Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2006, 10:35
moon
moon is offline
Mijn mentor heeft al een paar keer tegen me gezegd dat ik het vwo wel kan proberen omdat ik nog steeds niet weet wat voor vervolgopleiding ik wil doen. Ik zie zelf het vwo nog niet meteen zitten maar ik wil het wel als mogelijkheid achter de hand houden.
Mijn vraag is nu: welk profiel moet ik dan kiezen? is er een profiel waar geen wiskunde in zit bijvoorbeeld? (ik ben daar super slecht in) En het profieldeel, moet je daar alle vakken van doen?
Oud 15-03-2006, 10:37
Toet0r
Toet0r is offline
in cultuur&maatschappij zit wiskunde A1, dat is de makkelijkste wiskunde, dus dan zou ik daarvoor kiezen. Ik denk wel dat het handig is als je ongeveer weet welke richting je op wilt, want voor sommige dingen heb je nou eenmaal natuur&gezondheid met wiskunde B nodig!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 10:56
Verwijderd
Er zijn geen vwo-profielen zonder wiskunde: zelfs in de makkelijkste vorm (A1 in CM) moet je centraal examen doen. Zelfs als je slecht bent in wiskunde is A1 te doen, maar dat vereist wel doorzettingsvermogen.

Van het profieldeel moet je alle vakken doen, alleen in CM zitten soms een paar keuzemogelijkheden i.v.m. Latijn/Grieks en wel of geen CKV.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 11:12
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
C&M pretpakket Veel taal en cultuur, weinig beta onzin
Oud 15-03-2006, 12:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-03-2006 @ 11:56 :
Er zijn geen vwo-profielen zonder wiskunde: zelfs in de makkelijkste vorm (A1 in CM) moet je centraal examen doen. Zelfs als je slecht bent in wiskunde is A1 te doen, maar dat vereist wel doorzettingsvermogen.
Mijn wiskundeleraar en iemand die havo en vwo heeft gedaan vergeleken wis A1 op vwo niveau met wis A12 op havo niveau.
Voor de TS misschien handig om te weten.
En C&M is dus het enige profiel waarbij je wiskunde A1 kunt doen.
Oud 15-03-2006, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 15-03-2006 @ 12:12 :
hehe pretpakket, bij mij opschool is dat het pakket met de meeste handelingsdelen en de meeste vakken.. Daarbij krijg je in verhouding maar heel weinig uren wiskunde per week waardoor je de stof wel heel goed moet bijhouden en de discipline moet opbrengen om het te maken en vragen te stellen.

Je kunt als je slecht in wiskunde bent het beste CM kiezen, al vind ik de wiskunde van EM ook wel goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 16:07
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Dat is onzin...

En tja wat is slecht in wiskunde? Ik was er ook altijd heel slecht in (in de tweede en derde klas had ik meestal een 4 of een 5). Toch heb ik eindexamen gedaan in wiskunde a 1,2. Ik vond t moeilijk soms, heb er best veel werk voor moeten doen, maar ben wel met een ruime voldoende geslaagd.
Als je uiteindelijk toch t vwo wil gaan doen, moet je gewoon eerst kijken wat jou t beste ligt qua wiskunde (vraag een docent, kijk in boeken etc). Misschien ben je niet zo slecht als je denkt, en valt t reuze mee.
Oud 15-03-2006, 16:58
Yerli
Yerli is offline
Welk profiel doe je op dit moment?

Verder moet je denk ik ook kijken naar waar je goed in bent en waar je interesses liggen voor een vervolgstudie. En voor wiskunde kun je altijd bijles nemen.
Oud 15-03-2006, 17:36
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-03-2006 @ 11:56 :

Van het profieldeel moet je alle vakken doen, alleen in CM zitten soms een paar keuzemogelijkheden i.v.m. Latijn/Grieks en wel of geen CKV.
moet je op het VWO CE doen in Wiskunde A1?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 17:50
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Toet0r schreef op 15-03-2006 @ 18:36 :
moet je op het VWO CE doen in Wiskunde A1?
Ja
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 18:07
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 15-03-2006 @ 18:50 :
Ja
wat stom! Ben ik even blij dat ik havo doe!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 19:04
flyaway
flyaway is offline
Ik vind N&G de makkelijkste, talen vind ik juist moeilijker dan 'beta-onzin'. Dus het is verschillend per persoon
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 05:57
justhanna
justhanna is offline
Als je echt slecht in wiskunde bent, zoals ik ook, zou ik je havo - C&M aanraden.
Alleen wiskunde A1, en ik hoefde geen centraal examen te doen, alleen de tentamens en dat werd je eindcijfer
Oud 16-03-2006, 06:10
Verwijderd
De enige maar is dat je natuurlijk wel meteen vast zit aan cultuur en vooral talen, als je daar slecht in bent is CM natuurlijk ook niet zo handig.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 06:25
Estar
Estar is offline
Je moet gewoon een profiel doen waarmee je iets kan, anders kan je het net zo goed laten, ze hebben namelijk allemaal wiskunde, en wiskunde a hoeft niet perse makkelijker te zijn voor jou dan wiskunde b.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 09:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
justhanna schreef op 16-03-2006 @ 06:57 :
Als je echt slecht in wiskunde bent, zoals ik ook, zou ik je havo - C&M aanraden.
Alleen wiskunde A1, en ik hoefde geen centraal examen te doen, alleen de tentamens en dat werd je eindcijfer
Ze doet al havo en ze geeft aan dat ze wil weten welk profiel ze zou moeten doen op het vwo.
Oud 16-03-2006, 10:14
Verwijderd
Bij mijn CM heb je vier profielvakken waar je er drie uit moet kiezen; Duits2, Frans2, Tekenen, Filosofie.

Ivm keuzevrijheid binnen profieldeel
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 10:26
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Estar schreef op 16-03-2006 @ 07:25 :
Je moet gewoon een profiel doen waarmee je iets kan, anders kan je het net zo goed laten, ze hebben namelijk allemaal wiskunde, en wiskunde a hoeft niet perse makkelijker te zijn voor jou dan wiskunde b.
Nou dat lijkt me sterk. Heb nog nooit meegemaakt dat iemand wiskunde b1 makkelijker vond dan a1. Of a12.
Oud 16-03-2006, 10:29
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 16-03-2006 @ 11:26 :
Nou dat lijkt me sterk. Heb nog nooit meegemaakt dat iemand wiskunde b1 makkelijker vond dan a1. Of a12.
Ik ken wel meerdere mensen die b2 doen en mijn a1 wiskunde niet begrijpen..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 12:13
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Mala schreef op 16-03-2006 @ 11:29 :
die mensen zullen waarschijnlijk ook weinig van b2 snappen dan
Oud 16-03-2006, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Mala schreef op 16-03-2006 @ 11:29 :
Wiskunde B2 behandelt totaal andere stof dan A1. Grote kans dat ze jouw wiskunde niet begrijpen; ze hebben er weinig tot geen uitleg over gehad en zien het vaak voor het eerst.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Pardon? Ik wil hier geen discussie beginnen over bèta en alfa, maar C&M is geen pretpakket, tenzij het je goed ligt, maar dan geldt dat net zo goed voor N&T, dan is dat ook een pretpakket.

Ik heb gezegd.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 12:52
sdekivit
sdekivit is offline
B2 heeft alleen het kansberekening gedeelte van B1 gehad, terwijl bij wiskunde A veel meer statistiek om de hoek komt kijken, die bij wiskunde B wordt geskipt.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Laurens schreef op 16-03-2006 @ 13:35 :
Wiskunde B2 behandelt totaal andere stof dan A1. Grote kans dat ze jouw wiskunde niet begrijpen; ze hebben er weinig tot geen uitleg over gehad en zien het vaak voor het eerst.
Ik probeer maar te zeggen, het zijn twee verschillende soorten wiskunde.. je moet kiezen welke je het beste ligt.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 13:20
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Cultuur en maatschappij.

Dit profiel heeft de minste wiskunde. En waarom veel wiskunde als het ook zonder veel wiskunde kan. Dan heb je tensminste nog aarderijkskunde en geschiedenis tot en met de zesde : die ik eigenlijk ook wel zou willen hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2006, 11:48
moon
moon is offline
Ik doe nu havo C&M en ik denk dat het voor mij inderdaad dan ook het handigste zou zijn als ik VWO C&M zou doen. Wat betreft wiskunde, daar heb ik op de havo een 5 voor gehaald en op de mavo (die ik daarvoor nog heb gedaan) ook een 5 dus dat zegt niet zoveel. Ik begrijp er steeds iets meer van maar qua niveau zit ik op havo-niveau denk ik toch niet hoger dan een 5.
Welke vakken zitten er verder nog in het profieldeel van VWO C&M?
Oud 17-03-2006, 13:17
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Geschiedenis12 (dat is niet zó moeilijk, gewoon veel leren)
Duits12, Frans 12 en/of Filosofie (als dat bij jou op school bestaat, bij ons had je verplicht Duits en Frans)
Tekenen en Kunstgeschiedenis (of in plaats van Tekenen, Handarbeid of Muziek, als dat op jouw school is)

Dat was het geloof ik al?
Oud 17-03-2006, 15:12
Morri
Morri is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 17-03-2006 @ 14:17 :
Geschiedenis12 (dat is niet zó moeilijk, gewoon veel leren)
Duits12, Frans 12 en/of Filosofie (als dat bij jou op school bestaat, bij ons had je verplicht Duits en Frans)
Tekenen en Kunstgeschiedenis (of in plaats van Tekenen, Handarbeid of Muziek, als dat op jouw school is)

Dat was het geloof ik al?
Vanuit het ministerie is geloof ik geschiedenis2 en wiskundeA1 verplicht, en dan verschilt het heel erg per school. Dus even navragen. Reken maar op minstens één vreemde taal2 en een kunstvak.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 16:28
planckton
planckton is offline
Hebben ze geen decanen bij jullie ofzo?
Het lijkt me een stuk handiger dat je het daar even navraagt, dan weet je het gewoon zeker.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 16:58
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Laurens schreef op 16-03-2006 @ 13:35 :
Dit slaat nergens op wi A 1 heeft 16 hoofdstukken. 12 hiervan zijn verplicht voor alle profielen. Van de 4 die overblijven zitten 2 hoofstukken ook in Wi B1(2).
Of wil je beweren dat ze bij B de normaalverdeling en geen rijen krijgen.

De overgebleven 2 hoofdstukken ontbreken mischien bij wiskunde B.

Dit noem ik geen totaal andere stof. Ook wil ik hierbij een argument voegen dat uit ervaring dat ikm mensen uit de 4de klas van VWO met wiB12 . 5 VWO'ers dingen heb horen uitleggen.

Ik denk dat wi B wi A 1 best begrijpt!
Oud 17-03-2006, 17:31
pino123
pino123 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 17-03-2006 @ 17:58 :
Ik denk dat wi B wi A 1 best begrijpt!
als jij een zweedse tekst voor je krijgt, denk je dat je die ook snapt omdat je (een beetje) duits kent (lees: beide germaanse talen)?
Oud 17-03-2006, 17:54
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
pino123 schreef op 17-03-2006 @ 18:31 :
als jij een zweedse tekst voor je krijgt, denk je dat je die ook snapt omdat je (een beetje) duits kent (lees: beide germaanse talen)?
nee, die vergelijking klopt niet
Oud 17-03-2006, 18:12
RedWarrior
RedWarrior is offline
Lekker C&M gaan doen. Niet alleen kan je je daarbij beperken tot A1, je hoeft ook geen economie1 te doen op VWO, dat scheelt ook weer een hoop wiskundigachtige dingen...
Oud 17-03-2006, 18:39
Flowerless
Flowerless is offline
CultuurMaatschappij; zoals gezegd talen, en weinig wiskunde
EconomieMaatschappij: vrijwel geen talen, wel wat wiskunde maar valt mee + Economie 2
NatuurGezond: ook wel wat wiskunde maar dan b + Biologie 1 en 2
NatuurTechniek: ook wiskunde b, natuurlijk en scheikunde,

Als ik het blaadje van de profielen kan vinden zal ik het posten

Trouwens (in tegenspraak van wat ik las) je kan niet zeggen dat wiskunde b moeilijk is dan a of andersom. Het ligt eraan waar je beter in ben....
(bij je mentor kan je mss vragen wat nou precies het verschil is,
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 20:09
Crooky_
Crooky_ is offline
Als ik jou was dan zou ik C&M doen ja.
Dat ga ik volgend jaar dus ook doen, maar wel met Wi a1&2.

P.s Wi B is wel moeilijker dan Wi a.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 14:27
Verwijderd
Haha, ik lees nu voor het eerst dat ik zelfs keuzemogelijkheden zijn binnen het C&M profiel. Op onze school zijn de profielvakken van C&M als volgt:

Frans12
Duits12
Geschiedenis
Wiskunde A1
CKV23

Het scheelt dat ik goed ben in talen, maar Duits en met name Frans zijn behoorlijk pittig. We krijgen heel veel luister-, lees-, schrijf- en spreekvaardigheid en als je daar slecht in bent heb je een probleem. Proefwerken met zinnen, woordjes en grammatica zijn over het algemeen makkelijker omdat je daar gewoon voor kunt leren. Wiskunde A1 is overigens echt een lachertje, zelfs als je slecht bent in Wiskunde moet het goed te doen zijn er een voldoende voor te halen. CKV2 is op onze school vergelijkbaar met Kunstgeschiedenis en CKV3 houdt op onze school in dat je projecten moet maken maar we krijgen ook proefwerken over beeldende begrippen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 14:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Bij mij op school mocht je alleen naar hetzelfde profiel doorstromen? Dat is toch ook logisch?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:08
SFDW
SFDW is offline
Je moet haast wel met hetzelfde profiel van havo naar vwo overstappen anders moet je veel verschillende vakken in je vrije deel hebben, neem ik aan. Ik zit in havo 5 en ik ga nadat ik ben geslaagd naar vwo 5 met het profiel c&m. Wiskunde is ook mijn slechtste vak, maar ik sta altijd iets van een 5,6 of 5,7 aan het einde van het jaar.
Maar ookal ben ik niet zow goed in wiskunde ---> ik zou het zeker zonde vinden als dat de enigste reden is dat jij/ik niet naar het vwo zou gaan.
Wiskunde op het vwo krijg je in de 5e en in de 6e, je hebt dus niet zoals op de havo de stress dat je het in de 4e met een voldoende moet afsluiten, anders dan sta je al een onvoldoende op je examens. Dat vind ik echt een enorm voordeel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar op de havo heb je (neem ik aan) ook al c&m, toch? Dan zou ik het zowieso weer kiezen!!!!!

Laatst gewijzigd op 19-03-2006 om 11:25.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:17
SFDW
SFDW is offline
Ik vind dat je het profiel c&m wel heel erg naar je eigen interesses kan invullen.

Bij mij op school zijn in c&m de verplichte vakken:
Geschiedenis 2
Wiskunde A1

En je moet 1 taal kiezen uit drie talen:
Frans2/Duits2/Latijn

En je moet nog 2 extra vakken kiezen:
Frans2
Duits2
Latijn
Aardrijkskunde
CKV2,3 BV
CKV2,3 MU

Laatst gewijzigd op 18-03-2006 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:24
Verwijderd
Bij ons kun je dus helemaal niets kiezen. Je krijgt de vakken die ik zostraks noemde en daar kun je niets aan veranderen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:41
SFDW
SFDW is offline
Vet shit!!!! en raar oowk!!!!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 18:13
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Girl1990 schreef op 17-03-2006 @ 19:39 :

Trouwens (in tegenspraak van wat ik las) je kan niet zeggen dat wiskunde b moeilijk is dan a of andersom. Het ligt eraan waar je beter in ben....
(bij je mentor kan je mss vragen wat nou precies het verschil is,
het niveau van de wiskunde is bij B een stukje hoger dan bij wiskunde A. Als je de wiskunde B-mensen wiskunde A laat doen, zullen ze er nauwelijks moeite mee hebben, terwijl wiskunde A mensen de ballen begrijpen van wiskunde B
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 18:25
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
pino123 schreef op 17-03-2006 @ 18:31 :
Waar slaat dit op!

Ik kan objectief aantonen dat er maar 2 hoofdstukken zijn bij A1 die wi B12 niet krijgt ( althans bij mijn school). Als het nu een som is van die 2 hoofdstukken dan is het nieuw voor een wi B12, maar dat is maar een heel klein deel.

Als we een zweedse tekst voor ons krijgen en de ene groep weet 100% van de woorden in die tekst en de andere 90% + heel veel andere zweedse woorden.
Begrijpt die gene die 90% van de woorden kent de zweedse tekst dan niet? Ik denk dat diegene de meeste van die 10% woorden van het zinsverband kan afleiden.

Om ff doortegaan met het zweeds

Laatst gewijzigd op 18-03-2006 om 18:28.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 12:10
SFDW
SFDW is offline
Is er trouwens qua inhoud van vakken een groot verschil tussen havo c&m en vwo c&m??
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 18:07
Verwijderd
Citaat:
SFDW schreef op 19-03-2006 @ 13:10 :
Is er trouwens qua inhoud van vakken een groot verschil tussen havo c&m en vwo c&m??
Op havo heb je toch in CM verplicht economie1? Op VWO is economie1 geen onderdeel van het profieldeel. Verder weet ik het niet
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 18:33
Tink*
Tink* is offline
En volgens mij kan je op de havo ook kiezen tussen één vreemde taal (frans of duits) terwijl je op het vwo allebei hebt.
Oud 20-03-2006, 10:12
SFDW
SFDW is offline
Ow ja dat weet ik maar ik vroeg mij eignelijk af of er een verschil is qua inhoud van de vakken.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 15:28
Verwijderd
Citaat:
SFDW schreef op 20-03-2006 @ 11:12 :
Ow ja dat weet ik maar ik vroeg mij eignelijk af of er een verschil is qua inhoud van de vakken.
Ik mag hopen dat de vakken op het VWO inhoudelijker wat moeilijker zijn en dat men wat dieper op de stof ingaat. Waarom doe ik anders VWO?

Ik weet overigens wel dat de examenkaternen van Geschiedenis vrijwel hetzelfde zijn. In de proefwerkweek hadden zowel de 5 HAVO als 6 VWO klassen op mijn school een proefwerk over de katern "Van kind tot burger". Het enige grote verschil was dat hun proefwerk veel makkelijker was. En volgensmij wordt er op het VWO ook meer nadruk gelegd op het toepassen van structuurbegrippen.

Laatst gewijzigd op 21-03-2006 om 15:31.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 13:00
Verwijderd
De examenkaternen hebben voor vwo wel wat meer stof hoor, zo hoeven havo'ers niets over de internationale verhoudingen bij het Vietnamkatern kennen, vwo'ers wel.

Van Kind tot Burger weet ik niet precies.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 13:52
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
SFDW schreef op 20-03-2006 @ 11:12 :
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus ik weet niet of je dit bedoelt, maar..
Bij bijvoorbeeld economie krijg je in vwo 4 al de kruiselingse puntelasticiteit (ofzoiets, kan ook iets anders zijn), terwijl mensen in havo 5 dat niet meer krijgen, dat zei tenminste mijn lerares toen...
Reageren

Regels voor berichten