Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2006, 20:46
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Hai!

Ik vroeg me af wat jullie eraan doen als je slecht kunt slapen?

Bij mij duurt het vaak 3 of 4 uur voordat ik in slaap val. Dit is dan ook meestal niet voor 2 uur 's nachts. Ook als ik naar school moet. Vaak word ik ook midden in de nacht ineens 'in paniek' wakker. Dat denk ik bijvoorbeeld (zoals afgelopen nacht): Ohhh ik moet echt mn deken omdraaien anders loopt dit echt verkeerd af. Maar waarom weet ik ook niet. En het is eigenlijk best irritant

Iemand tips?
x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2006, 20:50
Nictel
Nictel is offline
Hmmm, ik had/heb dat probleem ook. Wat bij mij helpt is om totdat ik ga slapen me bezig te houden; dus chatten spel doen etc. en dan gelijk daarna naar bed. Ook helpt warme melk altijd.

Het midden in de nacht wakker worden ken ik niet en zal ook niet weten wat je zou kunnen doen om dat te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 20:59
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Citaat:
Nictel schreef op 25-03-2006 @ 21:50 :
Hmmm, ik had/heb dat probleem ook. Wat bij mij helpt is om totdat ik ga slapen me bezig te houden; dus chatten spel doen etc. en dan gelijk daarna naar bed. Ook helpt warme melk altijd.

Het midden in de nacht wakker worden ken ik niet en zal ook niet weten wat je zou kunnen doen om dat te voorkomen.
Hai!

Bedankt voor je reactie
Meestal houd ik me wel bezig tot ik echt ga slapen. Maar als ik dan naar bed ga, dan voel ik me ineens heel anders. Alsof ik maar beter niet kan gaan slapen ofzo *klinkt idioot, ik weet t*

xxx
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 21:07
Nictel
Nictel is offline
Hmmm hoe laat ga je meestal slapen? Misschien is het een idee om pas naar bed te gaan als je echt moe bent. En als je naar bed gaat en je dan weer wakker voelt nog even wachten. Als je morgenvroeg nergens naar toe moet zal ik zeggen dat vandaag een mooie dag is om het te proberen

edit: slaap linkje

Laatst gewijzigd op 25-03-2006 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 21:25
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Citaat:
Nictel schreef op 25-03-2006 @ 22:07 :
Hmmm hoe laat ga je meestal slapen? Misschien is het een idee om pas naar bed te gaan als je echt moe bent. En als je naar bed gaat en je dan weer wakker voelt nog even wachten. Als je morgenvroeg nergens naar toe moet zal ik zeggen dat vandaag een mooie dag is om het te proberen

edit: slaap linkje
Hai!

Alweer bedankt
Ik ga meestal slapen tussen 10 en 11.
Morgenvroeg moet k om half 10 al ergens zijn dus ik kan t nu niet uitproberen Maar ik ga t morgenavond zeker proberen!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 21:28
Nictel
Nictel is offline
Ben benieuwd of het helpt voor je, hoop het wel!

Graag gedaan
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 21:33
Papillonne
Papillonne is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 25-03-2006 @ 22:25 :
Hai!

Alweer bedankt
Ik ga meestal slapen tussen 10 en 11.
Morgenvroeg moet k om half 10 al ergens zijn dus ik kan t nu niet uitproberen Maar ik ga t morgenavond zeker proberen!
Misschien ga je gewoon te vroeg slapen? Ik ga altijd tussen half 12 en half 1 naar bed en heb eigenlijk nergens last van... Probeer het eens?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 22:29
Verwijderd
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 25-03-2006 @ 21:46 :
Hai!

Bij mij duurt het vaak 3 of 4 uur voordat ik in slaap val. Dit is dan ook meestal niet voor 2 uur 's nachts. Ook als ik naar school moet. Vaak word ik ook midden in de nacht ineens 'in paniek' wakker. Dat denk ik bijvoorbeeld (zoals afgelopen nacht): Ohhh ik moet echt mn deken omdraaien anders loopt dit echt verkeerd af. Maar waarom weet ik ook niet. En het is eigenlijk best irritant

Iemand tips?
x
Het gros van de mensen slaapt binnen 20 minuten. Drie a vier uur is dus wel vrij lang.

De oorzaak van niet kunnen slapen (insomnia) kan aan vele dingen liggen.

Het kan aan piekeren liggen - dat je je hoofd maar niet leeg van gedachten krijgt. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat iemand een control freak is en niet kan slapen, omdat die een bepaalde situatie of eigen gedrag in zijn of haar leven niet onder controle kan krijgen.

Slaapgebrek kan ook liggen aan voedingspatronen. Het zal je verbazen hoeveel mensen klagen over insomnia, niet weten waardoor dat komt, en in dezelfde zin opmerken dat ze 10 a 15 koppen koffie achterover gooien op een dag. Zaken als caffeine, drugs, suikers, na 22:00 eten, e.d. verhogen de kans op slapeloosheid.

Dan heb je nog omgevingsfactoren als electrostress (als je bijvoorbeeld onder een UMTS-zendmast slaapt).

In het laatste geval kan het natuurlijk ook komen omdat je een biologisch afwijking hebt, zoals een hersenbeschadiging.

Probeer te achterhalen wat volgens jou de oorzaak is. Afgaand op je (sumiere) verhaal, lijkt het me dat je 's-nachts wakker wordt met een paniekaanval. En dat je niet kunt slapen, omdat je dingen niet los kunt laten. Maar ik kan daarin ongelijk hebben. Volg je hart en vraag het aan een professional.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 22:56
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Citaat:
alluman schreef op 25-03-2006 @ 23:29 :
Het gros van de mensen slaapt binnen 20 minuten. Drie a vier uur is dus wel vrij lang.

Dat doen ze goed . HEb je toevallig een bron waar dat in staat. Het kan best hoor, daar niet van...

Hier mogelijke oplossingen/problemen:

-Misschien helpt het als je de ochtend ervoor niet te laat uit bed komt;

-Misschien je activiteit flink verminderen voor je gaat slapen. Pak bijvoorbeeld een boek en als je niet van lezen houdt, doe dan iets anders waar je rustig van wordt. Een enkele keer heb ik ooit eens huiswerk gemaakt waarbij ik in mijn bed boven m`n kussen hing om te lezen...dan komt de slaap al heel snel...zodra die komt, hoef je alleen nog maar die troep van je kussen af te schuiven.

-Geen koffie of wat dan ook drinken voor slapen gaan.

-Voor de rest kunnen er heel veel andere dingen zijn waar het aan ligt: zoals Alluman ook al zei.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 11:51
Verwijderd
Citaat:
ditismijnnaam schreef op 25-03-2006 @ 23:56 :
Dat doen ze goed . HEb je toevallig een bron waar dat in staat. Het kan best hoor, daar niet van...
...Is toch vrij algemeen bekend. Zo krijg je bij een Multiple sleep latency test (hier en hier) twintig minuten om in slaap te vallen.

Als je bronnen wilt: Cornell University
Slaapstoornissen bij Hulpgids.nl
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 08:33
Charliejj
Charliejj is offline
Citaat:
Hai!

Iemand tips?
x
Heeejj,,

Voordat je gaat slapen kan je beter je hoofd leeg hebben zodat je tot rust kan komen. Je kan als je in bed ligt beter even een stukje lezen voordat je gaat slapen zodat je ogen moe worden en je sneller inslaap valt. Bij mij werkt dit in ieder geval altijd. Heb zelf ook een tijdje slaap problemen gehad. Ik seg niet dt je het moet doen maar het is gewoon een tipje Hoop dat je snel beter slaapt!

XxX Charliej,
Oud 28-03-2006, 09:48
Jolene
Jolene is offline
Dat probleem heb ik al zolang ik me kan herinneren.Alles al geprobeerd maar niks helpt.Nouja een jointje wil soms wel helpen, maar dat doe ik alleen als het echt al 4 uur is en ik slaap nog niet.

Een lerares van me had het over een soort vaag meditatie iets waarmee je elk lichaamsdeel moest voelen.Ik snapte er ook vrij weinig van

Als je veel piekert kan het misschien wel helpen om voor je gaat slapen in een dagboek te schrijven, en daarna wat te gaan lezen zodat je het kwijt bent en er daarna niet te lang over gaat denken.Geen idee of het werkt ik verzin het namelijk net
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 09:55
Verwijderd
Citaat:

Dat denk ik bijvoorbeeld (zoals afgelopen nacht): Ohhh ik moet echt mn deken omdraaien anders loopt dit echt verkeerd af.
x
klinkt als een angststoornis.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 11:18
Verwijderd
Herkenbaar, zó herkenbaar, behalve de paniekaanval dan. Ik raak soms wel in paniek als ik al weer een hele week achter elkaar maar een paar uur per nacht geslapen heb, maar dat is anders natuurlijk.
Je zegt dat als je naar bed gaat je je ineens heel anders voelt, nou dát heb ik dus ook. Gewoon niet kunnen slapen van het gepieker/stress etc ken ik ook wel en daar helpen inderdaad al die trucjes die iedereen noemt wel tegen. Afgelopen zomer heb ik echter een slaaptekort opgebouwd door haast iedere nacht niet voor een uur of drie, vier in slaap te vallen, zonder dat er sprake was van enige stress whatsoever (vakantie!) en dan hielp ook echt níks. Ik ben er eens op gaan letten, hoe mijn lichaam dan voelde en het klinkt heel raar maar dat voelde op zulke avonden dus heel ''anders''. Net alsof er andere stofjes in mijn hoofd zaten dan normaal.
Nu ben ik daar na een hele lange tijd weer vanaf gekomen mbv alternatief gedoe, maar dat ging tegelijkertijd om meer dingen dus daar heb jij persoonlijk niks aan.
Nu, komt het echter ineens terug. Ik zit nu thuis ipv een wiskunde tentamen te maken, simpelweg omdat ik twee avonden achter elkaar pas om half vijf sliep. Great.
Tips heb ik niet, ik heb ze juist zelf heel graag. (alhoewel ik denk ik álles al een keer geprobeerd heb.)
Sorry voor het lange verhaal, ik ben even gefrustreerd.
Ik hoop dat je er vanaf komt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten