer Ondertussen begin ik te vermoeden dat het even goed zelfbedrog van de andere kant kan zijn. Waarom zou het gewenning van je lichaam zijn als je vier boterhammen eet en geen gewenning als je er tien eet? Misschien kom je er niet van aan, nee, maar of het gezond is...

*schudt hoofd* Als niet vaak ziek wordt, er gezond uitziet (glanzend haar, kleur op de wangen, heldere ogen, etcetera, etcetera), een goede conditie heeft en genoeg energie, helder kan nadenken, emotioneel stabiel is, kortom, als iemand zich gewoon góed voelt, dan is het toch ónzin om te zeggen dat ze te weinig eten binnenkrijgen? Ookal is het dan minder dan jullie beweren dat goed voor je is...

*kauwt op dropje* Ik ga maar weer essays schrijven...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 19:04
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Morgan schreef op 14-12-2005 @ 19:14 :
Gaan we weer Ondertussen begin ik te vermoeden dat het even goed zelfbedrog van de andere kant kan zijn. Waarom zou het gewenning van je lichaam zijn als je vier boterhammen eet en geen gewenning als je er tien eet? Misschien kom je er niet van aan, nee, maar of het gezond is...

*schudt hoofd* Als niet vaak ziek wordt, er gezond uitziet (glanzend haar, kleur op de wangen, heldere ogen, etcetera, etcetera), een goede conditie heeft en genoeg energie, helder kan nadenken, emotioneel stabiel is, kortom, als iemand zich gewoon góed voelt, dan is het toch ónzin om te zeggen dat ze te weinig eten binnenkrijgen? Ookal is het dan minder dan jullie beweren dat goed voor je is...

*kauwt op dropje* Ik ga maar weer essays schrijven...
Eens! Of je op een gezonde manier met eten omgaat, en eet waar je lichaam om vraagt, is veel belangrijker dan de exacte hoeveelheid. Hoewel het zeker niet slecht zou zijn als de TS meer zou eten.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 19:14
.Pure
.Pure is offline
Citaat:
Broeder schreef op 14-12-2005 @ 11:50 :
Lijkt me toch alleen maar positief?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 19:28
remy476
remy476 is offline
ik ben daat sinds een maand ook last van:

ben nu al 5 kilo afgevallen
bijna geen noep tussendoor
minder avondeten

komt wel weer goed denk ik
Oud 14-12-2005, 19:38
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Experiment schreef op 14-12-2005 @ 20:04 :
Eens! Of je op een gezonde manier met eten omgaat, en eet waar je lichaam om vraagt, is veel belangrijker dan de exacte hoeveelheid. Hoewel het zeker niet slecht zou zijn als de TS meer zou eten.
Toen ik anorexia had, vroeg m'n lichaam om niets, ik kon alles, ik sporte 3x per week, gymde 2x per week en liep jongens eruit met coupertest ed. Als je uitgaat van honger ed is bull en gewenning en zit ook nog tussen je oren vaak. Je moet met verstand met eten omgaan, zeker als je weet dat je te weinig eet.
Je merkt het snel genoeg, als jij aankomt van wat meer eten tijdens de feestdagen, kan het goed zijn dat je lichaam op spaarstand werkt, hoe goed je je ook voelt.
Ik eet 10 boterhammen per dag als ik om 6 uur op moet. Als ik om 9 uur op moet 8. Ik kom geen kilo aan, sterker nog, ik ben pas nog 4 kilo afgevallen, de kilo's die ik in de zomervakantie erbij gekregen had. Ik heb met sinterklaas een halve kilo marsepein en 4 grote chocoladeletters gegeten en ik kom nog niet aan. Omdat mijn stofwisseling goed werkt, doordat ik regelmatig en goed eet.
Oud 14-12-2005, 19:49
Mara
Mara is offline
@Morgan: Zie Gothic's post. Je lichaam past zich aan aan wat het binnenkrijgt. Op een gegeven moment kan het dus om niks vragen.

En ja, het kan natuurlijk wennen aan 10 boterhammen! Aan meer zelfs, anders zouden er geen mensen van 200+ kilo zijn.

Feit is alleen dat er onderzoek gedaan is naar hoeveel een mens nodig is. Onderzoek. Duizenden keren. Daar kwam altijd uit naar voren dat een vrouw gemiddeld 2000 kcal per dag nodig heeft.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 00:32
Verwijderd
Ik merk inderdaad dat mijn lichaam zich aanpast aan hoeveel ik eet.
Zo kan ik in een periode dat ik minder eet, makkelijk een hele dag 'overleven' op een appel en een bord pap,
en een paar weken later kan ik complete pizza's naar binnen schuiven.
Verschilt per periode en zolang je er niet ongezond uit gaat zien e.d. is dat niet zo'n heel groot probleem merk ik.

Als je het echt vervelend vind kan je stukje bij beetje meer gaan eten. Je maag is dan ook meer gewend, en het duurt dan langer voordat je het gevoel hebt dat je vol bent, en dus eet je dan meer.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 10:37
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
Cookie schreef op 13-12-2005 @ 23:42 :
Ik heb een vraagje.
Normaal gesproken had ik altijd best wel veel honger. Ik at niet echt veel maar ook niet weinig. Vooral in de winter als het kouder werd ging ik meer eten.

Maar de laatste tijd eet ik juist veel minder...waar ik eerst echt wel 4 boterhammen nodig had, heb ik nu ruim voldoende aan 3. Ik heb ook geen zin meer in tussendoortjes enz. Dit duurt nu al een tijdje. Weet niet precies hoelang.

Je zou verwachten dat ik ook minder energie heb maar dat is niet zo.. eigenljk juist meer. Kan moeilijk 10 meter lopen zonder een sprongetje te maken af en toe .

Maar toch, ik vind het raar. Mijn moeder denk dat het komt doordat ik misschien utigegroeid ben en alleen ''onderhoudsvoeding'' nodig heb. Maar toch. Weet iemand hoe dit kan komen of heeft iemand het zelf gehad?

ik heb hetzelfde ik eet ook sinds een tijd minder maar ik weet ook niet echt waar het door komt ..

misschien zit je tegen een griep oid aan ?
Oud 15-12-2005, 12:48
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 15-12-2005 @ 11:37 :
ik heb hetzelfde ik eet ook sinds een tijd minder maar ik weet ook niet echt waar het door komt ..

misschien zit je tegen een griep oid aan ?
Nee denk het niet want dan voelde ik me wel beroerder. Ben niet verkouden (heb het wel sneller koud de laatste tijd) maar verder voel ik me eigenlijk supergoed.
Oud 15-12-2005, 13:05
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Cookie schreef op 15-12-2005 @ 13:48 :
(heb het wel sneller koud de laatste tijd)
dat kan komen omdat je minder eet
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:12
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 15-12-2005 @ 14:05 :
dat kan komen omdat je minder eet
Ja dat zou kunnen maar ik bevries nog niet hoor
Oud 15-12-2005, 16:48
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Gothic schreef op 14-12-2005 @ 20:38 :
Ik zeg toch, dat je er gezond mee om moet gaan? Ik bedoelde alleen te zeggen, dat het mij geen probleem lijkt om 4 boterhammen per dag te eten i.p.v zes of zo, als je gewoon lekker eet waar je zin hebt, je goed voelt over je lijf, geen eetstoornis oid, dan lijkt het met beter om dat gewoon te blijven doen dan obsessief die 2000 calorien gaan halen. Dan ga je veel te veel op je eten letten en dat is ook niet goed.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 17:58
Apomes
Apomes is offline
Ijzer tekort
Oud 15-12-2005, 18:00
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Apomes schreef op 15-12-2005 @ 18:58 :
Ijzer tekort
ikke?
Oud 15-12-2005, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Experiment schreef op 15-12-2005 @ 17:48 :
Ik zeg toch, dat je er gezond mee om moet gaan? Ik bedoelde alleen te zeggen, dat het mij geen probleem lijkt om 4 boterhammen per dag te eten i.p.v zes of zo, als je gewoon lekker eet waar je zin hebt, je goed voelt over je lijf, geen eetstoornis oid, dan lijkt het met beter om dat gewoon te blijven doen dan obsessief die 2000 calorien gaan halen. Dan ga je veel te veel op je eten letten en dat is ook niet goed.
mee eens.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:41
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Experiment schreef op 15-12-2005 @ 17:48 :
Ze zegt: vroeger had ik veel honger, ik at niet heel veel...

Nu heeft geen honger meer en eet ze opeens veel minder... Daar reageer ik op.
Oud 15-12-2005, 22:28
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Cookie schreef op 15-12-2005 @ 19:00 :
ikke?
Door een tekort van Ijzer gaat ook je eetlust omlaag, vandaar dus
Oud 15-12-2005, 23:01
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Apomes schreef op 15-12-2005 @ 23:28 :
Door een tekort van Ijzer gaat ook je eetlust omlaag, vandaar dus
Oww, en hoe kom ik erachter of ik daadwerkelijk een ijzertekort heb?
Oud 16-12-2005, 09:20
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Cookie schreef op 16-12-2005 @ 00:01 :
Oww, en hoe kom ik erachter of ik daadwerkelijk een ijzertekort heb?
Dokter laten testen of bij een alternatief iemand, want bij de dokter komt er meestal niet zoveel uit, zolang je tussen de gemiddelde zit, is het ok...

Volgens de dokter was ik kerngezond en bij zo'n alternatief iemand bleek ik een hoop tekorten te hebben...

Wat je overgens al zelf kunt doen is vitaminepillen slikken en dingen eten met veel ijzer erin. Appelstroop, brocoli en spinazie worden vaak genoemd...
Oud 16-12-2005, 20:50
Yerli
Yerli is offline
Misschien ben je verliefd..
Oud 16-12-2005, 21:30
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Yerli schreef op 16-12-2005 @ 21:50 :
Misschien ben je verliefd..
nee want ik slaap nog wel en kan ook nog aan normale dingen denken

Regels voor berichten