Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2006, 21:47
Papillonne
Papillonne is offline
Het valt mij vaak op dat jongens en mannen het hebben over 'wijven' in plaats van over 'meisjes/vrouwen'. Vooral in groepsverband lijkt het stoer met deze term te gooien. Intussen voel ik me niet bijzonder vereerd met deze grove benaming (mij noemen ze op dat moment geen wijf, maar ik ga ervanuit dat dat verandert op het moment dat ik weg ben). Hebben ze niet door dat dit kwetsend kan zijn voor vrouwen? Een wijf klinkt namelijk vooral als iemand die 'neukbaar' is om het maar zo te noemen, niet iemand die je respecteert en bewondert om haar intelligentie/humor/gezelligheid/attentheid/etc. Soms klinkt het zelfs heel negatief, juist iemand waar je ernstig op neerkijkt.
Vervolgens probeer ik het eens en spreek ik over wijven, word ik direct uitgescholden en mag ik vrouwen niet zo noemen? (Ik vroeg: en hoe is het met jouw wijf? Nou de kamer was te klein). Alleen zijzelf hebben het recht hun vriendin 'hun wijf' te noemen.

Heeft iemand een verklaring?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2006, 22:46
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Zoiets als 'wat een lekker wijf'? Ik denk dat dat gewoon slang is, net als meiden het hebben over 'lekker stuk' ofzo. Ik hoor het woord ook wel eens gebruikt worden, óók door meiden, als het gaat om iemand die je echt niet mag: "wat een kut-wijf". Tja. Flatteus is het in ieder geval niet. Ik gebruik het bijna nóóit. Goed hè.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 23:48
Papillonne
Papillonne is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-02-2006 @ 23:46 :
Ik gebruik het bijna nóóit. Goed hè.
Ik ben trots op je!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:03
Nonaj
Nonaj is offline
Volgens mij noemen ze inderdaad alleen hun vriendin zo (die moeten ze ook wel neukbaar vinden anders was het waarschijnlijk hun vriendin niet), meisjes die ze aantrekkelijk vinden, of anders meisjes die ze absoluut niet mogen. Als het gewoon vrienden van je zijn hoef je denk ik niet bang te zijn dat ze achter je rug om opeens anders over je gaan praten.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:07
Papillonne
Papillonne is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 18-02-2006 @ 01:03 :
Volgens mij noemen ze inderdaad alleen hun vriendin zo (die moeten ze ook wel neukbaar vinden anders was het waarschijnlijk hun vriendin niet), meisjes die ze aantrekkelijk vinden, of anders meisjes die ze absoluut niet mogen. Als het gewoon vrienden van je zijn hoef je denk ik niet bang te zijn dat ze achter je rug om opeens anders over je gaan praten.
Dat snap ik op zich wel, maar ik was vooral benieuwd naar de psychologische verklaring van hun gedrag....
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:17
Vice
Vice is offline
Nee, maar ik heb er zelf nooit problemen mee.
Oud 18-02-2006, 00:26
Verwijderd
Ik gebruik het regelmatig maar dan niet in de zin van 'neukbare wijven' maar meer in de zin van 'lichtelijk ordinaire wijven'.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:30
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Citaat:
Papillonne schreef op 17-02-2006 @ 22:47 :
niet iemand die je respecteert en bewondert om haar intelligentie/humor/gezelligheid/attentheid/etc.
Duh
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:39
Verwijderd
Ik vind het niet zo lekker in de mond liggen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:47
Ruudje
Ruudje is offline
Als ik het gebruik, is het enkel in sarcastisch zin.
Mocht ik ooit een bloedmooi exemplaar van het vrouwelijke geslacht beminnen, dan zal ik uiteraard onder geen enkele voorwaarde dit woord gebruiken (ook al zou het niet bepaald strategisch zijn, daar zou ik het niet niet voor doen).

Ik vraag me overigens ook af in hoeverre relaties waarin de vriend zijn geliefde 'wijf' noemt serieus genomen moeten worden (er even vanuitgaand dat het over een hetero paar gaat). Mocht dit wel het geval zijn, dan zal de dame in kwestie haar neukpartner vast niet kwijt willen raken... misschien wel 'omdat hij toch zo goed is'.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 01:07
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Papillonne schreef op 18-02-2006 @ 00:48 :
Ik ben trots op je!
Overigens merk ik dat 'lekker wijf' of iets dereglijks snel gezegd wordt over een mooie vrouw die je niet persoonlijk kent: tv-sterren, modellen etc. Dan heb ik er ook minder (geen) moeite mee, maar om het op die manier over meiden te hebben die ik echt ken, vind ik ook ongepast. Dan gebruik ik liever 'mooie meid' of 'lekker ding'. (Of mag dat laatste ook niet?)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 04:14
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Man - Vrouw
Kerel - Mokkel
Gast - Wijf

Probleem is?
Oud 18-02-2006, 09:52
Gothic
Gothic is offline
m'n ex had het bij zijn vrienden enzo wel soms over wijven, maar paste zijn taalgebruik gelukkig aan waar ik bij was, dus dat vond ik wel netjes... maar boeiend, laat mensen lekker de taal gebruiken die ze willen, is het voor mij gemakkelijker de mensen uit te kiezen met wie ik wil omgaan
Oud 18-02-2006, 09:56
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 18-02-2006 @ 05:14 :
Man - Vrouw
Kerel - Mokkel
Gast - Wijf

Probleem is?
'wat een lekkere gast!'
'kijk die lekkere kerel!'

'wat een lekker wijf!'
'check dat mokkel!'

Sorry, maar ik vind wijf en mokkel minder sociaal in de oren klinken dan gast en kerel... of ligt dit nu aan mij?

Bovendien klinkt mokkel al alsof het zonder toevoeging gebruikt zou kunnen worden. Wijf wordt meestal gebruikt in combinatie met 'lekker'.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 11:50
Verwijderd
Ranzig wijf, lelijk wijf, asowijf. Volgens mij is de uitdrukking lekker wijf dan nog het meest zeldzaam.
En wijf staat dus duidelijk niet in verhouding tot gast.
Ik vind het termen voor onzekere pubers, en als mijn vriend naar me zou refereren als zijn 'wijf' kan hij een nekslag verwachten
Pff, wat kost het nou voor moeite om je enigszins fatsoenlijk uit te drukken, mensen die altijd maar krachttermen en stoere woordjes moeten bezigen zijn nogal sneu imo.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 13:12
Frostbite
Frostbite is offline
we kunnen je ook gleuf noemen als je dat liever hebt
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 18-02-2006 @ 10:52 :
maar boeiend, laat mensen lekker de taal gebruiken die ze willen, is het voor mij gemakkelijker de mensen uit te kiezen met wie ik wil omgaan
Ik rook(te), drink veel en gebruik zulke woorden, toch ga je ook met mij om. Stuk hypocriet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 14:05
Magican
Magican is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 18-02-2006 @ 14:12 :
we kunnen je ook gleuf noemen als je dat liever hebt
Dag gleufje, en wat heb jij gister zoal gedaan?
Oud 18-02-2006, 14:10
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik gebruik dat soort woorden echt nooit. Behalve als het een ontiegelijk kutwijf betreft, dan zeg ik het gewoon om haar te pesten.
Oud 18-02-2006, 14:19
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-02-2006 @ 14:24 :
Ik rook(te), drink veel en gebruik zulke woorden, toch ga je ook met mij om. Stuk hypocriet.
Voor zo'n kakker als jij, maak ik een uitzondering, maar dat wist je al ...
Oud 18-02-2006, 17:13
siese
siese is offline
Mannen zeggen gewoon 'wijf' in ons dialect voor hun echtgenote. Zoals 'Ah, daar is het wijf'. Eigenlijk wordt het dan meer uitgesproken als wuuf. Het is niet kwetsend bedoeld, eerder amusant.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 18:46
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 18-02-2006 @ 10:56 :
Sorry, maar ik vind wijf en mokkel minder sociaal in de oren klinken dan gast en kerel... of ligt dit nu aan mij?

Bovendien klinkt mokkel al alsof het zonder toevoeging gebruikt zou kunnen worden. Wijf wordt meestal gebruikt in combinatie met 'lekker'.
www.mokkels.nl
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 02:04
hmmmm
hmmmm is offline
Wanneer ik met vrienden praat heb ik het wel vaker over wijven. Op de 1 of andere manier vindt iedereen niet-algemene benamingen voor vrouwen een negatieve bijklank hebben.

Is dat niet gewoon omdat mannen over vrouwen vaak degenererend praten?

Wanneer ik het over wijven heb bedoel ik dat niet negatief. Ik vind het gewoon beter klinken dan al die algemene bewoordingen.

Vertel jij mij tenslotte maar eens waarom iemand een lekker ding noemen minder erg is dan een vrouw een lekker wijf noemen...
Oud 19-02-2006, 02:22
Verwijderd
'Sletjes', dat is een treffende en studentikoos verantwoorde benaming
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 10:51
Iduna
Iduna is offline
Niks psychologisch aan, lijkt me. Vrouwen vinden 'wijf' negatief klinken vanwege de associatie met anderen woorden waarin wijf in verband wordt gebracht met negatieve beelden, zoals viswijf, asociaal wijf, kutwijf, manwijf.
Mannen bedoelen het niet altijd zo negatief als vrouwen denken, een wijf is wel een benaming voor een vrouwelijk persoon. Sommigen denken ook wel dat wanneer ze iemand een lekker wijf noemen, het dan een compliment is. Maar op zich kun je dat best als een compliment opvatten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2006, 15:54
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Als ik zulk soort taal hoor, zeg ik er altijd wat van. Maar gelukkig hoor ik het niet vaak.
Oud 20-02-2006, 02:41
hmmmm
hmmmm is offline
En als ik tegen mijn vriendin zeg 'Lekker wijffie van me', dan kan dat zeker wel?
Oud 20-02-2006, 07:56
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
hmmmm schreef op 20-02-2006 @ 03:41 :
En als ik tegen mijn vriendin zeg 'Lekker wijffie van me', dan kan dat zeker wel?
OMG als een jongen dat tegen mij zou zeggen
Oud 20-02-2006, 10:50
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Dingen met een kut noem ik gewoon hoeren.
Oud 20-02-2006, 12:14
BlackWolf
BlackWolf is offline
Als ik het woord wijf gebruik bedoel ik het meestal juist positief. Ik zeg nooit kutwijf ofzo, dan zeg ik liever kutb*tch. Maar heb het vaker over een lief/schattig/leuk/aardig wijffie. En als ik vaag wijffie zeg, bedoel ik dat ze vaag op een leuke manier is. Maar dat zeg ik ook gewoon in hun gezicht en tot nu toe eigenlijk nog nooit een klap gekregen dus dat zal wel goed zitten. Waarschijnlijk dat wijffie minder erg overkomt dan wijf. Bij vaag wijf bedoel ik wel gewoon dat ze vaag is Maar dat betekent niet dat ik haar gelijk haat ofzo. Een verklaring ervoor heb ik niet. Als ik vrouw zeg dan voelt het alsof ik die andere oud noem. En als ik meisje zeg alsof ik het tegen kleuters heb. Ik denk daarom..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 12:21
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 20-02-2006 @ 11:50 :
Dingen met een kut noem ik gewoon hoeren.
Hoewil je dan dingen met een omkoopbare kut noemen als dingen met een kut voor jou al hoeren zijn?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 13:47
Verwijderd
Enkele playerjongetjes die ik ooit afluisterde in de trein hadden het voortdurend over wijven en chickies maar noemden hun eigen vriendinne(waar ze het ook even over hadden) toch echt dames of gewoon meisjes. Zo zie ik het eigenlijk ook in andere situaties; je vriendin noem je geen wijf, zo noem je enkel meisjes/vrouwen die je niet kent/respecteert. Dus of ik ben heel toevallig allemaal mensen met ergens wat fatsoen tegen gekomen, of jij kent rare mensen .
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 13:48
hmmmm
hmmmm is offline
Als wijf niet mag, vind ik dat gozer ook niet mag.
Ik ben op zoek. Heeft een vrouwelijk persoon voor mij een benaming die ik wel mag gebruiken maar niet uni-sex is en niet algemeen?
Oud 20-02-2006, 13:49
Verwijderd
ik noem meisjes meestal ook wijven?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 14:14
MTpower
MTpower is offline
Ik gebruik het bijna altijd als aanduiding voor meisje/vrouw
Zit verder niets achter ofzo, gewoon een manier van praten, net als dat ik een jongen vaak gozer/gast noem
Oud 20-02-2006, 14:35
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik denk dat het vooral ook met de klank en associatie te maken heeft. Ik persoonlijk vind gozer vriendelijker klinken dan wijf. Wijf vind ik onrespectvol linken, gozer vind ik daarentegen 'normaal'. Maar dat is mijn mening
Oud 20-02-2006, 14:49
Verwijderd
wijf (het ~ (v.), wijven)
1 [pej.] vrouw

Merk op dat er [pej.] voor staat; meaning

pe·jo·ra·tief1 (de ~ (m.), -tieven)
1 woord waarmee de gebruiker minachting voor het aangeduide laat blijken

pe·jo·ra·tief2 (bn.)
1 minachting uitdrukkend => minachtend; <=> melioratief

Even om aan te tonen dat meisjes het niet per se denigrerend vinden klinken om ergens over te kunnen zeuren...het woord an sich is denigrerend.

Wat is er mis met gewoon 'meisje' of 'vrouw' zeggen

En nog even voor de volledigheid, dat [pej.] staat NIET bij gozer of gast;

go·zer (de ~ (m.), ~s)
1 [inf.] kerel, vent => jongen

gast (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die, meestal daartoe uitgenodigd, bij iem. blijft eten of slapen
2 persoon voor wie men iets betaalt
3 klant in een horecagelegenheid of vakantieverblijf
4 [inf.] persoon => man
5 [Belg., inf.] knecht van een ambachtsman of fabrikant, gezel
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 16:13
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Katje schreef op 20-02-2006 @ 15:49 :
Waarom moet je er zo over zeuren?
Echt van een mug een olifant maken, als ik dat zeg bedoel ik er verder niets mee.
En de van Dale zit er ook wel eens naast
Oud 20-02-2006, 16:22
Verwijderd
Je noemt je moeder toch ook geen 'wijf'?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 18:01
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Katje schreef op 20-02-2006 @ 17:22 :
Jawel
Oud 20-02-2006, 18:09
Papillonne
Papillonne is offline
Citaat:
Katje schreef op 20-02-2006 @ 17:22 :
Precies. It's all about RESPECT

Citaat:
MTpower schreef op 20-02-2006 @ 19:01 :
Jawel
Snap niet waarom jij nog te eten krijgt 's avonds.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 19:52
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Papillonne schreef op 20-02-2006 @ 19:09 :
Snap niet waarom jij nog te eten krijgt 's avonds.
Ik snap niet wat jij loopt te zeuren
Oud 20-02-2006, 20:03
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Katje schreef op 20-02-2006 @ 15:49 :
Meisje klinkt zo kind of puberachtig en vrouw klinkt oud.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 23:08
Verwijderd
Het is dan ook niet goed mogelijk om met mannelijke inzichten alle vrouwen als positief te ervaren.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 23:40
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 20-02-2006 @ 21:03 :
Meisje klinkt zo kind of puberachtig en vrouw klinkt oud.
Dus voor de categorie 'vrouwelijke wezens' tussen meisje en vrouw gebruik jij de term 'wijf'?

Ik denk bij de benaming wijf meestal aan een oude slonzig geklede en onverzorgde vrouw, à la Ma Flodder.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 00:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 21-02-2006 @ 00:40 :
Dus voor de categorie 'vrouwelijke wezens' tussen meisje en vrouw gebruik jij de term 'wijf'?

Ik denk bij de benaming wijf meestal aan een oude slonzig geklede en onverzorgde vrouw, à la Ma Flodder.
Haha, precies ja!

Ik gebruik voor 'vrouwelijke wezens' uit mijn leeftijdscategorie gewoon de woorden 'meid' of 'vrouw' hoor, MT. Hoezo maakt 'vrouw' heb oud? Kom op, we hebben het hier over mensen van een jaar of 19-20. Die mag je toch wel vrouw noemen?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 01:11
MTpower
MTpower is offline
Het kan, je mag ook van mij
Het is gewoon een manier van praten...
Als we met een groep ergens zijn en ik wil de aandacht van een wijf () hebben om welke reden dan ook zal ik eerst 'HE!!' roepen oid en als dat niet lukt zal ik het woord wijf erbij gebruiken (of wuuf, wat hier gebruikelijker is maar op hetzelfde neer komt ).
Dat werkt meestal goed
Oud 21-02-2006, 10:21
Papillonne
Papillonne is offline
Citaat:
MTpower schreef op 21-02-2006 @ 02:11 :
Het kan, je mag ook van mij
Het is gewoon een manier van praten...
Als we met een groep ergens zijn en ik wil de aandacht van een wijf () hebben om welke reden dan ook zal ik eerst 'HE!!' roepen oid en als dat niet lukt zal ik het woord wijf erbij gebruiken (of wuuf, wat hier gebruikelijker is maar op hetzelfde neer komt ).
Dat werkt meestal goed
Wahahahaha. Ken je Najib Amhali? Die had een prima grap over dit gedrag.

Zit een marokkaan in de friettent. Komt een meisje binnen, hij zegt tegen zn vriend: hee moet je dat meisje zien!
HEE MEISJE! HEE! *meisje reageert niet, duh*
HEE! MEISJE! HEEEEEEEEEEEEEE!!
*meisje reageert nog steeds niet*
HEE! HOER!

Nou. Vind je het echt normaal om mensen aan te spreken met 'Hee!'? Geen wonder dat opa's en oma's klagen over 'de jeugd van tegenwoordig' en Balkie over 'normen- en waardenverval'

Als je mij met HEE WIJF aan zou spreken zou ik je
1. een klap in je gezicht geven
2. in je gezicht spugen
3. in je ballen rammen.

FATSOEN is het belangrijkste om een 'wijf te scoren' zoals jij het waarschijnlijk zal noemen?

Laatst gewijzigd op 22-02-2006 om 08:16.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 10:43
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Papillonne schreef op 21-02-2006 @ 11:21 :
2. je in je gezicht spugen
3. je in je ballen rammen.

FATSOEN is het belangrijkste om een 'wijf te scoren' zoals jij het waarschijnlijk zal noemen?
Nou bovenstaande dingen die jij in zo'n geval zou doen, vind ik ook niet echt fatsoenlijk, om eerlijk te zijn.

Ik zou gewoon niet reageren, degene die het zegt gewoon negeren. Ík voel me niet aangesproken hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 11:35
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Papillonne schreef op 21-02-2006 @ 11:21 :
Wahahahaha. Ken je Najib Amhali? Die had een prima grap over dit gedrag.

Zit een marokkaan in de friettent. Komt een meisje binnen, hij zegt tegen zn vriend: hee moet je dat meisje zien!
Ik weet precies hoe dat stukje gaat. Eerst zegt hij hoi, en daarna zegt hij tegen zijn vriend: hey, chickie. En dan gaat hij dat meisje doorroepen. Die chickie is bij jou niet blijven hangen dus blijkbaar vind jij het niet erg als ze jou chickie noemen, maar wijf dus wel?

Citaat:
2. je in je gezicht spugen
3. je in je ballen rammen.

Haha dat vind ik ook wel wat onbeleefd. Het woord wijf zelf gebruik ik niet zo vaak maar wijffie wel. Dat klinkt leuker vind ik, en ook leuker dan vrouw. Hey wijffie of hey vrouw.. Hmm.. Ze klinken allebei niet. Hey meisje vind ik ook niet klinken. Je moet gewoon wat anders verzinnen om iemand aan te spreken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten