Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2006, 23:54
luchtloper
luchtloper is offline
De muziek in films is natuurlijk altijd belangrijk voor de sfeer, en door die sfeer weer eens vaker apart te horen dmv filmmuziek te beluisteren, kan best leuk zijn. Dit kan bijvoorbeeld op gewone popmuziek lijken, maar klassieke filmmuziek vind ik zelf het mooiste. Ondertussen heb ik al aan filmmuziek:

-Finding Nemo OST
-Harry Potter II OST
-Harry Potter III OST
-Ice Age OST
-The Incredibles OST
-The Lion King OST
-The Matrix soundtrack
-The Matrix Revolutions soundtrack
-Alice's adventures in Wonderland OST
-Forrest Gumb soundtrack
-Saving Private Ryan soundtrack
-The Time Machine OST
-War of the Worlds OST (2005)
-Aladdin OST
-Harry Potter I OST
-Passion by Peter Gabriel
-Sings OST
-Animatrix soundtrack
-Close Encounters of the Third Kind OST
-Final Fantasy The spirits within OST
-GTA vice city soundtrack
-Jurassic Park - The lost world OST
-Birdy OST by Peter Gabriel
-Van Helsing OST
-The Corpse Bride soundtrack
-Edward Scissorhands OST
-Harry Potter & the Goblet of Fire OST
-Lord of the Rings - The Two Towers OST
-Lord of the Rings - Return of the King OST
-Metroid Prime soundtrack
-Chicken Little soundtrack
-Jesus Christ Superstar soundtrack
-Matrix Reloaded soundtrack
-Nightmare Before Christmas soundtrack
-Polar Express OST
-Sommersby OST
-A bug's life soundtrack
-Charly and the Chocolate Factory OST
-King Kong OST (2005)
-March of the Penguins OST
-Pirates of the Caribbean soundtrack
-Spiderman II soundtrack
-Steamboy OST
-Chicken Run OST
-Dragonquist VIII symphonic suite
-E.R. soundtrack
-I, Robot OST
-Looney Tunes: Back in Action OST
-Madagascar OST
-The Hulk OST
-The Parent Trap OST
-Metal Gear Solid 2 OST
-Metal Gear Solid 3 OST

mijn vraag was dus, wie beluistert hier ook wel eens filmuziek, en is het dan ook klassieke filmmuziek? En vertel er daarna ook meer over.
Oud 12-02-2006, 01:30
Carn
Carn is offline
als ik aan filmmuziek denk dan denk ik gewoon aan muziek die speciaal gecomponeerd is voor betreffende film (dus niet een zooi hippe bands op een cdtje). Maar hier is laatst al een thread over geweest:

http://forum.scholieren.com/showthre...ght=filmmuziek
Oud 12-02-2006, 10:09
Verwijderd
Op veel boards vinden 'we' (orchestrale) filmmuziek soms een beetje mat. De mensen die het schrijven weten vaak wel hoe ze gebruik moeten maken van een orkest en hoe ze een sfeer kunnen bouwen, maar het is nauwelijks kunst an sich te noemen. Het zijn meestal stukken zonder duidelijk begin en eind, ontwikkeling, ideeën, etc.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 10:18
JaJ
JaJ is offline
Filmmuziek van Lotr en the matrix vind ik wel goed. Ook Conquest of paradise en dat soort klassiekers, maar ik zoek niet echt speciaal filmmuziek.
Oud 12-02-2006, 10:28
innogen
innogen is offline
De muziek in Amelie vind ik mooi, voor de rest luister ik niet echt specifieke filmmuziek.
Oud 12-02-2006, 11:14
grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
Snees schreef op 12-02-2006 @ 11:09 :
Op veel boards vinden 'we' (orchestrale) filmmuziek soms een beetje mat. De mensen die het schrijven weten vaak wel hoe ze gebruik moeten maken van een orkest en hoe ze een sfeer kunnen bouwen, maar het is nauwelijks kunst an sich te noemen. Het zijn meestal stukken zonder duidelijk begin en eind, ontwikkeling, ideeën, etc.
de muziek is dan ook geschreven als ondersteuning voor films, in veel gevallen niet als zelfstaande onafhankelijke muziek. Maar wat betreft dat begin en eind heb je gelijk, als het op cd uitgebracht moet gaan worden is het jammer dat het teveel samenhangt met de filmbeelden imo.
Oud 12-02-2006, 11:39
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
De filmmuziek van Ennio Morricone is trouwens wel vet.
Oud 12-02-2006, 13:03
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ik heb de soundtrack van Young Guns 2
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 13:57
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Snees schreef op 12-02-2006 @ 11:09 :
Als dat altijd voor je opgaat dan kijk je de verkeerde films.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 15:15
Dato_16
Dato_16 is offline
Hans Zsimmer heeft een aantal hele vette soundtracks geschreven, waaronder de muziek voor Gladiator en The Rock..
Verder is Teardrop van Massive Attack ook geweldig!
Ik hou wel van filmmuziek!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 15:17
Carn
Carn is offline
Citaat:
Carn schreef op 18-04-2005 @ 22:06 :
John Williams
Brian Tyler
Terry Goldsmith
Harry-Gregson Williams
Howard Shore
Hans Zimmer
Klaus Badelt
zo zijn er nog wel n berg
Oud 12-02-2006, 16:15
Dato_16
Dato_16 is offline
Citaat:
Carn schreef op 12-02-2006 @ 16:17 :
Howard Shore heeft toch de muziek voor lord Of The Rings geschreven?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 16:29
luchtloper
luchtloper is offline
Citaat:
Dato_16 schreef op 12-02-2006 @ 17:15 :
Howard Shore heeft toch de muziek voor lord Of The Rings geschreven?
ja

Harry-Gregson Williams is van metal gear solid en dat is ook wel

danny elfman is ook wel leuk
klaus badelt's the time machine is ook maar de film is slecht
Oud 12-02-2006, 17:09
Carn
Carn is offline
nou ja, probleem van tegenwoordig vind ik vaak heel die Zimmer-toestand. Zimmer heeft een bedrijf, Media Ventures, waarbij componisten zoals Gregson-Williams, Trevor Rabin en Badelt bij zijn aangesloten. Zimmer bedenkt misschien wat thema's of adviseerd alleen en laat de rest het hele verhaal uitwerken. Dus als er tegenwoordig staat "Music by Hans Zimmer" dan kan het goed zijn dat de beste man misschien niet eens een feitelijk stukje muziek voor die film heeft geschreven.

Als je de muziek van de Metal Gear Solid games pakt en dat vergelijkt met bv de soundtrack van The Rock, dan merk je dat men toch wel uit dezelfde rivier zit te vissen. Alhoewel Williams wat meer percussiedingen gebruikt (check Enemy of the State).

Mn favo momenteel blijft Brian Tyler's soundtrack voor Children of Dune.
Oud 18-02-2006, 11:23
tapir
tapir is offline
naast de muziek van Amélie (die hier al ergens genoemd is) vind ik de soundtrack van Dancer in the Dark (met Björk!) heeeel cool! Luistert allen!
Oud 18-02-2006, 11:42
Jolt
Jolt is offline
Bij Crash zit goede muziek
Oud 18-02-2006, 12:01
Droyd
Droyd is offline
Ik heb de muziek van de films predator 1 (Alan Silvestri) en die van The Usual Suspects (John Ottman)

Het is altijd leuk als je muziek van dezelfde componist herkent in andere films (door dezelfde klanken die terugkeren etc)
Oud 18-02-2006, 12:53
K-pax
K-pax is offline
Lekker rustig, de muziek van Solaris. Volume hoog met je koptelefoon op internetten maar.
Oud 18-02-2006, 12:56
matt trakker
matt trakker is offline
bernard herrmann icm alfred hitchcock of in taxi driver
Oud 18-02-2006, 14:30
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Download het album Directors Cut van Fantômas

Staan o.a. nummers van The Godfather, Cape Fear en Twin Peaks op.
Ze zijn wel geremixed door de band, als je het niet trekt kan je nog altijd het album downloaden met de orginele versies.
Oud 18-02-2006, 14:47
luchtloper
luchtloper is offline
ik heb die Twin Peaks muziek origineel, niet gedownload
Oud 18-02-2006, 15:30
K-pax
K-pax is offline
Citaat:
luchtloper schreef op 18-02-2006 @ 15:47 :
ik heb die Twin Peaks muziek origineel, niet gedownload
oei goede meuk

Bedenk me net, de muziek bij Spirited Away is ook wel vet.
Oud 18-02-2006, 18:39
Verwijderd
25th hour ost
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 12-02-2006 @ 14:57 :
Als dat altijd voor je opgaat dan kijk je de verkeerde films.
Dat denk ik toch niet. Noem eens een film waarvan de muziek an sich ijzersterk is. Morricone was een heel creatieve componist, dat geef ik toe (de motieven uit Once upon a time...). Ook John Williams heeft knap werk op zijn naam staan, maar meer dat ik denk van 'dat heeft 'ie knap opgelost/dat past goed bij de situatie' dan 'wat een expressie, hier kan ik urenlang naar luisteren'.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 20:51
luchtloper
luchtloper is offline
ik heb nu Dragon Quest VIII Symphonic Suite Complete CD-Box
Oud 18-02-2006, 21:51
Saaaz
Saaaz is offline
Ik zweer bij Danny Elfman muziek! De mooiste soundtrack die hij heeft gemaakt vind ik tot nu toe nog Edward scissorhands... Al vind ik die van Big Fish ook vet! De muziek is in combinatie met de films van Tim Burton echt prachtig en sfeer scheppend...

Heb verder nnog een aantal soundtracks van John Williams (Harry potter 1 en 3, angela's ashes, the terminal) Fijne muziek, vooral om een dans op te maken (ik doe ballet dus daarom heb ik lekker veel filmmuziek, das leuk om op te dansen )
Oud 19-02-2006, 00:41
milhaud
milhaud is offline
Citaat:
Snees schreef op 18-02-2006 @ 21:04 :
Noem eens een film waarvan de muziek an sich ijzersterk is.
Kijk maar eens naar een Fellini film.

Denk maar even aan de filmpartituren van Phil Glass (waaronder - toegegeven - ook zwakkere voorbeelden te noemen zijn) als we binnen "mainstream"/Hollywood blijven. Het is misschien flauw om te vermelden dat Prokofiev ook veel filmmuziek componeerde.

Ik denk niet dat je hard kunt maken dat Morricone geen "kunst" is. Waar trek je de grens?

Het probleem, en daarmee doel ik op het slechte imago van (Hollywood)filmmuziek is dat componisten als Elfman en Williams, vaklieden mag men gerust zeggen, maar ook mindere goden wier namen ik hier niet zal noemen - veelvuldig gebruik maken van de zogenaamde "Schillinger-techniek", een compositietechniek gebaseerd op numerieke verhoudingen en dergelijke. Ik denk dat de oorzaak van de "eentonigheid" (en dat zeg ik met enig gevoel voor sarcasme) daar te zoeken is.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 11:18
Coney Island
Coney Island is offline
Citaat:
Saaaz schreef op 18-02-2006 @ 22:51 :
Ik zweer bij Danny Elfman muziek! De mooiste soundtrack die hij heeft gemaakt vind ik tot nu toe nog Edward scissorhands... Al vind ik die van Big Fish ook vet! De muziek is in combinatie met de films van Tim Burton echt prachtig en sfeer scheppend...
Ik luister ook veel naar Danny Elfman, Edward Scissorhands is idd geweldig.
Verder luister ik heel erg veel naar de soundtrack van Requiem For A Dream, van Clint Mansell. Maar die is niet zo 'klassiek'achtig.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 12:05
Carn
Carn is offline
Citaat:
Mr. Bungle schreef op 18-02-2006 @ 15:30 :
Download het album Directors Cut van Fantômas

Staan o.a. nummers van The Godfather, Cape Fear en Twin Peaks op.
Ze zijn wel geremixed door de band, als je het niet trekt kan je nog altijd het album downloaden met de orginele versies.
geremixed? gecovered bedoel je.
Oud 19-02-2006, 13:42
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Citaat:
Carn schreef op 19-02-2006 @ 13:05 :
geremixed? gecovered bedoel je.
klopt
Oud 19-02-2006, 17:53
reminiscent
reminiscent is offline
Alles van Craig Armstrong.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 19:55
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
(...) Ook John Williams heeft knap werk op zijn naam staan, maar meer dat ik denk van 'dat heeft 'ie knap opgelost/dat past goed bij de situatie' dan 'wat een expressie, hier kan ik urenlang naar luisteren'.
Puur een kwestie van smaak. Williams' composities zijn de werken bij uitstek waar ik uren naar kan luisteren. In mijn oren zitten er scheepsladingen vol drama, sfeer, karakter én expressie in.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Nebula schreef op 21-02-2006 @ 20:55 :
Puur een kwestie van smaak. Williams' composities zijn de werken bij uitstek waar ik uren naar kan luisteren. In mijn oren zitten er scheepsladingen vol drama, sfeer, karakter én expressie in.
Ik ontken ook niet dat filmmuziek heel mooi kan zijn. Sterker nog, 95% van de muziek die in de oren van iedereen hier ontzettend mooi is, zou door professionele critici als Vestdijk de grond in geschreven worden. Het is heel moeilijk om absolute waarde aan een compositie toe te kennen, true. IMHO zit er alleen minder inhoud aan bijvoorbeeld Williams' stukken. Ze zijn puur geschreven op sfeer en gevoel. Dat kan heel lekker zijn om naar te luisteren, net zoals bijvoorbeeld walsjes van Chopin. Het gaat alleen niet erg diep qua ideeën. Ik ben er zelf ook nog ontzettend over na aan het denken, dus ik vind het ook lastig om er iets zinnigs over te zeggen. Maar ik ben steeds meer geneigd om te denken dat echt toffe muziek niet altijd toegankelijk (qua emoties) is. Mooi en luisterbaar is meer een randvoorwaarde dan doel.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 21:49
Verwijderd
Citaat:
milhaud schreef op 19-02-2006 @ 01:41 :
Het probleem, en daarmee doel ik op het slechte imago van (Hollywood)filmmuziek is dat componisten als Elfman en Williams, vaklieden mag men gerust zeggen, maar ook mindere goden wier namen ik hier niet zal noemen - veelvuldig gebruik maken van de zogenaamde "Schillinger-techniek", een compositietechniek gebaseerd op numerieke verhoudingen en dergelijke. Ik denk dat de oorzaak van de "eentonigheid" (en dat zeg ik met enig gevoel voor sarcasme) daar te zoeken is.
Ik heb even gegoogled op Schillinger. Meestal sta ik ontzettend argwanend tegenover zulke 'numerieke' technieken (twaalftoonsreeksen etc.); ten dele is dat een vooroordeel, ten dele ervaring. Wat me bij Schillinger tegenstaat is dat het zo opgeklopt 'wiskundig' moet overkomen, bijna als een soort rechtvaardiging van de ideeën die zo'n man heeft. Ik ben nu alleen niet in staat om dat allemaal te bestuderen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 22:17
Twanos
Twanos is offline
De afsluiter van Trainspotting.

Born slippy

(niet echt wat jij bedoelde met filmmuziek maar toch.. geniaal!)
Oud 21-02-2006, 22:18
Verwijderd
Ik ben wel vrij dol op de filmmuziek van American Beauty.

En ik beluister nu allemaal minimal music (en 'varianten' daarop) voor school, en ik moet zeggen dat 'Belly of an architect' van Wim Mertens en al die filmmuziek van Philip Glass toch ook wel echt prachtig is
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 22:22
Paniccore
Paniccore is offline
sommige soundtracks zijn wel goed ja. Amelie is een kutfilm, maar de soundtrack is leuk. Zo ook die van Goodbye Lenin, ook door Yann Tiersen.

Laatst heb ik Friday Night Lights gezien. Daar is de soundtrack van Explosions in the Sky. Die muziek haalt de film iig een stuk omhoog. Het past er perfect bij. Leuke film btw
Oud 22-02-2006, 10:56
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Snees schreef op 21-02-2006 @ 22:35 :
Ik ontken ook niet dat filmmuziek heel mooi kan zijn. Sterker nog, 95% van de muziek die in de oren van iedereen hier ontzettend mooi is, zou door professionele critici als Vestdijk de grond in geschreven worden. Het is heel moeilijk om absolute waarde aan een compositie toe te kennen, true. IMHO zit er alleen minder inhoud aan bijvoorbeeld Williams' stukken. Ze zijn puur geschreven op sfeer en gevoel. Dat kan heel lekker zijn om naar te luisteren, net zoals bijvoorbeeld walsjes van Chopin. Het gaat alleen niet erg diep qua ideeën. Ik ben er zelf ook nog ontzettend over na aan het denken, dus ik vind het ook lastig om er iets zinnigs over te zeggen. Maar ik ben steeds meer geneigd om te denken dat echt toffe muziek niet altijd toegankelijk (qua emoties) is. Mooi en luisterbaar is meer een randvoorwaarde dan doel.
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Zou je kunnen omschrijven wat jij ongeveer onder "muziek met inhoud" verstaat? (Wat lastig is als je er nog over na aan het denken bent, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig.)

Overigens zou ik zelf Williams' muziek niet allemaal als 'toegankelijk' bestempelen. Vooral zijn moderne experimentele orkestrale composities niet. Maar ik verwacht niet dat veel mensen daar bekend mee zijn (ben ik zelf ook nog niet bijzonder), want het is geen filmmuziek. En dus ook niet on topic.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 11:52
Verwijderd
Garden State OST

Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 15:52
K-pax
K-pax is offline
Citaat:
Backstage schreef op 22-02-2006 @ 12:52 :
Garden State OST

Is hij goed downloadbaar? Laatst die film nog eens gekeken en van genoten.
Oud 22-02-2006, 21:59
milhaud
milhaud is offline
Overigens zou ik zelf Williams' muziek niet allemaal als 'toegankelijk' bestempelen. Vooral zijn moderne experimentele orkestrale composities niet. Maar ik verwacht niet dat veel mensen daar bekend mee zijn (ben ik zelf ook nog niet bijzonder), want het is geen filmmuziek. En dus ook niet on topic. [/B]

Ik heb nog nooit iets gelezen over Williams als experimenteel componist en dat is toch wel een traditie waar ik goed bekend mee ben.

Wat noem je "experimenteel"?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 02:44
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Dat denk ik toch niet. Noem eens een film waarvan de muziek an sich ijzersterk is. Morricone was een heel creatieve componist, dat geef ik toe (de motieven uit Once upon a time...). Ook John Williams heeft knap werk op zijn naam staan, maar meer dat ik denk van 'dat heeft 'ie knap opgelost/dat past goed bij de situatie' dan 'wat een expressie, hier kan ik urenlang naar luisteren'.
The Hours, met muziek van philip glass bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 11:54
Rioto
Mean machine
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten